Pátá GP sezony – Velká cena Francie

Motocyklový šampionát míří z jihu Španělska na sever, konkrétně na okruh Bugatti, který leží pár kilometrů od historického francouzského města Le Mans. Pátý podnik sezony znamená další porci kilometrů v evropské šňůře velkých cen, kterou jezdci a týmy zahájili v Jerezu a uzavřou v polovině července na dráze Sachsenringu. Na jezdce teď čeká okruh, který je náročný jak na kvalitu nastavení motorek, tak na jejich fyzickou kondici, což většinou ještě v průběhu víkendu komplikuje nepřízeň počasí. Taková je Monster Energy Grand Prix de France.

Kapitoly článku

Okruh Bugatti je pevnou součástí motocyklového mistrovství světa od roku 2000, kdy došlo na stavební a  konstrukční změny uspořádání v rámci bezpečnosti. Závodní dráha je částečně spojena se slavným automobilovým okruhem čtyřiadvacetihodinového závodu a vytrvalostní závody tam jezdí také motocykly, které ale používají klasickou variantu.

Dráha je dlouhá 4185 metrů, nejdelší rovinka měří 674 metrů a v jednom kole jezdci projedou 13 zatáčkami – 9 pravými a 4 levými. Okruh je ve stylu brzda-plyn, má také pomalé zatáčky na první rychlostní stupeň a výjezdy na krátké rychlé rovinky. Charakter dráhy klade důraz víc na akceleraci a výkon na brzdách než vysokou rychlost v zatáčkách. Často chladnější teploty vyžadují dobré nastavení stroje, které musí udržet pneumatiky v jejich optimálním pracovním režimu. Také z toho důvodu Bridgestone letos poprvé nabídne jak u přední, tak zadní hladké pneumatiky extra-měkkou směs. Samozřejmě pro tovární specifikace je to měkká a střední směs, všichni ostatní mají extra-měkkou a měkkou směs.

Rekordy a informace MotoGP – Le Mans, Francie

Rekord okruhu – Marc Márquez – Honda (2014) – 1'33,548
Nejrychlejší kolo – Marc Márquez - Honda (2014) – 1'32,042
Kvalifikační rekord – Marc Márquez - Honda (2014) – 1'32,042
Maximální rychlost – Dani Pedrosa - Honda (2014) – 313,8 Km/h

Délka závodu MotoGP - 28 kol (117,2 km)
Velká cena Francie – MotoGP 2014:
Stupně vítězů - 1.Márquez (Honda), 2.Rossi (Yamaha), 3.Bautista (Honda) .. 15.Abraham (Honda)
Pole position - Marc Márquez (Repsol Honda) – 1'32,042 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Marc Márquez (Repsol Honda) – 1'33,548 sekundy

Bridgestone pro GP Francie:
Přední pneumatika/směs: extra-měkká, měkká a střední
Zadní pneumatika/směs: extra-měkká, měkká a střední (Asymetrická)
Pneumatiky do mokra/směs: měkká (hlavní), tvrdá (alternativní)

!!! Nezapomeňte, tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2015 !!! - ZDE


MotoGP - Preview

Po čtyřech úvodních závodech sezony vede tabulku průběžného hodnocení Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP). Od zahajovací Grand Prix Kataru až po španělskou Grand Prix v Jerezu bodoval umístěním na stupních vítězů, což naposledy dokázal v roce 2005, když kromě Japonska slavil stupně vítězů v každé z šestnácti velkých cen. Náskok patnácti bodů není nic o co by ale nemohl přijít už ve Francii, takže v této fázi šampionátu není zdaleka rozhodnuto. Loni byl Rossi ve Francii druhý, stupně vítězů tam zaznamenal i s Ducati, takže okruh Bugatti mu evidentně sedí a o nadcházejícím víkendu se pokusí náskok ve vedení o něco navýšit. To ale znamená jediné, musí se pokusit závod vyhrát. Nedávno se šéfa Dorny Carmela Ezpeleta ptali, jak dlouho ještě bude Valentino Rossi součástí MotoGP, když se nedávno nechal slyšet, že prodlouží o další dva roky. Španěl na to odpověděl – Jen o dva? Podívejte, mně je osmašedesát, a také tu ještě jsem. Doufám, že tu Valentino zůstane ještě dlouho.
Závod v Jerezu nebyl ideální pro Andrea Doviziosa (Ducati Team), který si z jihu Španělska odvezl jen sedm bodů, což jej sice nestálo pozici v průběžném hodnocení, ale ztratil tím těsný kontakt s prvním Rossim, na kterého teď ztrácí patnáct bodů. Oba jezdci italského výrobce měli krátce po startu závodu v Jerezu problém s nastavením motorky a třebaže Dovizioso po výjezdu mimo trať začínal z poslední pozice, dokázal to dotáhnout až na deváté místo v cíli. Po sérii tří druhých míst v řadě tak pro Doviziosa přišel první výsledek bez umístění na stupních vítězů. Většina týmů královské kubatury zůstala po španělské GP v Jerezu na jednodenní oficiální test, Ducati ale testovaní absolvovala až začátkem tohoto týdne v Mugellu, kde společně s jezdcem testovacího týmu Michele Pirrem pracovali na přípravě jak pro italskou Grand Prix, tak rovněž na francouzskou. Dovizioso byl s výsledky spokojený, takže Le Mans bude dalším místem, kde se Ducati pokusí vyhrát závod.
Do španělské Grand Prix Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP) nastupoval s vědomím, že od Valencie 2014 nedokázal zajet v závodě umístění na stupních vítězů, což byl faktor, který nedělal rodáku z Mallorky velkou radost. K obratu k lepšímu přispěl jednak fakt, že Yamaha potvrdila odhodlání dostát smlouvy a s Lorenzem pokračovat také v roce 2016 a neméně důležitým faktorem byl domácí podnik v Jerezu. Lorenzo zajel v trénincích a kvalifikaci nejrychleji a v samotném závodě slavil své první vítězství od Japonska 2014. Zda je to skutečně restart sezony a obrat k lepšímu napoví až výsledek víkendu ve Francii. Každopádně Jorge Lorenzo je nyní třetím mužem průběžného hodnocení, kde na druhého Doviziosa ztrácí jen pět bodů a na týmového kolegu Rossiho bodů dvacet.
Na čtvrté pozici je po čtyřech závodech mistrovství světa Marc Márquez (Repsol Honda Team). Španěl má na kontě šestapadesát bodů, což je o šest bodů méně než má třetí Loreno a šestadvacet mu jich schází na vedení v šampionátu. Už to není tak bezproblémový nástup do sezony, jak tomu bylo loni. Jedenáct bodů z Kataru, nula z Argentiny, takže má co dohánět. Před závodem v Jerezu si Márquez zlomil malíček, takže to nevypadalo vůbec dobře, ale bolest překonal a na konto si připsal důležitých dvacet bodů. Každému je jasné, že Márquez dokáže zabrat, na což se rozhodně chystá. V testu zapracovali na zlepšení přilnavosti zadní části jeho tovární Hondy RC213V, což bylo něco, co Hondu od začátku roku trápilo.
Průběžně pátý je s padesáti body Ital Andrea Iannone (Ducati Team). Problémy v závodu španělské Grand Prix, kterou Iannone dokončil šestý, Ital vysvětlil tím, že před startem chybně nastavil nastavení motorky na mokré podmínky a takto musel odjet celý závod. Návrat zpět k původnímu režimu byl podle Itala komplikovaný, což vyvolává otázku, zda se o něco takového nepokoušel také Andrea Dovizioso, jenž měl v prvním kole komplikace potom, co mu málem vypnul motor. Každopádně v případě Iannoneho to mohl být mnohem lepší závod, což samozřejmě zamrzí. Rodák z italské Vasty teď testoval dva dny v Mugellu a byl hodně rychlý, když jezdil časy pod rekordem okruhu. Bohužel pro Iannoneho přišel v úterý pád, kterým si zranil rameno a musel na vyšetření do nemocnice. Podle lékařů měl rameno vyhozené a teď bude záležet na práci specialistů, zda Iannoneho dokážou připravit na víkend v Le Mans.
Prvním jezdcem netovárního týmu je Cal Crutchlow (CWM LCR Honda). Britský závodník sedlá tovární specifikaci RC213V a je průběžně šestý. Letošní sezona je pro Brita něco jiného než loni u Ducati, ale kdo ví, jak by to letos vypadalo, pokud by měl k dispozici novou GP15. To se už nedozvíme, ale pokud srovnáme jeho úvodní čtyři závody roku 2014 s celkem deseti získanými body a letošní čtyři GP, kde jich nasbíral sedmačtyřicet, rozdíl je jistě patrný. Navíc jen tři body ztrácí na pátou pozici, takže pokud bude Iannone bojovat s bolestmi ramene, má Brit slušnou šanci se posunou do první pětky.

Prestižním domácím týmem je francouzský Monster Yamaha Tech3 Herve Poncharala. Oba jezdci jsou součástí první desítky a odhodlání v domácím podniku svého týmu odvést maximum. Britský závodník Bradley Smith je průběžně sedmý, Španěl Pol Espargaró devátý.
Zpátky na závodní dráhu se vrací Dani Pedrosa (Repsol Honda Team). Španěl absolvoval začátkem dubna operaci pravého předloktí, protože měl problémy s nedostatečným prokrvením ruky následkem čehož bojoval s bolestmi, a ztrátou citu v ruce. Pedrosa má za sebou jen jeden jediný závod v Kataru a na kontě tak deset bodů. Přesto je na tom lépe než Hiroshi Aoyama, který jej ve třech závodech nahradil s úspěšností celkem pěti bodů. Jak je na tom Pedrosa po fyzické stránce a zda už bude vše v pořádku Španěl zjistí až sedne na motorku třídy MotoGP. Samotný závod pak prověří jeho odhodlání pokračovat v rozjeté sezoně, ale je otázkou, zda se už třeba neblíží oznámení o ukončení nebo přinejmenším přerušení závodní kariéry.
Nejlepším jezdcem kategorie Open je Hector Barbera (Avintia Racing). Španělovi jeho Ducati evidentně sedla a zatím v každém závodu bodoval. Dosud nasbíral deset bodů a v průběžném hodnocení je patnáctý, dalších deset bodů pak ztrácí na desátou pozici, která patří Mavericku Viñalesovi (Team Suzuki Ecstar).
Na startovní listině máme dva stálé závodníky ze země galského kohouta. Prvním je Mike Di Meglio (Avintia Racing), jezdce Ducati kategorie Open. Francouz zatím nebodoval, takže motivace zajet doma na bodované pozice tam v jeho případě bude velmi silná. Druhým Francouzem je letošní nováček Loris Baz (Athinà Forward Racing), který do MotoGP přestoupil z mistrovství světa superbiků a zatím je s dvěma body devatenáctý. Je na tom dokonce lépe než s jedním bodem jeho zkušenější týmový kolega Stefan Bradl (Athinà Foreard Racing), což je po loňské úspěšně sezoně pro Athinà Forward Racing studená sprcha. Loris Baz připravuje na nedělní závod překvapení, protože první závod MotoGP na domácí půdě pojede ve speciálních barvách motorky, kombinézy a přilby.
Český závodník Karel Abraham (AB Motoracing) letos zatím nebodoval, takže má další šanci si spravit bodové konto nějakým zajímavým výsledkem v Le Mans. Vzhledem k tomu, že průběžně šestnáctý Jack Miller (CWM LCR Honda) má na kontě šest bodů nebo osmnáctý Nicky Hayden (Power Electronics Aspar) body tři, může srovnat krok jediným dobrým výsledkem. Po Španělském víkendu v Jerezu tým AB Motoracing testoval, takže snad se jim podařilo najít, co hledali a dokážou to dobře prodat v pátém podniku sezony a především v závodu samotném.

MS silničních motocyklů – MotoGP:

1 - Valentino ROSSI - ITA - Yamaha - 82 bodů
2 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Ducati - 67
3 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 62
4 - Marc MARQUEZ - SPA - Honda - 56
5 - Andrea IANNONE - ITA - Ducati - 50
6 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Honda - 47
7 - Bradley SMITH - GBR - Yamaha - 36
8 - Aleix ESPARGARO - SPA - Suzuki - 31
9 - Pol ESPARGARO - SPA - Yamaha - 26
10 - Maverick VIÑALES - SPA - Suzuki - 20
11 - Danilo PETRUCCI - ITA - Ducati - 19
12 - Scott REDDING - GBR - Honda - 13
13 - Yonny HERNANDEZ - COL - Ducati - 12
14 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 10
15 - Hector BARBERA - SPA - Ducati - 10 (Top Open)
16 - Jack MILLER - AUS - Honda - 6
17 - Hiroshi AOYAMA - JPN - Honda - 5
18 - Nicky HAYDEN - USA - Honda - 3
19 - Loris BAZ - FRA - Yamaha Forward - 2
20 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Aprilia - 2
21 - Stefan BRADL - GER - Yamaha Forward - 1
.

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist