Před Grand Prix Španělska

Druhý závod mistrovství světa silničních motocyklů se odehraje na nádherném španělském okruhu Jerezu. Pojďte se podívat, co piloty tohoto šampionátu (a také nás) o tomto víkendu čeká.

Okruh


Okruh s názvem Circuito de Jerez byl postaven v roce 1985 a už o rok později se na něm s ef-jedničkami proháněli jezdci jako Ayrton Senna, Alain Prost nebo Nigel Mansell. Mistrovství světa silničních motocyklů tady svůj první závod mělo v roce 1987 (vítězství získali Jorge “Aspar” Martinez – 80, Fausto Gresini – 125, Martin Wimmer – 250, a Wayne Gardner - 500). Součástí areálu je i motokrosová trať, která má za sebou také závody mistrovstí světa družstev. Délka okruhu činí 4 423 metry, šíře 11 metrů, na trati je osm pravých a pět levých zatáček a délka startovní rovinky je rovných 600 metrů. Traťový rekord v kubatuře MotoGP drží Dani Pedrosa, který v loňském závodě zajel kolo za 1:39,731 sekundy. Při premiéře třídy Moto2 jel nejrychleji Toni Elias a to 1:44,710 sekundy (ve čtvrtlitrech už nikdo nepřekoná Alvara Bautistu, který zajel čas 1:43,338), ve dvackách pak Julian Simon (2009 - 1:47,057). Okruh v roce 2004 nejrychleji objel Michael Schumacher s efjedničkovou Ferrari a to za 1:15,650 sekundy. Poté, co se úvodní závod sezóny jel rozložen do čtyř dnů, vrací se pro Jerez klasické třídenní programové schéma. V pátek pojedou všechny tři kubatury první a druhé volné tréninky, v sobotu pak třetí a také kvalifikace a v neděli pochopitelně dopolední Warm-up a závody. Kvaldy a závody můžete sledovat na Nova Sport a to v sobotní kvalifikace (12.55 h – 125 ccm; 13.55 h – MotoGP a 15.05 h – Moto2) a nedělní závody (10.55 h – 125 ccm; 12.10 h – Moto2 a 13.55 – MotoGP). Závod nejsilnější kubatury pak můžete shlédnout i na TV Nova a to od 13.40 hodin.

Loňské výsledky



V malorážkách vloni kralovali domácí piloti a poté, co pozdější mistr světa Marc Marquez kvůli technické závadě opustil závod po divokém highsideru, zvítězil Pol Espargaro před Nicolasem Terolem a Estere Rabatem. Jakub Kornfeil zde získal svoje první světové body za čtrnácté místo. V prostřední kubatuře Moto2 se po startu odehrál veliký karambol, ve kterém byl zapleten i Lukáš Pešek a muselo se startovat nadvakrát. Po parádních bitvách se nejvíc radoval domácí Toni Elias, který o 0,190 sekundy porazil Shoyu Tomizawu a 0,261 sekundy Thomase Luthiho. Ani jednomu našemu pilotovi se nepodařilo zabodovat, když Lukáš dojel šestadvacátý a Karel Abraham, který také během závodu havaroval, ještě o dvě příčky dál. Také v nejsilnější kubatuře MotoGP byli nejúspěšnější domácí piloti, když zvítězil Jorge Lorenzo před Danim Pedrosou a Valentinem Rossim. Tahle trojka se pod cílovou páskou vešla do rozmezí 0,9 sekundy takže se diváci rozhodně nenudili.

125 ccm                                         Moto2                                          MotoGP


1. Pol Espargaro                            1. Toni Elias                                   1. Jorge Lorenzo
2. Nicolas Terol                              2. Shoya Tomizawa                     2. Dani Pedrosa
3.. Esteve Rabat                            3. Thomas Luthi                            3. Valentino Rossi


Dosavadní průběh sezóny


Stopětadvacítky


Protože za sebou máme jenom jeden závod, počty jsou jednoduché. Na první příčce je pochopitelně vítěz katarského závodu a to Španěl Nicolas Terol. Ten na Losailu předvedl naprosto špičkový výkon a protože se mu v Jerezu dařilo i vloni, je tak před následujícím víkendem suverénním favoritem. Protože „zbytek“ startovního pole jel v hodně vyrovnaně, je těžké tipovat, kdo by měl Terolovi nejvíce znepříjemňovat život, ale pravděpodobně to bude jeho týmový kolega a krajan Hector Faubel. Ten po svém návratu z prostřední kubatury v Kataru hodně míchal kartami v bojích o stupně vítězů, ale kvůli chybě a následnému vyjetí z ideální stopy se nedostal ani do Top ten. Každopádně bude také patřit k aspirantům na hodně prestižní „jerezské“ vítězství. Na druhé příčce průběžné tabulky je Němec Sandro Cortese. Ve své kariéře má za sebou tři třetí a stejný počet druhých míst, ale zatím ani jedno vítězství. Byl by od něho opravdu husarský kousek, kdyby se mu jakožto „přespolnímu“ podařilo urvat domácím pilotům svoje první vítězství právě v Jerezu. Na bronzové pozici je další Španěl a navrátilec do malorážek a to Sergio Gadea. Vloni se mu podařilo ve „dvojkách“ dojet na skvělém šestém místě a tak u něho by domácí vítězství v téhle (určitě méně nabité třídě) rozhodně žádným velkým překvapením nebylo. Má na vítězství ještě někdo další? Určitě pilot, který je na místě čtvrtém. Je jím Efren Vazquez, pro změnu další Španěl. Ten stál na stupních vítězů zatím pouze dvakrát (1x druhý a 1x třetí), ale vítězství u něho určitě na sebe nenechá dlouho čekat. Dočká se ho o už o tomto víkendu? Pravděpodobně posledním na koho by si někdo reálně vsadil jako na vítěze, je pátý Němec Jonas Folger. Ten je nástupcem Marca Marqueze v týmu Ajo a svým pátým místem v Kataru potvrdil to, že se Aki Ajo při výběru svých jezdců zpravidla nemýlí. Nám nezbývá než doufat, že Jakubu Kornfeilovi se konečně podaří skamarádit se s Aprilií týmu Ongetta-Centro Seta a (minimálně) zopákne svůj loňský výsledek.



Průběžné pořadí

1 Nicolas TEROL Aprilia SPA 25; 2 Sandro CORTESE Aprilia GER 20; 3 Sergio GADEA Aprilia SPA 16; 4 Efren VAZQUEZ Derbi SPA 13; 5 Jonas FOLGER Aprilia GER 11; 6 Johann ZARCO Derbi FRA 10; 7 Alberto MONCAYO Aprilia SPA 9; 8 Luis SALOM Aprilia SPA 8; 9 Maverick VIÑALES Aprilia SPA 7; 10 Miguel OLIVEIRA Aprilia POR 6; 11 Hector FAUBEL Aprilia SPA 5; 12 Jasper IWEMA Aprilia NED 4; 13 Danny KENT Aprilia GBR 3; 14 Simone GROTZKYJ Aprilia ITA 2; 15 Louis ROSSI Aprilia FRA 1


Moto2


Pokud v malorážkách můžeme tipovat vítěze přibližně mezi pěti, šesti jezdci, tak ve „dvojkách“ to je o hodně složitější. Po Kataru je na čele tabulky Němec Stefan Bradl, což pro někoho může být překvapivé, ale překvapením pro všechny musí být způsob, kterým na Losailu deklasoval všechny své soupeře. Dominoval nejen během závodu, ve kterém zvítězil o více než čtyři sekundy, ale také v podstatě ve všech jízdách, když pouze ve druhém volném tréninku před sebe pustil dva soupeře. Na druhém místě je divoký Ital Andrea Iannone, jedoucí v novém italském týmu Speed Master. V předešlém závodě předvedl skvělý výkon, když se na stříbrnou pozici dokázal probojovat ze šestnáctého místa na startu! Třetí Švýcar Thomas Luthi je pravým opakem Iannoneho a nějaké divočení na trati je mu naprosto cizí. V Jerezu se mu dařilo i vloni a tak se dá předpokládat, že v neděli bude opět hodně vysoko. Sanmaríňan Alex De Angelis je těsně pod prozatímními stupni vítězů a na této trati pojede s motocyklem kubatury Moto2 poprvé, protože loňský závod kvůli zranění musel vynechat. Top five uzavírá Japonec Yuki Takahashi, kterému se ve Španělsku dařilo i vloni, když dojel čtvrtý. Je jasné, že na vítězství může pomýšlet kdokoli z první desítky průběžného pořadí, ale i přesto, že tuto elitní desítku uzavírá, bude patřit k největším favoritům domácí Julian Simon. Stejně tak další Španěl, loňský mistr světa stopětadvacítek Marc Marquez se bude rozhodně pohybovat hodně vysoko a i když v Kataru závod nedokončil, ukázal, že se v něm skrývá velký potenciál. Z jezdců, kteří v Kataru nebodovali, se určitě v lepším světle budou chtít předvést Mika Kallio a Scott Redding z týmu Marc VDS Racing, Mike Di Meglio, nebo Kenan Sofuoglu.



Průběžné pořadí

1 Stefan BRADL Kalex GER 25; 2 Andrea IANNONE Suter ITA 20; 3 Thomas LUTHI Suter SWI 16; 4 Alex DE ANGELIS Kotovi RSM 13; 5 Yuki TAKAHASHI Moriwaki JPN 11; 6 Simone CORSI FTR ITA 10; 7 Jules CLUZEL Suter FRA 9; 8 Michele PIRRO Moriwaki ITA 8; 9 Bradley SMITH Tech 3 GBR 7; 10 Julian SIMON Suter SPA 6; 11 Aleix ESPARGARO Pons Kalex SPA 5; 12 Yonny HERNANDEZ FTR COL 4; 13 Dominique AEGERTER Suter SWI 3; 14 Esteve RABAT FTR SPA 2; 15 Max NEUKIRCHNER MZ-RE Honda GER 1

MotoGP


V nejsilnější kubatuře zatím tovární motocykly Honda potvrzují svoji předsezónní formu, když čtyři jejich piloti mezi sebe pustili pouze jednu fabrickou Yamahu. Pětadvacet bodů si z Kataru odvezl Australan Casey Stoner, který stejně jako lídři v obou nižších kubaturách na Losailu suverénně kraloval celý závodní víkend. Na druhém místě je úřadující mistr světa Španěl Jorge Lorenzo, jehož Yamaha sice pekelnému tempu továrních Hond nestačila, ale Jorge ze závodu nakonec vytěžil možné maximum. Na technickém Jerezu už by výkonový hendikep nemusel být tak výrazný a tak Lorenzo bude nejspíš největším Stonerovým konkurentem. O hodně hůř na tom bude třetí pilot v pořadí, kterým je další Španěl Dani Pedrosa. Pokud to před Katarem vypadalo, že do této sezóny konečně Dani vstoupí bez zdravotního hendikepu, tak teď je všechno jinak. O těchto zdravotních problémech Daniho Pedrosy vás už informoval Bosso. Následují další dvě tovární Hondy, byť pouze ta pilotovaná čtvrtým Andreou Doviziosem je v továrním týmu Repsol. Ale i pátý Marco Simoncelli má fabrickou specifikaci a rozhodně nedal v Losailu svému „repsoláckému“ krajanovi nic zadarmo. Na šestém místě je druhá tovární Yamaha, pilotovaná Benem Spisem a za ním pak nejúspěšnější Ducati, v jejímž sedle je Valentino Rossi. U Italů rozhodně po úvodním závodě nepanuje spokojenost, vždyť jsou jejich piloti seřazeni až ve druhé polovině průběžného pořadí a navíc Loris Capirossi s Randym De Punietem závod na Losailu ani nedokončili. Hodně práce má před sebou i tým LCR, jehož pilot Toni Elias během celého víkendu vozil na zádi svojí Hondy červenou lampu pro nejpomalejšího jezdce. Problémy řeší také u Suzuki, jejichž jediný jezdec Alvaro Bautista je těžce zraněn a tak se pro jerezský závod do seriálu MotoGP vrací Američan John Hopkins. My budeme v neděli držet palce Karlu Abrahamovi, aby předvedl stejně kvalitní výkon, jako tomu bylo v Kataru a zase o něco rozšířil svoje bodové skóre.



Průběžné pořadí

1 Casey STONER Honda AUS 25; 2 Jorge LORENZO Yamaha SPA 20; 3 Dani PEDROSA Honda SPA 16; 4 Andrea DOVIZIOSO Honda ITA 13; 5 Marco SIMONCELLI Honda ITA 11; 6 Ben SPIES Yamaha USA 10; 7 Valentino ROSSI Ducati ITA 9; 8 Colin EDWARDS Yamaha USA 8; 9 Nicky HAYDEN Ducati USA 7; 10 Hiroshi AOYAMA Honda JPN 6; 11 Cal CRUTCHLOW Yamaha GBR 5; 12 Hector BARBERA Ducati SPA 4; 13 Karel ABRAHAM Ducati CZE 3

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist