Predsezonni zamysleni – 250 ccm

Na startu nebude ani dominator dvou poslednich let, Daniel Pedrosa, ci korunni princ lonske sezony Casey Stoner, chybet bude i Randy de Puinet. Vsichni jak znamo odesli do kralovske tridy, a dalsi z potencionalnich uchazecu o titul, Japonec Hiroshi Aoyama vymenil spolehlivou Hondu za nevyzpytatelnou KTM. A jelikoz se pocet tovarnich motocyklu proti lonsku zredukoval, vytvorila se sance na stupne vitezu i pro privatni jezdce. Takze, pro koho se nejvice otevrela cesta na stupen nejvyssi?

34 Andrea Dovizioso (ITA) Humangest Team 250, Honda
Byvaly mistr sveta ze stopetadvacitek skoncil vloni v serialu celkove 3. Po odchodu Pedrosy a Stonera by se mel papirove posunout na prvni pozici. Ovsem testy nedopadli zrovna dle prani mladeho Itala a tak se o jasnem favoritovi v jeho pripade rozhodne mluvit neda, ba naopak. Nejenze nestacil na italske tovarni Aprilie, ale v obou pripadech zustal i za svym stajovym kolegou, Japoncem Takahashim.
IRTA testy: 7., Jerez: 11.
48 Jorge Lorenzo (ESP) Fortuna Aprilia, Aprilia
Vloni celkove 5., rodak z Mallorky, dominoval obema IRTA testum. Do letosni sezony sice zustal ve stejnem tymu jako vloni, ale Hondu vymenil stejne jako jeho kolega Hector Barbera za Aprilii. A ackoliv vloni nekolikrate dominoval v trenincich, v zavode to na vytouzene prvenstvi doposud nestacilo. Byly z toho “pouha” ctyri druha mista. To ovsem zrejme nebude platit o letosni sezone, ba prave naopak. “Mohl jsem na testech jezdit jeste rychleji, ale delal jsem jeste nejake chybicky. V kazdem pripade jsme na prvni zavod tak pripraveni, ze uz se ho nemohu ani dockat”, rekl po skonceni pripravy Jorge Lorenzo.
IRTA testy: Barcelona – 1., Jerez – 1.
7 Alex de Angelis (RSM) Master MVA Aspar Team, Aprilia
Ani sanmarinsky jezdec Alex de Angelis jeste nedokazal vyhrat zavod teto kubatury, i kdyz k tomu mel vloni nekolikrate hodne blizko. Na testech se mu darilo, a z italskeho tymu odesel do spanelskeho, ovsem zustal jako tovarni jednicka. “Casy Lorenza jsou vynikajici, ale zavod trva vic nez jedno kolo, takze se musi jezdit rychle i s opotrebovanymi pneumatikami”, nenechal se vyvest z klidu tovarni jezdec Aprilie Alex de Angelis.
IRTA testy: Barcelona – 2., Jerez – 2.
19 Sebastian Porto (ARG) Repsol Honda, Honda
Jeste pred zahajenim testu byl mnohymi odborniky povazovan za jednoho z nejvaznejsich kandidatu na titul, vzdy jeho zkusenosti – 8 let jezdi tuto kubaturu – nema zadny jiny ze souperu. Ovsem, ackoliv se jedna o tovarni tym Hondy, tak zustal Porto pri testech daleko za ocekavanim. A v tabore Hondy panuje konsternace, Pedrosa uz jel na stejne znacce motocyklu v Jerezu za 1:42,8 a Porto se neprilblizil ani casu 1:44 (zajel totiz pouze 1:45,176). A nejpodstatnejsi na vsem je ta skutecnost, ze s Aoyamovou Hondou roku 2005 zajel v listopadu o celou sekundu rychleji. “Nevim, v cem je problem, jestli v motoru nebo v sasi. S novou motorkou nemam vubec dobry pocit a cela Honda je pro me jako nevyresitelna krizovka“, rikal bezradne jihoamericky zkuseny jezdec.
IRTA testy: Barcelona – 9., Jerez – 13.
80 Hector Barbera (ESP) Fortuna Aprilia, Aprilia
Lorenzuv tymovy kolega sice behem testu zustal jasne ve stinu Jorgeho, ale jinak patril vzdy do nejrychlejsiho kvarteta, v praxi by to znamenalo dvakrate prvni radu. Stejne jako Lorenzo, zustal Barbera verny tymu Daniela Amatriana, ale vymenil znacku motocyklu, Hondu za Aprilii. “Jsem stejne jako Lorenzo pripraven zavodit. A moc se tesim na zavody na tomto motocyklu Aprilia. Rychleji jsem mohl jezdit, nechtel jsem ale riskovat 14 dni pred zahajenim sezony nejaky zbytecny pad”, hodnotil svou pripravu na sezonu dalsi ze spanelskych jezdcu.
IRTA testy: Barcelona – 4., Jerez – 3.
55 Yuki Takahashi (JPN) Humangest Team 250, Honda
Japonsky talent Yuki Takahashi bude v Evrope odsluhovat svou druhou plnou sezonu. Stupne vitezu uz zna z domaciho startu na divokou kartu a vloni se jednak seznamoval s novymi okruhy a jednak take zbytecne padal. “Pochopitelne ze mohu navazovat na sva nektera data z lonske sezony, ale Aprilie jsou opravdu hodne rychle”, nedela si zadne iluze japonsky tovarni jezdec HRC.
IRTA testy: 6., Jerez: 4.
58 Marco Simoncelli (ITA) Squadra Corse Metis Gilera Gilera
Novacek teto tridy, vloni 5. muz stopetadvacitek, se behem tetsu IRTA jen zlepsoval. Jaky ze to motor opravdu skryva pod kapotou, se da jen tipovat, v kazdem pripade bude Simoncelli patrit k te sirsi absolutni spicce teto kubatury. “Zlepsovali jsme se test od testu a nyni jsem dokazal i s opotrebovanymi pneumatikami jezdit v Jerezu casy za 1:45. S dvestepadesatkou nemam vubec problemy”, byl spokojeny vysoky italsky jezdec.
IRTA testy: Barcelona – 11., Jerez – 6.
4 Hiroshi Aoyama (JPN) Red Bull KTM 250 ccm, KTM
Jeho prestup od zavedeneho tymu Hondy k “polotovaru” KTM se zdal hodne prekvapivy. Ale zaverecne testy dokazaly, ze Hiroshi Aoyama bude zrejme pravidelne jezdit mezi Top – ten. “Mame jeste problemy s nastavenim podvozku, to se nam doposud uplne nepodarilo. Ale co se tyka vykonu motoru, mame vic “poweru” nez Honda”, rika spokojene sefkonstrukter KTM, Harald Bartol.
IRTA testy: Barcelona – 13., Jerez – 9.
96 Jakub Smrz (CZE) Cardion AB Motoracing, Aprilia
Vykony ceskeho jezdce Jakuba Smrze patrily bezesporu k nejvetsim prekvapenim oficielnich testu IRTA v Barcelone a v Jerezu. Kuba vsak i po techto testech stal pevne na zemi: Urcite to neni spatne, vzdyt ti co skoncili prede mnou, tak testovali celou zimu. Ale cile do sezony zustavaji nezmenene, jezdit do 10. mista, na stupne vitezu nemyslim. A stale jeste hledame optimalni setup, nebot nevim, kde az je limit”, rikal jihocesky rodak po poslednich testech. A jak by se daly vysvetlit tyto propastne posuny vykonnosti dopredu? U Jakuba Smrze doslo pred letosni sezonou k trem podstatnym zmenam: Od nizozemskeho tymu Arie Molenaara prestoupil do ryze ceskeho, Cardion AB Motoracing, manazera pana Abrahama. A k dispozici ma nejen lonskou tovarni Aprilii, ale predevsim Maura Noccioliho jako sefmechanika – ten mel uz pod svymi kridly Rossiho, Biaggiho a Capirossiho. “Pokud to pujde tak dobre jako doposud, tak to bude dobre nejen pro me, ale i pro sport, pro moje sponzory a take pro Grand Prix v Brne”, uzavrel predsezonni zamysleni Kuba Smrz.
IRTA testy: Barcelona – 3., Jerez – 4.
15 Roberto Locatelli (ITA) Team Toth, Aprilia
Na konci lonske sezony myslel exmistr sveta stopedvacitek na ukonceni kariery, vzdyt s tovarni Aprilii se dokazal pouze velmi zridka prosadit do nejlepsi desitky. Chytil se vsak doslova posledni zivotni sance, prestoupil do madarskeho tymu a na identickem motocyklu, jako ma Kuba Smrz (tedy lonska tovarni Aprilie), se behem testu postaral o skoro stejna prekvapeni jako nas jezdec.
IRTA testy: Barcelona – 5., Jerez – 7.
73 Shuhei Aoyama (JPN) Repsol Honda, Honda
Mladsi z bratru Aoyamovych, Shuhei, dostal prilezitost do letosni sezony, stejne jako predtim jeho bratr Hiroshi, ci krajan Takahashi za vitezstvi v „All Japan Championship“ teto tridy. Firma HRC totiz uz treti rok po sobe posila v ramci sveho programu japonskeho mistra do svetoveho serialu. Shuhei jel vloni na divokou kartu doma v Motegi a po startu z prvni rady zavod pro pad nedokoncil. Dle meho nazoru bude potrebovat minimalne jednu sezonu, aby si vubec na Evropu jako takovou zvykl a stejne i na radu pro neho neznamych okruhu.
IRTA testy: Barcelona – 8., Jerez – 12.
Jak uz jsem napsal v uvodu, kralovsky trun se uvolnil, stejne jako misto korunniho prince. A aspon papirovych zadatelu o tuto trofej je jiste cela rada, ja si myslim, ze mistrem sveta bude nektery jezdec na Aprilii (Lorenzo, de Angelis), nebot Honda ma doposud urcitou ztratu. A jelikoz ma HRC velke problemy predevsim v kubarure MotoGP, tak ty se bude snazit vyresit nejdrive. Nejsem si proto jisty, jestli ji zbudou kapacity i do teto tridy. Na stupnich vitezu vsak mohou stanout i dalsi vsichni jmenovani v clanku, a to nemluvim o eventualnich zavodech na mokru (Anthony West), ci pokud se na sve lepsi casy rozpomene exmistr sveta Manuel Poggiali – ten jezdil na IRTA testech zraneny. Ovsem nas bude predevsim zajimat startovni cislo 96, ktere jak znamo poveze Jakub Smrz, a tak si muzeme jenom prat, aby jeho prognozy – jezdit pravidelne do 10. mista, byly prekonany.

Informace o redaktorovi

Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist