Patnáctá GP sezony – Velká cena Japonska

První z trojice zámořských Grand Prix nás zavede do země vycházejícího slunce, konkrétně na japonský okruh Twin Ring Motegi. O mistrech světa zatím není rozhodnuto v ani jedné z motocyklových tříd, ale velmi blízko možnosti získat titul už v Japonsku je jezdec kategorie Moto2 Johann Zarco. Teoreticky už může slavit také Danny Kent v třídě Moto3. Nicméně už teď víme, že souboj jezdců tovární Yamahy o titul v třídě MotoGP japonská Grand Prix nerozhodne. Napínavější snad ani víkend v Motegi být nemohl - Motul Grand Prix of Japan.

Patnáctá GP sezony – Velká cena Japonska

Kapitoly článku

Twin Ring Motegi je závodní areál, který nabízí hned dvě závodní dráhy. Ta první je 2493 metrů dlouhý ovál, který je určen pro automobilové závody, ale pro motorky je využíván druhý okruh, který měří 4801 metrů. Závodní areál postavila v roce 1997 Honda a proto je to také GP Japonska její domácí podnik, jakožto výrobce v prostředí konkurence ze strany Suzuki a Yamahy. Motocyklové mistrovství světa v Motegi jelo od roku 2000 do 2003 Velkou cenu Pacifiku, japonskou Grand Prix tam uspořádali poprvé v roce 1999, pak od roku 2004 až dodnes.

Japonský okruh je charakteristický čtyřmi rovinkami na jejichž konci jezdci intenzivně brzdí, aby na výjezdu mohutně akcelerovali. Toto uspořádání “Brzda-Plyn“ klade velké nároky na střední část pneumatik přičemž je to okruh, který je jedním z nejméně náročných na zadní pneumatiku. Z toho důvodu je zvolen také výběr směsí, jenž nabízí extra-měkkou zadní pneumatiku, což je vůbec ta nejměkčí dostupná varianta v přídělu Bridgestone, který absolvuje svoji poslední domácí Grand Prix v roli jednotného dodavatele MotoGP.

Okruh Twin Ring Motegi má celkem čtrnáct zatáček z toho osm pravých a šest levých. Rozdíl v počtu zatáček není tak propastný, takže je k dispozici symetrická varianta střední směsi a u měkčích směsí je pneumatika asymetrická. To znamená, že tovární jezdci Hondy a Yamahy mají k dispozici asymetrickou měkkou a symetrickou střední zadní hladkou pneumatiku. Ducati, Aprilia, Suzuki plus ostatní týmy kategorie Open můžou využít extra-měkké a měkké směsi asymetrické zadní pneumatiky.

Bridgestone pro Velkou cenu Japonska:

Přední hladká pneumatika/směs: měkká, střední a tvrdá
Zadní hladká pneumatika/směs: extra-měkká, měkká (asymetrická), střední (symetrická)
Pneumatiky do mokra/směs: měkká (hlavní), tvrdá (alternativní)

Rekordy a informace MotoGP – Twin Ring Motegi, Japonsko

Rekord okruhu – Jorge Lorenzo – Yamaha (2014) – 1'45,350
Nejrychlejší kolo – Andrea Dovizioso - Ducati (2014) – 1'44,502
Kvalifikační rekord – Andrea Dovizioso – Ducati (2014) – 1'44,502
Maximální rychlost – Dani Pedrosa – Honda (2013) – 310,3 Km/h

Délka závodu MotoGP - 24 kol (115,2 km)

Velká cena JaponskaMotoGP 2014:
Stupně vítězů - 1.Lorenzo (Yamaha), 2.Márquez (Honda), 3.Rossi (Yamaha) .. DNF Abraham (Honda)
Pole position – Andrea Dovizioso (Ducati Team) – 1'44,502 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP) – 1'45,350 sekundy

!!! Nezapomeňte, je tu tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2015 !!! - ZDE

MotoGP – Preview

Jak se říká, začíná jít do tuhého. Do konce sezony zbývá odjet čtyři Grand Prix a o vítězi kategorie MotoGP není zdaleka rozhodnuto. Bývaly sezony, kdy už jezdci jako Rossi nebo Márquez v Japonsku slavili titul, tentokrát to ale vypadá na bitvu až do konce sezony. V zásadě je nyní nejdůležitější udržet nervy na uzdě, nezranit se a sezonu dokončit v co nejvyšším tempu. To samozřejmě platí pro všechny, nejen pro ty, kteří bojují o titul. A že je o co bojovat, tak o tom si povíme víc v tomto japonském preview.

V pozici vedoucího muže průběžného hodnocení šampionátu zůstává po čtrnácti kolech sezony Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP). Jezdec tovární Yamahy jen jednou chyběl na stupních vítězů, když zrovna doma v Misanu závod dokončil pátý. Nicméně tehdy díky pádu Lorenza body na svého španělského soupeře získal, i když jich mohlo být daleko víc. Po závodu v Aragonii dělí Rossiho od Lorenza čtrnáct bodů. To samozřejmě není moc, pokud jsou ve hře ještě další čtyři Grand Prix. Rossi je zkušený jezdec, v Aragonii možná tušil, že to na Lorenza nebude, ale zdá se, že nepočítal s odporem, jaký bude klást Dani Pedrosa. Právě díky Pedrosovi získal Lorenzo o čtyři body na Rossiho víc a pokud to tak bude vypadat i nadále, sehraje Pedrosa klíčovou roli v souboji dvou továrních jezdců Yamahy. Valentino Rossi teď musí porazit nejen Lorenza, ale bude se muset vypořádat především s jezdci tovární Hondy. Ti pojedou domácí závod Hondy, motivaci mají na rozdávání a to rozhodně nebude snadná situace. Rossi je odhodlán bojovat až do konce a ten jubilejní desátý titul vyhrát.

Velmi blízko zisku titulu je Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP), vítěz závodu z Aragonie a druhý jezdec průběžného hodnocení. Ztráta na Rossiho je již zmiňovaných čtrnáct bodů a může být ještě menší, protože Lorenzo v Japonsku vyhrávat umí. První tam byl v roce 2009 a vítězství tam slavil také v posledních dvou letech. Vzhledem k tomu, jak si teď vede můžeme předpokládat, že jej bude nesmírně těžké porazit. Nicméně počasí může sehrát velmi důležitou roli a v Motegi má během víkendu pršet a ne zrovna málo. Uvidíme, zda tomu tak skutečně bude a hlavně, zda déšť ovlivní přípravu nebo samotný den závodu. Lorenzovou taktikou je rychlý únik do čela závodního pole a za žádnou cenu nestojí o to, aby se dostat do přímého souboje s Rossim. To je patrné od začátku a zatím to jezdci z Mallorky vychází. Lorenzo si před cestou do Japonska při tréninku narazil rameno, což je prezentováno jako zanedbatelné zranění bez následků, ale kdo ví jak je to ve skutečnosti. V této části sezony je to jako hrát poker.

Třetí Marc Márquez (Repsol Honda Team) závod v Aragonii nedokončil, i když byl od začátku víkendu nesmírně rychlý. Jeho pád nahrál víc Jorge Lorenzovi v boji o titul, takže Márquez je nyní jezdcem, který již titul neobhájí, ale může ovlivnit (stejně jako jeho týmový kolega) vzájemný souboj továrních jezdců Yamahy. Dvojnásobný šampion MotoGP jasně deklaroval, že pokud nemůže získat titul, bude se snažit vyhrát všechny zbývající závody. Jak si v tomto svém záměru povede je nyní s otazníkem, protože si při tréninku na horském kole zlomil pátou záprstní kůstku v levé ruce a má jen krátce po operaci. Jak moc to ovlivní jízdu na jeho tovární RC213V uvidí až v pátek, takže těžko v této chvíli něco předjímat.

Ital Andrea Iannone (Ducati Team) sice také není zrovna v ideální kondici, ale rozhodně je jedním z mála, kdo by mohl možných zdravotních komplikací Marca Márqueze využít. Iannoneho bolí už letos podruhé vyhozené rameno, ale jede co to dá, i když to v Aragonii musel v den závodu řešit injekcemi proti bolesti. Iannone na třetí místo ztrácí dvanáct bodů a šanci jak je získat mu nabízí víkendové Japonsko. Márquez se připravil o náskok pádem v Aragonii a teď potřebuje zabrat, aby o třetí příčku nepřišel. Ducati nicméně udělá maximum proto, aby Iannoneho dostala do Top3. Už jen z tohoto pohledu je víkendová Grand Prix zajímavější, protože jde nejen o vítězství v šampionátu, ale také o celkové třetí místo. Zajímavé ale bude také to, zda si koncern Volkswagen Group značku Ducati ponechá nebo ji prodá, aby měl na pokrytí škod. To je otázka, která teď začíná rezonovat a odpověď se nebude muset líbit.

Nejlépe postaveným jezdcem netovárního týmu je pátý Bradley Smith (Monster Yamaha Tech 3). Britský závodník má letos velmi dobrou sezonu a v pozitivním duchu by ji určitě rád dokončil. Na pozici Top jezdce satelitu bylo adeptů rozhodně víc a páté místo, to je určitě parádní pozice. Bradley Smith se do Japonska letos vrací podruhé, protože už tam letos v červenci závodil, ale nebylo to v Motegi nýbrž na okruhu v Suzuce, kde se jela prestižní osmihodinovka a Smith byl tím jezdcem, kdo přivezl do cíle Yamahu tovární stáje jako první. Výbornou formu Smith potvrzuje ziskem bodů v každém odjetém závodu letošní sezony, což se dosud podařilo jen dalším dvěma jezdcům – Valentino Rossi a Andrea Iannone.

O konečnou pátou příčku v šampionátu bude ještě bojovat Andrea Dovizioso (Ducati Team), jehož ztráta na Smithe nyní představuje čtyři body a rozhodně je ve hře o páté místo jezdec tovární Hondy Dani Pedrosa (Repsol Honda Team). Španěl kvůli přetrvávajícím problémům karpálního tunelu absolvoval po závodu v Kataru operaci, která ho vyřadila ze čtyř dalších Grand Prix. Vrátil se zpátky závodem v Mugellu a ještě může sezonu ukončit v první pětce. Naposledy v Aragonii si zabojoval s Valentinem Rossim, Itala před sebe nepustil a to mu vlilo do žil tu správnou motivaci si to třeba zopakovat ještě jednou v Japonsku. Stejně jako Márquez tak i Dani Pedrosa může zamíchat kartami v boji o titul mezi oběma jezdci tří ladiček.

Domácím výrobcem je po Yamaze a Hondě také Suzuki. Ta se představí s dvojicí Aleix Espargaró (Team Suzuki Ecstar) a Maverick Viñales (Team Suzuki Ecstar). Oběma jezdcům patří v pořadí jedenácté a dvanácté místo průběžného hodnocení, dělí je jen dva body a oba mají cíl sezonu dokončit v první desítce, což je v jejich silách.

O pozici nejlepšího jezdce kategorie Open soupeří Loris Baz (Forward Racing) a Hector Barbera (Avintia Racing). Francouz Baz má nyní na kontě 28 bodů, což je jen o pět více než v případě Španěla Barbery. V kategorii Open se ale každý bod získává jen hodně těžko, takže Barbera bude muset zajet podobně výborný závod, jaký zaznamenal Baz na mokré dráze Misana. I když Francouz Baz musel kvůli finančním problémům týmu stát jednu Grand Prix, dokázal získat třináct bodů za čtvrté místo v Misanu a najednou je lídrem kategorie Open. Jisté je to, že o titul Open se nyní přetahují dva budoucí týmoví kolegové Avintie Racing.

Na cestu po Pacifiku neodletí Karel Abraham (AB Motoracing), protože má stále problémy se zraněním nohy. To českého závodníka pronásleduje od Barcelony a pokud to nedá dohromady, hrozí trvalé následky, takže rozhodnutí celkem jasné a to, klid od závodění minimálně na celý tento měsíc. To znamená, že nepoje jak závod v Japonsku, tak v Austrálii a Malajsii. Na základě zdravotního stavu lékaři pak buď doporučí nebo naopak zamítnou start v závěrečném podniku světového seriálu ve Valencii. Tým AB Motoracing samozřejmě pokračuje v kompletním programu a prozatím budou v Japonsku spolupracovat s testovacím jezdcem Hondy Kousuke Akiyoshim. Jak to bude dál se uvidí, nicméně v Austrálii by to měl být Anthony West, který jen nedávnou šampionát opustil potom, co jej v týmu QMMF Racing Moto2 nahradil Mika Kallio.

Zahraniční média spekulují, že Dorna pracuje na tom, aby český tým AB Motoracing byl tím, kdo převezme v mistrovství světa superbikových motocyklů WSBK tovární tým Aprilie, který teď provozuje Red Devils Racing s jezdci Leonem Haslamem a Jordi Torresem. Právě ohledně nezveřejněných plánů Aprilie stále odkládá rozhodnutí co v příštím roce Nicky Hayden (Power Electronics Aspar). Ten měl Aprilii SBK na prvním místě seznamu pro rok 2016, ale Italové mají tendence se rozhodovat na poslední chvíli a ne vždy tak, jak ostatní očekávají, takže je pravděpodobné, že Nicky Hayden letos ukončí kariéru jezdce prototypového mistrovství světa a pojede s týmem Ten Kate Honda sérii Superbike. Tým Aspar už podepsal s Yonny Hernandézem a pravděpodobně prodlouží s Eugene Lavertym, který si bude muset zvykat na novou techniku, jelikož je tým Aspar spojová s přechodem na značku Ducati.

AKTUALIZOVÁNO (8.10.): Nicky Hayden na úvod tiskové konference v Motegi potvrdil přestup do Mistrovství světa Superbike, kde bude v roce 2016 závodit s týmem Ten Kate Honda.

Ital Marco Melandri se nedávno svěřil italským médiím, že by klidně závodil i bez platu. Přesně řekl, že pokud by dostal vítězný stroj, závodil by i zadarmo. Tak uvidíme, kdo z týmů Italovy nabídky využije. Za stravu a letenku, to určitě není špatné.

O víkendu v Motegi budou závodit tři domácí závodníci. Mimo již zmiňovaného Kousuke Akiyoshiho, který pojede v barvách AB Motoracing, nastoupí na divokou kartu dvojice Takumi Takahashi (Team HRC) a Katsuyuki Nakasuga (Yamalube Racing Team Yamaha).

!!! Prosím věnujte pozornost časovému harmonogramu víkendu. Časy jsou jiné než na jaké jsme zvyklí při evropských závodech !!!

MS silničních motocyklů 2015 – MotoGP:

1 - Valentino ROSSI - ITA - Yamaha - 263
2 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 249
3 - Marc MARQUEZ - SPA - Honda - 184
4 - Andrea IANNONE - ITA - Ducati - 172
5 - Bradley SMITH - GBR - Yamaha - 143
6 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Ducati - 139
7 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 129
8 - Danilo PETRUCCI - ITA - Ducati - 93
9 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Honda - 88
10 - Pol ESPARGARO - SPA - Yamaha - 88
11 - Aleix ESPARGARO - SPA - Suzuki - 76
12 - Maverick VIÑALES - SPA - Suzuki - 74
13 - Scott REDDING - GBR - Honda - 67
14 - Yonny HERNANDEZ - COL - Ducati - 47
15 - Loris BAZ - FRA - Yamaha Forward - 28
16 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Aprilia - 26
17 - Hector BARBERA - SPA - Ducati - 23
18 - Jack MILLER - AUS - Honda - 16
19 - Nicky HAYDEN - USA - Honda - 13
20 - Stefan BRADL - GER - Aprilia - 11
21 - Eugene LAVERTY - IRL - Honda - 9
22 - Michele PIRRO - ITA - Ducati - 8
23 - Mike DI MEGLIO - FRA - Ducati - 7
24 - Hiroshi AOYAMA - JPN - Honda - 5
25 - Alex DE ANGELIS - RSM - ART - 2

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 1x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist