Osmá GP sezony - Velká cena Německa

Nedaleko města Chemnitz se tento víkend odehraje osmé kolo motocyklového šampionátu - eni Motorrad Grand Prix Deutschland. Před začátkem letošní sezony měl Sachsenring existenční problémy v seriálu Grand Prix, jenž koncem června úspěšně vyřešila pětiletá smlouva mezi ADAC a Dorna Sports.

Kapitoly článku

Mistrovství světa silničních motocyklů tak na Sachsenringu uvidíme minimálně do koce roku 2016, což je dobrá zpráva také pro české fanoušky, kteří to na německý okruh nemají tak daleko. Právě z hlediska návštěvnosti je Sachsenring u diváků velmi oblíbený a samotná dráha se také líbí mnoha jezdcům světového šampionátu.

Sachsenring dokončili v roce 1996 a poslední větší rekonstrukce tam proběhla v roce 2003. Dvanáct metrů široká dráha měří celkem 3671 metrů a po Laguně Seca je nejkratší v kalendáři seriálu Grand Prix. Nejdelší rovinka je 700 metrů dlouhá a v jednom kole, které jezdci jedou proti směru hodinových ručiček, projedou celkem deseti levými a jen třemi pravými zatáčkami.
Minimum pravých zatáček je také důvodem, proč Bridgestone přiveze do Sachsenrigu asymetrické zadní pneumatiky. Ty mají na své pravé straně měkčí směsi, které jim umožní rychlé zahřátí a potřebnou přilnavost v momentě, kdy po sérii zatáček na levou ruku jezdec v nájezdu do pravé zatáčky nutně potřebuje přilnavost. To se například loni hned několika z nich stalo osudné. Sachsenring patří mezi nejpomalejší okruhy, ale zároveň mezi ty nejnáročnější, co se týče předních pneumatik. V této chvíli jsou k dispozici pouze nové specifikace 2012, takže se uvidí, jak si s charakterem tratě poradí.

!!! Věnujte pozornost časovému harmonogramu v den závodu. Došlo ke změně v pořadí startů jednotlivých kubatur a tím také ke změně časů. První startuje Moto2, druhá MotoGP a poslední Moto3 !!!


MotoGP

Po závodu v nizozemském Assenu zmizel pětadvacetibodový náskok Jorge Lorenza (Yamaha Factory Racing), který si v úvodní části sezony vybudoval na obhájce titulu Casey Stonera (Repsol Honda). Španěla v první zatáčce po startu srazil padající Álvaro Bautista (San Carlo Honda Gresini), který v tomto kritickém místě začal až příliš pozdě brzdit. Oba jezdci zůstali ve štěrku únikové zóny a měli velké štěstí, že vyvázli bez vážnějšího zranění. Alespoň tak to bylo prezentováno těsně po závodu v případě Jorge Lorenza, protože ten už v neděli musel do nemocnice v Barceloně s podezřením na zlomeninu kotníku. Ta se naštěstí nepotvrdila, ale rozhodně bude Lorenza bolet. Incident z první zatáčky už v průběhu závodu šetřilo Ředitelství závodu a výsledkem je penalizace Bautisty, který na Sachsenrigu bude startovat až z poslední pozice. Lorenzo byl samozřejmě velmi rozčílený, ale nakonec Bautistovu omluvu přijal. V případě Bautisty to nebylo poprvé, protože něco podobného předvedl v posledním závodu sezony 2011 ve Valencii. Tehdy Dovizioso zavadil zadním kolem Hondy o předek Bautistovy Suzuki a Španěl šel okamžitě k zemi. Na to pak následně doplatili oba jezdci tovární Ducati Valentino Rossi a Nicky Hayden plus jezdec satelitní Ducati Randy De Puniet.

Casey Stoner (Repsol Honda Team) má nyní sto čtyřicet bodů, tedy stejný počet, jaký má na svém kontě Jorge Lorenzo. Australan neměl v Assenu jednoduchý víkend, jednou dokonce havaroval a tvrdě dopadl na asfalt. Nicméně dokázal zmobilizovat všechny síly, vyhrát kvalifikaci a o den později také závod. Špička MotoGP je velmi vyrovnaná a každý výpadek může v závěrečném hodnocení znamenat prohru. Boj o titul začíná v Německu pěkně od začátku a teď bude důležitý nejen bezproblémový výkon závodních prototypů, ale také psychická odolnost jednotlivých aktérů. Stoner ve všech sedmi závodech bodoval, jen jednou chyběl na stupních vítězů a nyní má velkou šanci zaútočit na čelo šampionátu a první polovinu sezony uzavřít ve vedení průběžného hodnocení.
Třetí Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) také pravidelně boduje, ale zatím ani jednou nezískal maximální počet za vítězství v závodu. To je právě ten rozdíl mezi ním a vedoucí dvojicí Lorenzo-Stoner. V Assenu měl velkou šanci vyhrát, protože Lorenzo byl od prvního kola mimo hru a poměrně dlouhou dobu (šestnáct kol z šestadvaceti) také vedl závodní pole královské kubatury. Nakonec ale neodolal tlaku ze strany týmového kolegy Casey Stonera a opět se tak musel smířit s pozicí toho druhého v pořadí, což mu zřejmě velkou radost nedělá.

Britský jezdec Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3) má sedmdesát sedm bodů, což mu stačí na čtvrtou pozici v šampionátu, ale už jen jediný bod za ním figuruje pátý Andrea Dovizioso (Monster Yamaha Tech 3). Ital si v Assenu dojel pro své druhé umístění na stupních vítězů s Yamahou a díky tomu má rozhodně velký důvod k radosti. Navíc v závěrečném souboji porazil továrního jezdce Yamahy Bena Spiese a tento okamžik možná jednou sehraje důležitou roli v jeho další kariéře. Dovizioso může litovat ztráty bodů na okruhu v Silverstonu, protože jinak by byla jeho situace mnohem lepší. Šéf francouzské stáje Herve Poncharal má nyní skvělou dvojici jezdců, parádní výsledky, ale také smlouvu s Bradley Smithem pro rok 2013. Poměrně komplikovaná záležitost, když sponzoři chtějí být vidět a teď je jim jasné, že s Crutchlowem a Doviziosem je jejich investice velmi dobře zhodnocena.
Komplikovaný víkend a stejně tak samotný závod v Assenu zaznamenal tovární jezdec Ducati Valentino Rossi (Team Ducati). Ital do závodu startoval desátý, ale už po druhém kole jel na páté pozici. O ni pak později přišel po souboji s týmovým kolegou. V době, kdy plánoval útok na Haydena, začaly problémy s přilnavostí zadní části jeho motocyklu a Ital postupně zpomaloval. Nakonec zajel do boxů, kde mu vyměnili zadní obutí a po návratu zpět do závodu si dojel pro body za třinácté místo. Technici Bridgestone odeslali jeho zadní pneumatiku do Japonska, kde bude předmětem analýzy, proč u ni došlo k tak destrukčnímu opotřebení. Odstupem času to můžeme hodnotit, jako celkem zajímavý moment. Na Rossim totiž nebylo vidět sebemenší rozčílení. Motorku neopřel cestou o první lepší plot, prostě přijel před garáž, počkal si až mu mechanici nasadí měkčí směs a odjel znovu závodit. Možná je se vším smířený, ale je také docela možné, že už je nyní duchem v příští sezoně, která s rudou nemá nic společného.

Sedmý Nicky Hayden (Ducati Team) ztrácí na Rossiho dva body. V posledních dvou závodech byl v cíli pokaždé před svým týmovým kolegou a podobně si vede také v trénincích a kvalifikacích. Není výjimkou, že v přípravě figuruje blízko první pětky a to znamená, že už třeba v Německu může Rossiho odsunout na sedmou pozici. Američan je v poslední době velmi otevřený, nemá problém hovořit třeba o tom, že velmi pochybuje, že by pro sérii závodů v Americe dostali slibovaný nový materiál. Právě do Spojených států měly odcestovat nové stroje Desmosedici a v tomto směru se také hovořilo, že na základě jejich výkonů se Valentino Rossi rozhodne, zda s Ducati prodlouží smlouvu. Jeho oznámení se očekává koncem srpna, to znamená právě po závodech v Laguně Seca, Indianapolisu a Brně. Zatím se ale příliš nehovoří o tom, co má v plánu Nicky Hayden, takže aby to nebylo ještě větší překvapení než Rossiho ano zůstávám nebo ne odcházím.
Průběžně osmý je Álvaro Bautista (San Carlo Honda Gresini). Doposud bodoval v každém závodu, ale to samozřejmě pádem v Assenu skončilo. Španěl tím rozhodně ztratil, ale i tak to není vůbec špatné, protože na šesté místo mu nyní chybí jen tři body. Samozřejmě start z poslední pozice není nic, co by naznačovalo, že si v Německu nějak výrazněji polepší, ale ta možnost tam samozřejmě je. Kvalifikaci může využít k tréninku nebo ji absolvovat s motorem, který má své nejlepší už za sebou. Každopádně teď bude muset zapracovat na své reputaci, protože takové manévry nejsou vítané. Stát se to může každému, ale pokud je to opakovaně, tak to už moc dobré není. Co to může pro Bautistu znamenat? Příliš velká snaha něco podobného nezopakovat může Španěla samozřejmě zpomalit.

Stefan Bradl (LCR Honda MotoGP) v Assenu zajel nejlepší kvalifikaci své premiérové sezony v MotoGP, když se kvalifikoval jako čtvrtý do druhé řady. Šance na nejlepší výsledek v závodu se tak automaticky nabízela, ale německý jezdec tuto možnost nevyužil, protože závod nedokončil. Pro něho a jeho tým velké zklamání a v této chvíli devátá pozice v průběžném hodnocení. V Německu je Bradl doma, takže velká pozornost médií a fanoušků. Tento nápor bude muset ustát, protože nula bodů na Sachsenrigu by nebyla dobrá reklama pro vycházející hvězdu našich západních sousedů. První desítku uzavírá Ben Spies (Yamaha Factory Racing), jenž po komplikovaném úvodu sezony pomalu, ale jistě zlepšuje své výkony a v Assenu zaznamenal čtvrtým místem svůj zatím nejlepší výsledek sezony.
Nejlepším jezdcem kategorie CRT je dvanáctý Španěl Aleix Espargaró (Power Electronics Aspar). Tato pozice mu zůstává řekněme ze setrvačnosti, protože cílem TT Assenu neprojel a jen jediný bod za ním je třináctý Randy De Puniet (Power Electronics Aspar). Francouz naopak v Assenu zazářil, protože skončil osmý a to je dosud vůbec nejlepší výsledek jezdce CRT. Nutno podotknout, že v Assenu projelo cílem závodu MotoGP jen čtrnáct jezdců z dvaceti startujících. Příjemným překvapením je Michele Pirro (San Carlo Honda Gresini). Tento jezdec absolvoval před zahájením sezony jen jediný test a nyní je čtrnáctý, tři body od pozice nejlepšího jezdce CRT Espargara. Uvidíme, jaký bude stav po závodu v Mugellu, ale vůbec není vyloučeno, že to bude právě Pirro, kdo do druhé poloviny sezony nastoupí z pozice TOP jezdce CRT.
Potom, co kvůli zranění Karel Abraham (Cardion AB Motoracing) vynechal britskou Grand Prix, odhodlaně nastoupil do příprav na holandskou TT, ale zraněná ruka mu neumožnila plnohodnotně trénovat. Dostával sice injekce, které snižovaly bolesti, ale to zároveň způsobovalo znecitlivění ruky. Pro motocyklové závodníky je cit v ruce samozřejmě klíčový a protože bez umrtvení ve warm upu nezajel ani čtyři kola za sebou, lékaři mu start v závodu nedoporučili. Český jezdec bude chybět také na Sachsenrigu a cílem je nastoupit v italském Mugellu.

V Německu nahradí Karla Abrahama testovací jezdec italského výrobce Ducati, Franco Battaini. „Franco je zkušený a kvalitní jezdec, který s námi už spolupracoval při druhých předsezonních testech v Sepangu, které Kája vynechal kvůli zranění zad. Tehdy nám hodně pomohl pokročit v nastavení Kájovy motorky a myslím, že šlo oboustranně o velmi dobrou spolupráci. Věřím, že tento víkend na ni navážeme," uvedl Karel Abraham senior.

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist