Pět možností jak zpomalit MotoGP

Jezdci MotoGP naznačují pět možností, jak snížit maximální rychlost v zatáčkách, která letos přináší vážné havárie spojené se zraněními.

Letos se ve třídě MotoGP padá fakt často. Nejedná se o lehké pády, tyto jsou často doprovázeny těžkými zraněními, jako tomu bylo v případě Johna Hopkinse, Jorgeho Lorenza, Lorise Capirossiho nebo Daniho Pedrosy. Vinu na těchto pádech má ve spoustě případů vysoká rychlost, které dosahují speciály třídy MotoGP. Proto bylo při Grand Prix v Brně při schůzce Carmela Ezpelety, Franca Unciniho (komise pro bezpečnost) a zástupců z řad jezdců projednáváno pět návrhů, které mají přispět ke snížení rychlosti těchto speciálů při průjezdu zatáček. Opatření vyšlo z návrhu jezdců, kteří vidí jako možné:

1. Zavedení jednotného dodavatele pneumatik

Jak ukazuje seriál WSBK, kde bylo zavedeno používání jednotného dodavatele pneumatik (Pirelli), tak se rozhodně nejedná o špatný nápad, superbiky se i díky tomuto opatření výrazně vyrovnaly a zatraktivnily. Podle prvních zpráv byli pro zavedení jednotného dodavatele pneumatik všichni jezdci, kteří používají Micheliny ale i většina z těch, které jezdcí z Bridgestony. Zpomalí to však tyto motocykly?


2. Zvýšení kontroly jezdce na plynem (zákaz elektronického ovládání plynu Fly-by-wire)

Asi se nenajde nikdo, kdo by s omezením elektroniky u těchto motocyklů nesouhlasil. Ať už se jedná o elektronické ovládání plynu, s tím spojenou kontrolu trakce, nebo elektronické zamezení zvedání předního kola. Sami jezdci říkají, že řídit motocykly, které nebyly svázané těmito vymoženostmi, bylo daleko zábavnější. To samé pochopitelně platí i o divácích, kteří jsou tak ochuzeni o pohled na nádherné drifty a souboje jezdců s neposlušnými mašinami. Je však otázka, zda by toto opatření přineslo zvýšení bezpečnosti jezdců?


3. Přepesání užších ráfků kol

V tomto případě se jedná asi o jediné opatření, které by směřovalo jednoznačně k požadovanému snížení rychlosti motocyklů v zatáčkách.


4. Možný návrat k objemu 990 ccm s omezením maximální rychlosti
5. Setrvání na objemu 800 ccm se zvýšením minimální hmotnosti motocyklu


Motory s objemem 800 ccm byly v roce 2007 zavedeny z důvodu snížení maximální rychlosti, což se sice podařilo, zároveň však obratnější motocykly dosahují výrazně vyšší rychlosti v zatáčkách, což je pro jezdce daleko nebezpečnější. Zároveň se zvýšila i průměrná rychlost a časy na jednotlivá kola. Tak teď se v tom vyznejte!



I když jde v tomto případě o snahu jezdců, vedoucí ke zvýšení jejich bezpečnosti, určitě by se tato opatření promítnula i ve zvýšení divácké atraktivity. Jak ukazuje letošní F1, zákaz použávání trakce vyrovnal startovní pole, což by bylo v MotoGP rozhodně potřeba. Zvýšil by se i podíl jezdce na výsledku, který je nyní do značné míry ovlivněn právě elektronikou, kterou jsou tyto speciály prošpikovány. Stejně tak by omezení elektroniky určitě znamenalo i snížení nákladů na provoz a vývoj motocyklů, což by zase mohlo pomoci ve zvýšení počtu jednotlivých stájí. Stejně tak se zvýšila vyrovnanost soutěže WSBK po zavedení jednotného výrobce pneumatik. Každá snaha se cení a je skvělé, že tyto návrhy vyšly z řad jezdců. Většina "zlepšení", která vyšla v poslení době od Dorny je totiž mírně řečeno diskutabilní.

                           Dočkáme se v MotoGP ještě někdy podobné podívané?

           

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist