Očaroval Stoner Rossiho?

"Valentinovy řeči o mé osobě mě pronásledují řadu let a štvou mě", říká Casey Stoner a zároveň vysvětluje, proč nedokáže vzpomínat na Ducati v dobrém a proč ho vytáčejí neustálé Rossiho výmluvy. V rozhovoru pro SpeedWeek si ale nebere "klokan" rozhodně před ústa servítky a říká vše tak, jak si to myslí. Ostatně čtenáři si mohou udělat každý svůj názor.

Základní číselná fakta k článku

12 - Casey Stoner vyhrál během pěti roků éry 800-vých motocyklů celkem 33 závodů, o 12 více než Rossi.

150 - Stoner získal za toto období 1142 bodů, tedy o 150 bodů více než Rossi.

470 - Na špici závodů objel Stoner během těchto 5 roků 889 kol, tedy o 470 více, než Rossi.

10 - Stoner má na svém kontě celkem 27 nejrychlejších kol v závodě, tedy o 10 více než Rossi.

14 - Stoner vybojoval celkem 28 Pole position, tedy o 14 více než Rossi.

Když vyhrál Stoner v roce 2007 svůj první titul mistra světa, tam se musel vypořádat s kritikou, že to bylo jen díky tomu, že jako jediný špičkový pilot používal pneumatiky Bridgestone.
Stoner je na nejlepší cestě stát se legendou! Proč? Jako jeden z mála dokázal vyhrát v královské kubatuře titul mistra světa na dvou různých značkách motocyklů a to dokonce hned v prvním roce svého závodění na novém motocyklu.

Ovšem daleko více než jeho vlastní skvělé výsledky jsou v protikladu neúspěchy Rossiho u Ducati. Vždyť italský jezdec se ani na dostřel nepříblížil Stonerovým úspěchům, který vyhrál během čtyř roků s Ducati 23 závodů. A také to, že se stejným materiálem vybavení Pedrosa a Dovizioso byli Stonerem jednoznačně poráženi na celé čáře.
Rossiho slovní válka. Ostatně vítězné šampaňské muselo Stonerovi chutnat ještě daleko sladčeji, když si Rossi s Burgessem z něho neustále dělali legraci a třeba Burgess řekl: "Problém s předním "zaklapovacím" kolem u Ducati vyřeším za 80 sekund". No dvanáct Rossiho letošních pádů, z toho minimálně víc jak polovina přes přední kolo, této teorii australského technického guru moc neodpovídá. 

"Veškeré jeho zesměšňování mých výsledků a jejich zlehčování mě pronásledovalo u Ducati řadu let. Navíc on také říkal, že Ducati je nejlepší motorka ve startovním poli a ještě, že jsem měl ty nejlepší pneumatiky ze všech. Vše se ale změnilo, když si sám sedl na Ducati a nepodařilo se mu nic jiného, než předtím Marcu Melandrimu či Nickymu Haydenovi. Jeho aktuální výroky byly pouze k smíchu. Nemotivovaly mě sice víc, já nic takového nepotřebuji, ale smál jsem se. Od začátku jsem totiž věděl, že on na Ducati nebude rozhodně rychlejší než já. O tom jsem byl přesvědčen na 100%. Na začátku roku se vymlouval na zranění ramene, ale své nejlepší výsledky získal právě s tímto zraněním. A když se rameno konečně uzdravilo, tak se jeho výsledky zhoršily. A ty jeho výmluvy pokračovaly až do samého finále. A oni už ani nevěděli, kterým směrem se mají vydat", říká dále v rozhovoru pro SpeedWeek Casey Stoner.
Doslova šokem byla pro Rossiho malá sebedůvěra a špatný pocit z předního kola a z toho plynoucí počet letošních pádů, celkem dvanáct, tedy o plných šest více než v jeho "rekordním" roce 2007.

A tak Rossi začal experimentovat a během sezóny vystřídal celkem tři různé motocykly s hodně hubeným výsledkem - jedním podiovým umístěním v Le Mans.
Stoner mohl jen těžko skrývat ironický úsměv, neboť z Rossiho tábora se dříve neustále ozývaly hlasité názory, že není schopen vyvinout motocykl a dát inženýrům přesné a konktrétní informace. K tomu říká Stoner následovně: "Že mám radost z mého titulu daleko větší, než by se dalo očekávat, má hodně společného s kritikou od Rossiho a od Jerryho. Pořád říkali, že my u Ducati nevíme, co máme dělat. Ale oni samotní byli letos desetkrát více spletení než tenkrát my. Chtěli něco a dostali to. A pak zase něco jiného a obdrželi všechno. Ale nic nefungovalo. Nevylepšili vůbec nic a na konci roku byli tak daleko vzadu jako na jeho začátku. My jsme aspoň věděli, kterým směrem se máme vydat. Ale bohužel za mých časů u Ducati nebylo tolik peněz. Nyní mají peněz dost a přesto..."

Žádní geniové. Stoner dále říká, že sezóna 2011 jasně ukázala, že Rossi a Burgess nejsou žádní geniové co se týká nastavení motocyklu a byli jen tak dobří, jako byl hardware, který opustil továrnu: "Začali sezónu jako géniové. Dokonce je někteří přirovnávali k inženýrům. A když šlo všechno úplně blbým směrem, tak začali tvrdit, že přece nejsou inženýři. Jedno se tím ale ukázalo celkem jasně: Žádný jezdec není genius, žádný není inženýr! Prostě přijedeš do boxu a odevzdáš informace, víc totiž nemůžeš udělat. Žádný z jezdců totiž neví, jak přesně nastavit šasí. To všechno ostatní je lež! Ty můžeš týmu říci, ano chci mít nastavení třeba o něco měkčí, ale to je tak všechno. My jezdci neznáme žádná čísla a ani nevíme, co se všechno musí udělat. Od toho jsou tam technici a ti musí být schopni z těchto informací pochopit, co je podstatné."

Přes všechny tyto negativní názory Rossiho o Stonerovi, je aktuální mistr světa přesvědčen, že Rossi bude opět vyhrávat závody Grand Prix: "Valentino má dost talentu na to, aby vyhrál ještě další závody. Ale je hodně příjemné, že musel sám uznat, že není takovým vyjímečným jezdcem, jakého ze sebe řadu let dělal."    

Lítost. Caseymu Stonerovi je líto inženýra Filippa Preziosiho, který je pod obrovským tlakem a který musel na motocyklu Ducati dělat během roku tolik změn a které nepřinesly vůbec nic: "Cítím opravdu lítost za Fillippa a jeho tým. Byli donuceni jít s Ducati úplně netypickou cestou a nedospěli k žádnému úspěchu. To muselo být frustrující. Na podzim 2010 měli v rukou konkurence schopný motocykl. Potom dostali ještě více peněz. Pokud by šli starou osvědčenou cestou, tak by měli možná úspěch. Ovšem Fillippovi bylo hned první den řečeno, musíš vše změnit. Ovšem ty nemůžeš udělat z Ducati Yamahu. Měli se soustředit raději na silné stránky dosavadního motocyklu".
Návrat k Ducati je vyloučený. Stoner dále řekl, že jeho eventuální návrat k Ducati je vyloučený. Jeho cílem je, zůstat u Hondy až do konce kariéry. "Cítím se u Hondy výborně a rozhodně nemám v úmyslu jít někam jinak. Tedy určitě ne po roce 2012. Jsem u Hondy šťastný a doufám, že oni se mnou také. Na straně druhé jsem si dovedl představit, zůstat až do konce kariéry u Ducati, ale tam se některé věci změnily a to i personální."

Rossi to má u Ducati jednodušší. Stoner je názoru, že Rossi má u Ducati daleko více podpory než měl on. Ovšem Ducati dnes říká, že to není pravda, že továrna reagovala na každou změnu, kterou Stoner chtěl: "To není vůbec pravda, nedokázal jsem si změny prosadit. Nehrálo vůbec žádnou roli, jestli jsem to říkal x-krát a zvyšoval tlak. Musel jsem odejít, neboť mé názory nikoho nezajímaly. Když motocykl na začátku sezóny nebyl úplně konkurence schopný, tak se s tím nedalo nic dělat a museli jsme s tím žít celou sezónu. Zřejmě jsem pro ně nepředstavoval žádnou autoritu. "

Tento názor ale nesdílí týmový manažér Vittoriano Guareschi: "Při testech v Sepangu 2010 jsme se Caseyho zeptali: "Co je potřeba změnit?" A jeho odpověď zněla: "Nevím! Tak je to v pořádku." A když chtěl Casey jiný rám, tak ho také dostal. Když chtěl motor Big-Bang, tak jsme mu ho namontovali. Možná to vše nebylo dost. Ale žádná továrna nezmění svoji filosofii, dokud vyhrává závody. Valentino má více nápadů a více zkušeností. Možná proto jsme udělali tolik změn" .

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (25x):



TOPlist