Památné divoké karty v MotoGP

Čtyřtaktní éra MotoGP byla již od svého úvodu v roce 2002 úžasná. Každý, kdo v motocyklovém světě něco znamenal, chtěl být u toho. Skvělá doba nejen novými fascinujícími motocyklovými projekty, ale čas od času i poutavými doplněními stálých jezdeckých složení. Kteří více či méně známí jezdci se epizodně objevili i v první lize motocyklového sportu?

U startů na divokou kartu v nejvyšší třídě MotoGP jde většinou o testy nových dílů nebo formu ocenění za provedené výkony pro továrnu. Při takových startech jsme tedy mohli v sedlech motorek vidět opravdu zajímavá jména. Objevilo se také několik nových pozoruhodných projektů a tajemných speciálů. Starty jezdců na divokou kartu tedy obecně byly a jsou vždy něčím výjimečným. A přesně o takových památných divokých kartách je i tento výběr.

2002: Akira Ryo & Telefonica Movistar Suzuki

Historie prvního ročníku nových MotoGP pravidel nemohla začít zajímavěji – mix dosluhující dvoudobé techniky 500 cm3 a nových čtyřtaktních prototypů. Na startu úplně prvního závodu se objevil i dobře známý „specialista úvodních japonských závodů“ z let 2000 až 2002 Akira Ryo. Hlavně ten poslední ročník se zapsal jako památný. Sedlajíc zcela novou techniku MotoGP, tento v Evropě celkem neznámý „divočák“ v mokrých podmínkách nedělního závodu téměř udolal i samotného Valentina Rossiho! Bylo z toho nakonec „pouze“ druhé místo, které však vyrazilo dech skoro tak výrazně, jako kdyby závod vyhrál. Svým výkonem šokoval natolik, že následně v sezóně startoval ještě šestkrát a představil se i v roce 2003.

Akira Ryo & Telefonica Movistar Suzuki po závodě v Suzuce

Akira Ryo (vlevo rok 2003, vpravo 2002)

2002, 2003 a 2007: Akira Yanagawa & Kawasaki MotoGP

Legenda superbikového týmu Kawasaki 90. let dostala příležitost startu na divokou kartu celkem ve čtyřech závodech. Stalo se tak v letech 2002, 2003 a 2007, kdy Akira startoval v Japonsku a Španělsku s misí podpořit vývojovou snahu oddělení Kawasaki Racing. Své derniéry se dočkal v roce 2007, kdy se naposledy zúčastnil akce v japonském Motegi a doplnil tak stálé jezdce Randyho de Punieta a Anthonyho Westa. Jezdec asi už navždy spjat se superbikovým modelem ZX-7RR Ninja byl dlouhá léta součástí testovacího týmu MotoGP „zelených“. Při svém tehdejším posledním startu roku 2007 mu bylo 36 let.

Akira Yanagawa & Kawasaki MotoGP

Akira Yanagawa 2007

2005: Gregorio Lavilla & Team Suzuki MotoGP

Superbiker tělem i duší okusil v roce 2005 závodní prototyp Suzuki hned čtyřikrát (2x na divokou kartu a 2x jako náhradní jezdec za Kennyho Robertse Jr.). Neměl však štěstí. Z úvodních dvou akcí musel odstoupit a v následujících dvou z konce sezóny skončil hluboko v poli. Přesto byla účast jezdce jeho formátu ozdobou. Pro úplnost je třeba dodat, že v té době u japonské továrny působil jako testovací pilot.

Gregorio Lavilla & Team Suzuki MotoGP

2006: Naoki Matsudo & Kawasaki MotoGP

Kdo pozorně sledoval kategorii 250GP, znal v ní i jméno Naoki Matsudo. Ten v roce 2000 absolvoval svoji první sezónu v kategorii čtvrtlitrů a zůstával věrný střední třídě šampionátu Grand Prix a značce Yamaha, s umístěními kolem Top 10. V roce 2006 obdržel nabídku role testovacího jezdce Kawasaki s vyhlídkou divoké karty. Svou šanci dostal v GP Motegi, na japonské půdě. Závod ale nedokončil. Nebyla to však jeho první divoká karta. Matsudo se představil ještě v předchozím roce na stejném okruhu s tajemným speciálem Moriwaki MD211VF.

Naoki Matsudo & Kawasaki MotoGP

Moriwaki MD211VF

2007: Roger Lee Hayden & Kawasaki MotoGP

Svou příležitost dostal jako jezdec na divokou kartu v roce 2007 s Kawasaki MotoGP, kdy japonská továrna nasadila třetí motocykl ZX-RR, během Red Bull U.S. Grand Prix. Značka se tak rozhodla na základě příznivých výsledků společných testů „zelených“, které proběhly pár týdnů před touto akcí. Mladší bratr Nickyho Haydena jezdil dlouhá léta pro Kawasaki v Americe, v AMA Superbike a Supersport. Nabídnutou šanci dokončil v Top 10, na 10. místě.

Roger Lee Hayden & Kawasaki MotoGP

Bratři Haydenovi – Tommy, Roger Lee a Nicky

2007-2008: Nobuatsu Aoki & Rizla Suzuki MotoGP

Dlouholetý testovací a vývojový jezdec se představil v sedačce Rizla Suzuki dva roky po sobě, vždy v roli divoké karty na GP Malajsie. V obou případech šlo o test vývojových dílů nebo celé motorky. V roce 2007 kdy Aoki nastoupil do závodu již s připravovaným modelem 2008, kdežto stálí jezdci Suzuki John Hopkins a Chris Vermeulen nastupovali s modelem GSV-R ve specifikaci 2007. K japonské továrně se Nobuatsu vrátil v roce 2005, když od ní na přelomu milénia odešel k týmu Proton KR.

Nobuatsu Aoki & Rizla Suzuki MotoGP

2008: Tadayuki Okada & Repsol Honda Team

Ikona týmu Repsol Honda se svého jediného startu na speciálu MotoGP dočkala na GP v Mugellu v roce 2008. Při startu na speciálu RC212V získal 2 body za čtrnácté místo v cíli. Okadu si pamatujeme hlavně z kategorie 250 a 500 cm3, kde zůstával HRC Honda věrný celou profesionální kariéru. Po startu projektu MotoGP Honda působil několik let jako testovací jezdec. Účast v závodním víkendu byla částečným poděkováním za mnohaleté služby. Ve zmíněném víkendu měl 41 let.

Tadayuki Okada & Repsol Honda Team

2008: Ben Spies & Rizla Suzuki MotoGP

Vedle jednoho záskoku z úvodu sezóny 2008 nastoupil Ben Spies jako jezdec na divokou kartu ještě na obou tehdejších amerických akcích v Laguna Seca a Indy. V závodě zaznamenal konečné šesté a osmé umístění v cíli! Ptáte se, proč jsme ho neviděli na speciálu Suzuki i v dalších sezónách? Na Američana s osobitým jezdeckým stylem totiž s nabídkou smlouvy už netrpělivě čekala jiná japonská továrna, ta s muzikantskou ladičkou ve znaku…

Ben Spies & Rizla Suzuki MotoGP

2009: Ben Spies & Sterilgarda Yamaha

Známý „loktař“ nastoupil v předpremiéře své stálé účasti (motocykl Monster Yamaha Tech3 a ročník 2010) na tradičním posledním závodě ve Valencii. Tým Sterilgarda Yamaha, který zde nastoupil na divokou kartu, odhalil speciální jednorázové barvy pro čerstvého šampiona kategorie WSBK 2009 Bena Spiesa. Jeho účast byla vlastně poděkováním značky Yamaha za výkony a zisk mistrovského titulu v právě uplynulé sezóně WSBK. To byl ohromující úspěch, jelikož byl Ben v mistrovství světa nováčkem a navíc pro Yamahu přinesl vůbec první vítězství v tomto šampionátu. V sezóně 2009 získal na produkční motorce 14 vítězství v závodech a 11 startů na pole position, čímž se stal v té době historicky nejlepším nováčkem ve WSBK. V samotném závodě královské kubatury obsadil solidní sedmé místo v cíli. Musíme dodat, že v sedačce MotoGP nebyl úplný nováček a v sedle speciálu nejsilnější kubatury se představil už rok předtím se zmíněnou značkou Suzuki.

Ben Spies & Sterilgarda Yamaha

Ben Spies během sezony 2009 na stoji SBK

2011: Ben Bostrom & LCR Honda

Jméno Bostrom je jedno z nejznámějších sourozeneckých jmen motocyklových závodů. Pravda, více známí jsou v USA než v Evropě. Prosazovali se hlavně v kategorii WSBK a AMA Superbike, kde mladší z bratrů Eric Bostrom „válcoval soupeře“ na Kawasaki ZX-7RR Ninja. Starší Ben Bostrom se kromě USA představil také ve světových superbicích. Tam se blýskl hlavně v roce 2001, kdy vyhrál nečekaně 6 závodů, z toho 5 v řadě na tovární L&M Ducati, aby skončil celkově třetí. Svou šanci v paddocku premier class dostal jen jednou, a to jako jezdec na divokou kartu při velké ceně USA na okruhu Laguna Seca. Závod bohužel po chybě nedokončil.

Ben Bostrom & LCR Honda

Ben Bostrom v kategorii SBK

2012: Steve Rapp, Aaron Yates & Attack Performance, GPTech Suzuki

Iniciativa týmů z USA se odrazila i do těchto odvážných projektů roku 2012. Steve Rapp z Kalifornie se pokoušel o dobrý výsledek v sedle motocyklu Attack Performance s motorem Kawasaki a podvozkem APR. Zúčastnil se obou závodů v USA. Do prvního se nekvalifikoval, v druhém skončil na čtrnácté pozici. Aaron Yates startoval pouze v Indianapolisu a skončil mimo body na šestnáctém místě. Zde se o konstrukci zasloužil BCL Motorsports, kde do rámu byl osazen motor Suzuki. Ambiciózní projekty CRT, které sice nebouraly pódiová umístění, si pozornost v našem výběru rozhodně zaslouží.

Steve Rapp, Aaron Yates & Attack Performance, GPTech Suzuki

#15 Steve Rapp, #20 Aaron Yates

2013: Blake Young & Attack Performance Racing

Tým Attack Performance Racing v roce 2013 obsadil všechny tři akce na americké půdě, výsledkově však zaostal hluboko v poli. Pokračovaly i pokusy týmu GPTech Suzuki, ale jejich jezdec Michael Barnes se do amerického prvního závodu na okruhu Grand Prix of the Americas ani nekvalifikoval. Z ambiciózních CRT projektů nakonec sešlo a už se více v závodech neobjevovaly.

Blake Young & Attack Performance Racing

2013: Martin Bauer & Remus Racing Team S&B Suter

Úmysly nasazení vlastního CRT týmu pocházejícího ze středu Evropy se zhmotnily v projektu Remus Racing Team S&B Suter. S podvozkem Suter MMX1 a motorem BMW nastupoval bývalý superbikový mistr IDM Martin Bauer v podobné specifikaci jako NGM Mobile Forward Racing v roce 2012. Své snahy v plném závodním tempu odstartoval na „divokou kartu“ během GP v Brně a zakončil podruhé ve Valencii. Bohužel zůstalo pouze při těchto dvou startech a projekt byl po nevýrazných výsledcích v závodě (v obou případech na konci druhé desítky) uzavřen. Martin Bauer se v pak už v sedačce MotoGP speciálu nikdy neukázal.

Martin Bauer & Remus Racing Team S&B Suter

2014-2020: Michele Pirro, Randy de Puniet, Sylvain Guintoli a Stefan Bradl

Už tradiční držitele divokých karet posledních let dobře známe - Michele Pirro (Ducati), Randy de Puniet (Suzuki, KTM), Sylvain Guintoli (Suzuki), Katsuyuki Nakasuga (Yamaha), Stefan Bradl (Honda) a Mika Kallio (KTM) doplnil ve zmiňovaných letech jednorázově ještě Takumi Takahashi (Honda).

Takumi Takahashi 2015 (Team HRC With Nissin)

Katsuyuki Nakasuga

Randy de Puniet

2020: Jorge Lorenzo & Yamaha Racing

Je možná málo známo, ale před začátkem sezóny Jorge Lorenzo a Yamaha potvrdily, že během GP Catalunya mají v plánu nasadit divokou kartu pro svého tehdy nového hvězdného testovacího jezdce. Kvůli reakci na celosvětovou pandemii COVID-19 ale na slibovaný start nikdy nedošlo...

Jorge Lorenzo do plánované „divoké karty“ nakonec nenastoupil

2021: Dani Pedrosa & Red Bull KTM Factory Racing

Povolanějšího závodníka pro speciální start byste u KTM v posledních letech nenašli. V osobě Daniho Pedrosu teda šlo o logickou volbu. Půlku sezóny 2021 obohatil svou účastí i tento legendární pilot pro „tovární“ domácí GP Štýrska, na divokou kartu. S konečným výsledkem na konci Top 10 se v závodním režimu věnoval hlavně vývojovým pracím.

Dani Pedrosa & Red Bull KTM Factory Racing

Informace o redaktorovi

Tomáš Scherer - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist