Pre - Dutch TT

Nizozemský okruh Assen je také nazýván Dutch TT a je tradičním místem světového motocyklového šampionátu silničních motocyklů už od roku 1949, tedy od samého prvopočátku.

Závody mistrovství světa silničních motocyklů se v Assenu tradičně jezdí v sobotu a tento závod bývá jednou z nejoblíbenějších zastávek cirkusu zvaného MotoGP. Okruh na kterém se pojede závod s názvem Iveco TT Assen, byl otevřen již v roce 1949 a od této doby nepřetržitě hostí seriál Grand Prix. Původní trať prošla v letech 2005 a 2006 velkou rekonstrukcí, během níž byla zkrácena z 5 997 na současných 4.542 metrů. Je známá tím, že zatáčky (11 pravých a 6 levých) jsou mírně klopené a navazují na sebe tak šikovně, že i když je zde nejkratší startovní rovina (560 metrů), je to spolu s Mugellem a Phillip Islandem jedna z nejrychlejších tratí celého šampionátu. Traťový rekord zde drží Dani Pedrosa, který v loňském roce zajel čas 1:34,525, nejrychlejším jezdcem Moto2 je potom Andrea Iannone (1:38,917), ve dvackách byl doposud nejrychlejší Nicolas Terol (1:42,428). 

Jak probíhal loňský závod v Assenu?

Loňský závod malorážek opanovali španělští jezdci, když na nejvyšší stupínek vystoupil nejvýše pozdější mistr světa Marc Marquez, kterého doplnili jeho další dva krajané, Nicolas Terol a Pol Espargaro. Náš Jakub Kornfeil bral vloni jeden bod za 15. místo.



Premiérový závod Moto2 vyhrál vloni v Nizozemsku italský rychlík Andrea Iannone před pozdějším mistrem světa Toni Eliasem ze Španělska a Švýcarem Thomasem Lüthim. Po výměně podvozku RSV za FTR se dařilo českému jezdci Karlovi Abrahamovi, který dojel v Top10 jako devátý. Vloni náš druhý jezdec Lukáš Pešek sice vystartoval velmi dobře, postupně se ale propadal stále dozadu a kvůli technickým problémům - závada na přední brzdě - závod vůbec nedokončil. 

Královskou kubaturu opanoval v celém loňském roce Španěl Jorge Lorenzo s Yamahou a nejinak tomu bylo i v Assenu. Druhý zde dojel jeho krajan Dani Pedrosa s Hondou a třetím byl Casey Stoner na Ducati, přičemž Valentino Rossi kvůli svému zranění z Mugella chyběl. 



Průběh letošní sezóny

Kubatuře do 125 ccm, která se jede letos naposledy, vládne zatím suverénně španělský vicemistr světa Nicolas Terol se ziskem 128 bodů, když 4x vyhrál (Qatar, Jerez, Estoril a Barcelona), 1x dojel druhý (Le Mans) a pouze naposled v deštovém Silverstone neriskoval a spokojil se s 8. místem. Ovšem druhé místo v prlběžné klasifikaci je hodně velkým překvapením, neboť v čistě španělské třídě je zatím stříbrný mladý Němec Jonas Folger s 93 body a vítězstvím v Silverstone a podiovými umístěními v Jerezu a v Barceloně. Třetím je Francouz Johann Zarco (83) se třemi podii, o dva body méně má jeden z nejzkušenejších jezdců této kubatury Sandro Cortese (81), tedy italský Němec a teprve za tímto kvartetem následuje šestice! Španělů v pořadí Efren Vazquez (5.- 68 bodů), mladíček Maverick Viňales (6.- 65), zkušení Hector Faubel (7.- 48) a Sergio Gadea (8.- 36) a dva teenageři Luis Salom (9.- 35) a Adrian Martin (10.- 30).
Velmi dobře si ale doposud vede český jezdec Jakub Kornfeil (25 bodů). Nejenže je na 12. místě průběžné klasifikace po 6 odjetých závodech, ale má na svém kontě i tři umístění v Top10, kdy nejlépe dojel jako sedmý v Jerezu.
Druhý rok kubatury Moto2 se už "oddělilo zrno od plev" a je to na výsledcích znát. Vedoucí jezdec tabulky Němec Stefan Bradl s Kalexem má už nasbíráno 127 bodů, což je skoro dvojnásobek bodového přídělu, než má druhý v pořadí Ital Simone Corsi s FTR.  Syn ještě slavnějšího otce, tedy Helmutha Bradla - vicemistr světa 250-tek z roku 1991 - už letos čtyřikrát vyhrál (Qatar, Estoril, Barcelona a Silvertsone),  jednou dojel třetí (Le Mans) a jeho nejhorším umístěním je 6. místo z Jerezu. Ex-vicemistr světa 125-tek Simone Corsi je zatím druhý, když těží především z toho, že pravidelně boduje a i když stál pouze jednou na bedně, tak mu to zatím stačí. Jediný Japonec ve startovní listině Yuki Takahashi se šasím Moriwaki je hodně rychlý, ale taky hodně padá. Má na svém kontě 56 bodů, dvě podia, ale také dvě nuly. Velkým zklamáním posledních čtyř závodů je Ital Andrea Iannone se Suterem, zatímco po prvních dvou závodech měl na svém kontě 45 bodů (1x1. a 1x2.), tak v dalších čtyřech Grand Prix získal čtyři body! Pátý je vicemistr světa Julian Simon (49), momentálně kvůli zranění po kolizi se Sofuoglem ovšem už třetí závod mimo hru. A po skvělém začátku se nedaří ani Švýcaru Thomasi Lüthimu (48), v posledních čtyřech závodech si připsal pouze jedno páté místo. Naopak pěkně do tempa se dostává britský nováček této třídy Bradley Smith se šasím Tech3 (47), zatímco úřadující mistr světa stopětadvacítek Marc Marquez jede systémem buď anebo! To znamená buď podium nebo pád a to také znamená 45 bodů, nebo-li čtyři pády a jedno vítězství a jedno druhé místo. Top 10 kompletují nevýrazný, ale zkušený Alex de Angelis (9.- 42) a nováček Grand Prix Michele Pirro (10.- 37).    

Pokud se podíváme do dalšího pořadí, tak za Top10 se nachází třeba Alex Espargaro (11.- 31), Scott Redding (18. - 16), Kenan Sofuoglu (22.- 8) či Mika Kallio (23.- 8).
Královská kubatura je zcela jasně pod režií Hondy, neboť Australan Casey Stoner jede ve skvělé formě. Tovární jezdec Hondy čtyřikrát vyhrál (Qatar, Le Mans, Barcelona a Silverstone) a jednou skončil třetí (Estoril). Nebodoval pouze v Jerezu, kdy ho ze závodu poslal k zemi ex-šampion Rossi. A protože obhájce titulu Jorge Lorenzo s Yamahou přerušil v Silverstone svou ojedinělou sérii 25 závodů Grand Prix bez pádů a zároveň umístění do Top4, tak je bodový zisk Stonera (116) proti Lorenzovi (98) o 18 bodů vyšší. Třetí je nenápadně jezdící Ital Andrea Dovizioso (83), ačkoliv má na svém kontě pouze dvě podiová místa (Le Mans a Silverstone - 2x 2. místo). Ex-šampion Valentino Rossi s Ducati je čtvrtý, pravidelně sice boduje, ale zatím ani jednou neoslnil a jedno podium v Le Mans bylo pro něho doslova darem z nebes. Pátý je Dani Pedrosa (61) , který ovšem v Assenu bude opět chybět. Malý Španěl dojel jen tři závody, vždy ale skončil na bedně. Jednou nedojel po havárii se Simoncellim a od té doby je neustále zraněn. Američan Nicky Hayden (60) boduje sice pravidelně, ale bednu má zatím pouze jednu (Jerez). Sedmý je zatím nenápadný Japonec Hiro Aoyama (43), jako nejlepší jezdec se satelitním motocyklem vůbec a jede na Hondě.  Hiro bude mít ovšem na DutchTT k dispozici tovární motocykl Daniho Pedrosy a jeho samotného pak ve stáji Gresini Honda nahradí japonský testovač Kousuke Akiyoshi, který ostatně vloni v Assenu už jel - právě místo zraněného H. Aoyamy. Následují Američané Colin Edwards (37) se satelitní Yamahou  a jeho krajan Ben Spies (36) s továrním motocyklem stejné značky.
Top ten královské kubatury po 6-ti odjetých závodech kompletuje nejlepší Rookie, český jezdec Karel Abraham (33), se satelitním motocyklem Ducati brněnské stáje Cardion AB Motoracing. Ten pojede v Assenu svou jubilejní 100-tou Grand Prix!

Teprve za Abajou jsou Ital Marco Simoncelli s tovární Hondou (11.- 32 bodů), Španěl Hector Barbera (12.- 31) s dalším satelitním motocyklem Ducati, druhý nováček Cal Crutchlow z Velké Británie na Yamaze (13.- 30), mistr světa Moto2 Španěl Toni Elias na Hondě (14. - 28) či jediný jezdec s továrním motocyklem Suzuki a jeho krajan Alvaro Bautista (15.- 22). Tabulku uzavírají oba jezdci týmu Pramac Ducati, Ital Loris Capirossi (16.- 22) a Francouz Randy de Puinet (17.- 10).

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist