Před Grand Prix České republiky

Po třínedělní pauze se tento víkend bude opět bojovat o body do mistrovství světa silničních motocyklů. Najde se vůbec nějaký čtenář našeho serveru, který by nevěděl, že k těmto bitvám dojde na Masarykově okruhu v Brně?

Okruh

Byla by ostuda, kdyby český fanda silničních motocyklů nevěděl aspoň něco málo z historie našeho svatostánku silničních motocyklů. Tak tady máte pár údajů a fakt: Přestože první závody se v Brně jely už v roce 1906, o Masarykově okruhu se dá hovořit až od roku 1930, kdy se na téměř třicetikilometrové trati jel závod automobilů. První závod mistrovství světa silničních motocyklů se v Brně uskutečnil v roce 1965 na okruhu, který měřil 13 941 metrů, závodníci při jeho jediném obkroužení zdolali 22 zatáček a 171 metrů výškového rozdílu. Na něm se nejlepší světoví jezdci proháněli až do roku 1982, kdy zde z bezpečnostních důvodů mistrovství světa skončilo. Další čtyři roky se ovšem v Brně závodilo na starém Masecu v rámci motocyklového Mistrovství Evropy. Mezi nejúspěšnější jezdce staré varianty patří František Šťastný, který zde stál osmkrát na nejvyšším stupni vítězů. Nejrychlejší světové motocykly se do Brna vrátily v roce 1987, ale to už samozřejmě na nový automotodrom na Kývalce. Zde se jezdí a bude snad jezdit i v budoucnosti nepřetržitě, jedinou výjimkou byl rok 1992, kdy se zde jela "pouze" Cena Slovenska. Nový Automotodrom je vzdálen přibližně 16 kilometrů od centra Brna, měří 5 403 metry, šíře trati je 15 metrů a jeho převýšení 73,63 metrů patří mezi největší v seriálu Grand Prix. Na sezónu 2008 byl natažen nový asfaltový koberec, což se většinou podepsalo pod snížením časů, které se na okruhu dosahují. Traťový rekord kubatury MotoGP pochází z předloňského závodu a drží jej Jorge Lorenzo s časem 1:56,670 sekundy, což znamená průměr 166,7 km/h. V kubatuře Moto2 vloni ustanovil rekord Toni Elias a má hodnotu 2:04,315 sekundy, s průměrnou rychlostí 156,5 km/h (ve dvěstěpadesátkách byl nejrychlejší Jorge Lorenzo - 2:02,299; průměr 159,0 km/h). Doslova fousaté je rekordní kolo v kubatuře stopětadvacítek (2:07,836; průměr 152,2 km/h), které zajel Lucio Cecchinello v roce 2003! Jen pro zajímavost – nejrychlejší kolo na motocyklu zde zajel vloni při kvalifikaci Valentino Rossi (1:56,145; průměr 167,5 km/h), loňskou superbikovou pole position si zajistil Cal Crutchlow s časem 1:58,018 a v roce 2002 zde zajel David Coulthard s efjeničkovým McLarenem kolo za 1:36,77. K nejúspěšnějším jezdcům novodobé historice „Masecu“ patří bezesporu Max Biaggi, který zde čtyřikrát vyhrál třídu dvěstěpadesátek, dvakrát pětistovky a jednou třídu MotoGP. K tomu je určitě potřeba připočítat čtyři vítězství z mistrovství světa superbiků. Největšího úspěchu českého jezdce jsme se dočkali v roce 2007, kdy Lukáš Pešek po strhující bitvě s pozdějším mistrem světa Gáborem Talmacsim dojel na třetím místě.

Loňský závod

Pro českého fandu byl největším zážitkem hned první závod, ve kterém Jakub Kornfeil na zmoklé trati dokázal, že pokud voda smaže hendikep jeho „wéčkové“ Aprilie, dokáže se zcela vyrovnaně porvat se světovou špičkou. Na vítězného Nicolase Terola ztratil necelé půl minuty a dojel na skvělém pátém místě, když za sebou nechal Bradleyho Smitha i pozdějšího mistra světa Marca Marqueze! V prostřední kubatuře Moto2 si pro čtvrté vítězství v sezóně dojel suverénní Španěl Toni Elias. Našim se bohužel závod nevydařil, protože Karel Abraham po sobotním pádu nedostal svolení ke startu od lékaře, Patrik Vostárek havaroval v třetím kole poté, co se pohyboval kolem pětadvacátého místa a Lukáš Pešek po slibném startu odstoupil v devátém kole kvůli technickým problémům. Závod nejsilnější kubatury MotoGP nijak neoslnil. Jorge Lorenzo nedal svým soupeřům nejmenší šanci a s náskokem 5,5 sekundy zvítězil před svým krajanem Danim Pedrosou, třetí Casey Stoner na něho ztratil více než jedenáct sekund.

125 ccm                                      Moto2                                         MotoGP


1.Nicolas Terol                             1. Toni Elias                                  1. Jorge Lorenzo
2. Pol Espargaro                          2. Yuki Takahashi                        2. Dani Pedrosa
3. Estere Rabat                            3. Andrea Iannone                      3. Casey Stoner

Dosavadní průběh sezóny

Stopětadvacítky

Obě slabší kubatury mají za sebou devět závodů, když tím posledním byla Grand Prix Německa. I když na okruhu Sachsenring dojel Španěl Nicolas Terol až jako čtvrtý, vede šampionát s náskokem dvaatřiceti bodů. Vždyť má na svém kontě pouze jeden nedokončený závod, čtvrté místo ze Sachsenringu, osmé ze Silverstone, jedno druhé místo z Le Mans a pak pět vítězství! Na druhé příčce je letošní smolař Francouz Johann Zarco. Proč smolař? Protože už se letos dvakrát po projetí cílové pásky radoval z vítězství, ale nakonec o něj vždy rozhodnutím od „zeleného stolu“ přišel. Poprvé to bylo v Katalánsku, kde byl sporně penalizován kvůli tomu, že po jeho ataku musel Terol vyjet mimo trať a podruhé přišel o vítězství v minulém závodě, kde měl naprosto stejný čas jako Hector Faubel a když nerozhodla ani cílová fotografie, byl vítězem vyhlášen Španěl, který v posledním kole zajel rychlejší čas! Jinak je ale Zarco spolu s Cortesem jediným, kdo dokázal bodovat ve všech dosud odjetých závodech a po právu mu tak náleží provizorní druhá příčka. Třetím mužem tabulky je nováček světového šampionátu Španěl Maverick Viňales. Ten sice letos dvakrát závod nedokončil, ale dokázal již dvakrát vyhrát, jednou dojet na druhém a dvakrát na třetím místě. Na dalších dvou pozicích jsou němečtí piloti a to Jonas Folger a Sandro Cortese. Jsou také posledními, kteří na své konto nasbírali více než sto bodů. Folger letos nasbíral tři medaile a to od každé barvy jeden kousek, Cortese má dvě stříbra a na první vítězství ve svojí kariéře zatím marně čeká. Na šestém, respektive sedmém místě jsou dva Španělé s devadesáti body. Po mizerném začátku sezóny se do svojí obvyklé formy začíná vracet Hector Faubel, o jehož jedinečném vítězství je zde už zmíněno. Efren Vazquez je letos poměrně nevýrazný a zaznamenal pouze jedno umístění na stupních vítězů, když v Le Mans dojel třetí. Také další dva piloti jsou ze Španělska a jsou jimi Luis Salom a zkušený Sergio Gadea, který absolutně nestačí tempu svého nového týmového kolegy Viňalese. Elitní desítku uzavírá Brit Danny Kent, ale pouhých dvanáct bodů na něho ztrácí náš reprezentant Jakub Kornfeil. Poté, co předvedl v loňském závodě, určitě budeme koukat směrem k obloze a přát si aspoň malou dešťovou přeháňku! Na divokou kartu se letos podruhé představí nadějný Miroslav Popov, který by se po devatenáctém místě při svojí premiéře v Mugellu určitě mohl přiblížit ještě blíže světovým bodům. I když paradoxně Masarykův okruh zná méně, nežli jeho zahraniční soupeři, vždyť většinu svých závodů má odježděných na italských okruzích. Navíc je hendikepován kuriózním zraněním, když ho na ruce pokousal pes: „Je to pes, co hlídá u tátovy firmy. Prokousl mi polštářek u palce na ruce a pořádně mě poškrábal na zbytku ruky a na lýtku.“ Doufejme, že se do víkendu dá všechno do pořádku a budeme mít dalšího zástupce v bitvách o světové body! Na startu s wild card bude ovšem i další Čech Ladislav Chmelík a palce budeme držet určitě i Jakubu Jantulíkovi ze Slovenska, který v barvách domácího AMK Brno Circuit Junior Teamu bude také startovat na divokou kartu.


Průběžné pořadí šampionátu

1 Nicolas TEROL Aprilia SPA 166; 2 Johann ZARCO Derbi FRA 134; 3 Maverick VIÑALES Aprilia SPA 122; 4 Jonas FOLGER Aprilia GER 110; 5 Sandro CORTESE Aprilia GER 106; 6 Hector FAUBEL Aprilia SPA 90; 7 Efren VAZQUEZ Derbi SPA 90; 8 Luis SALOM Aprilia SPA 76; 9 Sergio GADEA Aprilia SPA 71; 10 Danny KENT Aprilia GBR 46; 11 Jakub KORNFEIL Aprilia CZE 34; 12 Adrian MARTIN Aprilia SPA 30; 13 Miguel OLIVEIRA Aprilia POR 30; 14 Alberto MONCAYO Aprilia SPA 28; 15 Simone GROTZKYJ Aprilia ITA 19; 16 Taylor MACKENZIE Aprilia GBR 15; 17 Marcel SCHROTTER Mahindra GER 15; 18 Zulfahmi KHAIRUDDIN Derbi MAL 13; 19 Louis ROSSI Aprilia FRA 13; 20 Niklas AJO Aprilia FIN 11; 21 Danny WEBB Mahindra GBR 10; 22 Alexis MASBOU KTM FRA 10; 23 Hiroki ONO KTM JPN 8; 24 Jasper IWEMA Aprilia NED 7; 25 Toni FINSTERBUSCH KTM GER 4; 26 John McPHEE Aprilia GBR 1; 27 Josep RODRIGUEZ Aprilia SPA 1

Moto2

V pozici lídra prostřední kubatury přijede na Masarykův okruh Němec Stefan Bradl, který má náskok čtyřicet sedm bodů před loňským mistrem světa malorážek Španělem Marcem Marquezem. Tihle dva piloti letošnímu ročníku zcela dominují a „zbytku světa“ přenechali pouze jedno jediné vítězství, když v Jerezu zvítězil Ital Iannone. Jinak získali oba shodně čtyři vítězství, ale protože Marquez měl začátek sezóny slabší a v prvních třech závodech vůbec nebodoval, má zatím Bradl poměrně suverénní náskok. Bude mu ale stačit? Vždyť Marquez chytil neuvěřitelnou formu a dokázal zvítězil třikrát v řadě za sebou! Další piloti už mají výraznou ztrátu, když třetí Simone Corsi z Itálie ztrácí na druhou pozici šestatřicet bodů a při pohledu na jeho výsledky je jasné, že ji už nestáhne. Na svém kontě má totiž jen jedno třetí místo s Jerezu. Podobně je na tom i čtvrtý Alex De Angelis ze San Marina, který dojel třetí v posledním závodě na Sachsenringu. Opakuji ještě jednou: třetí a čtvrtý pilot celkového pořadí mají na svých kontech pouze jedno umístění na stupních vítězů! I takhle skutečnost dokládá, jak jsou dvojky (za suverénním vedoucím duem) neuvěřitelně vyrovnané. Po sérii tří „bednových“ umístění Brit Bradley Smith na Sachsenringu nedojel a propadl se ze třetího na páté místo, šestý je Švýcar Thomas Luthi a sedmý Ital Andrea Iannone. Ten sice po zisku druhého místa z Losailu a jerezském vítězství vedl šampionát, ale od té doby dojel pouze jednou v první desítce, když v Mugellu byl pátý. Podobný propad pořadím zaznamenal i osmý Japonec Yuki Takahashi, který během posledních pěti závodů dojel jednou čtrnáctý a jednou sedmý. Na deváté pozici je Švýcar Randy Krummenacher, který na Sachsenringu dojel těsně pod stupni vítězů a top ten doplňuje Španěl Julian Simon. Ten se sice po zranění skvěle prezentoval při poslední kvalifikaci na Grand Prix Německa, ale po startu z páté pozice havaroval hned v první zatáčce. Poté, co jsme měli v loňském závodě dokonce tři zástupce (Abraham, Pešek a Vostárek), nemůžeme letos bohužel držet palce žádnému českému reprezentantovi. I když Lukáš Pešek dostal pro tenhle závod divokou kartu, tým IAMT rozhodl bohužel jinak…..


Průběžné pořadí šampionátu

1 Stefan BRADL Kalex GER 167; 2 Marc MARQUEZ Suter SPA 120; 3 Simone CORSI FTR ITA 84; 4 Alex DE ANGELIS Motobi RSM 82; 5 Bradley SMITH Tech 3 GBR 79; 6 Thomas LUTHI Suter SWI 77; 7 Andrea IANNONE Suter ITA 66; 8 Yuki TAKAHASHI Moriwaki JPN 58; 9 Randy KRUMMENACHER Kalex SWI 52; 10 Julian SIMON Suter SPA 49; 11 Michele PIRRO Moriwaki ITA 43; 12 Kenan SOFUOGLU Suter TUR 39; 13 Aleix ESPARGARO Pons Kalex SPA 38; 14 Esteve RABAT FTR SPA 37; 15 Jules CLUZEL Suter FRA 35; 16 Dominique AEGERTER Suter SWI 33; 17 Yonny HERNANDEZ FTR COL 33; 18 Max NEUKIRCHNER MZ-RE Honda GER 32; 19 Scott REDDING Suter GBR 25; 20 Anthony WEST MZ-RE Honda AUS 18; 21 Alex BALDOLINI Suter ITA 18; 22 Pol ESPARGARO FTR SPA 16; 23 Mattia PASINI FTR ITA 13; 24 Kev COGHLAN FTR GBR 11; 25 Mika KALLIO Suter FIN 8; 26 Mike DI MEGLIO Tech 3 FRA 7; 27 Claudio CORTI Suter ITA 7; 28 Xavier SIMEON Tech 3 BEL 6; 29 Ratthapark WILAIROT FTR THA 4; 30 Ricard CARDUS Moriwaki SPA 2; 31 Axel PONS Pons Kalex SPA 1

MotoGP

Boj o titul světového šampióna se pomalu, ale jistě stává výhradní záležitostí dvou pilotů a to Australana Caseyho Stonera a Španěla Jorgeho Lorenza. Po deseti odjetých závodech je mezi nimi dvacetibodový rozdíl a výsledky jednotlivých závodů vypadají takto: Stoner - KAT -1; SPA – 0; POR – 3; FRA – 1; CAT – 1; GBR – 1; NED – 2; ITA – 3; GER – 3; USA – 1. Lorenzo - KAT -2; SPA – 1; POR – 2; FRA – 4; CAT – 2; GBR – 0; NED – 6; ITA – 1; GER – 2; USA – 2. Oba dva tedy mají na svém kontě jeden bodový výpadek a i když už to vypadalo, že Lorenzo se dostává do lepší formy nežli Stoner, tak Casey skvělým výkonem v Laguna Seca dokázal zakontrovat a svůj náskok na čele šampionátu opět zvýšit. Na třetím místě je Ital Andrea Dovizioso, který na druhého Lorenza ztrácí třicet bodů. Dokázal sice bodovat ve všech letošních závodech, ale na vítězství zatím nedosáhl. Bronz tak bude muset zuby nehty bránit před svým týmovým kolegou Danim Pedrosou ze Španělska, jenž po zranění a „rozjezdovém“ osmém místě v Mugellu dokázal v Německu zvítězit a v USA dojel třetí. Na místo páté se propadl Valentino Rossi a protože šestý Ben Spies byl v posledních čtyřech závodech vždy o něco úspěšnější, je možné, že Italův desetibodový náskok před Američanem dlouho nevydrží. Čtyři body na svého krajana ztrácí sedmý Nicky Hayden a také na osmém místě je Američan a to Colin Edwards, který je tak nejúspěšnějším privátním pilotem. Nejúspěšnější desítku uzavírají dva piloti týmu Fausta Gresiniho, když Japonec Hiroshi Aoyama je díky trpělivému sbírání bodů úspěšnější, nežli jeho rychlejší, ale také zbrklejší kolega Marco Simoncelli. Na místě jedenáctém je Španěl Hector Barbera s nejrychlejší privátní Ducati a deset bodů na něho ztrácí náš reprezentant Karel Abraham. Tomu se sice v Brně dlouhodobě nedaří, ale Abaja stále častěji dokazuje, že psychický tlak dokáže stále lépe ustát – snad letos konečně prolomí „brněnskou“ smůlu! Na startu budou letos poprvé k vidění dva motocykly Suzuki, když Španěla Alvara Bautistu doplní Američan John Hopkins, startující na divokou kartu. Hopper jede letos ve skvělé formě, v Jerezu, kde nahradil zraněného Bautistu, dojel desátý a skvěle se prezentuje jak v britském mistráku, tak při svém startu na mistrovství světa superbiků v Silverstone. Určitě to bude další štika v jinak poměrně klidném rybníku!


Průběžné pořadí šampionátu

1- Casey STONER Honda AUS 193 bodů; 2- Jorge LORENZO Yamaha SPA 173; 3- Andrea DOVIZIOSO Honda ITA 143; 4- Dani PEDROSA Honda SPA 110; 5- Valentino ROSSI Ducati ITA 108; 6- Ben SPIES Yamaha USA 98; 7- Nicky HAYDEN Ducati USA 94; 8- Colin EDWARDS Yamaha USA 67; 9- Hiroshi AOYAMA Honda JPN 63; 10- Marco SIMONCELLI Honda ITA 60; 11- Hector BARBERA Ducati SPA 56; 12- Karel ABRAHAM Ducati CZE 46; 13- Alvaro BAUTISTA Suzuki SPA 39; 14- Toni ELIAS Honda SPA 38; 15- Cal CRUTCHLOW Yamaha GBR 34; 16- Loris CAPIROSSI Ducati ITA 26; 17- Randy DE PUNIET Ducati FRA 15; 18- John HOPKINS Suzuki USA 6; 19- Kousuke AKIYOSHI Honda JPN 3

Další informace

A ve čtvrtek je v brněnském nákupním centru Olympia autogramiáda s jezdci

Časový harmonogram
Otevírací doba pokladen
Doprava na okruh, parkovani

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist