Patnáctá GP sezony – Velká cena Japonska

Loni Japonsko misi po Pacifiku uzavřelo, letos sestavu tří Grand Prix v řadě zahajuje patnáctým závodním víkendem sezony mistrovství světa silničních motocyklů. Po Grand Prix Japonska následuje další týden cesta na jih Austrálie a z Phillip Islandu pak týmy MS zamíří do Malajsie - Motul Grand Prix of Japan.

Kapitoly článku

Závodní areál Twin Ring Motegi, který postavila Honda v roce 1997, nabízí hned dvě závodní dráhy. Ta první je ovál v rámci série IndyCar v Japonsku (2493m), který je také jediný v zemi vycházejícího slunce a kde v roce 2008 vyhrála závod jako první žena v IndyCar Danica Patrick. Druhá je dráha (4801m), kde jedou svůj závod mimo různých formulových a automobilových sérií, také mistrovství světa prototypových motocyklů - od roku 2000 do 2003 jako Velkou cenu Pacifiku a v roce 1999 a pak od roku 2004 až dodnes jako Velkou cenu Japonska.
Okruh Twin Ring Motegi měří 4801 metrů s nejdelší rovinkou dlouhou 762 metrů. V jednom kole jezdci projedou celkem 14 zatáček – 6 levých a 8 pravých. Závodní dráha je charakteristická čtyřmi výraznými rovinkami, které vytvářejí řadu míst s intenzivním brzděním a akcelerací. Vzhledem k mírnému nepoměru pravých a levých zatáček je v nabídce zadní asymetrická pneumatika s tvrdší směsí na své pravé straně. Pro tovární tým Hondy a Yamahy jsou u zadní pneumatiky dispozici směsi měkké a střední. V případě Ducati a ostatních týmů specifikace Open je směs zadní pneumatiky extra-měkká a měkká. Směsi přední pneumatiky jsou pro všechny specifikace stejné.
Co se týče rekordů tak nejrychlejší kolo má v Motegi Jorge Lorenzo, který tam v roce 2012 zajel čas 1'44,969 sekundy. Rekord okruhu patří Danimu Pedrosovi, jehož nejrychlejší kolo v závodu MotoGP z roku 2012 je na hodnotě 1'45,589 sekundy. Maximální rychlost patří také Danimu Pedrosovi, jemuž loni naměřili 310,3 kilometrů za hodinu. Rekordní byl také loňský časový harmonogram, kde kvůli nepřízni počasí nezůstal kámen na kameni. Rušily se páteční tréninky, improvizovalo se v sobotu a v neděli jeli jezdci před závody tréninkové jízdy místo warm-upu.

Bridgestone, hladká pneumatika:
Přední: měkká, střední a tvrdá
Zadní: extra-měkká, měkká a střední (asymetrická)

Bridgestone, pneumatika do mokra:
měkká (hlavní směs), tvrdá (alternativní směs)

!!! Nezapomeňte, je tu tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2014 !!! - ZDE


!!! Prosím věnujte pozornost časovému harmonogramu víkendu. Časy jsou jiné než na jaké jsme zvyklí při evropských závodech !!!

MotoGP – preview

V posledních dvou závodech nasbíral Marc Márquez (Repsol Honda Team) čtyři body, což je hodně zajímavý údaj pro jezdce, který letos vyhrál celkem deset Grand Prix v řadě. Pokaždé je příčinou déšť a změna podmínek na trati. V Misanu Španěl uklouzl, když najel na obrubníky a v Aragonii chtěl dokázat nemožné, když jel v hustém dešti na hladkých pneumatikách. Přesto je Márquezův náskok stále ve výši pětasedmdesáti bodů, což je dost výrazná výhoda. Do konce sezony je k dispozici rovných sto bodů, takže zatím nic rozhodnuto není, ale to se může změnit už tuto neděli. Za určitých předpokladů, kdyby Márquez zajel tak a tak a Pedrosa s Rosim tak a tak, může získat titul už v Japonsku. V Motegi má Márquez první mečbol, který promění, když Pedrosu porazí, na Rossiho neztratí víc jak tři body a na Lorenza víc jak patnáct. To už je celkem reálná šance.
V Aragonii Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) viděl, jak moc jeho týmový kolega riskuje a stačilo mu zajet do boxů, vyměnit motorku a umazat pořádný krajíc z jeho náskoku. Pedrosa se ale nechal strhnout a závodil stejně jako Márquez na hladkých pneumatikách, což se mu nevyplatilo. Pedrosa stejně jako jeho týmový kolega spadl, ale stačil dojet do cíle na bodované pozici, nicméně až za Márquezem. Španěl si příliš nepomohl ani směrem dopředu a nepomohl si ani, co se týče náskoku na třetího Rossiho, který v Aragonii vůbec nebodoval. Takovou šanci už letos nemusí dostat. V Motegi má Pedrosa každopádně dobrou bilanci s dvěma vítězstvími v MotoGP a dvěma z nižších kubatur.
Hodně náročný závod má za sebou Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP), jemuž se v Aragonii celkem dařilo, ale stačil jeden výjezd mimo trať, smyk na umělé trávě a drsný pád, z něhož jen s řádnou dávkou štěstí vyvázl bez zranění. Rána do hlavy měla své následky, protože Rossiho bolela ještě pár dnů po návratu domů, ale teď už je Ital v pořádku a připraven bojovat o celkovou druhou příčku v mistrovství světa. Na tu mu nyní chybí tři body a není to víc jen díky tomu, že v Aragonii spadli všichni přední jezdci kromě Lorenza. Rossi tak letos poprvé v závodu nebodoval.
Španěl Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP) v Aragonii slavil své první vítězství sezony a první vítězství na okruhu MotorLand Aragón vůbec. Lorenzo zvládl nepříznivé podmínky s výměnou motocyklů v boxech na jedničku a vítězství si jednoznačně zasloužil. Lorenzova druhá polovina sezony je jako den a noc ve srovnání s první, kde se mu až tolik nedařilo. V této chvíli ztrácí na týmového kolegu Rossiho dvanáct bodů a na druhou pozici Pedrosy o tři víc, takže je vše otevřeno, protože do konce sezony máme ještě čtyři závody a sto bodů k dispozici.
Na pátém místě je Andrea Dovizioso (Ducati Team), jenž do Španělska odjížděl s novým nebo lépe řečeno modernizovaným motocyklem GP14.2, ale ten mu v závodě příliš štěstí nepřinesl. Dovizioso startoval devátý a cílem neprojel, protože spadl. Pro Itala to byl letos první závod bez bodu. Naopak dařilo se jeho týmovému kolegovi Calu Crutchlowovi (Ducati Team), který už nemá tu možnost využívat zlepšení Ducati, protože z týmu po skončení sezony odchází, ale v Aragonii dokázal zajet na stupně vítězů, což bylo třetí místo a samozřejmě velká radost.
Šestým jezdcem v pořadí průběžného hodnocení je Aleix Espargaró (NGM Mobile Forward Racing), který je zároveň nejlépe postaveným jezdcem kategorie Open. Španěl byl v Aragonii poprvé na stupních vítězů královské kubatury, což bylo také poprvé, kdy jezdec kategorie Open dosáhl až na pódium. Ani tyto skvělé výkony společně s prodloužením smlouvy Forward Racingu a Yamahy na rok 2015, co se týče pronájmu motorových jednotek a podvozků, Espargara u týmu neudržely a Španěl bude v roce 2015 závodit v barvách Suzuki s Maverickem Viňalesem. Tato zpráva již byla minulý týden oficiálně potvrzena.
Nejlepším jezdcem satelitních týmů je nováček v soutěži Pol Espargaró (Monster Yamaha Tech 3), jemuž po čtrnácti kolech sezony patří v průběžném hodnocení sedmá pozice, ale jeho cílem je samozřejmě porazit bratra Aleixe a posunout se na místo šesté. Oba nyní dělí jen čtyři body. Na osmém místě je Andrea Iannone (Pramac Racing), jezdec satelitní Desmosedici, který závod v Aragonii nedokončil po pádu z úvodu klání, což bylo velké zklamání potom, jak dobře si vedl v průběhu závodního víkendu. Devátá pozice patří Stefanu Bradlovi (LCR Honda Team) a první desítku uzavírá britský závodník Bradley Smith (Monster Yamaha Tech 3), jehož cíl být lepší než nově příchozí Pol Espargaró mu zatím dost dobře nevychází.
Nejlépe postaveným jezdcem produkční Hondy je třináctý Scott Redding (GO&FUN Honda Gresini). Britský závodník má před sebou poslední čtyři Grand Prix v barvách Gresiniho stáje, protože pak se vrací k svému bývalému týmu Marc VDS Racig s nímž bude závodit v MotoGP s tovární Hondou RC213V, na které měl v roce 2015 dle smlouvy u Gresiniho závodit.

Ital Danilo Petrucci (Ioda Racing Team) podepsal smlouvu s Pramac Racingem a v roce 2015 bude závodit v satelitu Ducati společně s Kolumbijcem Yonny Hernandezem. Přitom měl Petrucci blízko k podpisu s týmem Althea Racing v mistrovství světa superbiků. V poslední chvíli jim podpis odřekl, když dostal nabídku jet u Pramac Racingu. Do Althea Racing tak míří Nicolas Terol, současný závodník týmu Mapfre Aspar Moto2.
Poměrně dlouho se čekalo, kdo bude druhým jezdcem u Forward Racingu a nakonec je to Francouz Loris Baz z mistrovství světa superbikových motocyklů WSBK, jenž vytvoří novou jezdeckou sestavu s Němcem Stefanem Bradlem. Stejně tak v případě týmu Aspar přichází nová posila v osobě Eugene Lavertyho, rovněž jezdec z prostředí WSBK, který v týmu od příštího roku nahradí Japonce Hiroshi Aoyamu.

Český závodník Karel Abraham (Cardion AB Motoracing) měl v posledním závodě smůlu na techniku, která mu vypověděla službu, takže nezískal ani jeden bod a je v této chvíli průběžně sedmnáctý, tři body za Nicky Haydenem a šest bodů za patnáctým Yonny Hernandezem.
Na divokou kartu se už třetím rokem v Motegi představí japonský závodní Yamahy Katsuyuki Nakasuga. Japonec pracuje na vývoji YZR-M1, ale na kontě už má také pět startů v Grand Prix včetně své nejslavnější z roku 2012, když v posledním závodu sezony ve Valencii obsadil druhé místo. Letos bude závodit pod hlavičkou týmu Yamalube Racing Team with YSP.

MS silničních motocyklů – MotoGP:

1 - Marc MARQUEZ - SPA - Honda - 292 bodů
2 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 217
3 - Valentino ROSSI - ITA - Yamaha - 214
4 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 202
5 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Ducati - 142*
6 - Aleix ESPARGARO - SPA - Forward Yamaha - 112 Top Open
7 - Pol ESPARGARO - SPA - Yamaha - 108
8 - Andrea IANNONE - ITA - Ducati - 92*
9 - Stefan BRADL - GER - Honda - 87
10 - Bradley SMITH - GBR - Yamaha - 85
11 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Honda - 73
12 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Ducati - 63*
13 - Scott REDDING - GBR - Honda - 60
14 - Hiroshi AOYAMA - JPN - Honda - 51
15 - Yonny HERNANDEZ - COL - Ducati - 39*
16 - Nicky HAYDEN - USA - Honda - 36
17 - Karel ABRAHAM - CZE - Honda - 33
18 - Colin EDWARDS - USA - Forward Yamaha - 11
19 - Michele PIRRO - ITA - Ducati - 11**
20 - Danilo PETRUCCI - ITA - ART - 9
21 - Broc PARKES - AUS - PBM - 7
22 - Alex DE ANGELIS - RSM - Forward Yamaha - 7
23 - Mike DI MEGLIO - FRA - Avintia - 4
24 - Michael LAVERTY - GBR - PBM - 2
25 - Hector BARBERA - SPA - Avintia - 2
26 - Leon CAMIER - GBR - Honda - 1***

* tovární specifikace Ducati pod pravidly kategorie Open
** náhradní jezdec, divoká karta
*** náhradní jezdec za Nicky Haydena

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist