Podařený debut Suteru-BMW

V roce 2012 se zvýší objem motocyklů královské kubatury MotoGP z 800 na 1000 ccm. A zároveň se také očekává nástup nových týmů a nových značek motocyklů. Mezi ně by měla patřit i bavorská továrna BMW, která to ovšem stále oficiálně popírá.

Koncem listopadu testoval na okruhu Jerez de la Frontera poprvé motocykl Suter-MotoGP vybavený motorem BMW S 1000 RR. Jako jezdci se v jeho sedle objevili Carmelo Morales a Damian Cudlin. Důvod vývoje tohoto motocyklu je celkem jasný, od sezóny 2012 bude v kubatuře MotoGP zvýšen objem z původních 800 na 1000 ccm, aby privátní týmy mohly do závodů nasadit sériově podobné motory (s maximálním vrtáním 81 mm). 

Prezentace tohoto motocyklu sice proběhla už během Grand Prix v Misanu, ale pak se firma Suter Racing Technology soustředila celkem pochopitelně na zisk titulu mistra světa konstruktérů v Moto2 - což se jim také podařilo - a projekt MotoGP se tak trochu opozdil.


"Bohužel během třech dnů v Jerezu hodně pršelo a tak jsme nemohli vyvodit žádné velké závěry. První den jsme se hlavně soustředili na elektroniku BMW, což fungovalo bez problémů. Pak přišla teprve na řadu základní geometrie. Do lednových testů musíme zlepšit trakci zadního kola", řekl na úvod Eskil Suter.

Původně měl jezdit na motocyklu především mladý Brit Scott Redding, který ale během testů havaroval s motocyklem Suter MMX kubatury Moto2 a tak dostali příležitost Španěl Carmelo Morales a Australan Damian Cudlin.  Zatímco španělský šampión třídy Moto2 Morales zajel čas 1.44.3, tak se německý mistr supersportů Cudlin dostal na čas 1.45.5 (pro zajímavost český pilot Karel Abraham byl s motocyklem Ducati rychlejší o 2,7 sekundy). 

"Většinou jsme jezdili na mokrých pneumatikách, jen hodně málo na slicích. Cudlina jsme vzali proto, že má zkušenosti s motocyklem BMW z MS Endurance, zná elektroniku a také pneu Michelin, na kterých jsme zde jezdili (mimochodem Michelin má zájem vrátit se do MS MotoGP od roku 2011, neboť příští rok končí smlouva Dorny s Bridgestone!). Nešlo nám o dosažené časy, byl to takový "pokusný králík", vlastně nějaká pojízdná laboratoř, kdy se měl postavit základ pro motocykl roku 2012", vysvětluje dále Eskil Suter.

"Už jsme spočítali předběžné materiální náklady, které se budou pohybovat mezi 800 000 až 1 000 000 Euro na jednu sezónu a jezdce, což je polovina, možná i třetina současných nákladů. Ovšem je zde jedna výhoda, týmy Claiming Rule si mohou materiál po sezóně ponechat, nyní jim byl vždy pouze zapůjčen", říká švýcarský konstruktér.

"Pokud se nám podaří příští rok snížit rozdíl na nejlepší časy jezdců MotoGP na maximálně 1,5 sekundy, tak bude tento projekt pro tým VDS jistě zajímavý. Motocykly o objemu 1000 ccm totiž nebudou rychlejší, než současné 800-ky." je jasné Suterovi, který dále dodává: "Považuji docela za vyloučené, že by se BMW zúčastnila jako továrna oficiálně v roce 2012 závodů MotoGP, k tomu ji totiž nebude stačit čas".

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist