Osmá GP sezony - Velká cena Německa

Přesně v polovině července končí nejdelší evropské turné motocyklového seriálu Grand Prix, které odstartoval květnový víkend v Jerezu a dále pokračovalo závody ve Francii, Itálii, Katalánsku a Nizozemsku. Nyní je na řadě poslední z šesti evropských Grand Prix v řadě - eni Motorrad Grand Prix Deutschland.

Osmá GP sezony - Velká cena Německa

Kapitoly článku

Závodní okruh Sachsenring dokončili v roce 1996, ale v okolí města Chemnitz se závodilo už od dvacátých letech minulého století. V roce 1990 padlo rozhodnutí silniční okruh dál k závodění nevyužívat kvůli husté zástavbě a vznikl nápad postavit nový závodní areál, který motocyklovou Grand Prix poprvé přivítal v roce 1998. Loni na Sachsenringu řešili jak dál a řešením byl podpis smlouvy, která jim zaručuje pořadatelství Velké ceny Německa až do roku 2016.

Dráha závodního okruhu, který leží 100 kilometrů západně od Drážďan, měří celkem 3671 metrů s nejdelší rovinkou dlouhou jen 700 metrů. Jezdci v jednom kole projedou celkem 13 zatáčkami, ale z toho je hned deset levých a jen tři pravé. Z toho důvodu Bridgestone pro německý podnik dodává zadní asymetrické pneumatiky, protože jedna z nejtěžších zatáček je na pravou ruku a tam je velmi důležité, aby pravá strana pneumatiky okamžitě dokázala poskytnout optimální úroveň přilnavosti.

Po závodu německé Grand Prix zahájí týmy nižších kubatur letní dovolenou. Na jezdce a týmy královské kubatury ještě čeká cesta na západní pobřeží Spojených států, kde 21. července uzavřou závodem Velké ceny USA první polovinu letošní sezony.

MotoGP – preview

Na půdu Německa přijíždí v pozici vedoucího jezdce průběžného hodnocení kubatury MotoGP Dani Pedrosa (Repsol Honda Team), který si do této chvíle nasbíral 136 bodů, což mu nyní dává náskok devíti bodu na druhého jezdce v pořadí. Německý okruh španělskému jezdci HRC viditelně sedí, protože tam mimo úspěchů v nižších kubaturách vyhrál celkem čtyřikrát závod královské kubatury a v posledních třech letech nepoznal na Sachsenringu soupeře, který by ho dokázal porazit. Jedině rok 2008 nebyl zcela ideální, protože tam v deštivém závodu Pedrosa vedl, ale havaroval a skluzem přes obrubník si zlomil ruku. Na to teď Pedrosa nemůže myslet, protože má možná jednu z největších příležitostí elitní kubaturu světového šampionátu vyhrát. Španěl bodoval ve všech úvodních sedmi závodech a jen ve dvou případech chyběl na stupních vítězů.
Hodně divoký závodní víkend si v Assenu prožil Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing), jenž si ve druhém čtvrtečním tréninku zlomil klíční kost, odletěl do Barcelony, kde ho v pátek brzy ráno operovali, aby už v sobotu dopoledne nastoupil do zahřívacího tréninku a odpolední závod dokončil pátý. Díky tomuto výkonu neztratil krok s vedoucím Pedrosou, na kterého nyní ztrácí devět bodů. Navíc jezdec tovární Hondy závod v Nizozemsku dokončil mimo stupně vítězů, takže Lorenzo celou situaci zvládl s minimálními škodami. Samozřejmě Lorenzova klíční kost může v Německu sehrát důležitou roli, protože zatím nikdo neví, jak dalece bude jezdce tovární Yamahy zranění omezovat. Přece jenom, jsou jen dva týdny a to není moc.

Jedno vítězství, jeden nedokončený závod, ale jinak vše umístění na stupních vítězů, tak to je bilance třetího jezdce průběžného hodnocení Marca Márqueze (Repsol Honda Team), jenž dosud nasbíral 113 bodů a je zároveň posledním jezdcem, který po sedmi závodech překročil hranici sta bodů. Také Márquez v Assenu tvrdě havaroval, když vyjel na ještě ne zcela suchou trať na hladkém obutí, což byl hodně velký risk, který se opravdu nevyplatil. Z karambolu Márquez vyvázl se zlomeninou malíčku a prstu u nohy, což bylo vzhledem k intenzitě pádu nakonec velké štěstí. Na vedoucí pozici ztrácí Márquez třiadvacet bodů, na druhého Lorenza je jeho ztráta čtrnáct bodů a před čtvrtým Crutchlowem si drží solidní odstup šestadvaceti bodů. Na dráze Sachsenrigu Márquez vyhrál také poslední tři závody, ale v roce 2010 to bylo v nejnižší kubatuře do 125ccm a v posledních dvou letech zase v kubatuře šestistovek Moto2. V sedle litrového prototypu pojede v Německu poprvé, ale u Márqueze jsme si už mohli zvyknout, že jeho adaptace novým podmínkám probíhá opravdu velmi rychle.
Čtvrtý v pořadí Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3) je v této fázi šampionátu nejlepším z netovárních závodníků. Na kontě má 83 bodů a za sebou velmi úspěšný úvod sezony, kde se mu podařilo třikrát umístit na stupních vítězů, třikrát startovat z první řady a z toho jednou z pole position. Britovým cílem je jednoznačně jezdit tak, aby v každém závodě bojoval o pozice na stupních vítězů, což samozřejmě není jednoduché, ale vzhledem k jeho výkonů to také není nemožné. Cal Crutchlow před týdnem testoval na novém okruhu v Argentině, který se mu líbil a kde už v příštím roce možná bude závodit s jiným prototypem než současnou M1. Kromě samotného závodění je totiž pro Crutchlowa nyní důležité období vyjednávání o jeho dalším angažmá. Britský závodních chce jezdit továrnu, ale u Yamahy není v továrním týmu místo ani naděje na tovární stroj, což jeho pozornost obrací ke konkurenci. Jedna z možností je cesta k tovární skupině Ducati, ale tam si opravdu netroufnu spekulovat. Možná by nebylo špatné se zeptat třeba Doviziosa … . Uvidíme, jak to nakonec dopadne. Britův manažer se nechal slyšet, že žádají konkurenceschopnou techniku a plat, takže uvidíme.
Na víkend v Assenu bude v dobrém vzpomínat Valentino Rossi (Yamaha Factory Racing), protože na nizozemské dráze Ital vyhrál poprvé závod MotoGP od Grand Prix Malajsie 2010. Navíc to byl jeho osmdesátý triumf, takže pro Rossiho zcela určitě ideální víkend. Rossi společně s Yamahou po Barceloně testoval a tehdy uvedl, že se jim podařilo najít nastavení, kterým získal potřebný cit s předkem motorky, který tak dlouho hledal. Hned v další Grand Prix vyhrál závod, a i když byl Jorge Lorenzo zdravotně indisponován, dá se říct, že Valentino Rossi našel onu tajemnou formuli, která mu vrátí potřebnou důvěru a tah na branku. Víc prozradí Německo, kde se mu v minulosti dařilo a pokud uspěje i tam, má vedoucí trojice pro druhou polovinu sezony silného soupeře. Na čtvrté místo Cala Crutchlowa ztrácí jen dva body.

Dvacet bodů za Rossim je jeho krajan Andrea Dovizioso (Ducati Team). Minulý týden italský jezdec tovární stáje Ducati testoval modifikace Desmosedici GP13 na okruhu v Misanu a pro závod v Německu dostal upravenou verzi závodního prototypu. U Ducati intenzivně pracují na zlepšení, protože současná situace není příznivá v rámci propagace značky a toho jsi jsou nejen u Ducati, ale také u Audi vědomi. Ducati plánuje pro příští sezonu nabídnout současné stroje GP13 jako produkční s elektronikou Magneti Marelli. Už jenom z tohoto pohledu potřebují ukázat, že tyto stroje mají šanci uspět v konkurenčním prostředí.
Sedmá pozice v průběžném hodnocení patří Stefanu Bradlovi (LCR Honda MotoGP), který o víkendu pojede domácí podnik světového seriálu. Bradl testoval v Argentině, kde byl ze všech šesti jezdců nejrychlejší, ale mnohem důležitější teď bude především výsledek závodu na Sachsenringu, protože na šestého Diviziosa ztrácí Stefan Bradl čtrnáct bodů a ty by chtěl získat zpátky. V dosavadní části sezony dvakrát nebodoval, což je v tak vyrovnané konkurenci velká ztráta. Loni byl na domácí půdě pátý, a tuším, že v letošním roce by moc rád bodoval umístěním na stupních vítězů. Adeptů na takové umístění je celá řada, ale kdo ví, všechno je možné.

Nejlepším jezdcem kategorie CRT je desátý Aleix Espargaró (Power Electronics Aspar Team), který patří mezi čtyři jezdce, kteří dokázali bodovat v každém z posledních sedmi závodů. Na devátého Álvara Bautistu (GO&FUN Honda Gresini) ztrácí jen tři body a na osmého Nicky Haydena (Ducati Team) bodů šest, takže sezona v podání Espargara je skutečně velmi dobře rozjetá.
Loni kvůli zranění ruky v Německu nezávodil český motocyklový závodník Karel Abraham (Cardion AB Motoracing). Letos je Abraham v pořádku, takže má na německém okruhu příležitost si polepšit v průběžném hodnocení, kde mu nyní s třemi body patří dvaadvacátá pozice. Navíc je tento okruh nejblíž České republice, takže se dá očekávat, že české zástupce přijeddou podpořit čeští fanoušci závodění na dvou kolech.

Lukáš Pešek (Came Ioda Racing Project) zatím nebodoval ani jednou. V Assenu měl český závodník během závodu problém s motocyklem, který se choval nervózně, negativně měl působit také silný vítr a v neposlední řadě se k tomu přidal zdravotní problém s bolavým pravým ramenem. To vše nakonec vyústilo k předčasnému ukončení závodu. Premiérová mise Lukáše Peška v MotoGP není rozhodně snadná záležitost. Doufejme, že mu v Německu bude přát štěstí.

Průběžné hodnocení sezony po závodu v AssenuMotoGP.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 1x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist