Před Grand Prix České republiky

Po třínedělní pauze se tento víkend bude opět bojovat o body do mistrovství světa silničních motocyklů. Najde se vůbec nějaký čtenář našeho serveru, který by nevěděl, že k těmto bitvám dojde na Masarykově okruhu v Brně?

Před Grand Prix České republiky

Okruh

Asi těžko, ale i fanoušek, který se na tenhle domácí závod s názvem Cardion AB Grand Prix České republiky už dlouho těší, si může zopakovat něco málo z historie okruhu. Přestože první závody se v Brně jely už v roce 1906, o Masarykově okruhu se dá hovořit až od roku 1930, kdy se na téměř třicetikilometrové trati jel závod automobilů. První závod mistrovství světa silničních motocyklů se v Brně jel v roce 1965 na okruhu, který měřil 13, 941 km, závodníci při jeho jediném obkroužení zdolali 22 zatáček a 171 metrů výškového rozdílu. Na něm se nejlepší světoví jezdci proháněli až do roku 1982, kdy zde z bezpečnostních důvodů mistrovství světa skončilo. Mezi nejúspěšnější jezdce staré varianty patří František Šťastný, který zde stál osmkrát na nejvyšším stupni vítězů. Nejrychlejší motocykly se do Brna vrátily v roce 1987, ale to už samozřejmě na nový okruh na Kývalce. Je vzdálen přibližně 16 kilometrů od centra Brna, měří 5 403 metry, šíře trati je 15 metrů a jeho převýšení 73,63 metrů patří mezi největší v seriálu Grand Prix. Na loňskou sezónu byl natažen nový asfaltový povrch, což se většinou podepsalo pod snížením časů, které se na okruhu dosahují. Traťový rekord pochází z loňského závodu a drží jej Casey Stoner s časem 1:57,199 sekundy, což znamená průměr 165,963 km/h. Ve dvěstěpadesátkách je ale rekord staršího data, když v roce 2007 zde jel nejrychleji Jorge Lorenzo (2:02,299). Doslova fousaté je rekordní kolo v kubatuře stopětadvacítek (2:07,836), které zajel Lucio Cecchinello v roce 2003! Jen pro zajímavost – nejrychlejší kolo na motocyklu zde zajel Valentino Rossi v roce 2006 (1:56,191 – trénink) a v roce 2002 zde zajel David Coulthard s efjeničkovým McLarenem kolo za 1:36,77. K nejúspěšnějším jezdcům novodobé historice „Masecu“ patří bezesporu Max Biaggi, který zde čtyřikrát vyhrál třídu dvěstěpadesátek, dvakrát pětistovky a jednou třídu MotoGP. K tomu je určitě potřeba připočítat dvě vítězství z mistrovství světa superbiků. Největšího úspěchu českého jezdce jsme se dočkali v roce 2007, kdy Lukáš Pešek po strhující bitvě s pozdějším mistrem světa Gáborem Talmacsim dojel na třetím místě.

Loňské výsledky

V loňském roce udělal ve stopětadvacítkách velkou radost německým fanouškům Stefan Bradl, který si zde připsal první vítězství svojí kariéry. Lukáš Šembera zde na divokou kartu zajel skvělý závod, když na sedmnáctém místě ztrácel na bodovanou patnáctku dvě sekundy. Ve dvěstěpadesátkách, které vyhrál Alex Debon, získal dva body za čtrnácté místo Lukáš Pešek, Karel Abraham svoji domácí velkou cenu nedokončil, když v úvodu závodu havaroval. Podobně dopadl v kubatuře MotoGP i Casey Stoner a právě tento závod byl možná tím zlomový, kdy vítězný Valentino Rossi zahájil svoji spanilou jízdu za osmým titulem mistra světa.

125 ccm                                                 250 ccm                                                     MotoGP
1. Stefan Bradl                                      1. Alex Debon                                             1. Valentino Rossi
2. Mike Di Meglio                                  2. Alvaro Bautista                                       2. Toni Elias
3. Joan Olive                                         3. Marco Simoncelli                                   3. Loris Capirossi

Dosavadní průběh sezóny

V kubatuře stopětadvacítek se na čele osamostatňuje Julian Simon (154 bodů), který z dosavadních devíti závodů pouze jeden závod nedokončil, jinak skončil sedmkrát na bedně a jednou těsně pod ní, když si sám závod odmával o jedno kolo dřív. Na svém kontě má už tři vítězství a padesátibodový náskok před týmovým kolegou a krajanem Sergio Gadeou (104 b.). Ten zahajuje „vláček“ čtyř jezdců, kteří jsou namačkáni v rozmezí 10,5 bodu a pokud Simon nezačně nějak nesmyslně chybovat, budou se bít o titul vicemistra. Další v pořadí je Bradley Smith (98,5 b.), který se dlouho tahal se Simonem o průběžné vedení, ale v posledních dvou závodech si nepřipsal ani jeden bod a propadl se na třetí flek. Čtyři bodíky na tohoto Brita ztrácí čtvrtý Nicolas Terol (94,5 b.), který zejména těží z velké vyrovnanosti svých výkonů a letos pouze jednou nebodoval (Japonsko). Naopak Andrea Iannone to má jak na houpačce – tři vítězství, ale také tři nuly, což znamená 93,5 bodu a průběžné páté místo. Následují dva Španělé (šestý Pol Espargaro – 68,5 bodu, sedmý Marc Marquez – 56 b.), dva Němci (osmý Sandro Cortese 55 bodů, devátý Jonas Folger – 54 b.) a první desítku uzavírá Scott Redding se 44,5 bodem. Loňský vítěz brněnského závodu Stefan Bradl je se 44 body na dvanáctém místě. Náš stálý zástupce v této kubauře Lukáš Šembera už vloni dokázal, že mu Brno sedí a všichni věříme, že první body si připíše právě zde. Jak bývá dobrým zvykem, v domácím závodě se představí další naši jezdci na divokou kartu a letos jimi budou sedmnáctiletý Karel Pešek a o rok mladší Ladislav Chmelík.


Ve dvěstěpadesátkách se zbytku pole „trhá“ dvojice ve složení Hiroshi Ayoama a Alvaro Bautista. Oba dělí patnáct bodů (159:144) a je pravděpodobné, že o titulu se rozhodne právě mezi těmito piloty. Při pohledu na jejich brněnské výsledky je vidět, že Bautistovi vyhovuje Masarykův okruh o něco víc. Kromě loňského druhého místa zde byl pátý v sezóně 2007 a o rok dříve dokonce vyhrál stopětadvacítky. To Ayoama si v témže roce připsal třetí místo, pak se pohyboval už jen mimo stupně vítězů (05 – pátý, 07 – šestý, 08 – třináctý). Výkonější Bautistově Aprilii by také mělo velké převýšení Masarykova okruhu vyhovovat o něco více nežli Aoaymově Hondě a tak je možné, že se boj o vedení v tabuce ještě více vyrovná. Další dvojice si to hodně těsně rozdává o třetí místo a těmi, kdi tuto dvojku tvoří, jsou Marco Simoncelli (115 b.) a Hector Barbera (114 b.). Ital kromě závodu v Doningotnu, kde skončil čtvrtý, všechny své dojeté závody končil na stupních vítězů, ale bohužel si připsal tři nulové výsledky a tak je obhájce titulu „až“ třetí se ztrátou 44 bodů na vedoucího muže šampionátu. Barbera sice dokázal bodovat ve všech závodech, ale některé závody dokončil až za elitní desítkou. Za nimi je další výrazná propast, když pátý Mattia Pasini ztrácí na Barberu už 34 bodů. Právě tenhle Ital předvádí asi nejméně vyrovnané výkony ve čtvrtlitrech, když sice dokázal jednou vyhrát a dvakrát dojet třetí, ale také čtyřikrát nebodoval. Následuje šestý Alex Debon (73 b.), sedmý Thomas Luthi a osmý Raffaele De Rosa (oba 67 b.), devátý Hector Faubel (65 b.) a desítku uzavírá veterán Roberto Locatelli s 56 body. Jeho naši reprezentanti budou už těžko stahovat, ale na jedenáctého Mike Di Meglia (43 b.) rozhodně mají, protože Lukáš Pešek má na třináctém místě rovných 40 bodů, tedy stejně jako dvanáctý Jules Cluzel a patnáctý Karel Abraham nasbíral dosud 33 bodů. Mezi Peškem a Abrahamem je ještě čtrnáctý Ratthapark Wilairot (38 b.).


V kubatuře MotoGP dělí prvního Valentina Rossiho (187 b.) a druhého Jorgeho Lorenza (162 b.) rovných pětadvacet bodů a protože Vale má na letos svém kontě čtyři vítězství oproti dvěma Španělovým, je jasné, že ať dopadne brněnský závod jakkoli, do Indianapolis pojede obhájce titulu stále v pozici lídra. Třetí Casey Stoner (150 b.) se od poloviny sezóny potýká se zdravotními problémy,  které se v poslední době natolik zhoršily, že ho vyřadily nejen z brněnského závodu, ale také z boje o letošní titul. S tím se pro letošek už může rozloučit také Dani Pedrosa (115 b.), který ale díky Stonerovým potížím bude bojovat aspoň o třetí pozici v šampionátu, o kterou se bude bít nejen s Australanem, ale také s pátým Colinem Edwardsem (103 b.). Před nějakými dvěma lety to už pomalu vypadalo na to, že jsou dny tohoto veterána v MotoGP sečteny, ale letos jezdí opět v neuvěřitelné formě a drží si pozici nejúspěšnějšího soukromníka. Pátý je Andrea Dovizioso (94 b.), který v si v předchozím závodě připsal svoje první vítězství v nejsilnější kubatuře a po třech nulových závodech si usmířil nejen svoje fanoušky, ale hlavně vedení týmu Repsol Honda. Na sedmém místě je Marco Melandri (78 b.) s bohužel již odepsanou Kawasaki stejně odepsaného týmu Hayate. Osmý je v životní formě jezdící Randy De Puniet (74 b.), který si ale svůj start v Brně svým zraněním hodně zkomplikoval. Top ten uzavírá dvojice týmu Rizla Suzuki v pořadí Chris Vermeulen (67 b.) a Loris Capirossi (65 b.). Následují jedenáctý Alex De Angelis (60 b.), dvanáctý James Toseland (55 b.), třináctý Nicky Hayden a čtrnáctý Toni Elias (oba 47 b.), patnáctý Mika Kallio (34 b.), šestnáctý Niccolo Canepa (28 b.), sedmnáctý Sete Gibernau (12 b.), osmnáctý Yuki Takahashi (9 b.) a devatenáctý Gabor Talmacsi (5 b.).


Při pohledu do výsledků kubatury MotoGP (půllitrů), které se na Masarykově okruhu odjely zjišťujeme, že nejúspěšnějším aktivním jezdcem (v MotoGP) je Valentino Rossi se čtyřmi vítězstvími a třemi druhými místy, dále Loris Capirossi s jedním vítězstvím, jedním druhým a dvěma třetími místy, Casey Stoner si zde připsal jedno vítězství, Toni Elias jedno druhé místo, Dani Pedrosa a Nicky Hayden si jednou dojeli pro bronzový věnec.










Tak si tipněte, kdo si připíše další vítězství! Casey to už letos nebude, takže Vale, Loris, nebo seznam brněnských vítězů rozšíří někdo další?


V Brně se nepojedou jenom závody mistrovství světa, ale také nováčkovské série Red Bull Rookies Cup. Ten je pro české fanoušky letos nadmíru zajímavý, protože náš reprezentant Jakub Kornfeil se po posledních dvou závodech, které vyhrál, bodově dotáhl na dosud suverénního Nora Sturlu Fagerhauga. Oba mají shodně 99 bodů a protože se v Brně jedou dva závody, budeme mít dvojitou možnost, kdy držet Kubovi palce ke zisku celkového vítězství. Oba závody můžete live sledovat také na webu.


Časový harmonogram


Pátek 14. srpna

09:30-10:45 Pit Lane Walk - procházka boxy
12:00-12:25 Red Bull MotoGP Rookies Cup Volný trénink
12:40-13:40 125cc Volný trénink 1
13:55-14:55 MotoGP Volný trénink 1
15:10-16:10 250cc Volný trénink 1
16:25-16:55 Red Bull MotoGP Rookies Cup Kvalifikační trénink 1
17:55-18:25 Red Bull MotoGP Rookies Cup Kvalifikační trénink 2

Sobota 15. srpna

09:00-09:40 125cc Volný trénink 2
09:55-10:55 MotoGP Volný trénink 2
11:10-12:10 250cc Volný trénink 2
13:00-13:40 125cc Kvalifikační trénink
13:55-14:55 MotoGP Kvalifikační trénink
15:10-15:55 250cc Kvalifikační trénink
16:25 Red Bull MotoGP Rookies Cup Závod 1 (13 kol)
17:00 Tisková konference po kvalifikaci

Neděle 16. srpna

08:40-09:00 125cc Warm Up
09:10-09:30 250cc Warm Up
09:40-10:00 MotoGP Warm Up
11:00 125cc Závod (19 kol)
Tisková konference (ihned po vyhlášení vítězů)
12:15 250cc Závod (20 kol)
Tisková konference (ihned po vyhlášení vítězů)
14:00 MotoGP Závod (22 kol)
Tisková konference (ihned po vyhlášení vítězů)
15:30 Red Bull MotoGP Rookies Cup Závod 2 (13 kol)

Další informace záskáte na stránkách automotodromu Brno.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.64
Známkováno: 11x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist