Před U.S. Grand Prix

Po týdenní pauze se uskuteční další podnik mistrovství světa silničních motocyklů. Pojede se na „nejrychlejší motokrosové trati“ v Laguna Seca a stejně jako tomu bylo v předchozích ročnících, pojede pouze třída MotoGP.

Před U.S. Grand Prix

Okruh

I když ono to s těmi předchozími ročníky není tak úplně přesné. Na kalifornské trati Mazda Raceway Laguna Seca se v letech 1988 až 1994 proháněly všechny motocyklové třídy Grand Prix, pak se zde ale mistrovství světa delší čas nekonalo z důvodu nebezpečnosti tratě. Po úpravách, které bezpěčnost opět zvýšily (?), se sem nejrychlejší mašiny zase vrátily. Bylo to v roce 2005, ale vrátily se opravdu jen ty nejrychlejší, dvacky, dvěpade ani Moto2 na této trati nejedou. Okruh měří 3610 metrů, má čtyři pravé a sedm levých zatáček a je nejkratším v celém seriálu, proto se závod pojede na celých 32 kol. Okruh je charakteristický svým „nahoru-dolů“ profilem a hlavně jeden z horizontů a také profláknutý retardér Corkscrew (vývrtka) jsou hodně atraktivní podívaná i prostřednictvím televizní kamery. Traťový rekord zde drží Casey Stoner, má hodnotu 1:21,488 a pochází z roku 2008, tedy z památné bitvy mezi ním a Valentinem Rossim.


Výsledky předchozích ročníků

Při obnovené premiéře na tomto okruhu dominoval Nicky Hayden, který domácí trať pochopitelně znal o mnoho lépe než ostatní jezdci. Na druhém místě dojel další domácí pilot Colin Edwards, který navíc okruh znal ze svého působení v superbicích a třetí Valentino Rossi po skončení závodu prohlásil, že první dva amíky nechal prostě úmyslně odjet, protože jeli takovou pilu, že prostě neměl šanci se jich udržet. Také v další sezóně byl Hayden nejrychlejším pilotem, ale za jeho záda se už seřadili evropani Dani Pedrosa s Marcem Melandrim. Sezóna 2007 byla zcela v režii Caseyho Stonera a pozdější mistr světa si tak poradil i s touhle specifickou tratí. Pokud se řekne Laguna Seca, vybaví se většině fanoušků gladiátorská bitva mezi Valentinem Rossim a Casey Stonerem, která se odehrála v sezóně 2008. Neuvěřitelný počet předjetí a hodně trvdých soubojů vyvrcholil Casyeho pádem a dá se říct, že právě tenhle okamžik byl zlomovým bodem v (nejen?) tehdejší sezóně. Při posledním ročníku bojoval Vale opět o vítězství, tentokrát s Danim Pedrosou, který byl v cíli nakonec o 0,344 sekundy rychlejší. Zajímavé je to, že během pěti ročníků se na lagunské stupně vítězů postavilo pouze osm jezdců. Přibudou letos další?


2005                           2006                         2007                         2008                         2009

1. Nicky Hayden      1. Nicky Hayden     1. Casey Stoner       1. Valentino Rossi 1. Dani Pedrosa
2. Colin Edwards    2. Dani Pedrosa    2. Chris Vermeulen 2. Casey Stoner     2. Vale Rossi
3. Valentino Rossi  3. Marco Melandri  3. Marco Melandri    3. C. Vermeulen    3. Jorge Lorenzo


Dosavadní průběh sezóny

Ve svojí šňůře vítězství a druhých míst pokračuje lídr šampionátu Jorge Lorenzo, který zatím ani v jednom závodu letošní sezóny neskončil níž než na stříbrné pozici. Po sérii tří vítězství vsadil v Německu na jistotu a dojel si pro druhé místo, které mu stále zaručuje luxusní náskok sedmačtyřiceti bodů před druhým jezdcem v pořadí, kterým je Dani Pedrosa. Ten sice za svým krajanem o body v hodnotě (skoro) dvou vítězství zaostává, ale rozhodně není nic ztraceno, vždyť Danimu se na Laguně daří a v loňském roce zde zvítězil. Navíc je velkou otázkou, jestli Valeho návrat bude pro Jorgeho pomocí či přítěží. Andrea Dovizioso je třetím jezdcem prozatímního pořadí a posledním driverem, který se přehoupl před stobodovou hranici. Pokud to na začátku sezóny vypadalo na to, že Andrea si pro třetí místo dojede celkem v pohodě, tak teď se situace trochu mění. Dovi totiž už potřetí za sebou nevystoupil na stupně vítězů, zatímco jeho nejbližší pronásledovatel, kterým je Casey Stoner, dojel třikrát za sebou na třetím místě. Navíc Australan na této trati umí velmi dobře, což v míře dvojnásobné platí po pátém jezdci v pořadí, kterým je Nicky Hayden. Vítěz prvních dvou ročníků sice trošičku polevil z tempa v úvodu sezóny, ale doma je doma a Nicky se rozhodně umí správně nahecovat! O návratu šestého Valentina Rossiho už bylo napsáno dost, ale bude určitě zajímavé sledovat to, jak se Vale po čtvrtém místě ze Sachsenringu dokáže se svými zraněními porvat s ještě více zamotanou tratí v americké poušti. Bohužel opačnou situaci zažívá sedmý Randy de Puniet. Ten po skvělém vstupu do této sezóny držel pozici nejlepšího privátního jezdce, ale vynucený pauza (zlomená holenní a lýtková kost po pádu na Sachserningu) bude pro tohoto Francouze znamenat velký propad v tabulce. Jeho náhradníkem v týmu LCR bude pro tento závod Roger Lee Hayden. Na pozici nejlepšího soukromníka si tedy už teď brousí zuby Ben Spies, který navíc pojede před domácím publikem. Bude z toho další bedna? Poměrně velkou ztrátu má už dvojice Marků z týmu Fausta Gresiniho, kde je Marco Simoncelli zatím úspěšnější nežli jeho zkušenější kolega Marco Melandri, který uzavírá elitní Top ten.


Průběžné pořadí šampionátu

1. Jorge LORENZO Yamaha SPA 185 bodů;
2. Dani PEDROSA Honda SPA 138;
3. Andrea DOVIZIOSO Honda ITA 102;
4 Casey STONER Ducati AUS 83;
5. Nicky HAYDEN Ducati USA 78;
6. Valentino ROSSI Yamaha ITA 74;
7. Randy DE PUNIET Honda FRA 69;
8. Ben SPIES Yamaha USA 67;
9. Marco SIMONCELLI Honda ITA 49;
10. Marco MELANDRI Honda ITA 45;
11. Hector BARBERA Ducati SPA 41;
12. Colin EDWARDS Yamaha USA 39;
13. Loris CAPIROSSI Suzuki ITA 30;
14. Aleix ESPARGARO Ducati SPA 28;
15. Alvaro BAUTISTA Suzuki SPA 25;
16. Mika KALLIO Ducati FIN 24;
17. Hiroshi AOYAMA Honda JPN 18;
18. Alex DE ANGELIS Honda RSM 4;
19. Kousuke AKIYOSHI Honda JPN 4;
20. Wataru YOSHIKAWAYamaha JPN 1

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 1x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist