Pre - GP Německa na Sachsenringu

Německá Grand Prix na Sachsenringu už bude v plném lesku, neboť nebude chybět Valentino Rossi. Málo platné, tento italský motocyklový jezdec láká diváky na tribuny závodních drah a udržuje je v napětí u televizních obrazovek.

Pre - GP Německa na Sachsenringu
"Rossi je totiž magnet", říká Event Manager této Grand Prix dr. Lutz Oeser a dodává: "V předprodeji jsme prodali přes 200 000 lístků a třeba čtvrteční vstup do paddocku je už vyprodán. A jsme rádi, že Rossi zde pojede, i když třeba jen trénink. Ale hlavně, že bude tady".

Německý okruh Sachsenring má za sebou bohatou historii, ke které se váží i některé historické momenty naší motocyklové silnice a to jak ty pěkné, tak bohužel i smutné. Na starém Sachsenringu ležícím v Hohensteinu-Ernstthalu nedaleko Chemnitzu (ex-Karl Marx Stadt) v Sasku se poprvé závodilo v 26. května 1927 na okruhu dlouhém 8,71 km a na závodech bylo tehdy 140 000 diváků. Jaká byla ovšem divácká kulisa při prvním poválečném závodě v roce 1950, si už asi nikdo nedovede představit - 400 000 diváků. Jedním z vrcholů starého okruhu na Sachsenringu ale bylo i mistrovství světa v cyklistice 1960, které zde vyhrál domácí Bernhard Eckstein před Täve Schurem. 


Od roku 1961 až do 1972 se zde pravidelně jezdilo mistrovství světa motocyklů a diváci chodili nejen na zahraniční hvězdy, ale především na jejich souboje s domácími jezdci na dvouktaktních motocyklech MZ z nedalekého Zschopau. Absolutní rychlostní rekord drží na tomto okruhu Giacomo Agostini na půllitru MV-Agusta, který zde zajel průměrnou hodinovou rychlost nad 180 km/h. Z tehdejších velikánů motocyklové silnice musíme vzpomenout na Itala Giacoma Agostiniho, který vyhrál celkem 9 závodů. Jen o jeden méně má na svém kontě Angličan Mike Hailwood (8), 5x vyhrál Rhodésan Jim Redman a čtyři zlaté věnce si z tehdejšího DDR odvezli dalí Brit Phil Read (na snímku) a také Španěl Angel Nieto.


Vyhrál zde ale i náš František Šťastný na motocyklu Jawa 500 cm 17.7.1966 a bohužel se zde 12.7.1969 zabil novopečený tovární jezdec Jawy, Angličan Bill Ivy. V roce 1977 se zde zabil i český automobilový jezdec Vladimír Ondřejík a v červenci 1981 pak slovenský motocyklový závodník Heinrich Kurtha.

Nová historie mistrovství světa na Sachsenringu začala v roce 1998, kdy se zde konalo první mistrovství světa na nové trati a shlédlo ho přes  200 000 diváků. Od té doby zde vyhráli jezdci zvučných jmen a tak se na ně trochu podívejme. Vůbec prvním vítězem byl japonský vicemistr světa stopětadvacítek Tomomi Manako - 1998 (125 ccm),a tento rok zde ještě vyhráli jeho krajan Tetsuya Harada (250 ccm) a Mick Doohan (500 ccm). V roce 1999 zde trumfovali Italové Marco Melandri a Valentino Rossi, stejně jako Američan Kenny Roberst jr. Japonec Yuichi Ui, Francouz Olivier Jacque a Brazilec Alex Barros vyhráli v roce 2000. O rok později se radovali Ital Simone Sanna a jeho krajané Marco Melandri a Max Biaggi. Francouz Arnaud Vincent, opět Marco Melandri a Valentino Rossi byli protagonisty v roce následujícím, tedy 2002. Italové Stefano Perugini, jeho krajan Roberto Rolfo a Španěl Sete Gibernau zde slavili první místo v sezóně 2003. V roce 2004 se vítězové jmenovali Roberto Locatelli, Dani Pedrosa a Max Biaggi. Fin Mika Kallio, opět Španěl Dani Pedrosa a Valentino Rossi - to byla trojice vítězů 2005. Další Ital Mattia Pasini, Yuki Takahashi z Japonska a Valentino Rossi pak vyhráli v roce 2006, zatímco o rok později se vítězové jmenovali Gábor Talmacsi, Hiroshi Aoyama a Dani Pedrosa. Předloni se stali vítězi Mike di Meglio, Marco Simoncelli a Casey Stoner a vloni zde bylo následující pořadí: 


125 ccm: 1 Julian SIMON,  2 Sergio GADEA,  3 Joan OLIVE ...18 Lukáš ŠEMBERA 

250 ccm: 1 Marco SIMONCELLI ITA, 2 Alex DEBON, 3 Alvaro BAUTISTA... 12 Lukáš PEŠEK, Karel ABRAHAM nedokončil. 

MotoGP: 1 Valentino ROSSI, 2 Jorge LORENZO, 3 Dani PEDROSA

Za zmínku pochopitelně stojí i podiové umístění Lukáše Peška z roku 2006, když na motocyklu Derbi skončil třetí ve stopětadvacítkách.


Zde je statistika diváků od prvního ročníku MS až po loňský rok

1998 - 142.000
1999 - 151.000
2000 - 161.000 
2001 - 177.000 
2002 - 184.500 
2003 - 204.000 
2004 - 207.745 
2005 - 216.457 
2006 - 219.848 
2007 - 226.944 
2008 - 221.492 
2009 - 214.711


Současný okruh je dlouhý 3 671 m, má šířku 12 m a má 4 pravé a 10 levých zatáček, což pochopitelně klade velký důraz na asymetričnost používaných pneumatik. Nejdelší rovinka je dlouhá 780 m. Někteří přední jezdci nazývají tento orkuh jako "Micky Maus Kurs".

Rekordy okruhu jsou potom následující: 

MotoGP 1’22.126 – D. Pedrosa ’09, Honda
250cc 1’24.552 – A. Bautista ’09, Aprilia
125cc 1'26.909 – G. Talmacsi ’07, Aprilia


V kubatuře stopětadvacítek vede po čtyřech po sobě následujících vítězných závodech španělský jezdec Marc Marquez z finského týmu AJO na motocyklu Derbi - 132 bodů. O pouhý bodík zpět je jeho krajan Pol Espargaro, rovněž na Derbi, ale z oficiálního továrního týmu Tuenti. Třetím je další Španěl, až do minulého závodu vedoucí Nicolas Terol na Aprilii (118). Ten ale v posledním kole v Montmeló spadl a jeho start v Německu je hodně nejistý. Na místě čtvrtém je vicemistr světa Bradley Smith z Velké Británie s Aprilií (94), který se už pomalu dostává do tempa, což potvrdil druhým místem v Barceloně. Následují španělský jezdec Efren Vazquez na tovární Derbi (60), stejně bodů má ale i německý Ital Sandro Cortese s motocyklem stejné značky, ale v týmu AJO. Sedmý je Švýcar Randy Krummenacher (58), následován zkušeným japoncem Tomoyoshi Koyamou (57) - tedy týmovým kolegou našeho Jakuba Kornfeila. Španěl Esteve Rabat (50) a Francouz Johann Zarco (45) pak kompletují Top 10 stopětadvacítek - a všichni jmenovaní od Krumennachera výše jedou na Apriliích.  V této kubatuře uvidíme celkem 5 jezdců s divokými kartami: Toni Finsterbusch a Daniel Kartheininger, oba na  KTM (2° a 5° v IDM) a dále Marvin Fritz, Eric Hübsch a  Kevin Hanus - všichni na Apriliích.


Náš nováček šampionátu Jakub Kornfeil má na svém kontě 3 body, což znamená 20. pozici. Pro českého jezdce to ovšem bude velmi důležitý závod, neboť jeho tým Germany Racing pochází ze Saska a je to tedy jak pro Kornfeila, tak i pro jeho týmového kolegu Koyamu domácí Grand Prix se vším všudy.


V kubatuře Moto2 sice stále vede španělský pilot Toni Elias (Moriwaki) se ziskem 111 bodů na svém kontě, ale Švýcar Thomas Lüthi se stejným motocyklem stál nyní třikrát po sobě na podiu a má už  94 bodů. Oba dva vedoucí jezdci šampionátu Moto2 budou mít k dipsozici modifikované motocykly Moriwaki, tedy už s díly, které v Aragonu zkoušel testovací jezdec této továrny Shogo Moriwaki. Třetí je další Španěl Julian Simon se Suterem (77), čtvrtý pak mladý Japonec Shoya Tomizawa na dalším Suteru (76), který ale po skvělém začátku začíná ztrácet dech. A oba dva nejlepší jezdci Suteru Simon a Tomizawa už jezdili v Aragonu úplně nové šasí, to nové třetí pak dostane na Sachsenring i Jules Cluzel. Jinak dech naopak nabírá hodně zhluboka Ital Andrea Iannone (70) na SpeedUp/FTR, který byl v posledních závodech víc než suverenní a to jak v kvalifikcích, tak i v závodech samotných. Následuje další jezdec ze stopětadvacítek Simone Corsi z Itálie na MotoBi (65) a Top 10 dokompletovávají Francouz Jules Cluzel na Suteru (57), šťastný vítěz posledního závodu Yuki Takahashi z Japonska na Tech3 (52), další "dvackař" Sergio Gadea ze Španělska na Kalexu (47) a konečně Maďar Gabor Talmacsi na SPeedUp/FTR (42). 


Zatím na 15. místě je brněnský jezdec českého týmu Cardion AB Motoracing Karel Abraham s motocyklem FTR, naposled senzačně 4. v Barceloně. Abaja zatím nasbíral 22 bodů a jistě bude chtít svůj bodový stav po Německu a před domácí Grand Prix v Brně (nyní totiž následuje dlouhá letní přestávka) rozšířit.


Druhý český jezdec v této kubatuře Lukáš Pešek na motocyklu Moriwaki italské stáje Matteoni CP má na svém bodovém kontě celkem 4 body, což znamená 28. místo. Ovšem pražský jezdec už čtyři závody po sobě nebodoval...


V královské kubatuře dominuje zatím bezkonkurenčně Španěl Jorge Lorenzo na tovární Yamaze se ziskem 165 bodů, když 5x vyhrál a 2x skončil druhý. Druhý je jeho krajan Dani Pedrosa s tovární Hondou (113) a třetím je Ital Andrea Dovizioso na dalším továrním motocyklu HRC (91). Američan Nicky Hayden na Ducati je čtvrtý (69) a stejný počet bodů má i pátý v pořadí Francouz Randy de Puinet na nejlepším privátním motocyklu Honda (69). Top 6 pak doplňuje mistr světa z roku 2007, Casey Stoner na Ducati (67).


Na sedmém místě je obhájce titulu Valentino Rossi s Yamahou. Zda pojede v Německu i závod, nebo jen tréninky, to se těžko dá dnes předpokládat. V každém případě Vale testoval v pondělí v Brně. Pokud by nejel, tak by ho nahradil testovací jezdec Yamahy, Wataru Yoshikawa, který je pochopitelně rovněž v Německu. Američan Ben Spies s Tech3 Yamahou (59),a dva Italové na Gresini Hondách Marco Melandri (39) a Marco Simoncelli (39) uzavírají elitní desítku této kubatury.

Hodně jsme ale také zvědavi na comeback Alexe de Angelise s Hondou.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 6x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist