Pátá GP sezony – Velká cena Francie
Text: Petr Czyž | Zdroj: motogp.com | Foto: Repsol Media, Monster Energy Yamaha MotoGP, Ducati Media, KTM Racing, Ajo Motorsport | Zveřejněno: 12.5.2021 | Zobrazeno: 11 316x
Z jihu Španělska zamířily kamiony týmů mistrovství světa silničních motocyklů na sever, konkrétně do Francie na okruh Bugatti v Le Mans. Už o nadcházejícím víkendu tam pořádají Velkou cenu Francie, která nabídne závody všech tři hlavních šampionátů MotoGP, Moto2 a Moto3 plus doprovodný seriál v podobě SP elektromotorek MotoE. Problém bude zřejmě chladné a deštivé počasí.
Kapitoly článku
Bugatti Circuit, Le Mans (FRA)
Závodní okruh Bugatti Grand Prix postavili v roce 1965 a je součástí slavné závodní dráhy 24Hodin Le Mans, která je jen pár kilometrů od stejnojmenného města. Motocyklový šampionát poprvé závodil na francouzském okruhu od koncem šedesátých let až do roku 1996, kdy museli okruh v rámci bezpečnostních pravidel přestavět. Do kalendáře světového šampionátu se okruh Bugatti vrátil v roce 2000 a o šest let později podstoupil další rekonstrukci. V roce 2017 jeli jezdci motocyklového šampionátu na komplet novém povrchu okruhu Bugatti.
Okruh Bugatti má dráhu dlouhou 4185 metrů, nejširší místo tratě má 13 metrů a nejdelší rovinka měří 674 metrů. V jednom kole jezdci projedou celkem 14 zatáčkami – 5 levými a 9 pravými.
Rekordy a informace MotoGP – Bugatti Circuit, Le Mans (FRA)
Rekord okruhu – Maverick Viňales - Yamaha (2017) – 1'32,309
Kvalifikační rekord – Johann Zarco - Yamaha (2018) – 1'31,185
Maximální rychlost – Francesco Bagnaia – Ducati (2020) – 319,6 Km/h
Délka závodu MotoGP - 27 kol (113,0 km)
Velká cena Francie – MotoGP 2020:
Stupně vítězů – 1.Petrucci (Ducati), 2.A.Márquez (Honda), 3.P.Espargaró (KTM)
Pole position – Fabio Quartararo – Yamaha – 1'31,315 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Johann Zarco – Ducati – 1'43,301 sekundy
MotoGP – Preview
V každém z úvodních čtyř závodů Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) bodoval z toho třikrát byl na stupních vítězů a nyní je s celkem 66 body lídrem průběžného hodnocení. Italský závodník je v pořadí čtvrtým jezdcem, který od prvního závodu v Kataru vede šampionát, jelikož před ním to byl Quartararo, Zarco a Viñales. Tovární jezdec Ducati v Jerezu skončil druhý, hned za svým týmovým kolegou Millerem, a oba udělali vedení Ducati velkou radost, protože mohli slavit double na dráze, kde Desmosedici GP nikdy zvlášť dobře nezajely. To je možná náznak toho, jak dobře jsou italské prototypy na letošní sezonu připraveny.
Na druhé pozici průběžného hodnocení je Fabio Quartararo (Monster Energy Yamaha MotoGP), jenž má před sebou domácí Grand Prix. Pro Francouze to ale nebude nic snadného, jelikož po problémech s pravým předloktím v Jerezu, podstoupil operaci a v Le Mans bude muset projít prohlídkou u hlavního lékaře. Pokud do víkendu nastoupí, jeho fyzička nebude stoprocentní. Navíc počasí nemá být zrovna ideální, takže z jeho pohledu to bitva o zlato nebude. Na vedení teď ztrácí dva body, takže alespoň si udržet podobně nízkou ztrátu i po závodu bude jeho cílem číslo jedna.
Španěl Maverick Viňales (Monster Energy Yamaha MotoGP) má na kontě rovných 50 bodů a to znamená, že jeho ztráta na vedení má hodnotu 16 bodů. Tovární jezdci Yamahy svými výkony drží svůj tým na špici průběžného hodnocení týmů a Yamaha také vede tabulku Poháru konstruktérů 2021. Viñales vyhrál první závod v Kataru, ale v dalších třech kláních už na stupně vítězů nedosáhl. To Viňalese pochopitelně štve, protože jeho cílem je být ve hře o titul mistra světa a k tomu bude muset pravidelněji bodovat v Top3.
Celkem 17 bodů ztrácí na vedení úřadující šampion Joan Mir (Team Suzuki ECSTAR). Jezdec tovární Suzuki slavil umístění na stupních vítězů zatím jen jednou, když byl třetí v Portugalsku, ale jinak to na nějakou výraznější obhajobu nevypadá. Sezona ale teprve začíná, takže ztrátu může po chybě jednoho nebo více svých rivalů bez problémů eliminovat. Na tento moment bude Mir čekat, protože zatím to nevypadá, že by Suzuki stroje ostatních výrobců něčím převyšovala.
Dalším domácím závodníkem bude o nadcházejícím víkendu Johann Zarco (Pramac Racing). Francouz má na kontě 48 bodů, což znamená, že před domácí Grand Prix ztrácí jediný bod na čtvrtého Mira a dva body na třetího Viňalese. To vše je určitě hratelné a Zarco bude chtít v Le Mans bojovat o přední pozice, ne-li o vítězství. Čím výš se o víkendu dostane, tím bude jeho pozice v šampionátu lepší, takže motivace tam je a ne malá, když už zná chuť lídra.
Na šesté pozici je Jack Miller (Ducati Lenovo Team), třetí v pořadí a zatím poslední jezdec, který letos vyhrál závod MotoGP. Před ním to byl jednou Viñales a dvakrát Quartararo. Zda Australan dokáže vyhrát podruhé v řadě je otázkou, ale podle toho, jak mu to v Jerezu jelo, můžeme být jisti, že o pětadvacet bodů bude bojovat jako lev. Jeho současná pozice neodpovídá jeho potenciálu, ale právě o to jde, být tím jezdcem, který svůj potenciál dokáže co nejlépe využít a případě závodů to znamená získat maximální počet bodů v závodě. Miller teď na vedení ztrácí 27 bodů, 9 mu jich schází na pátého Zarca.
Restart sezony bude chtít zaznamenat dvojice tovární stáje KTM, průběžně desátý Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) a sedmnáctý Miguel Oliveira (Red Bull KTM Factory Racing). Takový úvod sezony si nikdo z nich nepředstavoval a zejména Portugalce, který loni vyhrál domácí závod, by ani nenapadlo, že za pár měsíců nezíská na stejném okruhu jediný bod.
Začít sezonu znovu a lépe potřebuje Valentino Rossi (Petronas Yamaha SRT), jemuž se ale vůbec nedaří. Devítinásobný mistr světa má po čtyřech závodech sezony na kontě jen 4 body, a to je opravdu málo. Vzhledem k tomu, že se teď rozhoduje jak dál naloží se svoji závodní kariérou, moc dobře to pro pokračování nevypadá. Rossi čtyři body získal v prvním závodu v Kataru a od té doby ani bod. Uvidíme jak si povede o nadcházejícím víkendu, podporu svých fanoušků bude mít rozhodně silnou.
MotoGP – MS po GP Španělska:
1. | Francesco BAGNAIA | Ducati | ITA | 66 bodů |
2. | Fabio QUARTARARO | Yamaha | FRA | 64 |
3. | Maverick VIÑALES | Yamaha | SPA | 50 |
4. | Joan MIR | Suzuki | SPA | 49 |
5. | Johann ZARCO | Ducati | FRA | 48 |
6. | Jack MILLER | Ducati | AUS | 39 |
7. | Aleix ESPARGARO | Aprilia | SPA | 35 |
8. | Franco MORBIDELLI | Yamaha | ITA | 33 |
9. | Alex RINS | Suzuki | SPA | 23 |
10. | Brad BINDER | KTM | RSA | 21 |
11. | Takaaki NAKAGAMI | Honda | JPN | 19 |
12. | Enea BASTIANINI | Ducati | ITA | 18 |
13. | Jorge MARTIN | Ducati | SPA | 17 |
14. | Pol ESPARGARO | Honda | SPA | 17 |
15. | Marc MARQUEZ | Honda | SPA | 16 |
16. | Stefan BRADL | Honda | GER | 11 |
17. | Miguel OLIVEIRA | KTM | POR | 9 |
18. | Alex MARQUEZ | Honda | SPA | 8 |
19. | Danilo PETRUCCI | KTM | ITA | 5 |
20. | Luca MARINI | Ducati | ITA | 4 |
21. | Valentino ROSSI | Yamaha | ITA | 4 |
22. | Lorenzo SAVADORI | Aprilia | ITA | 2 |
23. | Iker LECUONA | KTM | SPA | 2 |
24. | Tito RABAT | Ducati | SPA |
Informace o redaktorovi
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.