Osmnáctá GP sezony - Velká cena Valencie

Poslední podnik letošního ročníku motocyklového MS přivítá Valencie, třetí největší město Španělska. Na okruhu Ricarda Torma v neděli ukončí sezonu 2012, nicméně už v pondělí začíná příprava na novou 2013. O titulech je v jednotlivých kubaturách rozhodnuto, ale to neznamená, že ve Valencii už není o co bojovat - Gran Premio Generali de la Comunitat Valenciana.

Osmnáctá GP sezony - Velká cena Valencie

Kapitoly článku

Moderní závodní komplex ve Valencii Španělé dokončili v roce 1999 a ve stejném roce tam poprvé zavítala motocyklová Grand Prix, která na tomto okruhu od roku 2002 tradičně ukončuje sezonu. Okruh ve Valencii měří celkem 4005 metrů, nejdelší rovinka je dlouhá 876 metrů a v jednom kole, které jezdci jedou proti směru hodinových ručiček, je celkem čtrnáct zatáček – devět levých a pět pravých. Bridgestone přiveze do Valencie měkkou a střední směs pro přední pneumatiky, pro zadní asymetrickou pneumatiku bude k dispozici směs střední a tvrdá. V případě pneumatik do mokra je hlavní směs měkká, alternativou její tvrdší varianta.

MotoGP - preview

Před posledním podnikem sezony 2012 je v kubatuře MotoGP otázka prvních třech medailových pozic vyřešena. Titul mistra světa vyhrál Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Team), titul vicemistra Dani Pedrosa (Repsol Honda) a třetí bronzová pozice patří Casey Stonerovi (Repsol Honda).

Jorge Lorenzo si svůj v pořadí druhý titul světového šampiona kubatury MotoGP pojistil už v Austrálii a ve Valencii si k tomu převezme klíčky od nového auta za vítězství v soutěži BMW M Award pro nejlepšího jezdce kvalifikací. Už to vypadalo, že souboj o mistrovství nakonec vyvrcholí ve Valencii, ale nakonec se vše rozhodlo už v předposledním podniku na Phillip Islandu. Do Valencie přijde Lorenzo v klidu a pohodě, poslední závod sezony si tak může užít a přitom už myslet na první testy, které po dvouleté přestávce absolvuje znovu s Valentinem Rossim. Titul vyhrál Jorge Lorenzo zcela zaslouženě, protože jeho letošní série prvních a druhých míst je bilancí skutečného šampiona. Současný Jorge Lorenzo je v mnohém jiný než ten, který k Yamaze přišel v roce 2008. Dokáže si udržet nadhled, je zkušenější a už nikomu nemusí dokazovat, že patří mezi světovou elitu. Teď to bude znovu on, kdo ponese terč na zádech a ostatní se ho budou snažit porazit. Nicméně pro rodáka z Mallorky to už neznamená nic jiného než jen novou motivaci pro obhajobu titulu.
V případě Daniho Pedrosy byl poslední závod v Austrálii skutečně sportovní tragédií, protože letos absolvoval perfektní sezonu bez zranění a měl, alespoň do Velké ceny San Marina, velkou šanci mistrovství vyhrát. V Aragonii, Japonsku a Malajsii triumfoval a postupně ztrátu na Lorenza stahoval. Šance tu byla a mohlo se rozhodnout až ve Valencii. Bohužel stačila drobná chyba, která znamenala, že závod v Austrálii nedokončil a tím souboj o titul prohrál. Na vítězství v šampionátu Pedrosa čeká od roku 2006, ale jak už to tak vypadá, tato meta je pro něho zakletá. Už po Valencii má v garáži nového týmového kolegu Marca Márqueze, což je samozřejmě velká konkurence pokud ne už v příštím ročníku, tak v tom dalším určitě. Pedrosovi nezbývá než zmobilizovat všechny síly a o vítězství se pokusit v příštím roce. Nyní je vítězství v posledním závodu sezony to pravé, čím by španělský jezdec tovární Hondy rád letošní ročník uzavřel.

Valencie bude pro Casey Stonera posledním závodem kariéry jezdce motocyklového mistrovství světa, protože se rozhodl definitivně skončit. Tento talentovaný Australan se mezi světovou elitou dokázal prosadit, vyhrál v královské MotoGP dva tituly, zatím jako jediný našel společnou řeč s prototypem Ducati a nebýt zranění kotníku z Indianapolisu, obhajoval by o titul až do konce. Ukončení kariéry si jistě představoval jinak, ale vítězstvím v domácí Grand Prix na Phillip Islandu si rozhodně splnil sen rozloučit se s domácím publikem jako vítěz. Australané Stonerovi projevili ovace hodné šampiona a pro všechny jezdce, kteří s ním v tu dobu stáli na pódiu, to byla neuvěřitelně emotivní záležitost. Co přimělo Casey Stonera ukončit kariéru, tak o tom se možná bude ještě dlouho spekulovat, nicméně je velmi pravděpodobné, že s narozením dcery, Australan jednoznačně přehodnotil své životní priority.
Své jisté má Andrea Dovizioso (Monster Yamaha Tech 3), protože ten je po sedmnácti kolech šampionátu v průběžném hodnocení čtvrtý a na této pozici také ukončí letošní šampionát. Závod ve Valencii bude pro Itala jeho posledním v sedle satelitní Yamahy Monster Tech 3, protože už od úterka by měl testovat italskou tovární Desmosedici. Na Doviziosa teď čeká poměrně výrazná změna, protože po dlouhém období s Hondou mu letos litrová M1 viditelně sedla a s Ducati to bude rozhodně o něčem jiném.

Páté místo Álvara Bautisty (San Carlo Honda Gresini) je vlastně první pozicí, o kterou se bude ve Valencii bojovat. Španěl byl letos dvakrát na stupních vítězů, jednou závod nedokončil a před posledním závodem sezony je blízko svému nejlepšímu umístění v královské kubatuře, kde závodí od roku 2010. V posledních dvou letech byl s týmem Rizla Suzuki třináctý, takže bitva o celkové páté místo je v jeho případě dost výrazná změna k lepšímu. Přestup k týmu Fausta Gresiniho Španěla vrátil zpátky do hry o přední příčky a to je pro Bautistu možnost, jak vytěžit ze svého talentu maximum. Na loňský start závodu ve Valencii určitě v dobrém nevzpomíná, protože tam v první zatáčce spadl a do štěrku únikové zóny poslal trojici jezdců Ducati Nicky Haydena, Valentina Rossiho a Randy De Punieta.
Loni byl Valentino Rossi (Ducati Team) sedmý, letos bojuje o celkové páté místo. V Italově případě se jedná o poslední závod s Ducati, protože se po skončení sezony vrací zpátky k tovární Yamaze. V sedle litrové YZR-M1 se může pokusit zdolat takové rekordy motocyklového šampionátu, jako například celkový počet vítězství v seriálu Grand Prix, kde mu na rekordních 122 vítězství krajana Giacoma Agostiniho chybí sedmnáct vyhraných závodů. V první řadě by ale rád důstojně ukončil své působení u Ducati a ve Valencii zajel co nejlepší výsledek. Po skončení sezony 2010 všichni netrpělivě očekávali, jak bude vypadat jeho první test s Desmosedici. Tehdy měl sice problémy s ramenem a musel na operaci, ale jak později italský jezdec uvedl, už tehdy si uvědomil, že je zle.

Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3) loni ve Valencii vyhrál titul pro Nováčka roku 2011, letos je průběžně sedmý a má šanci bojovat o celkovou pátou příčku, ale také o šestou pozici Valentina Rossiho. Nebude to mít jednoduché, ale ta šance tu je a musí se ji pokusit využít tím, že si na konto připíše třetí umístění na stupních vítězů. S Casey Stonerm zpátky ve hře to jistě nebude snadné, ale Crutchlow už letos několikrát předvedl, že něco takového není nad jeho síly.
Osmý Stefan Bradl (LCR Honda MotoGP) má titul pro Nováčka roku 2012 jistý, takže nebude chybět na slavnostním galavečeru ve Valencii, kde si tuto cenu převezme. Co se týče jeho šancí postoupit pořadím směrem nahoru, tak ty už teď opravdu nejsou moc velké. Premiérovou sezonu by měl dokončit celkově osmý, pokud neudělá nějakou zásadní chybu. Třináct bodů za ním je devátý Nicky Hayden (Ducati Team) a ten, aby Němce v posledním závodu předstihl, by musel zopakovat výkon z Malajsie, kde projel cílem čtvrtý.

První desítku uzavírá Ben Spies (Yamaha Factory Team). Američan bude chybět také v posledním závodu sezony, protože zranění z Malajsie si nakonec vyžádá deset až dvanáct týdnů léčby. To znamená, že Ben Spies přijde o první testy s Ducati Pramac Racingu, jeho nového týmu pro sezonu 2013. Spolu s Doviziosem je to druhý jezdec Yamahy, který přestupuje na italskou značku a rozhodně bude zajímavé sledovat, jak si s tím oba jezdci poradí. Fakt, že Američan musí první testy vynechat mu ale situaci vůbec v ničem neulehčí. Celá letošní sezony byla pro Bena Spiese jak zakletá a ve stejném duchu se nese také její závěr. Snad si v příštím roce povede trojnásobný šampion americké série superbiků AMA Pro mnohem lépe. Bena Spiese ve Valencii nahradí japonský superbikový šampion a testovací jezdec Yamahy Katsuyuki Nakasuga.
Španěl Héctor Barberá (Pramac Racing) má nyní velkou šanci získat celkovou desátou příčku. Potřebuje k tomu pět bodů, což by pro něho nemusel být velký problém. Pro Barberu je to poslední závod s prototypem MotoGP, protože příští sezonu pojede s CRT týmem Avintia Blusens.

Právě poslední závod sezony bude soubojem týmových kolegů Aleixe Espargara a Randy de Punieta (Power Electronics Aspar) o nejlepšího jezdce nové kategorie CRT, tedy motocyklů s prototypovým rámem poháněným motorem na produkční bázi. Oba jezdci stáje Aspar jedou motocykly italské Aprilie ART (Aprilia Racing Technology) a prozatím je na tom lépe dvanáctý Španěl Espargaró, protože vede s náskokem jedenácti bodů.
Český jezdec Karel Abraham (Cardion AB Motoracing) je před závěrečným podnikem sezony průběžné čtrnáctý, na kontě má rovných padesát bodů a závod ve Valencii, bude jeho posledním v sedle prototypu Ducati. V posezonních testech si Abraham vyzkouší motocykl ART a tím společně s brněnským týmem zahájí novou etapu působení mezi světovou elitou silničních motocyklů.

Kvůli zranění nepojede ani poslední závod sezony 2012 Kolumbijec Yonny Hernández (Avintia Blusens). Do sedla jeho motocyklu BQR usedne Japonec Hiroshi Aoyama, který se tak vrací zpátky do seriálu Grand Prix a v roce 2013 pojede právě s týmem Avintia Blusens.

Průběžné hodnocení MS, MotoGP (17/18):

1 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 350
2 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 307
3 - Casey STONER - AUS - Honda - 238
4 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Yamaha - 208
5 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Honda - 165
6 - Valentino ROSSI - ITA - Ducati - 157
7 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Yamaha - 151
8 - Stefan BRADL - GER - Honda - 135
9 - Nicky HAYDEN - USA - Ducati - 122
10 - Ben SPIES - USA - Yamaha - 88
11 - Hector BARBERA - SPA - Ducati - 83
12 - Aleix ESPARGARO - SPA - ART - 69
13 - Randy DE PUNIET - FRA - ART - 58
14 - Karel ABRAHAM - CZE - Ducati - 50
15 - Michele PIRRO - ITA - FTR - 32
16 - James ELLISON - GBR - ART - 28
17 - Yonny HERNANDEZ - COL - BQR - 28
18 - Colin EDWARDS - USA - Suter - 25
19 - Danilo PETRUCCI - ITA - Ioda-Suter - 19
20 - Jonathan REA - GBR - Honda - 17
21 - Mattia PASINI - ITA - ART - 13
22 - Ivan SILVA - SPA - BQR - 12
23 - Toni ELIAS - SPA - Ducati - 10
24 - Katsuyuki NAKASUGA - JPN - Yamaha - 7
25 - Steve RAPP - USA - APR - 2
26 - David SALOM - SPA - BQR - 1

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 1x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist