Pátá GP sezony - Velká cena Katalánska

V červnu jsou v kalendáři motocyklového šampionátu celkem tři Grand Prix a tuto sérii odstartuje už tento víkend Velká cena Katalánska na dráze okruhu v Montmeló - Gran Premi Aperol de Catalunya.

Pátá GP sezony - Velká cena Katalánska

Kapitoly článku

Stavbu katalánského závodního areálu Circuit de Catalunya dokončili v roce 1991 a první zatěžkávací zkouška proběhla už ve stejném roce v podobě závodu Velké ceny Španělska seriálu formule 1. V roce 1992 tam poprvé uspořádali motocyklovou Grand Prix Evropy a od roku 1995 je okruh s kapacitou přes sto tisíc diváků domovem katalánské Grand Prix.

V jednom kole ujedou jezdci celkem 4727 metrů, projedou celkem pěti levými a osmi pravými zatáčkami a maximální rychlost svých motocyklových prototypů si vyzkoušejí na jedné z nejdelších rovinek v kalendáři, která měří celkem 1047 metrů. Dráha v Montmeló patří mezi velmi rychlé a zároveň je pravděpodobně nejtěžším místem pro pneumatiky, které musí zvládat velký tlak při průjezdu vysokorychlostními zatáčkami na pravou ruku.

Bridgestone z toho důvodu přiveze do Barcelony asymetrickou zadní pneumatiku, která by měla jezdcům nabídnout potřebnou přilnavost po celou délku závodu, protože její pravá část bude opatřena tvrdší směsí. Pneumatiky se musí vypořádat nejen s nepoměrem pravých a levých zatáček, ale také s vysokými teplotami, které v této části Španělska panují. Proto jsou u zadních i předních pneumatik k dispozici střední a tvrdé směsi. V případě pneumatik do mokra je hlavní směs tvrdá, alternativou je její měkčí varianta.

MotoGP

Po vítězství ve Francii přijíždí do Barcelony v pozici prvního muže šampionátu Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Team). Pro rodáka z Mallorky je tato Grand Prix jeho domácí, protože je ze všech španělských závodů v kalendáři mistrovství světa nejblíž jeho místu bydliště. Lorenzo si před pátým závodním víkendem sezony vytvořil osmibodový náskok, který by chtěl nejen udržet, ale před domácím publikem pokud možno maximálně navýšit. Jeho výsledková bilance napovídá, že na dráze v Montmeló umí zajet dobrý závod a vzhledem k tomu, že jeho Yamaha YZR-M1 je v letošním ročníku o poznání rychlejší, má velkou šanci bojovat o další plný počet bodů. Lorenzo v této sezoně zatím nikdy nedojel na horší pozici než druhé a je určitě velkým favoritem na vítězství.

Také Casey Stoner (Repsol Honda Team) od začátku sezony nikdy nechyběl na stupních vítězů, ale na rozdíl od Lorenza skončil dvakrát třetí, takže se nyní musí spokojit s druhým místem v průběžném hodnocení šampionátu. Ve Francii jezdec tovární stáje Hondy oznámil ukončení závodní kariéry, což vzbudilo v paddocku MotoGP velký rozruch a už nyní je jasné, že letošní přestupový kolotoč bude ještě hodně zajímavý. Casey Stoner obhajuje mistrovský titul a samozřejmě je jeho cílem odejít z motocyklového šampionátu v pozici trojnásobného mistra světa. V předchozích závodech jezdci válčili s deštěm a nepřízní počasí, Katalánsko by dle předpovědi mělo být naopak místem, kde jezdci znovu nasadí nastavení pro suchý povrch, což Australanovi bude vyhovovat.

Třetí místo patří Danimu Pedrosovi (Repsol Honda Team), pro něhož je víkendová Grand Prix rovněž domácím podnikem. Španěl si před závodem v Barceloně věří a chce se před svými fanoušky maximálně předvést. Loni v Katalánsku nezávodil, protože si v Le Mans zlomil klíční kost, takže také z toho důvodu má velkou motivaci zajet dobrý výsledek, který by mu v průběžném hodnocení umožnil posun směrem nahoru. Na Jorge Lorenza nyní ztrácí pětadvacet bodů, ale rozhodně nemůže spoléhat na to, že by někdo z dvojice Lorenzo, Stoner závod nedokončil. Bude to velmi vyrovnaná bitva.
Velká bitva bude rovněž o čtvrté místo v průběžném hodnocení. To momentálně patří britskému jezdci Calu Crutchlowovi (Monster Yamaha Tech 3), který má na svém kontě čtyřicet pět bodů. V Le Mans si Crutchlow prožil slabší chvilku, což mu nyní trošku zkomplikovalo jinak velmi dobře rozjetou sezonu. Jen jediný bod za ním je jeho týmový kolega Andrea Dovizioso (Monster Yamaha Tech 3) a pokud sledujeme jejich vzájemné souboje, tak v Katalánsku můžeme očekávat podobný scénář bitvy tělo na tělo. Šéf stáje Tech 3 Herve Poncharal už nyní bude muset krotit vášně svých jezdců, protože jak v jednom z rozhovorů prozradil, pokaždé ho při sledování jejich vzájemných soubojů polévá studený pot!

Do souboje o čtvrtou příčku může také promluvit šestý jezdec v pořadí Valentino Rossi (Ducati Team). Ital ve Francii dokázal, že závodit a bojovat o pozice na stupních vítězů stále umí a po roce jsme ho mohli vidět slavit druhé místo v cíli. Díky tomu má nyní čtyřicet dva bodů a na Crutchlowa ztrácí jen tři body. Rossi je ale realista a moc dobře ví, že na suchém povrchu to nebude mít vůbec snadné. Minulý týden s Ducati testovali v Mugellu, kde se jim podařilo najít pár věcí, které by jim mohly v Katalánsku pomoci, ale to se uvidí až po prvních trénincích.
Nejlepším z letošních nováčků je na sedmém místě Stefan Bradl (LCR Honda MotoGP). Královská kubatura německému jezdci evidentně sedí a LCR Honda může být s jeho výkony spokojena. Ve Francii zajel zatím svůj nejlepší výsledek, když cílem deštivého závodu projel pátý a v této chvíli má stejný počet bodů, jako sedmý Álvaro Bautista (San Carlo Honda Gresini). Španěl v Le Mans naopak zaznamenal dosud nejhorší umístění, ale o víkendu jede před domácím publikem, takže motivace být nejlepším netovárním závodníkem tam určitě bude a velká.

Devátý Nicky Hayden (Ducati Team) ztrácí na dvojici Bradl, Bautista jen dva body, takže tu pro Američana existuje jistá šance si polepšit v průběžném hodnocení, jenže ne vždy se mu na okruhu v Montmeló daří. Výsledkovou bilanci by rád tento víkend upravil k lepšímu a pokud byli v testu úspěšní, může určitě překvapit. První desítku uzavírá s šestadvaceti body Héctor Barberá (Pramac Racing). Španěl v trénincích dosahuje dobrých výkonů, ale v samotných závodech zatím bojuje o pozice kolem desátého místa.

Nejlepším jezdcem kategorie CRT je po čtyřech úvodních závodech Aleix Espargaró (Power Electronics Aspar). Španěl má dvanáct bodů a celkově mu patří dvanáctá pozice. Mattia Pasini (Speed Master) a jeho týmový kolega Randy De Puniet na něho ztrácí šest bodů. Polepšil si také James Ellison (PBM), jenž má na kontě pět bodů za jedenácté místo z Francie. Třetí muž loňského závodu Ben Spies (Yamaha Factory Racing) je zatím jedenáctý a potřebuje zajet dobrý výsledek jako sůl. Karel Abraham (Cardion AB Motoracing) zatím nebodoval, takže očekávaný obrat k lepšímu snad přijde už tento víkend v Barceloně.

Do závodu v Katalánsku nastoupí Colin Edwards (Mobile NGM Forward Racing), který si v Portugalsku zlomil klíční kost a ve Francii ho v sedle motocyklu Suter/BMW nahradil Chris Vermeulen. Američan uvedl, že pooperační léčba proběhla úspěšně a při zátěži ho nic nebolí. Závodit na rozpáleném povrchu a na takto rychlé dráze, ale pro něho nebude nic s medem.

Po závodu jezdci a týmy královské kubatury v Barceloně zůstávají, protože je čeká jednodenní test.

Circuit Catalunya, Španělsko

Nejrychlejší kolo: 2008 Casey Stoner (Ducati) 1'41,186
Rekord Okruhu: 2008 Dany Pedrosa (Honda) 1'42,358
Maximální rychlost: 2004 Alex Barros (Honda) 339,4 Km/h

Výsledek závodu z roku 2011 – MotoGP

1. Casey Stoner (Repsol Honda Team) Honda 43'19,779
2. Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Team) Yamaha + 2,403
3. Ben Spies (Yamaha Factory Team) Yamaha + 4,291

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist