Nicky Hayden si přeje radikální kroky

Ex-mistr světa Nicky Hayden ztratil s továrním motocyklem Ducati v Sepangu 2,1 sekundy na nejlepší čas a nyní doufá, že Ducati bude kromě aktuálního motocyklu vyvíjet paralerně i další bike.

Tovární pilot Ducati Nicky Hayden (31) bojoval se zaťatými zuby při testech MotoGP v Malajsii o každou desetinku vylepšení svého času během celých tří dní, nakonec ale byl továrními piloty Hondy a Yamahy poražen na celé čáře. Na Daniho Pedrosu ztratil 2,084 sec. - vloni na Stonera 2,122 sec., takže vlastně vše zůstalo při starém. Problém Haydena je ovšem to, že mistr světa 2006 má s Ducati pouze jednoroční smlouvu a tak mu jde v jeho páté sezóně u této továrny - pouhá 3 podiová umístění ze 68 startů v závodech Grand Prix - opravdu o všechno.

Populární Američan z Owensboro/Kentucky tak pochopitelně nebyl novinářským otázkám během těchto testů zrovna moc nakloněn.
Nicky, jak by jsi zhodnotil tyto první zimní testy?
"Dobře, zřejmě si sami dovedete představit, že nejsem zrovna nadšený. Naše rychlost nebyla žádný trhák. Věděli jsme, že nás nečeká vůbec lehký test. Zkoušeli jsme být optimisty s tím, že se díky nové motorce posuneme blíže ke špičce. Zároveň nám bylo jasné, že máme v zásadě úplně stejný motocykl jako na podzim, pouze jinak nalakovaný.

Ve stručnosti by se dalo říci: Přání bylo otcem myšlenky.

Podařilo se nám nashromáždit velké množství dat, a také jsme přišli na některé nové myšlenky a informace. Jasně, před námi je hodně práce a my musíme myslet pozitivně".
Je už potenciál této GP13 úplně využitý?
"Dá se říci, že jsme u tohoto motocyklu už vyzkoušeli úplně všechno, tedy možné i nemožné. Zůstává snad jen pro příští test několik myšlenek, které se týkají elektroniky. Ovšem co se týká motocyklu jako takového, tak jsme už vyzkoušeli opravdu vše. A ztráta je pořád stejná".

Takže žádné navrhované změny pro příští test?
"Ne. Jistě, několik maličkostí se ještě může změnit. Ale další test následuje dva a půl týdne po tomto právě skončeném. Během takového časového období se nedají očekávat žádné drastické změny. Jak jsem řekl: možná několik elektronických upgradů".
Nechme stranou časovou ztrátu na Pedrosu. Rookie Bradley Smith Tě ale s privátní Yamahou porazil o 0,2 sec. Co se dá říci na toto?
"Nechci Bradleyho výkon vůbec nějak zmenšovat; prostě jel dobře. Ano, je to jasné, máme před sebou ještě hodně práce".

Co očekáváš pro příští test Ty?
"Jak už jsem řekl, nic dramatického a nového. Testovací pilot Michele Pirro bude také přítomen a snad bude testovat nějaké nové díly. Pro náš ale budou stát v boxech ty úplně stejné motocykly. Máme sice k dispozici na testování novou vidlici od Öhlins, ale doposud se k ní nemůžeme odpovědně vyjádřit".

Tovární týmy Hondy a Yamahy budou testovat v Austinu/Texas; Ducati nebude. Chce snad ušetřit těchto 300.000 Euro?
"Ano, vypadá to tak, ovšem dveře se ještě úplně nezavřely. V příštích dnech se o tom bude ještě jednou v Itálii jednat. Šance stále trvá a já jsem optimistou. Pokud se nezúčastníme, tak první tréninkový den v pátek nebudeme mít žádné výchozí vstupy pro převody, a budeš tak začínat úplně od nuly. Nebudeš vědět vůbec nic, jako jezdec rovněž neznáš tuto trať. Proti Hondě a Yamaze tak nemáš vůbec šanci. Takže stále doufám, že tam pojedeme".

Zkoušel jsi už nové zadní pneumatiky Bridgestone?
"Ano, ty tvrdé zadní jsem zkoušel. Ale bez velkého úspěchu. Lépe sice držely na stranách, ale při trakci jsem nenašel žádné zlepšení".
Dá se ještě s vylepšeným set-upem najít s Ducati nějaké časové zlepšení? Nebo to půjde dopředu pouze s novými díly?
"Potřebujeme pomoc. S několika novinkami na vidlici či na pérování se neposuneme, to jsme už všechno vyzkoušeli. To samo neudělá dvě sekundy."

Ducati nechce nasadit nové díly, dokud je nevyzkouší. Pirro bude testovat krátce před druhým testem v Sepangu ještě v Jerezu. Mohlo by to okamžitě nějak pomoci?
"Jsou připraveny novinky, na které doposud nebyl čas. V továrně Ducati jsou nyní od ledna noví inženýři. Ovšem ti nemohou přijít a hned v následujících dnech nechat produkovat nové díly. To vše potřebuje čas. Musíš hodně věcí otestovat nejdříve na brzdě".

Jaké informace dáš inženýrům Ty?
"Nejde o nějaké kontrétní detaily. U nás je to špatné ve více případech. Není to totiž tak, že máme trochu vibrace nebo že potřebujeme zlepšit jezdecké vlastnosti při vjezdu do zatáček. To nám nepřinese ty chybějící dvě sekundy. Musíme se otevřít novým názorům, novým myšlenkám. Musíme výhledově začít s velkými změnami. Musíme rozšířit náš horizont myšlení".

Přeješ si tedy radikální řezy?
"Ano, musíme změnit kompletní směr vývoje. Možná souběžně dva různé směry. V každém případě se musíme zlepšit ve všech oblastech. Ve všech!"
Takže jsi zastáncem radikálního souběžného projektu. To ale znamená, že obětí bude první polovina této sezóny?
"To může udělat náš testovací tým, náš závodní tým nesmí obětovat polovinu sezóny. Testovací tým je s Pirrem jako s novým testovacím pilotem lépe sestaven než doposud. Nyní existují prakticky dva testovací týmy."

Jak je to vlastně s Tvou motivací? Vypadáš, že jsi hodně pozitivně naladěn?
"Ano, to určitě. Známe tento projekt, a jsme na něho připraveni. Všichni spolupracovníci u Ducati mají vysokou motivaci. Zažijeme hodně změn. Já to pozoruji a vidím změny v jejich práci. Proč bychom právě nyní měli vše vzdát? To by bylo to poslední, co bych udělal. Vždyť máme za sebou teprve první testování!".

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist