Před AB Cardion Grand Prix České republiky

Tak jsme se po dlouhé prázdninové pauze konečně dočkali! Tento víkend nás na Masarykově okruhu v Brně čeká podívaná na klání těch největších motocyklových hvězd při Grand Prix České republiky.

Před AB Cardion Grand Prix České republiky
Byla by ostuda, kdyby český fanda silničních motocyklů nevěděl aspoň něco málo z historie našeho svatostánku silničních motocyklů. Tak tady máte pár údajů a fakt: Přestože první závody se v Brně jely už v roce 1906, o Masarykově okruhu se dá hovořit až od roku 1930, kdy se na téměř třicetikilometrové trati jel závod automobilů. První závod mistrovství světa silničních motocyklů se v Brně jel v roce 1965 na okruhu, který měřil 13, 941 km, závodníci při jeho jediném obkroužení zdolali 22 zatáček a 171 metrů výškového rozdílu. Na něm se nejlepší světoví jezdci proháněli až do roku 1982, kdy zde z bezpečnostních důvodů mistrovství světa skončilo. Mezi nejúspěšnější jezdce staré varianty patří František Šťastný, který zde stál osmkrát na nejvyšším stupni vítězů. Nejrychlejší motocykly se do Brna vrátily v roce 1987, ale to už samozřejmě na nový okruh na Kývalce. Je vzdálen přibližně 16 kilometrů od centra Brna, měří 5 403 metry, šíře trati je 15 metrů a jeho převýšení 73,63 metrů patří mezi největší v seriálu Grand Prix. Na letošní sezónu byl natažen nový asfaltový povrch, což se podepsalo pod výrazným snížením časů, které se na okruhu dosahují. Dá se předpokládat, že traťový rekord, který drží Loris Capirossi (1:58,157), letos padne. Jen pro zajímavost – nejrychlejší kolo na motocyklu zde zajel Valentino Rossi v roce 2006 (1:56,191 – trénink) a v roce 2002 zde zajel David Coulthard s efjeničkovým McLarenem kolo za 1:36,77. K nejúspěšnějším jezdcům novodobé historice „Masecu“ patří bezesporu Max Biaggi, který zde čtyřikrát vyhrál třídu dvěstěpadesátek, dvakrát pětistovky a jednou třídu MotoGP. K tomu je určitě potřeba připočítat jedno vítězství z loňských superbiků. Největšího úspěchu českého jezdce jsme se dočkali v loňském roce, kdy Lukáš Pešek po strhující bitvě s pozdějším mistrem světa Gáborem Talmacsim dojel na třetím místě. Karel Abraham loni dojel ve dvěstěpadesátkách na čtrnáctém místě.

Loňské výsledky



125 ccm                                                250 ccm                                                   MotoGP

1. Héctor Faubel                                  1. Jorge Lorenzo                                     1. Casey Stoner
2. Mattia Pasini                                    2. Andrea Dovizioso                                2. John Hopkins
3. Lukáš Pešek                                   3. Mika Kallio                                            3. Nicky Hayden


Dosavadní průběh sezóny


Už před brněnským závodem je jisté, že ať dopadne jakkoli, lídr třídy do 125 ccm se měnit nebude. Mike Di Meglio má totiž na druhého Simone Corsiho náskok 30 bodů a i kdyby nedojel a Ital vyhrál, bude stále s pětibodovým náskokem v čele tabulky. Takto ale rozhodně tenhle sympatický frantík neuvažuje. Letos totiž jezdí ve skvělé formě, nepadá (což u něho rozhodně nebylo zvykem) a pravidelně boduje. Tato pravidelnost chybí právě Corsimu, který svojí dravostí a nasazením bude určitě chtít zvrátit (pro něho) nepříznivý bodový stav (166 : 136 b.). Na třetím místě je obhájce titulu Gábor Talmacsi se 109 body a už všechno vypadá líp, než na začátku sezóny. Těžko tipovat jestli má ještě reálnou šanci na obhajobu titulu, ale úspěch v Brně bychom mu určitě všichni přáli (když už mu tu bednu vloni Lukáš o 5 setinek vyfouknul). Čtvrtý je Němec Stefan Bradl se 101 bodem a ten se určitě bude chtít před hejnem německých fandů vytáhnout. Rozhodně je to velký aspirant na stupně vítězů. Následují dva Španělé a to pátý Joan Olivé (94 b.) a šestý Nicolas Terol (91 b.), sedmý je Bradley Smith (79 b.). Osmý potom Pol Espargaro (75 b.), devátý Sandro Cortese z týmu Emmi Caffe Latte s 68 body a Top ten uzavírá Scott Reding se 65 body. Při domácím závodě budeme moci také držet palce čtyřem našim zástupcům, jedoucím na tzv. divokou kartu.


Ve třídě do 250 ccm po posledním závodě na německém sachsenringu došlo ke změně ve vedení šampionátu. Šňůrou šesti závodů, dojetých mezi prvními třemi, se na pozici lídra dostal Marco Simoncelli, který navíc jel v Německu poprvé s tovární Gilerou (Aprilií) a vedl si naprosto suverénně. Do Brna přijede s velkou psychickou výhodou a určitě bude patřit k největším aspirantům na vítězství.


Na druhou pozici odsunul Miku Kallia jedoucího na KTM. Fin ale rozhodně ani na chvilku neuvažuje o tom, že by hodil flintu do obilí a o brněnské vítězství (a rozhodně i titul) se bude rvát jak o život. Na první místo ztrácí pouhých jedenáct bodů (164 : 153 b.). Na místo třetí se po nevýrazném začátku sezóny propracoval Alvaro Bautista na Aprilii. Také on v posledních závodech zabral a čtyřikrát stál na stupních vítězů. Stejně jako první dva bude patřit k nejžhavějším kandidátům na brněnské vítězství, ale se ztrátou 46 bodů na Simoncelliho bude muset pořádně máknout, jestli chce ještě o letošním titulu aspoň uvažovat. Čtvrtý je Alex Debon (114 bodů), který z provizorních stupňů vítězů spadnul (a to doslova) po německém nulovém přídělu na svém bodovém kontě. O bod méně má pátý Hector Barbera a tito tři Španělé na továrních Apriliích se seřadili od třetího do pátého místa v rozpětí pouhých pěti bodů. Posledním jezdcem, který se dostal přes stobodovou hranici, je Mattia Pasini (108 b.). Po skvělém začátku, kdy stál v pěti prvních závodech čtyřikrát na stupních vítězů, v poslední době spíše padá a z pozice v čele tabulky je nyní až šestý. Italovi se v Brně vloni dařilo, je otázka, zda se mu tento propad tabulkou podaří zastavit právě zde, sedmý Hiroshi Ayoama na něho totiž ztrácí už pouhých deset bodů. S našimi je to jak na houpačce – jednou se bez problémů pohybují v první desítce, podruhé hledají motorku v kačírku. Více bodů prozatím nasbíral Karel Abraham, který je na patnáctém místě (25 b.), Lukáš Pešek je se 22 body sedmnáctý. Je jasné, že se nemůžeme stejně jako vloni těšit na souboje o bednu, ale Top ten je u obou jezdců rozhodně reálná.











Ve třídě MotoGP je po americkém závodě konečně zase pořádně živo. Pryč jsou dohady o tom, jestli má cenu závod této třídy sledovat celý, nebo (jako u F1) jen start a cíl. Souboj Valentina Rossiho s Casey Stonerem umlčel všechny skeptiky a pochybovače.


Casey způsob, jakým Vale dosáhl svého vítězství, jen těžko rozdýchával a je možné, že po duelech Rossi vs. Biaggi a Rossi vs. Gibernau bude mít Valentino dalšího „kámoše.“ Zatím je jejich bodové skóre 212 : 187 ve prospěch Itala.

Na místo třetí se po dvou nulových výsledcích propadl Dani Pedrosa. Jeho pád na Sachsenringu byl naprosto nepochopitelný a právě u tohoto většinou chladně uvažujícího Španěla velmi překvapil. Jeho způsob jízdy asi jinak skončit nemohl. Bohužel se tak připravil i o možnost startu v USA a hlavně o vedoucí pozici v šampionátu. Na Rossiho ztrácí 41 bodů a bude se muset hodně snažit, aby ztrátu dohnal. Podle jeho prohlášení však rozhodně ale boj o titul nevzdává. Na ten může už letos zapomenout jeho krajan Jorge Lorenzo (114 b.). O něm už delší dobu píšu, že moc padá a ztrácí tak nejenom body, ale i psychickou pohodu. Rozhodně se ale neopakuju. On totiž padá zas a znova a moje slova o ztrátě sebedůvěry i potvrzuje jeho prohlášení, že se nyní na motorce bojí. Posuďte sami: V prvních pěti závodech získal 1x vítězství, 2x druhé, 1x třetí a 1x čtvrté místo. Následuje šest závodů, ve kterých si připsal dvě šestá místa a čtyři nedojeté závody. K tomu si připočítejte zranění (která asi ani on sám už není schopen spočítat) a pak si zatipujte brněnský výsledek! Na Lorenzovu pozici nejlepšího nováčka už útočí pátý Andrea Dovizioso, který má na svém kontě 103 body a hlavně boduje s omračující pravidelností. Při své první sezóně si připsal pouhý jeden nulový výsledek a jedno jedenácté místo, jinak vše v první desítce! Šestý Colin Edwards na Itala ztrácí pouhé tři body a to hlavně díky nemastným neslaným výkonům v posledních dvou závodech, při nichž dojel shodně na čtrnáctém místě. Poslední dva závody se naopak sakra povedly Chrisi Vermeulenovi (89 b.), který dvakrát stříkal šampáňo z bronzového pódia. Protože se u Suzuki má po Brně rozhodnout o složení týmu na příští sezónu, bude za to Chris určitě tahat jako ďas. Sám prohlašuje, že by rád prodloužil sérii závodů zakončených na stupních vítězů. Na místě osmém je s 84 body Nicky Hayden, který u nás vloni skončil třetí. Nicky bude bohužel na Masarykově okruhu kvůli zranění chybět. Devátý je James Toseland (72 b.), který si nyní také vybírá spíše slabší chvilky. Ne že by jezdil špatně, ale není to prostě to, co předváděl na začátku sezóny. Brno ale na rozdíl od většiny tratí zná dobře ze superbiků a mohl by se předvést v dobrém světle. Top ten uzavírá Shinya Nakano (70 b.), který je spolu s Rossim jediný, komu se podařilo zabodovat ve všech závodech. Pravidelně se pohybuje na konci první desítky, ale nejlépe letos skončil na osmém místě v Le Mans. I když bude mít poprvé v Brně k dispozici tovární Hondu, na stupně vítězů to nevypadá. Dál to vezmeme už jen fofrem: 11 - Loris Capirossi (61 b.), 12 – Toni Elias (46 b.), 13 – Alex De Angelis (41 b.), 14 – Randy De Puniet (40 b.), 15 – Sylvain Guintoli (38 b.), 16 – Marco Melandri (32 b.), 17 – John Hopkins (32 b.) , 18 – Anthony West (22 b.), 19 – Ben Spies (10 b.), 20 – Jamie Hacking (5 b.), 21 – Tadyuki Okada (2 b.). Jedno jméno je potřeba určitě probrat ještě trochu podrobněji. John "Hopper" Hopkins se po dlouhé pauze, zaviněné zraněním, opět vrátí do sedla své Kawasaki. Je ale jisté, že své druhé místo z loňského brněnského závodu nezopakuje. Přesto je to určitě skvělá zpráva - zase budou lokty na asfaltu!


Takže neváhejte, přijeďte fandit, vytvořit pořádnou atmosféru a hlavně povzbudit naše střelce, veškeré informace pro diváky najdete zde.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist