Preziosi nejen o Rossim

Inženýr Filipo Preziosi, který je generálním ředitelem Ducati Corse od roku 2005, hovoří na italském webu MotoSprint nejen o své nové hvězdě Valentinu Rossim, nýbrž i o dalších okolnostech souvisejících se sezónou MotoGP v roce 2011.

Preziosi nejen o Rossim
Jste spokojeni s tím že jste dokončili projekt u motocyklu 1000ccm v listopadu? "Ano. Motocykl pro rok 2012 byl vyprojektován a dodavatelé už začínají vyrábět první součástky, abychom mohli připravit „nulovou verzi. Takže teď jsou všichni inženýři volní a mohou se plně věnovat Valentinovi. Jsou připraveni dělat výkresy a design toho, o co si již stačil požádat.

Co je největší problém? "Valentino řekl, že mu přední část motocyklu nedává dostatečnou jistotu a nedovoluje mu správně pochopit, kdy je na limitu. Chce lepší ovladatelnost pro vjezdy do zatáček, kdy se jde na brzdy."

A jak to řešíte? "Pracujeme na rámu, což znamená na rozložení váhy a tuhosti rámu. A také na uložení přední vidlice. Máme několik návrhů, jak to vyřešit."

Myslíte že na to měl vliv stav Valentinova ramene? "Určitě, Valentino zná motocykl od Yamahy tak dobře, že pro něho bylo snadnější se problém nějak kompenzovat a přizpůsobit se. Náš motocykl neznal. Je mnohem náročnější, takže pro něho bylo mnohem obtížnější problém s ramemem nějak kompenzovat."


Jak si vysvětlujete, že jeho časy byly srovnatelné s časy Abrahama nebo De Punieta?
"Protože se nesnažil zajíždět ta nejrychlejší kola. My jsme po Randym a Karlovi chtěli, aby se snažili s motocyklem pracovat tak, aby více vyhovoval jejich potřebám a aby si potom na měkkých gumách udělali jasno v tom, kde je pro ně limit.

A co jste na rozdíl od nich chtěli od Valentina? "Chtěli jsme po něm aby vyzkoušel co nejvíce kombinací. Pokaždé jsme něco málo změnili a pak šel na chvíli na trať, aby zjistil jaká je reakce motocyklu na provedenou změnu. Takže to bylo jako by během dvou dnů vyzkoušel šest různých motocyklů."


Takže to byla vaše strategie?
"Samozřejmě. Bylo pro nás velkou výhodou, že jsme mohli využít zkušeností Valentina a Jeremy Burgesse a získat tak velký počet informací.
Takže jsme se v podstatě ještě neměli čas zaměřit na práci, jejíž cílem je výkon na trati."

Jak to šlo s motorem? "Prozatím je směr “big bang”, ale tato otázka ještě není zcela uzavřena a jsou ještě některá rozhodnutí, jež budeme muset učinit. Nemohli jsme provést kompletní srovnání obou motorů, počasí nám v tom moc nepomohlo. Valentino měl také problémy se svým ramenem. Druhý den jsme screamer nezkoušeli, protože jsme se nedostali do fáze, kdy by jsme se mohli pokoušet jet opravdu ostře. Kdybychom se rozhodli přidat ještě tuto variantu k testování, tak by nám to způsobilo obtíže."

A co si o tom tedy myslíte? "Myslím si, že big bang je v tento moment bezpečnější varianta."

Takže chcete přijít s méně agresivním motorem? "Big bang je motor, který je snadněji nastavitelný a taky to je motor, který těží z delšího vývoje, takže jeho kontrukce je již na velmi vysoké úrovni."

To je motor, který si svého času vybral Stoner? "Ano, v průběhu minulých let prosazoval tento motor, který si vybral poté, co vyzkoušel i screamer. A byl s ním velmi spokojen, stejně jako Nicky Hayden."

Takže Big bang je lepší ? "Nejlepší motor je ten, který jezdci umožní být silnější. Neboli, neexistuje perfektní motorka, ta se musí přizpůsobit jezdci a to je ta správná cesta, kterou se to musí ubírat."


Jaké byly první dva dny s Valentinem?
"Pracovat s ním je něco naprosto jiného. Dodá vám působivé množství informací, které jsou výjmečně přesné. Přesně tak jak jsem to o něm slyšel už předem. Bylo mě řečeno, že setkání s ním je jako absolvovat přednášku na univerzitě, což mohu potvrdit a dodat k tomu, že to taky byla ohromná zábava."

Co vás nejvíce překvapilo? "To že začal po úvodních absolvovaných okruzích na trati mluvit o všem pozitivním. Čekal jsem, že bude nejprve mluvit o všem, co bude považovat za problém, ale to se nestalo. Myslím si, že je naopak důležitější vědět o všech negativních připomínkách už jen z toho prostého důvodu, že vám to umožní se zlepšit. Ale jeho přístup má rozah 360 stupňů včetně všech i malých detailů, Řekne vám vše, pozitivní i negativní. Valentino je velmi dobrý analytik a chtěl toho mnoho stihnout. Neočekával jsem že bude mluvit o tolika detailech. Spolehlivost a přesnost takových informací se pak přenáší do kvality odvedené práce protože to pomáhá k utvoření ucelené představy."

Jak jste organizoval práci v boxech? "V minulosti jsme měli závodního mechanika, elektronika a šéfa mechaniků. Ale to se teď změnilo. Jestliže ještě včera měl ještě poslední slovo hlavní mechanik, dnes je to Jeremy Burgess, který je samozřejmě spojen s mechanikem elektroniky. Udělali jsme to tak proto, aby měl někdo zkušený, jako je Burgess , kontrolu nad počítačem."

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 6x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist