Před Australian Grand Prix

Dalším závodem třídílného zámořského turné je australská Grand Prix na jednom z nejkrásnějších okruhů seriálu na Phillip Islandu.

Před Australian Grand Prix
Okruh Phillip Island Circuit byl postaven v roce 1956 a v letech 1985 až 1989 prošel významnou rekonstrukcí. Je charakteristický tím, že je postaven nedaleko pobřeží a diváci mohou kromě napínavých jezdeckých soubojů vidět i modré vlny oceánu a velké množství racků, které se občas jezdcům připletou do cesty (Noriuki Haga by mohl vyprávět). Pro tento okruh je typické i velké převýšení 57 metrů, díky kterému jedna část tratě připomíná legendární Corkscrew na Laguna Seca. Jeho délka činí 4 445 metrů, má 7 levých a 5 pravých zatáček, startovní rovinka měří 835 metrů. Mistrovství světa silničních motocyklů sem zavítalo poprvé v roce 1989, kdy třídu půllitrů vyhrál domácí Wayne Gardner na Hondě NSR. Okruh patří mezi nejrychlejší v šampionátu, rekordní pole position zajel v roce 2006 Nicky Hayden s časem 1:29,020 min. Ve dvěstěpadesátkách to pak byl Sebastian Porto v roce 2004 s časem 1:32,099, ve stopětadvacítkách pak Mika Kallio, který zajel okruh za 1:36,625 min. Na tomto okruhu si svoje poslední body v roce 2003 připsal Jarda Huleš, který si na Hondě 250 týmu Elit v poslední zatáčce vychutnal mistra světa Manuela Poggialiho a dojel na osmé pozici. V tomtéž závodě Lukáš Pešek naopak získal svoje první body z mistrovství světa, když dojel čtyři místa za Hulešem.

Loňské výsledky


Na Phillip Islandu jsme se v loňském roce dočkali velké radosti, když Lukáš Pešek vystoupil po vynikajícím výkonu na bednu a na své španělské soupeře stříkal šampáňo z nejvyššího stupínku. Dvěpade byly zajímavé tím, že zatímco vítěz Jorge Lorenzo odjel druhému v pořadí bezmála o dvacet vteřin, další tři piloti protnuli cílovou pásku v rozpětí necelých čtyř desetin sekundy. Karel Abraham si dojel pro tři body za třinácté místo. Ve třídě MotoGP jsme byli svědky double, kterého dosáli jezdci na strojích Ducati.

125 ccm                                             250 ccm                                          MotoGP

1. Lukáš Pešek                                1. Jorge Lorenzo                           1. Casey Stoner
2. Joan Olivé                                     2. Alvaro Bautista                          2. Loris Capirossi
3. Héctor Faubel                              3. Andrea Dovizioso                     3. Valentino Rossi

Dosavadní průběh sezóny


Po japonském závodě si ve třídě do 125 ccm upevnil svoje vedení Mike Di Meglio (212 bodů), který ziskem druhého místa zvýšil svůj náskok před druhým Simonem Corsim (176 b.) na 36 bodů. Na Itala se naopak dotahují třetí Stefan Bradl (167 b.) a čtvrtý Gábor Talmacsi (165 b.). Di Meglio letos jede ve velké pohodě a bylo by asi velkým překvapením, kdyby titul nezískal (i když možné je samozřejmě všechno), ale největší bitva bude asi o pozici vicemistra. Právě Bradl i Talmacsi jedou ve druhé polovině sezóny ve skvělé formě, zatímco Corsi je spíše v útlumu. Kvalitní a vyrovnané výkony podávají i dva Španělé, kteří jsou na dalších dvou pozicích a to pátý Nicolas Terol (149 b.) a šestý Joan Olivé (131 b.). Sedmý je Bradley Smith (117 b.), osmý Sandro Cortese (107 b.) z českého týmu Emmi Caffe Latte, devátý pak Pol Espargaro (103 b.) a top ten uzavírá Scott Redding (91 b.).


Velmi slušný náskok 32 bodů má i vedoucí muž dvěstěpadsátek, kterým je Marco Simoncelli (215 b.). Na druhé místo se po Motegi propracoval Alvaro Bautista (183 b.), který na místo třetí odsunul Miku Kallia (175 b.). Tento Fin podobně jako Corsi ve slabší třídě poněkud zaspal a ve druhé části nepodává zdaleka takové výkony, jako tomu bylo zpočátku sezóny (nebo spíše jeho KTM?). Na místě čtvrtém je Alex Debon (155 b.), pátý Hector Barbera (142 b.) bohužel po zranění v Motegi vynechává i australský závod. Následují dva jezdci se shodným počtem bodů (125 b.) a to šestý Mattia Pasini a sedmý Yuki Takahashi. Tento Japonec má už jistotu smlouvy na příští rok a to dokonce do třídy MotoGP, kde pojede v týmu Scot s Hondou RC 212V. Na osmém místě je další Japonec Hiroshi Ayoama (108 b.), devátý je Julian Simon (96 b.) a svoje konto 95 bodů bohužel stále ještě nerozšíří zraněný Thomas Luthi, který uzavírá první desítku. Lukáš Pešek je patnáctý s 35 body. Šestnáctý Karel Abraham se v olomoucké nemocnici podrobil operaci zraněné ruky a v Austrálii bude startovat. Doufejme, že jej zranění nebude nijak vážně limitovat a rozšíří své bodové konto, na němž má o čtyři bodíky méně, než Lukáš.


Valentino Rossi nastoupí k závodu na Phillip Islandu už s jistým titulem mistra světa, který si zajistil při minulém závodě v Motegi. Na čele šampionátu má 312 bodů a letos se bude rozhodovat už pouze o druhém místě. Na to si brousí zuby druhý Casey Stoner (220 b.) a třetí Dani Pedrosa (209 b.). Protože se Casey bude chtít vytáhnout před svými domácími fanoušky, budeme asi o víkendu svědky skvělé bitvy, protože Vale mu rozhodně nedá nic zadarmo a i Dani si už na nové pneumatiky zvyknul a bude se rvát o pozici vicemistra jako o život. Skvělý závěr sezóny prožívá Jorge Lorenzo, který je na místě čtvrtém se 169 body. Jeho věčný soupeř, pátý Andrea Dovizioso (136 b.), se konečně také dočkal tovární mašiny. Teda vlastně spíše dočká, protože už podepsal smlouvu na příští rok s továrním týmem Repsol Honda, do kterého vlastně celou svoji kariéru směřoval. Velkou bitvu o top six můžeme čekat od šestého Colina Edwardse (118 b.), sedmého Chrise Vermeulena (117 b.) a osmého Nickyho Haydena (115 b.). Stejně našlapané je to kolem závěru první desítky, kde je devátý Loris Capirossi (96 b.), desátý Shinya Nakano (95 b.), jedenáctý James Toseland (90 b.) a dvanáctý Toni Elias (86 b.). Třídy MotoGP se týká také jedna novinka, o které se už delší dobu hovoří. Jedná se o používání jednotného dodavatele pneumatik pro tuto kategorii. Je už jisté, že všichni od příští sezóny pojedou s pneumatikami od jednoho výrobce, do 3. října mají být podané přihlášky zájemců o výběrové řízení, o vítězi má být rozhodnuto 18. října. Promotér Grand Prix si od tohoto kroku slibuje větší vyrovnanost startovního pole, snížení nákladů a také snížení rychlosti motocyklů v zatáčkách.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist