Před Grand Prix Velké Británie

K pátému závodu mistrovství světa silničních motocyklů se jeho aktéři přesunou do Velké Británie, kde si odbudou svoji premiéru na okruhu Silverstone.

Okruh

I když většina pilotů zná tenhle okruh maximálně z Playstationu, tak vězte, že na Silverstone se už v minulosti nejrychlejší motocykly představily a to hned v deseti ročnících mistrovství světa. Poprvé se zde jelo v roce 1977, kdy se sem britská Grand Prix přestěhovala z již nevyhovujícícho přírodního okruhu Tourist Trophy na ostrově Man. Při prvním ročníku se ve dvackách nejvíce radoval Pierluigi Conforti, dvěpade i třipade ovládl Kork Ballington a královské půllitry pak po odstoupení domácích favoritů Steve Parrishe a Barryho Sheena vyhrál Američan Pat Hennen. Během dalších devíti ročníků zde vyhráli takoví piloti jako Kenny Roberts senior, Freddie Spencer nebo Wayne Gardner, který v doslova psím počasí opanoval závod půllitrů při poslední ročníku v roce 1986, po kterém britští fandové museli za těmi nejrychlejšími motocykly na okruh Donington Park. Okruh Silverstone, na kterém se pojede závod s názvem AirAsia British Grand Prix měří 5 898 metrů a jezdci během jednoho okruhu střihnou osm levých a deset pravých zatáček. Velkou neznámou je zde počasí, které často doslova a do písmene britské, kdy leje jak z konve. Protože se zde odehraje obnovená premiéra, na traťové rekordy novodobé historie si budeme muset počkat až na nedělní závod. Co se ale i po přestěhování z Doningtonu nezměnilo, je časový harmonogram závodů, kdy v neděli nejprve pojede prostřední kubatura Moto2 (12.15 hodin našeho času – TV Nova a Nova Sport vysílá spolu se studiem už v 11.55), nejsilnější kubatura MotoGP startuje ve 13.55 (Nova Sport začíná ve 13.50) a malorážky svůj závod absolvují až jako poslední a to v 15.30 (Nova Sport 15.25).

Stopětadvacítky

V malorážkách se v pozici lídra představí Španěl Nicolas Terol, který ve všech čtyřech odjetých závodech skončil na stupních vítězů, když v úvodním závodě v Kataru vyhrál a pak třikrát dojel na druhém místě. Jeho nejbližším pronásledovatelem je krajan Pol Espargaro, který letos vystoupal na nejvyšší stupínek dokonce dvakrát (Jerez a Le Mans), ke čtvrtému místu z Kataru přidal bronz z Mugella a jeho ztráta na Terola tak činí pouhých šest bodů. Na místě třetím je vítěz minulého závodu v Itálii a další Španěl Marc Marquez. Ten na Espargara ztrácí dvaadvacet bodů a jeho ztráta je daná zejména nedokončeným závodem v Jerezu, kde kvůli technické závadě havaroval. Jinak ale rozhodně na vedoucí duo neztrácí a patří stále k nejžhavějším favoritům. K nim by se rád počítal i další jezdec pořadí, kterým je Brit Bradley Smith. Ten ale zatím nepředvádí rozhodně nic světoborného a i když figuruje na čtvrté pozici, tak letos ještě ani jednou závod nedokončil mezi prvními třemi. Snad svoje nemastné-neslané výkony prolomí aspoň na domácí půdě. Od čtvrtého do šestého místa je to ale hodně vyrovnané, když na Smitha ztrácí pouze jeden bodík Efren Vazquez a o další bod pozadu je Esteve Rabat. Tomoyoshi Koyama je na aprilce týmu Dirka Heidolfa zatím na sedmém místě a to je letos určitě příjemné zjištění, protože tenhle sympatický Japonec se v posledních letech spíše trápil. Následují dva německy mluvící driveři a to osmý Randy Krummenacher a devátý Sandro Cortese a desítku nejúspěšnějších překvapivě uzavírá Francouz Johann Zarco. Náš reprezentant Jakub Kornfeil má zatím na svém kontě dva španělské body, ale jeho výkony dávají jasnou záruku toho, že nezůstane jen u nich.


Průběžné pořadí šampionátu

1. Nicolas TEROL Aprilia SPA 85 bodů; 2. Pol ESPARGARO Derbi SPA 79; 3. Marc MARQUEZ Derbi SPA 57; 4. Bradley SMITH Aprilia GBR 45; 5. Efren VAZQUEZ Derbi SPA 44; 6. Esteve RABAT Aprilia SPA 43; 7.Tomoyoshi KOYAMA Aprilia JPN 34; 8. Randy KRUMMENACHER Aprilia SWI 30; 9. Sandro CORTESE Derbi GER 26; 10. Johann ZARCO Aprilia FRA 25; 11. Danny WEBB Aprilia GBR 18; 12. Alexis MASBOU Aprilia FRA 17; 13. Jasper IWEMA Aprilia NED 14; 14. Alberto MONCAYO Aprilia SPA 13; 15. Jonas FOLGER Arilia GER 9; 16. Luis SALOM Aprilia SPA 7; 17. Marcel SCHROTTER Honda GER 7; 18. Adrian MARTIN Aprilia SPA 4; 19. Jakub KORNFEIL Aprilia CZE 2; 20. Simone GROTZKYJ Aprilia ITA 1

Moto2


V prostřední kubatuře  začíná roli největšího favorita potvrzovat Španěl Toni Elias, který se v Le Mans dostal do čela šampionátu a svůj náskok před druhým Shoyou Tomizawou lehce navýšil i při závodě v italském Mugellu. Oproti tomuto Japonci má k dobru devatenáct bodů a to hlavně díky Tomizawově pádu během závodu v Le Mans. Skvělou formu v předchozích dvou kláních předvedl třetí jezdec v pořadí, kterým je Ital Simone Corsi. Ten dvakrát po sobě dojel na skvělém třetím místě a protože bodoval i v Kataru (osmý) a Španělsku (pátý), ztrácí na Tomizawu pouhé čtyři bodíky. Ve všech odjetých závodech skončil na bodech i čtvrtý Sergio Gadea, zatímco pátý Ital Andrea Iannone je věrný svému stylu “hop nebo trop”: 2x nula, 1x čtvrtý a poslední závod v Mugellu suverénně vyhrál. “Dojížděčem” je i šestý Švýcar Thomas Luthi, který dokončil všechny závody a jen jeden z nich nedojel na bodech, jinak získal samá skvělá umístění: (Losail – 7, Jerez – 3, Mugello – 4). Od šestého do osmého místa se tak seřadili tři bývalí mistři světa stopětadvacítek, když za Luthim je sedmý Španěl Julian Simon a osmý Maďar Gábor Talmacsi. Elitní Top ten uzavírá Francouz Jules Cluzel, který ale po skvělém začátku dva uplynulé závody vůbec nedokončil. Z našich pilotů je zatím úspěšnější Lukáš Pešek, který dokázal zabodovat dvakrát a je se čtyřmi body na čtyřiadvacátém místě, Karel Abraham má na svém kontě dva body z Kataru a je v závěsu za Peškem.


Průběžné pořadí šampionátu

1.Toni ELIAS Moriwaki SPA 74 bodů; 2. Shoya TOMIZAWA Suter JPN 55; 3. Simone CORSI Motobi ITA 51; 4. Sergio GADEA Pons Kalex SPA 46; 5. Andrea IANNONE Speed Up ITA 38; 6. Thomas LUTHI Moriwaki SWI 38; 7. Julian SIMON Suter SPA 35; 8. Gabor TALMACSI Speed Up HUN 34; 9. Alex DEBON FTR SPA 26; 10. Jules CLUZEL Suter FRA 21; 11. Yuki TAKAHASHI Tech 3 JPN 21; 12. Roberto ROLFO Suter ITA 21; 13. Fonsi NIETO Moriwaki SPA12; 14. Stefan BRADL Suter GER 11; 15. Mattia PASINI Motobi ITA 10; 16. Yonny HERNANDEZ BQR-Moto2 COL 10; 17. Ratthapark WILAIROT Bimota THA 9; 18. Kenny NOYES Promoharris USA 9; 19. Alex BALDOLINI I.C.P. ITA 9; 20. Dominique AEGERTER Suter SWI 8; 21. Alex DE ANGELIS Force GP210 RSM 5; 22. Scott REDDING Suter GBR5; 23 Hector FAUBEL Suter SPA 4; 24 Lukas PESEK Moriwaki CZE 4; 25. Karel ABRAHAM RSV CZE 2; 26. Claudio CORTI Suter ITA 1; 27. Anthony WEST MZ-RE Honda AUS 1

MotoGP


Nejsilnější kategorie zažívá situaci, která tady nebyla už deset let – o titulu Mistra světa se rozhodne bez Valentina Rossiho! Jasně, Vale ještě letos do závodů nastoupí, ale o jeho šancích na celkové prvenství nemůže být ani pomyšlení. Jorge Lorenzo se tedy ocitnul v situaci, kterou zná pouze ze svého působení ve čtvrtlitrech. Je nyní nejžhavějším kandidátem na titul a poprvé v královské kubatuře není v pozici lovce, ale loveného. Jeho největším soupeřem v boji o titul je krajan Dani Pedrosa, který je v současné době opravdu jediným, kdo může Lorenzovi jeho cestu za titulem znepříjemnit. Jejich dosavadní skóre je následující. Jorge: Losail – 2, Jerez – 1, Le Mans – 1, Mugello – 2; celkem 90 bodů. Dani: Losail – 7, Jerez – 2, Le Mans – 5, Mugello – 1; celkem 65 bodů. Zatím je to tedy 3:1 pro “Lízátko” ale je možné, že Dani po vyřazení Rossiho chytne druhý dech a vzpomene si na svoji bojovnost, kterou po několika letech prohraných soubojů s šestačtyřicítkou už poněkud postrádal – závod v Mugellu budiž důkazem. Valentino Rossi si teď chvíli poleží, to je hotová věc. Jak dlouho bude jeho pauza trvat je ve hvězdách a veškeré termíny jeho návratu jsou pouze spekulacemi, ale prozatím se může rozloučit i se svým třetím místem, na němž nyní figuruje. Tři body za ním je totiž jeho krajan Andrea Dovizioso, který konečně začíná naplňovat naděje, které do něho vkládal fabrický tým Repsol. Ze třech závodů vytěžil tři bronzová umístění a jedno šesté místo a tak se po právu brzy posune na třetí pozici provizorní tabulky. Pátý je Američan Nicky Hayden, který po sérii tří čtvrtých míst předešlý závod nedokončil a protože se nadaří ani jeho týmovému kolegovi, je zatím Ducati letos bez pódiového umístění! Nejlepším soukromníkem je letos šestý Randy de Puniet. Ten zatím jezdí v neuvěřitelné formě a pokud jeho první roky v této kubatuře byly hlavně o orání kačírku a rozbíjení motorek, tak letos předvádí to, že ve džípíčkách není jen díky svému image mankýna. Sedmým pilotem je Marco Melandri, chělo by se říci: konečně! Po dvou protrápených letech si závody tenhle sympatický Ital zase užívá. Osmý je Casey Stoner. Co k němu říct? Doufejme, že se v Mugellu čtvrtým místem aspoň trošku chytil a bude zase schopen bojovat nejen o jednotlivá vítězství, ale i o další světové tituly. Devátou pozici drží nejúspěšnější nováček, kterým je Ital Marco Simoncelli a Fausto Gresini si tak může po “příšerných” předsezónních testech konečně oddechnout. Desítku nejúspěšnějších doplňuje další nováček, kterým je Američan Ben Spies.


Průběžné pořadí šampionátu

1. Jorge LORENZO Yamaha SPA 90 bodů; 2. Dani PEDROSA Honda SPA 65; 3. Valentino ROSSI Yamaha ITA 61; 4. Andrea DOVIZIOSO Honda ITA 58; 5. Nicky HAYDEN Ducati USA 39; 6. Randy DE PUNIET Honda FRA 36; 7. Marco MELANDRI Honda ITA 32; 8. Casey STONER Ducati AUS 24; 9. Marco SIMONCELLI Honda ITA 23; 10. Ben SPIES Yamaha USA 20; 11. Hector BARBERA Ducati SPA 19; 12. Colin EDWARDS Yamaha USA 19; 13. Hiroshi AOYAMA Honda JPN 18; 14. Aleix ESPARGARO Ducati SPA 16; 15. Loris CAPIROSSI Suzuki ITA 13; 16. Mika KALLIO Ducati FIN 12; 17. Alvaro BAUTISTA Suzuki SPA 8

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist