Pátá GP sezony - Velká cena Itálie

První červnový víkend patří v kalendáři motocyklového šampionátu italské Grand Prix. Okruh Mugello leží v malebném prostředí Toskánska, přibližně třicet kilometrů od Florencie a je důvěrně známým místem pro italského výrobce Ducati. Víkendová Grand Prix je pátým podnikem letošní sezony - Gran Premio d'Italia TIM.

Kapitoly článku

Loni Velká cena Itálie uzavřela první polovinu sezony. Letos se jede závod v Mugellu mnohem dřív a je součástí dlouhé šňůry evropských podniků motocyklového seriálu Grand Prix. V roce 2011 položili Italové na 5245 metrů dlouhou dráhu kompletně nový asfalt, což byl také jeden z důvodů, proč tam loni šampionát zamířil až v období letních prázdnin. Dráha je široká maximálně 14 metrů, nejdelší rovinka měří 1141 metrů a v jednom kole jezdci projedou celkem 15 zatáčkami – 6 levými a 9 pravými.

Vysoké teploty, které víkend v Mugellu většinou provázejí, kladou vysoké nároky na pneumatiky. Naprostou důvěru ve schopnosti svých pneumatik musí jezdci prokázat například v zatáčce Bucine, posledním sektoru tvaru podkovy, který je navede z kopce dolů na cílovou rovinku na níž pak dosahují rychlosti kolem 350 kilometrů za hodinu. Nájezd do první zatáčky San Donato je právě proto hodně náročný na brzdy plus přední gumu a je vůbec nejintenzivnější brzdnou zónou v seriálu. Bridgestone přiveze do dějiště pátého podniku sezony speciální konstrukci zadního obutí, které má v Mugellu odolat vysokým teplotám. V případě zadní pneumatiky (asymetrická) to jsou směsi měkká, střední a tvrdá (CRT – měkká a střední, MotoGP – střední a tvrdá), v případě předního obutí je k dispozici směs měkká a střední. Hlavní směs pneumatik do mokra je tvrdá, alternativou je měkká směs.

MotoGP – preview

Po dvou vítězných závodech přijíždí do Itálie v pozici lídra průběžného hodnocení královské kubatury španělský jezdec tovární Hondy Dani Pedrosa (Repsol Honda Team). Pedrosa hned v úvodním podniku sezony sice nebodoval pódiovým umístěním, ale v Texasu byl druhý a první místo oslavil v jihošpanělském Jerezu a francouzském Le Mans. Posledním triumfem Pedrosa vybojoval své celkem čtyřiadvacáté vítězství v MotoGP a posunul se díky tomu na úroveň svého velkého rivala Jorge Lorenza, který je na osmé pozici společně s Wayne Raineym. Pokud bude Pedrosa úspěšný také v Mugellu, vyrovná rekord sedmého Kevina Schwantze. To je ale otázka až pro nedělní závod. Nyní můžeme konstatovat, že Dani Pedrosa zahájil jednu ze svých nejlepších sezón v královské kubatuře, vezmeme-li v úvahu fakt, že loni poprvé vyhrál až na Sachsenrigu, a na vodě si také nijak zvlášť dobře nevedl. Pokud si nastavené tempo udrží, má skutečně velkou šanci na zisk premiérového titulu. Myslím, že není nikdo, kdo by mu to nepřál.
Šest bodů ztrácí na svého týmového kolegu druhý v pořadí Marc Márquez (Repsol Honda Team), velký talent motocyklového šampionátu a stejně tak velký kandidát v boji o titul mistra světa. Márquez tabulku průběžného hodnocení vedl do Grand Prix ve Francii. Tam zajel skutečně perfektní závod, když ze zadních pozic předvedl steč až na třetí místo v cíli, ale jeho týmový kolega tento závod vyhrál a v průběžném hodnocení se tak posunul na vedoucí pozici. Jak si Márquez povede v Itálii je stejná otázka, kterou si můžeme položit před každou ze zbývajících velkých cen – vyhraje, stupně vítězů nebo pád? Španěl má na to, aby bojoval o ty nejvyšší pozice s nejlepšími jezdci světa. Bude záležet jen na něm, jak dokáže zvládnou chuť vyhrát za každou cenu. Stále je třeba brát v úvahu fakt, že je to nováček a potřebuje cenné zkušenosti.
Až třetí je před letošním podnikem v Mugellu Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing), obhájce titulu mistra světa. Na vedoucí pozici dnes zástupce tovární Yamahy ztrácí sedmnáct bodů, což pro jezdce jeho kalibru není moc, ale pokud tu hovoříme o bitvě těch nejlepších z nejlepších, může to také znamenat rozhodující rozdíl mezi úspěchem a neúspěchem. Jorge Lorenzo vyhrál zahajovací podnik v Losail, v závodech na okruzích v Austinu a Jerezu byl třetí a naposledy v Le Mans projel cílem sedmý, poprvé mimo pozice na stupních vítězů. Bilanci v Mugellu má rodák z Mallorky úžasnou, protože jen ve svém premiérovém ročníku jezdce MotoGP (2008) závod v Toskánsku nedokončil, ale pak byl dvakrát druhý a v posledních dvou letech slavil první místo. Dá se říct, že mu italský okruh sedí a z toho bude muset tento víkend vytěžit maximum, pokud chce konkurovat jezdcům továrních RC213V.
Na průběžné čtvrté místo se letos prvním umístěním na stupních vítězů a druhým místem v kariéře jezdce MotoGP vůbec, posunul britský závodník satelitní stáje tří ladiček Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3). Crutchlow to v Le Mans neměl vůbec jednoduché, protože si na vlastní kůži hned několikrát vyzkoušel tvrdost povrchu, ale do závodu nakonec nastoupil. Ve finále francouzské Grand Prix mohl slavit, protože druhé místo je momentálně jeho nejlepším výsledek v královské kubatuře. Vzhledem k tomu, že nyní prožívá nejisté období v rámci profesní budoucnosti, je takový výsledek pro Brita jistě velkou vzpruhou. Jedenáct bodů ztrácí Jorge Lorenzo na druhého Marca Márqueze a stejných jedenáct bodů ztrácí také Cal Crutchlow na třetího Jorge Lorenza.
Pátý je Valentino Rossi (Yamaha Factory Racing), jenž před závodem v Mugellu ztrácí na vedení v šampionátu šestatřicet bodů. Poslední závod ve Francii nebyl pro Rossiho nejlepší, protože v něm nedokázal najít ideální nastavení a ve finále na mokrém povrchu spadl. Cílem nakonec projel, ale tentokrát „jen“ za čtyři body, což mu teď celkem komplikuje situaci, protože všichni žádají výsledky. Závod doma, bude už z tohoto pohledu velmi náročný. Od roku 2002 neznal Rossi na dráze Mugella soupeře, který by ho porazil. Sedm let po sobě odolával útokům svých konkurentu, až byl v roce 2009 překonán Australanem Casey Stonerem a Španělem Jorge Lorenzem. O rok později si v tréninkové části italské Grand Prix zlomil nohu a Rossi poprvé v kariéře chyběl na startu závodu. Od té doby závodil devítinásobný šampion v Mugellu dvakrát s Ducati a jeho nejlepším výsledkem bylo loňské páté místo.
Italové tvoří druhou nejpočetnější (bez Michele Pirra) skupinu jezdců v MotoGP, takže se domácí fanoušci mají na co těšit. Kromě již zmiňovaného Valentina Rossiho uvidí na toskánské dráze průběžně šestého Andrea Doviziosa (Ducati Team), který byl ve Francii hodně blízko prvním stupňům vítězů v barvách italského výrobce. Dalším Italem je průběžně desátý člen satelitní stáje Ducati Andrea Iannone (Pramac Racing), následuje zkušební jezdec Michele Pirro, který v Itálii pojede na divokou kartu vývojovou verzi GP13 v barvách tovární Ducati, sedmnáctý je rodák z Terni Danilo Petrucci (Came IodaRacing Project), jenž závodí v kategorii CRT a v sedle motocyklu stejné kategorie usiluje o své první mistrovské body poslední z Italů Claudio Corti (NGM Mobile Forward Racing).
V této chvíli je nejlépe postaveným jezdcem kategorie CRT, což jsou motocykly s prototypovým rámem a motory na produkční bázi, průběžně devátý Aleix Espargaró (Power Electronics Aspar). Španěl patřil mezi favority už před zahájením sezony, přesto svými výkony mnohé příjemně překvapil. Jeho pozice v průběžném hodnocení totiž není těsně za čistokrevnými prototypy, jak by se dalo předpokládat, ale Espargaró do této chvíle úspěšně poráží jezdce jako je desátý Andrea Iannone, čtrnáctý Ben Spies (oba Pramac Racing), jedenáctý Stefan Bradl (LCR Honda MotoGP) nebo dvanáctý Bradley Smith (Monster Yamaha Tech3).

Z dvojice českých závodníků Karel Abraham (Cardion AB Motoracing) a Lukáš Pešek (Came Ioda Racing Project) je na tom lépe brněnský závodník. Karel Abraham si ve Francii dojel pro první bod letošní sezony, což mu nyní stačí na dvacáté místo v průběžném hodnocení. Bodově je na tom stejně také Colin Edwards (NGM Mobile Forward Racing) a Hiroshi Aoyama (Avintia Blusens). Lukáš Pešek prozatím dokončil pouze závod v Kataru a nadále zůstává bez bodu.

MotoGP – průběžné hodnocení MS (4/18):

1 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 83
2 - Marc MARQUEZ - SPA - Honda - 77
3 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 66
4 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Yamaha - 55
5 - Valentino ROSSI - ITA - Yamaha - 47
6 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Ducati - 39
7 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Honda - 38
8 - Nicky HAYDEN - USA - Ducati - 35
9 - Aleix ESPARGARO - SPA - ART - 20
10 - Andrea IANNONE - ITA - Ducati - 18
11 - Stefan BRADL - GER - Honda - 17
12 - Bradley SMITH - GBR - Yamaha - 17
13 - Michele PIRRO - ITA - Ducati - 13
14 - Ben SPIES - USA - Ducati - 9
15 - Hector BARBERA - SPA - FTR - 7
16 - Randy DE PUNIET - FRA - ART - 6
17 - Danilo PETRUCCI - ITA - Ioda-Suter - 4
18 - Michael LAVERTY - GBR - PBM - 3
19 - Yonny HERNANDEZ - COL - ART - 3
20 - Karel ABRAHAM - CZE - ART - 1
21 - Colin EDWARDS - USA - FTR Kawasaki - 1
22 - Hiroshi AOYAMA - JPN - FTR – 1

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist