Před Grand Prix Malajsie

Ke druhému závodu zámořského turné se cirkus motocyklové Grand Prix přesune do Malajsie, kde se na okruhu v Sepangu pojede jubilejní "narozeninový" závod.

Okruh


Grand Prix Malajsie letos oslaví dvacáté narozeniny, když poprvé se v této motocyklově poměrně exotické zemi jelo v roce 1991. Závodilo se ale na okruhu Shah Alam, kde se odehrálo prvních sedm ročníků. Pak se tamní Velká cena na jednu sezónu přesunula na okruh Johor, ale po dokončení Sepang International Circuit se od roku 1999 jedí na tomto autodromu. Ten se nachází 85 kilometrů jižně od hlavního města Kuala Lumpur, byl postaven během pouhých čtrnácti měsíců a slavnostně otevřen 9. března 1999. Umožňuje tři specifikace trati, tzv. jižní smyčku, severní smyčku a pak spojení obou těchto variant, tzv. Main Track, na němž se jezdí i seriál MotoGP a Formule 1. Tato varianta okruhu měří 5542 metry, šířka trati je šestnáct metrů a jezdci si během jednoho okruhu „střihnou“ patnáct zatáček. Trať je charakteristická dvěma dlouhými rovinkami. Rekord této trati v kubatuře MotoGP drží Casey Stoner, který v roce 2007 zajel čas s hodnotou 2:02,108 sekundy. Ve dvěstěpadesátkách zůstane už navždy nejrychlejším Hiroshi Aoyama s časem 2:07,597 sekundy a ve stopětadvacítkách je rekordmanem Alvaro Bautista (2:13,118 – 2006). Pro srovnání: Juan Pablo Montoya tady v roce 2004 s efjedničkovým Wiliamsem zajel okruh za 1:34,223 sekundy.


Loňské výsledky


V malorážkách se nejvíce radoval již jistý mistr světa Julian Simon, který cílovou pásku protnul o jednu sekundu před svým týmovým kolegou Bradley Smithem. Třetí muž v cíli, kterým byl Pol Espargaro měl již více než šestisekundovou ztrátu. S Loncinem se zde představil Jakub Kornfeil, který dokončil závod na devatenáctém místě. Také ve čtvrtlitrech zvítězil loňský mistr světa, i když Hiroshi Aoyama ještě v té době neměl titul jistý. Na bedně ho doplnili Hector Barbera a jeho největší konkurent Marco Simoncelli. Skvělý závod zajeli oba naši piloti, když Lukáš Pešek dojel osmý a Karel Abraham dvanáctý. Ve zmoklém závodě kubatury MotoGP se rozhodlo o mistru světa, kterým se ziskem třetího místa stal Valentino Rossi. V závodě byl tehdy nejrychlejší Casey Stoner před Danim Pedrosou.

125 ccm                                               250 ccm                                           MotoGP

1. Julian Simon                                   1. Hiroshi Aoyama                         1. Casey Stoner
2. Bradley Smith                                  2. Hector Barbera                          2. Dani Pedrosa
3. Pol Espargaro                                 3. Marco Simoncelli                      3. Valentino Rossi

Dosavadní průběh sezóny

Stopětadvacítky


V malorážkách se situace na čele šampionátu zase po Japonsku vyrovnala, protože i když si Nicolas Terol udržel svoje vedení, tak Marc Marquez se za něho po letošním sedmém vítězství dotáhnul na rozdíl pouhých šesti bodů. Nepochybně je letos v téhle kubatuře nejrychlejším pilotem, když navíc dva “nulové” závody nedokončil kvůli chybě techniky, respektive jiného pilota. Ani třetí muž v pořadí, kterým je Pol Espargaro, neztrácí příliš. Třináct bodů které ztrácí na Terola, může hravě smazat během jediného závodu a do konce šampionátu zbývají ještě čtyři klání. Takže pokud je v obou silnějších kubaturách o titulu už v podstatě rozhodnuto, ve dvackách se bude bojovat asi až do poslední zatáčky posledního závodu. Bradley Smith v Japonsku letos počtvrté vystoupil na stupně vítězů a patří mu čtvrtá pozice, ze které se už nejspíš nepohne ani směrem nahoru, ale stejně tak ani směrem opačným. Těsnější je to na dalších pozicích, kde je na pátém místě Sandro Cortese a pouhé čtyři body ztrácí šestý Esteve Rabat. Osm bodů na něho ztrácí jeho krajan Efren Vazquez a stejný bodový rozdíl je i mezi ním a osmým Tomoyoshim Koyamou, který ve slibně rozjetém domácím závodě havaroval a dokončil až jako dvaadvacátý. Hodně výraznou ztrátu už nabral devátý Randy Krummenacher a desítku nejúspěšnějších uzavírá Danny Webb. Jakub Kornfeil se v minulém závodě kvůli technickým problémům letos poprvé nedostal do cíle a nerozšířil tak svoje bodové konto. Osmnáct bodů ho zatím řadí na dvacátou pozici, ale před svým nejbližším pronásledovatelem, který je jeho loňský soupež Sturla Fagerhaug, má stále deset bodů k dobru.


Průběžné pořadí šampionátu

1 Nicolas TEROL Aprilia SPA 228 bodů; 2 Marc MARQUEZ Derbi SPA 222; 3 Pol ESPARGARO Derbi SPA 215; 4 Bradley SMITH Aprilia GBR 160; 5 Sandro CORTESE Derbi GER 122; 6 Esteve RABAT Aprilia SPA 118; 7 Efren VAZQUEZ Derbi SPA 110; 8 Tomoyoshi KOYAMA Aprilia JPN 102; 9 Randy KRUMMENACHER Aprilia SWI 84; 10 Danny WEBB Aprilia GBR 80; 11 Johann ZARCO Aprilia FRA 72; 12 Jonas FOLGER Aprilia GER 56; 13 Alberto MONCAYO Aprilia SPA 51; 14 Luis SALOM Aprilia SPA 39; 15 Jasper IWEMA Aprilia NED 34; 16 Adrian MARTIN Aprilia SPA 27; 17 Alexis MASBOU Aprilia FRA 20; 18 Simone GROTZKYJ Aprilia ITA 19; 19 Marcel SCHROTTER Honda GER 19; 20 Jakub KORNFEIL Aprilia CZE 18; 21 Sturla FAGERHAUG Aprilia NOR 8; 22 Daniel KARTHEININGER KTM GER 6; 23 Lorenzo SAVADORI Aprilia ITA 5; 24 Zulfahmi KHAIRUDDIN Aprilia MAL 3; 25 Louis ROSSI Aprilia FRA 2

Moto2


V prostřední kubatuře se Toni Elias už může po Grand Prix Malajsie radovat z titulu mistra světa. Nyní má totiž před Julianem Simonem náskok 81 bodů a i v případě, že Julito v Sepangu zvítězí, tak druhé místo Eliasovi zajišťuje náskok 76 bodů. Protože následují už jen tři závody, je tedy k mání už pouze pětasedmdesát bodů. Na třetím místě je Andrea Iannone, jezdec, který je sice neuvěřitelně rychlý, ale jeho výkony jsou jak na houpačce. Jednou hodně vepředu, podruhé zase vzadu. Stačí se podívat na jeho poslední čytři závody, když v Indy dojel čtvrtý, v Misanu nedojel, v Aragonu zvítězil a v Motegi skončil třináctý. Na pravidelně bodujícího Simona tedy ztrácí jednadvacet bodů a tak si spíš tenhle Ital bude muset pohlídat čtvrtého Thomase Luthiho, který se mu přiblížil na rozdíl devíti bodů. Posledním pilotem, který se dostal přes hranici sta bodů, je pátý Simone Corsi, za nimž jsou Gábor Talmacsi a Jules Cluzel, které dělí pouhý jeden bodík. Na místě osmém je Yuki Takahashi, který se už dostal před tragicky zahynuvšího Shoyu Tomizawu. Top ten uzavírá Sergio Gadea, ale šance k protlačení se do této elitní desítky se neskýtá minimálně dalším šesti jezdcům, kteří se srovnali do rozdílu pouhých devíti bodů. Nás může těšit to, že mezi tyto piloty patří i náš Karel Abraham, který po zisku skvělého třetího místa v Motegi figuruje na patnáctém místě a ztrácí na Gadeu pouze deset bodů. Doufejme, že nám Abaja předvede podobný koncert, jako tomu bylo v Japonsku a bude opět bojovat s absolutní světovou špičkou téhle kubatury. U Lukáše Peška zatím nic nového není a tak Lukáš určitě nerozžíří svoje bodové konto, které čítá pět bodů a řadí ho na dvaatřicátou pozici.


Průběžné pořadí šampionátu

1 Toni ELIAS Moriwaki SPA 249 bodů; 2 Julian SIMON Suter SPA 168; 3 Andrea IANNONE Speed Up ITA 147; 4 Thomas LUTHI Moriwaki SWI 138; 5 Simone CORSI Motobi ITA 113; 6 Gabor TALMACSI Speed Up HUN 95; 7 Jules CLUZEL Suter FRA 94; 8 Yuki TAKAHASHI Tech 3 JPN 86; 9 Shoya TOMIZAWA Suter JPN 82; 10 Sergio GADEA Pons Kalex SPA 59; 11 Scott REDDING Suter GBR 58; 12 Alex DEBON FTR SPA 52; 13 Stefan BRADL Suter GER 52; 14 Roberto ROLFO Suter ITA 50; 15 Karel ABRAHAM FTR CZE 49; 16 Dominique AEGERTER Suter SWI 49; 17 Fonsi NIETO Moriwaki SPA 41; 18 Ratthapark WILAIROT Bimota THA 30; 19 Yonny HERNANDEZ BQR-Moto2 COL 27; 20 Alex DE ANGELIS Force GP210 RSM 24; 21 Mike DI MEGLIO Suter FRA 24; 22 Kenny NOYES Promoharris USA 18; 23 Claudio CORTI Suter ITA 18; 24 Anthony WEST MZ-RE Honda AUS 17; 25 Alex BALDOLINI I.C.P. ITA 14; 26 Mattia PASINI Motobi ITA 12; 27 Damian CUDLIN Pons Kalex AUS 9; 28 Xavier SIMEON Moriwaki BEL 9; 29 Hector FAUBEL Suter SPA 8; 30 Jason DI SALVO FTR USA 7; 31 Raffaele DE ROSA Tech 3 ITA 5; 32 Lukas PESEK Moriwaki CZE 5; 33 Michele PIRRO Moriwaki ITA 2; 34 Michael RANSEDER Suter AUT 2; 35 Axel PONS Pons Kalex SPA 2; 36 Vladimir IVANOV Moriwaki UKR 2; 37 Arne TODE Suter GER 2; 38 Yusuke TESHIMA Motobi JPN 1

MotoGP


V nejsilnější kubatuře za svým prvním titulem míří Jorge Lorenzo, to je v podstatě hotová věc, Ke zisku titulu mu stačí pouhých šest bodů a může zde slavit stejně jako Rossi v loňském roce. Ale způsob, jakým k němu míří, může být ještě hodně zajímavý. Samozřejmě, že k tomu přispěl velkolepý souboj mezi ním a Valentinem Rossim, který se odehrál v posledním závodě v Motegi. Takových bitev jsme v poslední době moc neviděli a i na našem serveru byly diskuze k tomuhle souboji hodně bouřlivé. Ale “vo to přeci dééé, nééé?” Kvůli podobným soubojům tyhle závody sledujeme a vzhledem k tomu, jak se oba aktéři o téhle bitvě později vyjádřili, můžeme nejspíš něco podobného čekat i v Malajsii. Jak nám ukázali v Japonsku, tak Valentino nepatří zrovna mezi piloty, kteří by se lekli šéfova zdviženého prstu a stejně tak Jorge zase nestahuje ocas mezi nohy ve vidině jistých bodů. Takže hoši: jen tak dál, ať je zase na co koukat! Ani do tohoto závodu určitě nezasáhne druhý muž prozatímního pořadí, a to Dani Pedrosa, který se pomalu dává dohromady po úspěšné operaci zlámané klíční kosti. Na jeho stříbrnou pozici tak ještě bude útočit Casey Stoner, který ztrácí osmačtyřicet bodů a vzhledem k formě, ve které se nyní nachází, bude jeho útok nejspíš úspěšný. Vždyť dva poslední závody opanoval a tak svoji ztrátu může během následujícíh dvou klání zcela smazat. Na následujícíh místech jsou dva piloti, kteří se přetahují o “titul” pro nejúspěšnějšího Itala. Dělí je pouhé tři body a jsou jimi Andrea Dovizioso a Valentino Rossi. Následují dva Američané a to Ben Spies a Nicky Hayden, které dělí deset bodů a tak je určitě i boj o nějlepšího amíka ještě otevřený. O pozice v závěru elitní desítky se utká čtveřice pilotů, kteří se narovnali do rozdílu devíti bodů a to osmý Randy de Puniet, devátý Marco Simoncelli, desátý Colin Edwards a jedenáctý Marco Melandri.


Průběžné pořadí šampionátu

1 Jorge LORENZO Yamaha SPA 297 bodů; 2 Dani PEDROSA Honda SPA 228; 3 Casey STONER Ducati AUS 180; 4 Andrea DOVIZIOSO Honda ITA 159; 5 Valentino ROSSI Yamaha ITA 156; 6 Ben SPIES Yamaha USA 139; 7 Nicky HAYDEN Ducati USA 129; 8 Randy DE PUNIET Honda FRA 88; 9 Marco SIMONCELLI Honda ITA 84; 10 Colin EDWARDS Yamaha USA 81; 11 Marco MELANDRI Honda ITA 79; 12 Hector BARBERA Ducati SPA 69; 13 Alvaro BAUTISTA Suzuki SPA 58; 14 Aleix ESPARGARO Ducati SPA 52; 15 Loris CAPIROSSI Suzuki ITA 41; 16 Hiroshi AOYAMA Honda JPN 35; 17 Mika KALLIO Ducati FIN 34; 18 Alex DE ANGELIS Honda RSM 11; 19 Roger Lee HAYDEN Honda USA 5; 20 Kousuke AKIYOSHI Honda JPN 4; 21 Wataru YOSHIKAWA Yamaha JPN 1

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist