Před Red Bull Indianapolis Grand Prix

Letos podruhé zavítá mistrovství světa silničních motocyklů za „velkou louži“ a představí se premiérově na okruhu v Indianapolis. Na rozdíl od Laguna Seca zde pojedou i obě dvoutaktní třídy.

Před Red Bull Indianapolis Grand Prix
Okruh Indianapolis Motor Speedway je druhým nejstarším dosud využívaným závodním okruhem na světě. Byl postaven v roce 1908 a povrch byl původně tvořen z drceného kamene který byl zalit dehtem. První závod se zde uskutečnil v červnu 1909 a nebyl to závod automobilů, ale balonů. V srpnu téhož roku se zde uskutečnily i první závody motocyklů a automobilů. Série smrtelných nehod přesvědčila majitele ke změně povrchu. Přišli s nápadem vydláždit povrch dráhy cihlami, kterých bylo použito 3,2 milionu. První závod 500 mil v Indianapolis se zde uskutečnil v roce 1911. Během první světové války dráha sloužila jako letiště a sklady pro armádu, ale od roku 1919 se tu znovu rozjely závodní vozy. V letech 1950 až 1960 se závody konané na této trati započítávaly do mistrovství světa Formule 1, v pozdějších letech byl ovál využíván pro americké série (AAA, USAC, CART, IRL). Od roku 2000 byl okruh upraven pro závody formule 1 a jeho část se využije i pro závody motocyklů. Z bezpečnostních důvodů nebude pochopitelně využita část původního oválu s betonovými svodidly. Letos se jede na tomto okruhu mistrovství světa motocyklů poprvé a pro všechny jezdce to bude tedy jejich premiéra. Jediným, kdo má alespoň (velmi hrubou) představu o tom, co na jezdce o tomto víkendu čeká, je Nicky Hayden, který si zkusil pár okruhů na motocyklu, který se účastnil prvních závodů v Indy. Délka okruhu činí 4 186 metrů a závod třídy MotoGP se pojede na 22 kol.












Dosavadní průběh sezóny


Ve třídě do 125 ccm se v Grand Prix San Marina silně nezadařilo lídru této kubatury Miku Di Megliovi, který si zde připsal první letošní nulu a jeho náskok na čele se snížil na 28 bodů (celkem má 186 b.). Je tedy jasné, že i kdyby podruhé nezabodoval a jeho největší konkurent Simone Corsi (158 b.) vyhrál, čelo tabulky se měnit nebude. Na to si ale určitě tento Francouz dá sakra pozor, vždyť letos se jednalo o jeho první pád, na což jsme rozhodně u něho nebyli v předchozích letech zvyklí. Na třetí místo se už dotáhl obhájce titulu Gábor Talmacsi, který má po misanském vítězství na svém kontě 147 bodů a určitě i on zná pořekadlo: „Když se dva perou, třetí se směje.“ Talma je bojovník, ve druhé části sezóny má skvělou formu a boj o titul rozhodně ještě nevzdal. Na čtvrté místo odsunul Stefana Bradla (126 b.), který měl v San Marinu velký pech v podobě závady motocyklu. Následují dva Španělé, které odděluje pouhý jeden bodík. Pátý je Joan Olivé (114 b.) a šestý Nicolas Terol (113 b.). Na místo sedmé se po skvělém výkonu v předešlém závodě dostal Bradley Smith (109 b.). Osmý je Sandro Cortese (86 b.) devátý Pol Espargaro (83 b.) a desítku uzavírá Andrea Iannone (77 b.).


Závod třídy do 250 ccm byl v Misanu fakt super. Pokud se bude i v Indy podobná bitva opakovat, amíci si určitě oblíbí i dvoutaktní kubatury. I když se Marco Simoncelli v závodě vyválel v kačírku, nakonec dojel šestý a zvýšil svůj náskok před druhým jezdcem průběžného pořadí, kterým je Mika Kallio. Fin totiž v závodě předvedl velmi zajímavý kousek, kterým určitě nejvíce zaujal týmové šéfy a také kolegu Ayoamu, se kterým po kontaktu odcestoval z trati po zádech a závod pro oba skončil. Italův náskok na čele je 26 bodů (190:164) a ani zde se tedy vedení po americkém závodě měnit určitě nebude. Situace kolem třetího v této třídě kopíruje stopětadvacítky, protože i zde se vítěz předchozího závodu dotáhl na druhého a to dokonce na rozdíl jediného bodu, který na Kallia ztrácí Alvaro Bautista. Také ten se ve druhé části sezóny probudil a jako jediný je schopen závodit i se Simoncellim. Čtvrtý je Héctor Barbera (142 b.), na něhož ztrácí tři body pátý Alex Debon. Na šestém místě zůstává Mattia Pasini (117 b.), ale dva body za ním je už sedmý Yuki Takahashi. Osmý je Hiroshi Ayoama (101 b.) devátý Thomas Luthi (95 b.) a Top ten uzavírá Julian Simon (83 b.). Skvěle minule zabodovali i naši zástupci, kteří se při náročném závodě vyvarovali chyb a dojeli v první desítce. Na svém kontě mají shodně 31 bodů a v tabulce jsou na patnáctém (Karel Abraham), respektive šestnáctém místě (Lukáš Pešek).


Ve třídě MotoGP k titulu jasně směřuje největší hvězda posledních let, Valentino Rossi (262 b.). Náskok 75 bodů ve chvíli, kdy do konce šampionátu zbývá pět závodů vypovídá jasně o jeho letošní dominanci. Sám Casey Stoner (187 b.) už před závodem v Indy prohlásil, že si chce zbytek sezóny spíše užít, tím spíše se však můžeme těšit na perfektní souboje na ostří nože. Australan pojede bez zbytečných nervů, které jej srážely v posledních závodech a bude chtít všem divákům ukázat, že je rychlejší, nežli Valentino. Ten se ale rozhodně nebude držet zpátky a takticky kontrolovat náskok, takže bitva o Ameriku určitě bude pokračovat. Dva body na Stonera ztrácí Dani Pedrosa. Jak už jsme informovali, tento Španěl poprvé v Indy pojede s pneumatikami Bridgestone a uvidíme, jak si na nové gumy zvykne. Letos je titul v trapu a souboj o druhé místo asi oželí ve prospěch zrychlení v sezóně příští. Po dlouhé sérii protrápených závodů se konečně opět chytil Jorge Lorenzo, který v Misanu skončil hned za vítězným Rossim. Na svém kontě má 140 bodů a velkou propast před sebou i za sebou. Pátý Andrea Dovizioso si letos připsal 118 bodů. Šestý je Chris Vermeulen (110 b.) a sedmý Colin Edwards (108 b.). Pouhých pět bodů dělí pětici jezdců: Osmý je Shinya Nakano (87 b.), devátý Loris Capirossi (86 b.), desátý James Toseland (85 b.), jedenáctý Nicky Hayden (84 b.) a dvanáctý Toni Elias (82 b.).


Protože se blíží konec sezóny, rýsují se nová angažmá na sezónu příští. K jezdcům, kteří mohou jet s jistotou smlouvy na rok 2009, patří Alex De Angelis, který pojede u svého současného zaměstnavatele, tedy týmu Honda Gresini. Stejně tak v týmu Rizla Suzuki prodloužili jeho oba letošní piloti Loris Capirossi a Chris Vermeulen.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist