Před sezónou MotoGP

Už ve čtvrtek startuje nová sezóna kubatury MotoGP, ve které nás čeká plno novinek. Nejenže se vrací litrové prototypy, ale startovní pole rozšíří nově specifikovaná kategorie CRT, díky které dojde k tolik očekávanému rozšíření startovního pole.

Diskuze, které víří kolem nejsilnější kubatury rozhodně neutichnou, ale už o tomto víkendu bude jasnější, jestli je tahle cesta tou správnou. Od roku 2002 se už potřetí mění specifikace téhle kategorie a na start se opět vydávají plnoobjemové litry - najde se někdo, kdo bude na osmistovky vzpomínat v dobrém? Nově se také uvedou motocykly již tolikrát řešené (a také kritizované) specifikace CRT, díky nimž se startovní pole rozšíří na čtrnáct týmů a jednadvacet jezdců. Z týmu se nově představí Avintia Blusens, Came Ioda Racing Project, NGM Mobile Forward Racing, Paul Bird Motorsport, Power Electronics Aspar a Speed Master, z pilotů si debut v MotoGP odbudou Kolumbijec Yonny Hernandez, Italové Michele Pirro, Mattia Pasini a Danilo Petrucci, přičemž tito piloti budou startovat právě na nových motocyklech CRT, zatímco loňský mistr světa kubatury Moto2, tedy Němec Stefan Bradl nastoupí v týmu LCR s čistokrevným speciálem Honda RC213V. Návrat do téhle třídy zaznamenají Španěl Ivan Silva, Brit James Ellison a Španěl Aleix Espargaro, s dalšími třinácti harcovníky jsme se setkali už v loňském roce. Mezi nimi musíme také samozřejmě hledat největší favority letošního ročníku a na ně si posvítíme právě v tomhle článku. Kubaturu Moto3 jsme řešili podle rozdělení „hondisté“ versus „KáTéeMáci“, Moto2 pak podle národností jednotlivých pilotů a v MotoGP si zatipujeme, jak bude letošní ročník (aspoň v elitní top ten) vypadat. Neberte tuhle tipovačku moc vážně a hlavně se nerozčilujte, když nebude odpovídat vašim představám – spíš v diskuzi představte vlastní tipy jak bude tabulka na konci roku vypadat - po závěrečné Valencii bude zajímavé se k dnešnímu článku vrátit.


Casey Stoner - stejně jako Valentino Rossi, tak i tenhle Australan většinou dělí motocyklové fanoušky na absolutní „prostonerovce“ a „antistonerovce“ – tedy černá nebo bílá, nic mezi tím, žádný odstín šedé prostě neexistuje! Ať máme na Caseyho názor jakýkoliv, nikdo nemůže popřít, že je to jezdecký génius, což po loňském titulu, který vybojoval se ziskem 350 bodů, potvrdil také v předsezónních IRTA testech. Ve spojení s tovární Hondou RC213V bude letos jen těžko k překonání a tak je tip na jeho umístění celkem jasný - obhájí titul mistra světa!


Jestliže Španěl Jorge Lorenzo vloni „něco“ na Stonera ztrácel, tak to bylo pravděpodobně hlavně kvůli tomu, že jeho Yamaha nebyla v takové formě Caseyho Honda. Letošní testy ale pro Hondu nevyzněly tak přesvědčivě (až dominantně), jako tomu bylo v loňském roce a tak „lízátko“ bude nejspíš klást daleko větší odpor, nežli tomu bylo vloni. Pokud bude někdo schopen Stonerovi konkurovat v boji o titul, tak to bude právě tenhle rekordman v počtu nasbíraných bodů (2010 – 383 bodů), ale i přesto je tip na jeho umístění - 2. místo a titul vicemistra.


Španěl Dani Pedrosa vstupuje už do sedmé „džípíčkové“ sezóny a co si budeme nalhávat – jen málokdo už asi věří tomu, že se někdy zbaví stigmatu „nevyhrávacího“ pilota. Samozřejmě, že je schopen vyhrát mnoho závodů a ani jeho útok na titul rozhodně není z říše sci-fi, ale série, kterou po třech „dvoutaktních“ titulech zaznamenal po přechodu do MotoGP (2006 - 5. místo, 2007 - 2. místo, 2008 - 3. místo, 2009 - 3. místo, 2010 - 2. místo, 2011 - 4.místo) už o něčem vypovídá. Je pravda, že mnoha předchozích sezón vstupoval hendikepován zraněním, jehož se letos vyvaroval, ale i předsezónní testy napovídají, kde bychom Daniho na konci sezóny měli hledat - 3. místo.


Přestože nové litrové speciály jsou podle pilotů bližší osmistovkám, nežli původním 990-kám, tak přechod na tyto silnější prototypy by mohl vyhovovat pilotům, kteří jsou odkojeni těžšími superbiky, a je jim agresivita a síla při ovládání motorky bližší nežli chirurgická preciznost, kterou vyžadovala předcházející osmikila. Prototypem takového pilota by mohl být Američan Ben Spies, který svůj dřevorubecký styl, jenž využíval celou svoji „bajkovou“ kariéru, vybrousil podobně jako diamant dvěma roky při pilotování jedovaté osmistovky. Stejně jako Stoner bude nejspíš bojovat s Lorenzem o titul, tak Spies by se stejně tvrdě mohl bít s Pedrosou o třetí místo. Tip na umístění „Elbowse“ - 4. místo.


Ital Valentino Rossi se poté, co Capirex ukončil svoji kariéru, stal služebně nejstarším pilotem ve startovním poli a posledním, kdo pamatuje éru dvoutaktních půllitrů (pokud nebudeme počítat zoufalé Ellisonovy starty s ROC Yamahou v roce 2004). Devítinásobný mistr světa ale vloni zaznamenal nejhorší sezónu svojí kariéry a letos to snad už musí být jen a jen lepší – jedno třetí místo bylo pro pilota Valentinova formátu opravdu tristní. Na desátý titul mistra světa to nebude, ale určitě by měl na stupních vítězů stanout častěji - doufejme, že se tenhle fenomén opět zapojí do soubojů o jednotlivá vítězství. Tip na celkové umístění - 5. místo.


Páté či šesté místo by také mohlo být tím, kde se budou pohybovat nejlepší privátní piloti. Jak ukázaly předsezónní testy, tak mezi nejlepší soukromníky budou patřit oba piloti týmu Tech3, tedy Ital Andrea Dovizioso a Cal Crutchlow či Španěl Alvaro Bautista. Zvláštní motivaci určitě bude mít Dovi, který po dlouhých letech opustil značku Honda a přes privátní tým Hervého Poncharala se bude snažit dostat se k továrnímu materiálu. Vzhledem k jeho ohromným zkušenostem a veliké vyrovnanosti je tip na 6. místo spojen právě se jménem Andrey Doviziosa.


Španěl Alvaro Bautista do samotného závěru loňské sezóny doufal, že v té letošní osedlá litrový speciál Suzuki, ale nakonec vše dopadlo jinak. Určitě ani on si nepřál, aby se k tovární Hondě dostal způsobem, kdy mu byla přidělena fabrická RC213V, původně určená pro Marca Simoncelliho, ale stalo se - a Alvaro tak bude mít možnost využít pravděpodobně nejlepší stroj ve startovním poli. Zůstává velikou otázkou, jak mu sednou výkonnější a těžší litry, vždyť on nikdy nebyl žádný velký raubíř a tak je tip na jeho umístění - 7. místo.


Američan Nicky Hayden je vlastně stejný případ jako jeho krajan Spies a s litrovou mašinou by se měl prosmýkat startovním polem hodně vysoko, ale Ducati není Yamaha a Nicky už v posledních letech působí trošku vyčpělým dojmem. Snad do něho nová Desmosedici napumpuje opět novou motivaci a Nicky ukáže nejen nádherné drifty, ale také se párkrát postaví na stupně vítězů. Tip na jeho umístění - 8. místo.


Nebývalý progres zaznamenal Brit Cal Crutchlow, který se v loňské sezóně pral s Abajou o titul nejlepšího nováčka roku. V obou „suchých“ testech zaznamenal pátý čas, což čekal málokdo. Jeho velkým mínusem byla v loňském roce značná nevyrovnanost, která ho vyřadila z několika závodů, pokud se vyvaruje zbytečných chyb, rychlost mu rozhodně nechybí a měl by skončit v první desítce. Tip - 9. místo.


Na elitní desítku si budou brousit zuby jak piloti privátních speciálů, tak i nejlepší závodníci sedlající stroje specifikace CRT. Náš reprezentant Karel Abraham pojede druhou sezónu v téhle kubatuře, ale je možné, že pro něho bude náročnější nežli ta premiérová, ve které mohl jakožto nováček pouze mile překvapit. Teď už tomu bude jinak a Abaja bude určitě svádět veliké boje o top ten se Španělem Hectorem Barberou a sparingpartnera jim bude dělat loňský mistr světa Stefan Bradl. Do jejich soubojů o elitní desítku se nejspíš přimíchají také piloti na asparových Apriliích ART GP12, tedy Francouz Randy De Puniet a Španěl Aleix Espargaro a i postupem času snad i Američan Colin Edwards. Ten zatím v testech příliš neoslnil, ale jeho výkony (či spíše výkonnost jeho Suteru) půjdou v průběhu sezóny určitě nahoru. Přesto je tip na 10. místo - Hector Barbera.


Týmy a piloti kubatury MotoGP


Avintia Blusens
Ivan Silva
Yonny Hernandez

Came Ioda Racing Project
Danilo Petrucci

Cardion AB Motoracing
Karel Abraham


Ducati Team
Valentino Rossi
Nicky Hayden

LCR Honda MotoGP
Stefan Bradl

Monster Yamaha Tech 3
Andrea Dovizioso
Cal Crutchlow

NGM Mobile Forward Racing
Colin Edwards

Paul Bird Motorsport
James Ellison

Power Electronics Aspar
Randy De Puniet
Aleix Espargaro

Pramac Racing Team
Hector Barbera

Repsol Honda Team

Casey Stoner
Dani Pedrosa

San Carlo Honda Gresini
Alvaro Bautista
Michele Pirro

Speed Master
Mattia Pasini

Yamaha Factory Racing

Ben Spies
Jorge Lorenzo

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):



TOPlist