Pátá GP sezony – Velká cena Francie

Druhý podnik na území Evropy zavede jezdce a týmy do prostředí, které je přímo nabité historií závodění jak na dvou, tak na čtyřech kolech. Velká cena Francie se jede na okruhu Bugatti, kde už třeba letos závodili jezdi vytrvalostního šampionátu motocyklů a během noci tam teploty klesly pod pět stupňů. Jak bude o nadcházejícím víkendu je těžké předvídat, protože zrovna počasí je v Le Mans často nepředvídatelné. Rozhodně ale můžeme říct, že jsou před námi velmi zajímavé a napínavé tři závody, kde budou o mistrovské body usilovat také jezdci z České republiky Jakub Kornfeil a Karel Hanika - Monster Energy Grand Prix de France.

Kapitoly článku

Bugatti Circuit, Le Mans (FRA)

Závodní okruh Bugatti Grand Prix postavili v roce 1965 a je součástí slavné závodní dráhy 24Hodin Le Mans, která je jen pár kilometrů od stejnojmenného města. Motocyklový šampionát poprvé závodil na francouzském okruhu koncem šedesátých let až do roku 1996, kdy museli okruh v rámci bezpečnostních pravidel přestavět. Do kalendáře světového šampionátu se okruh Bugatti vrátil v roce 2000 a o šest let později podstoupil další rekonstrukci.

Okruh Bugatti má dráhu dlouhou 4185 metrů, nejširší místo tratě má 13 metrů a nejdelší rovinka měří 674 metrů. V jednom kole jezdci projedou celkem 14 zatáčkami – 5 levými a 9 pravými.

Pro francouzského výrobce pneumatik Michelin je GP Francie pochopitelně velmi důležitým podnikem v kalendáři. Na domácí půdě bude na nich upřena velká pozornost, takže to nebudou mít snadné už jen kvůli nevyzpytatelnému počasí a zpravidla nízké úrovni přilnavosti dráhy. Nabídka pro víkend v Le Mans je v případě předních pneumatik ve směsích – měkká (bílá), střední (barva pláště) a tvrdá (žlutá). Co se týče zadních hladkých pneumatik, ta ty budou ve směsi – měkká (bílá) a střední (barva pláště). K dispozici budou přední a zadní pneumatiky do deště ve směsi – měkká a tvrdá.

Rekordy a informace Moto2 – Bugatti Circuit, Le Mans (FRA)

Nejrychlejší kolo – Marc Márquez - Honda (2014) – 1'32,042
Rekord okruhu – Valentino Rossi - Yamaha (2015) – 1'32,879
Kvalifikační rekord – Marc Márquez - Honda (2014) – 1'32,042
Maximální rychlost – Andrea Iannone – Ducati (2015) – 316,6 Km/h

Délka závodu MotoGP - 28 kol (117,2 km)
Velká cena Francie – MotoGP 2015:
Stupně vítězů - 1.Lorenzo (Yamaha), 2.Rossi (Yamaha), 3.Dovizioso (Ducati)
Pole position – Marc Márquez (Honda) – 1'32,246 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu - Valentino Rossi - Yamaha (2015) – 1'32,879 sekundy

!!! Nezapomeňte, tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2016 !!!

MotoGP – Preview

V pozici lídra šampionátu je po čtyřech úvodních závodech Marc Márquez (Repsol Honda Team). Španěl v sedle tovární RC213V bodoval v každém závodu umístěním na stupních vítězů a plný počet bodů si odvezl z Argentiny a Texasu. Náskok má sedmnáct bodů, takže poměrně dost, jen ne tolik, aby si mohl dovolil výrazněji chybovat. Tovární Honda zatím není taková, jakou by chtěli mít, ale po testu v Jerezu je Márquez o něco víc spokojený a věří, že by se jim mohlo ve Francii dařit. V Jerezu jeli jezdci světového šampionátu poprvé v Evropě a na půdě Španělska, což byla výzva, ale vyhrát se Márquezovi nepodařilo. Dráha okruhu Bugatti možná není pro Hondu úplně ideální, ale je jasné, že Márquez bude vpředu hledat způsob jak vyhrát. Španěl zatím s Hondou neprodloužil, takže se bude zřejmě jednat o financích. S kým přesně je nyní těžké říct, protože do důchodu chtějí poslat šéfa HRC Shuhei Nakamota (29.4. 1957), který má na starosti veškeré aktivity Honda Racing Corporation od silničních motorek přes motokros, trial nebo Dakar.

Na druhém místě je Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP), který právě včera 4.května oslavil své devětadvacáté narozeniny. Ano, ten čas skutečně neuvěřitelně letí, když si vzpomeneme třeba na to, jak Španěl řádil ve čtvrtlitrech nebo když jako dvacetiletý přestoupil k Yamaze do MotoGP. Jorge Lorenzo ušel kus cesty a v roce, kdy bude slavit třicáté narozeniny, zvolil změnu a přestup k Ducati. Zatím je ale stále jezdcem Yamahy a jeho cílem je obhájit titul. Na první místo v průběžném hodnocení mu schází sedmnáct bodů, což teď minimálně znamená pravidelně porážet Marca Márqueze. Víkend ve Francii by mu to teoreticky měl umožnit, protože Yamaha tam umí zajet a Lorezo stejně tak. Od roku 2008, tedy od svého příchodu do MotoGP tam vyhrál čtyři závody a jednou byl druhý. To je určitě víc než solidní bilance. V Jerezu si Lorenzo stěžoval na pneumatiky, takže uvidíme, jak mu sednou směsi určené pro Le Mans.


Třetím jezdcem v pořadí je Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP), vítěz posledního závodu v Jerezu. Ital udělal jednu chybu v Texasu, spadl a to mu teď samozřejmě chybí. Na Márqueze ztrácí čtyřiadvacet bodů, na druhého Lorenza bodů sedm. Rossi byl letos dvakrát na stupních vítězů – druhý v Argentině a první v Jrezu. Na jihu Španělska Ital předvedl parádní kvalifikaci a precizně odjetý závod. Podařilo se mu vyhrát na domácí půdě svých největších soupeřů a ti mu to teď budou chtít pochopitelně vrátit. Francie je z tohoto pohledu víc neutrální, ale už v dalším kole v Mugellu, to bude velmi aktuální téma. Ve Francii Valentino Rossi nevyhrál od roku 2008, což je dlouhá doba. Vše se může změnit už tuto neděli, protože jak můžeme vidět, Rossi je ve formě a má na to, aby závod vyhrál. Nic jiného mu ani nezbývá, pokud chce Márqueze s Lorenzem porazit a získat jubilejní desátý titul. Na YouTube Monster Energy bude od 5.května 2016 video-seriál o italské závodní ikoně, jeho impériu VR46 nebo závodění na nejvyšší úrovni, kde budou hovořit jeho přátelé a osobnosti z prostředí motocyklových závodů.

Průběžně čtvrtý je Dani Pedrosa (Repsol Honda Team), který je jedenáctým rokem u Repsol Hondy a možná posledním, protože je určitá možnost, že přestoupí k Yamaze. Maverick Viñales totiž s přestupem váhá a tak je docela pravděpodobná varianta s Danim Pedrosou. Ten nyní bude pod tlakem minimálně otázek novinářů a třeba tuto variantu popře, možná ne. Honda se hned nechala slyšet, že pro rok 2017 je Dani Pedrosa jejich volbou číslo jedna. Zdroje, které tuto informaci přinesly jsou většinou správné, ale MotoGP je živý organismus a věci se tam můžou změnit během hodiny. Pedrosa letos zaznamenal pouze jedno umístění na stupních vítězů, což by rád změnil, protože s nulou z Texasu teď na špičku ztrácí dvaačtyřicet bodů, osmnáct bodů na Rossiho. Naopak si musí dávat pozor, protože jen šest bodů za ním je Pol Espargaró. Prostor na chybu Pedrosa nemá a je vidět, že současná koncepce RC213V s pneumatikami Michelin mu příliš nesedí. Testy v Jerezu možná v něčem pomohly, takže uvidíme, jak si Pedrosa povede v Le Mans, kde naposledy vyhrál závod MotoGP v roce 2013.

První pětku průběžného hodnocení šampionátu uzavírá Pol Espargaró (Monster Yamaha Tech 3), který dosud nasbíral šestatřicet bodů. Je to první jezdec v pořadí co se týče netovární stáje, třetí nejlepší závodník na Yamaze. Španěl zatím nepodepsal novou smlouvu, neprodloužil s Tech 3, takže jednání jeho managementu probíhají v zákulisí. Vzhledem k jeho kritice nedostatečné podpory Yamahy týmu Tech3 to vidím na to, že ani nepočítá, že by u tří ladiček měl zůstat. Pneumatiky Michelin hrají letos důležitou roli, protože ne všichni jsou schopni tak rychle si zvyknout, také nastavení motorek je jiné než na jaké bývali dřív zvyklí, což jezdcům přináší určité momenty frustrace. Pol Espargaró poukazuje na velký rozdíl v rychlosti mezi tovární M1 a satelitní M1. V Jerezu byl za Rossim v cíli závodu přes půl minuty, což mu přijde až příliš. Pro tým Tech 3 je závod ve Francii jejich domácí Grand Prix, rovněž pro jejich hlavního sponzora, takže jak Pol Espargaró, tak Bradley Smith (Monster Yamaha Tech 3) se budou muset jo snažit.

Španěl Maverick Viñales (Team Suzuki Ecstar) stále řeší dilema jak naložit se svou budoucností v MotoGP. Do Francie chtěl rozhodnout, zda zůstane u Suzuki nebo přijme nabídku a pojede od roku 2017 v barvách tovární Yamahy. Rozhodnutí může padnout každou chvíli. Každopádně po úvodních čtyřech kolech seriálu má Viñales třiatřicet bodů, což mu stačí na průběžnou šestou příčku. Zatím ani jednou nebyl na stupních vítězů, takže to je momentálně priorita číslo jedna, stupně vítězů a vítězství v závodě. Nikde ale není psáno, že to bude právě Viñales, kdo pro Suzuki získá pódium nebo vítězství.

Na sedmé pozici je totiž Aleix Espargaró (Team Suzuki Ecstar), který na Viňalese ztrácí jen jeden bod a rozhodně mu nechybí ambice být tím prvním, kdo pro Suzuki získá triumf nejvyšší. Viňalesovi chybí body z Argentiny, kde spadl a nezískal nic. Bohužel tehdy to byl právě on, kdo byl nejblíž šance dostat Suzuki na pódium. Espargaró je ambiciozní závodník a rozhodně si nenechá nic líbit, takže souboj obou modrých GSX-RR nebude na dráze okruhu Bugatti nic ojedinělého.

Skvěle si vede osmý Hector Barbera (Avintia Racing), který je řekněme nejlepším jezdcem skutečně soukromé stáje, která nemá status továrny nebo satelitu a navíc je to nejlepší jezdec značky Ducati. To je pochopitelně velmi zajímavá situace, když jezdec s přibližně dva roky starým prototypem Desmosedici je na tom lépe než jezdci továrny a satelitu z Pramac Racingu. Podobně je na tom devátý Eugene Laverty (Aspar Team MotoGP), druhý nejlepší jezdec Ducati a rovněž člen soukromé stáje Aspar. Ir Laverty je viditelně ve svém živlu a pokud by s Barberou měli ještě o něco výkonnější techniku, kde by tak dnes asi byli?

První desítku uzavírá zástupce tovární stáje výrobce z Boloně desátý Andrea Iannone (Ducati Team). Ital v prvních dvou závodech nebodoval, třetí byl v Texasu a sedmý naposledy v Jerezu. Ztráta na první místo v tabulce je sedmapadesát bodů, ztráta na osmého Barberu představuje šest bodů. Situace u Ducati nebude snadná, protože Iannone způsobil kolizi s Doviziosem v Argentině a to zatřáslo jeho pozicí u Ducati. Navíc Andrea Dovizioso (Ducati Team) má letos opravdu neuvěřitelnou smůlu, protože po druhém místě z Kataru získal tři body v Argentině, kde stačil dotlačit motorku do cíle, pak v Texasu závod nedokončil po kolizi s Pedrosou a v Jerezu ho zase vyřadila porucha vodního čerpadla. Otázkou je nyní, kdo ze současné jezdecké dvojice u Ducati zůstane a bude týmovým kolegou Jorge Lorenza nebo zda vůbec někdo ze současných jezdců u Ducati zůstane. Rozhodnutí můžeme očekávat přibližně kolem závodu v Katalánsku. Každopádně nyní měla Ducati přísně stanovit pravidla pro souboje továrních jezdců v nadcházejících závodech. Má to dokonce vypadat tak, že pokud dojde k předjetí, vrátit mu to může ten dotyčný až v dalším kole. Zřejmě se jasně a razantně stanovily priority.

Ve Francii už chce závodit Danilo Petrucci (Octo Pramac Yakhnich), který měl skvělé předsezonní testy, ale pak stačil pád v závěru australského testu na Phillip Islandu a bylo po nadějích na podobně skvělý úvod sezony. Do víkendu v Kataru sice Ital nastoupil, ale zlomené kosti v dlani pravé ruky nevydržely zátěž a Petrucci musel absolvovat druhou operaci, která si vyžádala až šestitýdenní léčbu. Jak ale na tom bude po fyzické stránce Petrucci zjistí až v pátek. Tedy pokud dostane zelenou od lékaře, ale pravděpodobnější bude, že zdravotní prohlídku absolvuje ještě po pátečních jízdách.

Domácí závod pojede Loris Baz (Avintia Racing), jemuž v průběžném hodnocení šampionátu patří devatenáctá příčka, což je určitě za očekáváním. Pokud se podíváme na jeho týmového kolegu Barberu, tak rozhodně je celkem dost vysoko. Le Mans tak pro Baze může znamenat tu správnou inspiraci k zajetí dobrého výsledku. Podobně je na tom dvacátý Yonny Hernadez (Aspar Team MotoGP), jehož týmový kolega Laverty je v Top10, takže tým by rád něco podobného očekával i od Kolumbijce, kterému se ale nedaří.

Závěrem pár informací z jízdy pro mechaniky ...

 

MotoGP – Stav po GP Španělska:

1 - Marc MARQUEZ - SPA - Honda - 82
2 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 65
3 - Valentino ROSSI - ITA - Yamaha - 58
4 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 40
5 - Pol ESPARGARO - SPA - Yamaha - 36
6 - Maverick VIÑALES - SPA - Suzuki - 33
7 - Aleix ESPARGARO - SPA - Suzuki - 32
8 - Hector BARBERA - SPA - Ducati - 31
9 - Eugene LAVERTY - IRL - Ducati - 28
10 - Andrea IANNONE - ITA - Ducati - 25
11 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Ducati - 23
12 - Bradley SMITH - GBR - Yamaha - 20
13 - Stefan BRADL - GER - Aprilia - 17
14 - Scott REDDING - GBR - Ducati - 16
15 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Aprilia - 14
16 - Michele PIRRO - ITA - Ducati - 12
17 - Tito RABAT - SPA - Honda - 11
18 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Honda - 5
19 - Loris BAZ - FRA - Ducati - 4
20 - Yonny HERNANDEZ - COL - Ducati - 3
21 - Jack MILLER - AUS - Honda - 2

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist