Osmý podnik sezony – TT Assen

Předposlední závodní víkend evropské šňůry Grand Prix, kterou jezdci a týmy zahájili na jihu Španělska v Jerezu a rovněž předposlední klání první poloviny letošní sezony, přivítají na dráze slavné katedrály motorsportu v Assenu, kde motocyklový šampionát jezdí pravidelně od roku 1949 - Iveco Daily TT Assen.

Kapitoly článku

V Assenu na motocyklech závodí od roku 1925. Tehdy to bylo na silničním okruhu dlouhém 27,53 kilometru. V období let 1926 až 1954 zkrátili tento okruh na necelých sedmnáct kilometrů. Deset let po skončení druhé světové války, která stála za tím, že v Assenu sedm let nezávodili, došlo v roce 1955 na rozpůlení okruhu a výstavbě nového závodního areálu, jehož dráha měřila 7,7 kilometru. Dráha v průběhu let prošla řadou dalších změn a zkrácení až na současných 4542 metrů. Celkem má Assen osmnáct zatáčekšest levých a dvanáct pravých. To je také důvod, proč dodavatel pneumatik MotoGP, japonský Bridgestone, dodává jezdců asymetrické zadní pneumatiky.

!!! Pozor, o nadcházejícím víkendu je závod už v sobotu !!!

Víkend v Assenu odstartují první volné tréninky už ve čtvrtek 26.června. Kvalifikace jsou na programu v pátek 27.června a závody všech kubatur v sobotu 28.června. V Assenu také závodí jezdci seriálu Red Bull Rookies Cup.

!!! Nezapomeňte, je tu tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2014 !!! - ZDE

MotoGP – preview

Po úvodních sedmi závodech sezony není nikdo, kdo by porazil Marca Márquez (Repsol Honda Team). Talentovaný Španěl má na kontě plný počet bodů a čím dál tím delší šňůru vítězství v řadě. V Barceloně ale letos poprvé nestartoval z pole position, takže právě na jeho domácí půdě skončila parádní řada šesti startů z první pozice. Márquez má náskok osmapadesáti bodů a to je skutečně něco na to, že ještě neuplynula ani polovina sezony. Pocit jistoty u týmu Repsol Hondy Márquezovi umožnil soustředit se na samotné závodění a svou práci odvádí skvěle. On sám říká, že vyhrát všechny závody nebude možné a první porážka může přijít třeba už v Assenu. Důležité je bodovat, pokud nepůjde vyhrát, přivést alespoň body. Jenže v samotných závodech to místy vypadá jinak, což jsme mohli vidět na jeho soubojích s Rossim a Pedrosou. Loni byl v Assenu druhý a s velkým štěstím, protože v přípravě na Tourist Trophy havaroval a nalomil si prst. S rokem zkušeností a letošním výsledkovým portfoliem, je favoritem číslo jedna.

Druhým mužem průběžného pořadí královské kubatury je Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP). Ital jede velmi dobrou sezonu, protože naposledy byl podobně vysoko v roce 2010 a to je pro něho motivace v závodní pokračovat dál, což také prezentuje všude na veřejnosti a Yamaze musí být jasné, že prodloužení smlouvy by nemělo nic bránit. V posledních čtyřech závodech byl pokaždé na stupních vítězů a z toho hned třikrát druhý. Právě Assen je v tomto ohledu speciální, protože je místem Rossiho posledního vítězství v MotoGP. Loni tam porazil všechny své soupeře poprvé od roku 2010. Samozřejmě jeho cílem nebude nic jiného než toto prvenství zopakovat také tuto sobotu, což nebude snadný úkol, ale pro jezdce Rossiho kalibru určitě ne nemožný. Navíc má společně s Lorenzem k dispozici nový výfukový systém Akrapovič, což by jim mělo zlepšit výjezdy ze zatáček. Márquez má nyní terč na zádech a to znamená, že se ho všichni budou snažit porazit. Aby si Rossi bez problémů udržel druhé místo, bude muset závod dokončit před Dani Pedrosou, od něhož ho nyní dělí pět bodů.

Španěl Dani Pedrosa (Repsol Honda) bojuje nejen o body, ale také o místo u tovární Hondy. V barvách Reposl Hondy závodí od roku 2006 a letos mu končí smlouva. Zda mu ji opět prodlouží je otázkou, ale vedení HRC se mělo vyjádřit v tom smyslu, že udržet si Daniho Pedrosu je jejich prioritou. Co se týče tlaku ohledně výše jeho platu, tak v tomto směru dle HRC nikdo netlačí na nějaké razantní snížení. Bude probíhat jednání s jeho manažerem Alberto Puigem a pokud se obě strany dohodnou, Pedrosovi nebude nic bránit, aby znovu závodil s továrním týmem. Potom, co předvedl v Barceloně se všem u Hondy orosilo čelo, když v posledním kole najel na zadní gumu Márquezovy RC213V. Nakonec po této chybě možná nevyhrál, ale rozhodně předvedl velký potenciál. Pedrosa je po operaci ruky zpátky ve formě a můžeme se těšit na další kvalitní souboje. Od Hondy má mít v tomto směru volnou ruku. Uvidíme jak dlouho.

Průběžně čtvrtý je Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP), který to letos nemá snadné a stále se snaží chytit druhý dech. Možná to už do letní přestávky nestihne, ale o to silnější může být od závodu v Indianapolisu. Kdo ví. V jeho případě je Assen naprosto speciální místo, protože pokud si vzpomínáte na uplynulý ročník, tak tam si ve čtvrtečním druhém tréninku zlomil levou klíční kost. Ještě týž den večer odletěl do Barcelony, kde podstoupil operaci a v sobotu v Assenu závodil. Tehdy si Lorenzo získal velký respekt, a zároveň to byl risk jako hrom. Závod dokončil pátý, což bylo úžasné a Lorenzo mohl dál bojovat o titulu mistra světa. Jenže to tehdy ještě netušil, že už v příštím kole přijde na okruhu v Německu další pád … . Závod královské kubatury v Assenu dokončil v roce 2009 na druhém místě a o rok později tam vyhrál. To jsou zatím jeho největší holandské úspěchy v MotoGP, ale je třeba také připomenout dvoje vítězství a jedno druhé místo z doby, kdy ještě závodil s čtvrtlitry. Na rozdíl od vedoucí čtveřice Lorenzo dosud nepřekonal hranici sta bodů a na čtvrté pozici je s náskokem sedmi bodů před pátým jezdcem Ducati, kterým je Andrea Dovizioso.

Pátý v průběžném pořadí je Andrea Dovizioso (Ducati Team) z tovární stáje Ducati. Ital to s Desmosedici umí, to se mu musí nechat, otázkou je, kolik ho to stojí sil a zda v tom bude chtít pokračovat. Každopádně jeho snem bylo závodit v továrním týmu a těch nyní není k dispozici moc, tedy snad kromě Suzuki, což je možná v očích jezdců trošku nejistá sázka. Japonci už předvedli, že dokážou svůj tým během okamžiku stáhnout z mistrovství a takové praktiky řadu z nich pravděpodobně odradí. Tedy přinejmenším ty, kteří by opustili dobré místo kvůli přestupu. Jezdit s GP14 určitě není snadné, ale zázemí mají jezdci u Ducati dobré. Dovizioso teď ztrácí na čtvrtého Lorenza sedm bodů, což není moc, ale vzhledem k tomu, že Lorenzo plánuje útok na vyšší pozice, bude zřejmě těžké se na čtvrtou příčku dostat, protože ani Pedrosa a ani Rossi nemají v plánu stagnovat. Přesto je Dovoziosova pátá pozice velmi dobrá, nemusí zůstat jen u ní.

Nejlepším jezdcem kategorie Open je Aleix Espargaró (NGM Mobile Forward Racing), který může být nakonec rád, že loni od Aspara odešel, třebaže ho to stálo “pár“ tisíc euro. Potom, co byl v roce 2013 nejlepším jezdcem na motocyklu kategorie CRT, má letos znovu nakročeno k tomu aby vyhrál kategorii Open. Z Espargara tak bude jezdec, který by si zasloužil tovární motorku, ale nejenom zasloužil on by s ní také dokázal zajet dobré výsledky a ten, kdo si Aleixe Espargara vybere, určitě neudělá chybu. Může to být Forward Racing, který mu připraví takové podmínky, že nikam nepůjde nebo se objeví nabídka, kterou nebude snadné odmítnout. Otázkou je, z které strany by taková nabídka měla přijít. Třeba tovární Yamaha, tovární M1 … Každopádně je to jezdec, který je prostě schopný a to se počítá.

Český motocyklový závodník Karel Abraham (Cardion AB Motoracing) posledně nebodoval, takže má na svém kontě stále třináct bodů, což mu v této chvíli stačí na průběžné sedmnácté místo. V Assenu zajel brněnský závodník nejlépe v roce 2009, když v závodu čtvrtlitrů projel cílem sedmý. V královské kubatuře je jeho nejlepším umístění patnácté místo z roku 2013. Abraham ztrácí dva body na Cala Crutchlowa, takže o ty může v Assenu bojovat a ve finále se posunout na šestnáctou pozici.

Do víkendu v Assenu už nastoupí uzdravený Danillo Petrucci (Octo Ioda Racing Team), kterého v posledních dvou Grand Prix nahradil Michel Fabrizio, ale ani jednou nebodoval, když v Itálii kvůli poruše závod nedokončil a v Katalánsku projel cílem dvacátý. Petrucci si zlomil levé zápěstí v zahřívacím tréninku v Jerezu a musel s ním na operaci.

Průběžné hodnocení MotoGP:

1 - Marc MARQUEZ - SPA - Honda - 175 bodů
2 - Valentino ROSSI - ITA - Yamaha - 117
3 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 112
4 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 78
5 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Ducati - 71
6 - Pol ESPARGARO - SPA - Yamaha - 58
7 - Aleix ESPARGARO - SPA - Forward Yamaha - 54
8 - Stefan BRADL - GER - Honda - 50
9 - Andrea IANNONE - ITA - Ducati - 41
10 - Bradley SMITH - GBR - Yamaha - 40
11 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Honda - 34
12 - Yonny HERNANDEZ - COL - Ducati - 27
13 - Nicky HAYDEN - USA - Honda - 26
14 - Scott REDDING - GBR - Honda - 25
15 - Hiroshi AOYAMA - JPN - Honda - 24
16 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Ducati - 15
17 - Karel ABRAHAM - CZE - Honda - 13
18 - Colin EDWARDS - USA - Forward Yamaha - 8
19 - Michele PIRRO - ITA - Ducati - 7
20 - Danilo PETRUCCI - ITA - ART - 2
21 - Hector BARBERA - SPA - Avintia - 2
22 - Broc PARKES - AUS - PBM - 1

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist