Osmnáctá GP Sezony – Velká cena Valencie

Tak a je to tady, závěr sezony, na kterou budeme ještě dlouho vzpomínat. Jezdci světového šampionátu mají za sebou celkem sedmnáct Grand Prix a o titulu stále ještě není rozhodnuto v třídách Moto3 a MotoGP. V neděli na všechny čeká závěrečná osmnáctá Velké cena Valencie, která se již tradičně jede na okruhu Ricarda Torma a snad již definitivně rozhodne o letošních šampionech - Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana.

Kapitoly článku

Závodní okruh ve španělské Valencii dokončili v roce 1999 a dnes nese jméno domácího jezdce, kterým je Ricardo Tormo. Španělský závodník jel světový šampionát v kategorii do 50ccm, 90ccm a 125ccm. Nejlepším výkonem jsou dva světové tituly z padesátek, kterých dosáhl v letech 1978 a 1981. V prosinci 1998 teprve šestačtyřicetiletý Ricardo Tormo umírá na leukémii s níž řadu let bojoval. Dráhu ve Valencii na jeho počest přejmenovali na Circuit de la Comunitat Valenciana Ricardo Tormo.

Okruh je ve stylu stadionu s minimálním převýšením, ale s velkou možností sledovat dění všude na trati pro diváky. Dráha měří celkem 4005 metrů, je 12 metrů široká a nejdelší rovinka je dlouhá 876 metrů. V jednom kole jezdci projedou 14 zatáčkami z čehož je 9 levých a 5 pravých.

Bridgestone do Valencie přivezl revidovaný příděl pneumatik. Pro letošní víkend je to u přední pneumatiky asymetrická verze, která byla v letošním roce už několikrát použita, v případě zadního obutí tam jsou pro kategorii Open směsi měkká a střední, tovární specifikace motocyklů můžou použít směsi střední a tvrdé. To vše v asymetrickém provedení vzhledem k nepoměru pravých a levých zatáček.

Pro japonského výrobce pneumatik Bridgestone není Valencie jen posledním podnikem sezony, ale posledním vůbec v jeho čtrnáctileté éře dodavatele pneumatik pro jezdce a týmy královské kubatury. Už příští týden budou jezdci MotoGP testovat s novým dodavatelem obutí, který se stal francouzský Michelin.

Bridgestone pro Velkou cenu Valencie:

Přední hladká pneumatika/směs: extra-měkká, asymetrická a měkká
Zadní hladká pneumatika/směs: měkká, střední a tvrdá (asymetrická)
Pneumatiky do mokra/směs: měkká (hlavní), tvrdá (alternativní)

Rekordy a informace MotoGP – Valencie, Španělsko

Rekord okruhu – Marc Márquez – Honda (2014) – 1'31,515
Nejrychlejší kolo – Marc Márquez – Honda (2013) – 1'30,237
Kvalifikační rekord – Marc Márquez – Honda (2013) – 1'30,237
Maximální rychlost – Cal Crutchlow – Ducati (2014) – 332,4 Km/h

Délka závodu MotoGP30 kol (120,2 km)

Velká cena Valencie – MotoGP 2014:
Stupně vítězů - 1.Márquez (Honda), 2.Rossi (Yamaha), 3.Pedrosa (Honda) .. 17.Abraham (Honda)
Pole position – Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP) – 1'30,843 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Marc Márquez (Repsol Honda) – 1'31,515 sekundy

!!! Nezapomeňte, je tu závěr tipovací soutěže o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2015 !!! - ZDE

MotoGP – Preview

Závěr sezony je dramatický víc než dost. Bojuje se nejen na dráze, ale také mimo ni a to celkem dost intenzivně. Španělská média brání své jezdce, italská své a jen doufejme, že o titulu se v neděli rozhodne na dráze. Valentino Rossi čeká na rozhodnutí Arbitrážního soudu pro sport, kde podal odvolání proti rozhodnutí vedení závodu a zástupců FIM z Malajsie. Chce snížit trest tří trestných bodů, které dostal, protože to znamená start z posledního místa ve Valencii. Rozhodnout se má do pátku, takže to budeme chytřejší. Turbulentní dění v MotoGP komentoval v posledním týdnu skutečně kde kdo, nicméně dle mého názoru bylo nejlepší zprávou týdne to, že Alex De Angelis přiletěl z Japonska domů. Jeho zdravotní stav je nyní natolik dobrý, že může jet do Valencie, třeba jen v roli diváka. Přitom ještě před pár týdny to nevypadalo zrovna ideálně, takže naprosto úžasný progres.

Vedoucím závodníkem světového seriálu MotoGP je Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP). Ital dosud nasbíral 312 bodů, nicméně během cesty po Pacifiku ztratil a z čtrnácti bodů náskoku, který měl před cestou do Japonska, má nyní bodů sedm. V sedmašedesátileté historii mistrovství světa rozhodoval o titulu poslední závod sezony v šestnácti případech a rozdíl sedmi bodů je ten nejmenší a nejtěsnější od roku 1992. Navíc Rossimu stále hrozí, že bude do závodu muset startovat z poslední pozice. V Malajsii dostal za kontakt s Márquezem tři trestné body a společně s jedním bodem z Misana pravidla mluví jasně. Rossi se odvolal, ale výsledek zatím znám není. Už teď ale musí pracovat s variantou, že poslední odstartuje a to znamená, že vypustí přípravu na kvalifikační jedno rychlé kolo a celou víkendovou přípravu věnuje nastavení pro závod. Samotný závod by znamenal hodně velkou komplikaci, protože pokud Lorenzo skončí první nebo druhý, on musí dojet těsně za Španělem. Z posledního místa by to rozhodně bylo velmi těžko proveditelné, ale jak se říká nic není nemožné. Rossimu jde o jeho jubilejní desátý titul, ale ten je stále ještě hodně daleko.

Poznámka: Aby titul mistra světa získal Jorge Lorenzo, potřebuje v cíli dostat Valentina Rossiho za sebe. Pokud Rossi týmového kolegu porazí, splní minimální umístění vůči Lorenzově výsledku závodu nebo Španěl závod dokončí desátý, má titul mistra světa Ital.

Druhým jezdcem v boji o titul mistra světa je Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP), jehož ztráta na vedení a vlastně teď už na titul je sedm bodů. Na rozdíl od Rossiho v jednom závodě nebodoval, přesto je ve hře o první místo v soutěži jednotlivců. Po závodu v Malajsii, kde byl druhý, týmového kolegu nešetřil, když řekl, že Rossi dostal mírný trest za kontakt s Márquezem jen proto, že je to Valentino Rossi. I ten největší optimista musí tušit, že vztahy nejen mezi jezdce, ale také členy týmů Movistar Yamahy nebudou v této fázi roku ideální. Navíc hlavní sponzor Movistar se měl nechat slyšet, že je Rossiho zákrok na Márqueze poškodil, společnost údajně zrušila velkou oslavu vítězství, protože Yamaha vyhrála všechny tři tituly, a bude zajímavé, jak to všechno nakonec dopadne. Rovněž spekulace ohledně Lorenzova předjíždění pod žlutou vlajkou jsou pasé a opravdu nemá cenu je stále dokola zmiňovat. Lorenzo bude určitě rád, když světový titul vybojuje na dráze v přímém boji s Rossim a na to se rozhodně připraví, protože závodit ve Valencii umí. Naposledy tam slavil první místo v roce 2013, jeho soupeř Rossi v roce 2004.

Třetím jezdcem v pořadí je Marc Márquez (Repsol Honda Team), který má třetí místo jisté stejně jako vítězství v soutěží nejlepších jezdců kvalifikací BMW M Award 2015. Španěl byl v úvodu závodního víkendu v Malajsii nařčen Valentinem Rossim, že v Austrálii jel tak, aby pomohl Lorenzovi v boji o titul. Atmosféra byla napjatá a vše pak vyvrcholilo kontaktem mezi oběma jezdci, když bojovali o třetí místo v závodu. Márquez má na věc svůj pohled, Rossi také svůj a pokud by to byli jezdci, které nikdo nezná, tak by se snad ani tolik nedělo. Jenže jsou to jezdci, kteří mají za sebou spoustu fanoušků a tak svým přičiněním spustili neřízenou reakci. Marc Márquez řekl několikrát, že by rád na celou věc zapomněl a soustředil se na závodění, ale to už nyní nebude tak snadné. O nadcházejícím víkendu bude každopádně silným hráčem v poli a rozhodně bude bojovat o vítězství, a pokud ne o zlato, tak o pozice na stupních vítězů určitě.

Vítězem závodu v Malajsii byl Dani Pedrosa (Repsol Honda Team), čtvrtý jezdec průběžného hodnocení šampionátu. Jezdec Repsol Hondy odjel parádní závod, nezaváhal, ustál skutečně náročné povětrnostní podmínky a slavil zasloužených pětadvacet bodů. V jednu chvíli sice měl blízko Lorenza, ale jakmile to zjistil přidal a závod zaslouženě vyhrál. Těsně po skončení závodu Pedrosa zachoval chladnou hlavu a nenechal se vyprovokovat k nějakým zásadním vyjádřením k incidentu Rossi-Márquez, což řada lidí ocenila s velkým uznáním. Kvůli operaci z úvodu sezony po Kataru nebodoval ve čtyřech Grand Prix, přesto od závodu v Mugellu stačil nasbírat tolik bodů, aby byl blízko šance sezonu dokončit čtvrtý. Také Pedrosa je jezdcem, který má na to, aby ve Valencii vyhrál. Španěl tam startoval celkem třináctkrát a z toho byl desetkrát na stupních vítězů, kde šestkrát slavil vítězství. Jednoznačně nejúspěšnější bilance z top jezdců MotoGP.

Pátým jezdcem v pořadí je Andrea Iannone (Ducati Team), který měl smůlu v Austrálii, kde ho trefil racek do hlavy, což ale ustál a získal třetí místo na stupních vítězů. V Malajsii Itala zase při startu trefil nějaký kámen, tentokrát ale ne do hlavy, ale do chladiče a to tentokrát znamenalo stop a nula bodů. Díky tomu a nule z Japonska se před něho dostal Dani Pedrosa, takže oba jezdce teď dělí dva body a mimo souboje o titul je tu velmi zajímavá bitva o celkové čtvrté místo, které chce Iannone zpátky. První sezona v barvách továrního týmu Italovi vyšla a určitě s ním bude vedení spokojeno.

Nejlépe postaveným jezdcem netovárního týmu je šestý Bradley Smith (Monster Yamaha Tech 3). Jezdec satelitní Yamahy M1 ztrácí na pátou pozici sedmnáct bodů, což je na jeden závod celkem dost k vymazání, ale vzhledem k tomu, že Iannone v posledních třech závodech dvakrát nebodoval, určitě to není nemožné. Bradley Smith má rozhodně dobrou sezonu a s umístěním také v jeho případě musí být spokojeni.

Nejlepším nováčkem roku bude Maverick Viñales (Team Suzuki Ecstar). Španěl jede v sedle Suzuki a stejně jako loni v Moto2 předvádí, že je velice univerzálním jezdcem. Je mu celkem jedno, zda je to stroj třídy Moto3, Moto2 nebo MotoGP, hlavně potřebuje výkon a může bojovat s nejlepšími. Právě ten výkon zatím Suzuki trošičku schází, ale určitě na tom do příštího roku zapracují. Viñales je průběžně dvanáctý a šance sezonu ukončit v první desítce stále žije.

V kategorii Open je vedoucím jezdcem průběžně patnáctý Hector Barbera (Avintia Racing). Španěl na tom mohl být o poznání lépe, ale v Malajsii kolidoval v zahřívacím tréninku s Polem Espargarem, který skončil na zemi s bolestivě naraženým krkem. Barbera za to dostal trestný bod a protože měl čtyři, startoval poslední a nakonec byl rád za tři body.

Američan Nicky Hayden (Aspar Team MotoGP) jede ve Valencii svůj poslední závod v seriálu Grand Prix. V roce 2006 slavil na dráze Ricarda Torma titul mistra světa, letos se na stejné dráze tento sympatický závodník loučí s královskou kubaturou. Pro všechny jeho fanoušky je povzbudivý ten fakt, že přestupuje do mistrovství světa superbiků, kde pojede s Hondou, takže se máme rozhodně na co těšit. Může se stát totiž prvním jezdcem, který vyhrál titul jak v MotoGP, tak ve WSBK.

Za zraněného Karla Abrahama pojede poslední závod sezony Anthony West (AB Motoracing). Český závodník ale ve Valencii bude, protože si nechce nechat ujít napínavý závěr sezony, ale především má jednat o své další budoucnosti v mistrovství světa. Nabídky má, takže asi nebudeme dlouho čekat na rozhodnutí. Tedy alespoň doufám.

Westův krajan Broc Parkes (E-Motion IodaRAcing Project) Ve Valencii nahradí zraněného Alexe De Angelise. Jezdec ze San Marina těžce havaroval v Japonsku, ale teď už je doma a dokonce bude ve Valencii. To je naprosto fantastická zpráva. Na divokou kartu nastoupí Michele Pirro (Ducati Team), který tak dostal šanci pokračovat v nastaveném tempu, které předvedl v Misanu, kde se kvalifikoval na páté místo ve druhé řadě, ale těsně před startem ho zastavila porucha techniky.

Oficiální tiskovou konferenci, která byla ve čtvrtek plánovaná na pátou hodinu odpolední, odvolali a jezdci MotoGP mají společně s vedením svých týmů mimořádnou schůzku s nejvyššími autoritami vedení soutěže a FIM. Samozřejmě je to následkem událostí z Malajsie a všemu, co potom následovalo. Už nyní je zřejmé, že z této schůzky budou nějaké výstupy stejně jako brífinky jezdců tovární Hondy a Yamahy.

MS silničních motocyklů 2015 – MotoGP:

1 - Valentino ROSSI - ITA - Yamaha - 312 bodů
2 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 305
3 - Marc MARQUEZ - SPA - Honda - 222
4 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 190
5 - Andrea IANNONE - ITA - Ducati - 188
6 - Bradley SMITH - GBR - Yamaha - 171
7 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Ducati - 153
8 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Honda - 118
9 - Danilo PETRUCCI - ITA - Ducati - 107
10 - Pol ESPARGARO - SPA - Yamaha - 103
11 - Aleix ESPARGARO - SPA - Suzuki - 97
12 - Maverick VIÑALES - SPA - Suzuki - 92
13 - Scott REDDING - GBR - Honda - 83
14 - Yonny HERNANDEZ - COL - Ducati - 53
15 - Hector BARBERA - SPA - Ducati - 33
16 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Aprilia - 29
17 - Loris BAZ - FRA - Yamaha Forward - 28
18 - Stefan BRADL - GER - Aprilia - 17
19 - Jack MILLER - AUS - Honda - 17
20 - Nicky HAYDEN - USA - Honda - 16
21 - Eugene LAVERTY - IRL - Honda - 9
22 - Katsuyuki NAKASUGA - JPN - Yamaha - 8
23 - Michele PIRRO - ITA - Ducati - 8
24 - Mike DI MEGLIO - FRA - Ducati - 8
25 - Hiroshi AOYAMA - JPN - Honda - 5
26 - Takumi TAKAHASHI - JPN - Honda - 4
27 - Toni ELIAS - SPA - Yamaha Forward - 2
28 - Alex DE ANGELIS - RSM - ART - 2

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist