Nejzajímavější náhradníci v MotoGP

Svět motocyklových závodů je plný mnoha skvělých jezdců. Ne všichni však získají stálou závodní sedačku v MotoGP. Místy se na gride premier class objeví náhradníci, které můžeme směle nazvat „hvězdnými“! Právě k takovým „záskokům“ v historii čtyřtaktní éry MotoGP se vrací i tento výběr.

2005: David Checa & Fortuna Yamaha Team

Expert na vytrvalostní závod EWC a bratr v paddocku Grand Prix „slavnějšího” Carlose, dostal na MotoGP prototypu svou šanci v roce 2005 v týmu Fortuna Yamaha Team. V týmu zaskakoval za Toniho Eliase. Jezdíc po boku Rubena Xause se výsledkově moc neprosadil, a ve třech víkendech skončil mimo top ten. Jeho bratr Carlos tehdy jezdil v týmu Ducati Marlboro Team a společně tak mohli historicky alespoň párkrát společně stát na startu premier class.

David Checa & Fortuna Yamaha Team

2005: Jeremy McWilliams & Proton KR team

Poslední stálou sezónou pro Jeremyho byla ta z roku 2004 ze sedadla značky Aprilia po boku Shane Byrna. V sezóně 2005 jezdil v šampionátu BSB, během které byl osloven uskupením Proton. Po problémech týmu Kennyho Robertse seniora a rakouské KTM naskočil do jednorázové účasti závodu v České republice se smíšenými pocity. Konflikt těchto dvou stran totiž vyvrcholil právě o víkendu velké ceny. To ale neubírá váženosti hvězdného „záskoku“, tohoto srdcaře světových okruhů. Po poruše motorového senzoru ale závod nedokončil.

Jeremy McWilliams & Proton KR team

2005: Jurgen van den Goorbergh & Konica Minolta Honda

„Létající Holanďan“ Jurgen van den Goorbergh byl známější v dobách kategorie 500 ccm (Kanemoto-Honda, Roberts-Proton). Jako náhradník za zraněného Makoto Tamadu usedl do sedačky Konica Minolta Honda v roce 2005 na dva závody. V Číně obsadil (a to pouze těsně za veterány Maxem Biaggi a Sete Gibernauem) skvělé šesté místo v cíli! Následně, jezdě i ve Francii obsadil pozici číslo čtrnáct. Jezdec ze země větrných mlýnů si v tehdejších 36 letech odskočil ze šampionátu supersport, kde v té době po odchodu z premier class aktivně působil.

Jurgen van den Goorbergh & Konica Minolta Honda

2005: Olivier Jacque & Kawasaki Racing Team

Francouz „OJ“ byl vyhledávaným pilotem i po ztrátě pevné sedačky v MotoGP. V roli náhradníka, testovacího pilota nebo jezdce na divokou kartu jsme ho mohli vidět hned několikrát (2004 na Moriwaki MD5 a 2005 na Kawasaki Ninja ZX-RR). Tím nejzajímavějším startem „nestálého jezdce“ byla GP Číny 2005. Pozoruhodný závod doprovázely velmi mokré podmínky. Pro Oliviera ale byli těmi šťastnými. Zaskakujíc za Alexe Hofmanna si totiž dojel pro druhé místo a dosáhl tak na své jediné pódium v historii MotoGP. Na Kawasaki pak jezdil ještě v roce 2007, pódiový výsledek však už nikdy nezopakoval.

Olivier Jacque & Kawasaki Racing Team

Olivier Jacque 2007

2006: Troy Bayliss & Ducati Corse

Jak bychom mohli vynechat snad nejbombastičtější „záskok“ historie novodobých čtyřtaktních závodů. Fantastický Troy Bayliss v paddocku MotoGP tehdy nebyl žádný nováček. Tento zkušený harcovník absolvoval kompletní sezóny na Ducati Corse i Pons Honda. Po odmlce se v posledním závodě sezóny 2006 představil jako náhrada za zraněného Sete Gibernaua, v závodě premier class ve Valencii. Asi nemusíme být velký znalci historie abychom si vzpomněli, že tento závod vyhrál s jasnou dominancí.

Troy Bayliss & Ducati Corse

2007: Fonsi Nieto & Kawasaki MotoGP

Fonsi Nieto, výrazná osobnost paddocku se představila v sedle premier class jedinkrát. Stalo se tak na motocyklu Kawasaski. Naskočil do závodního víkendu ve francouzském Le Mans a obsadil jedenácté místo v cíli. I přes legendární jméno a historicky skvělé výkony z kategorie 250 ccm se v sedle nejsilnějšího závodního speciálu už nikdy neobjevil.

Fonsi Nieto & Kawasaki MotoGP

2007: Chaz Davies & Pramac Ducati

Velký kamarád Casey Stonera, břit Chaz Davies v úvodních letech závodní kariéry okusil hlavně sedla motocyklů 125 ccm a 250 ccm. Sedačka MotoGP mu však nebyla souzena jako stálému jezdci. Do jejího sedla se však i přes tento osud dostal v roce 2007 a to hned ve čtyřech vystoupeních. V roce 2007 debutoval v MotoGP během Mazda Raceway Laguna Seca za tým Pramac d'Antin Ducati, místo zraněného Alexe Hofmanna. Na konci léta 2007 bylo oznámeno, že Chaz Davies nahradí Alexe Hoffmanna znovu. na poslední tři kola sezóny. Daviesovi byla v roce 2008 u Ducati nabídnuta testovací sedačka, nabídku však odmítl ve prospěch návratu do série AMA.

Chaz Davies & Pramac Ducati

2007: Miguel Duhamel & Gresini Honda

Kanaďan Miguel Duhamel - legenda amerických okruhů (byl za své výkony v AMA uveden do „Motorcycle Hall of Fame“), se v sedačce MotoGP jednorázově představil jako náhradník za zraněného Toni Eliase. Stalo se tak u americké Red Bull Grand Prix v roce 2007. V té době nejstarší jezdec na startu ve svých 38 letech naskočil do závodního víkendu v Laguna Seca, závod však ukončil předčasně.

Miguel Duhamel & Gresini Honda

2008: Ben Spies & Rizla Suzuki MotoGP

Američan zažil svůj závodní debut v sedačce stroje MotoGP v létě roku 2008 jako náhradník za zraněného Lorise Capirossiho, na nezapomenutelném okruhu Donington Park. V té době jezdící na značce Suzuki v Americe, byl Ben jasnou volbou (speciál GSV-R měl možnost vyzkoušet i po sezónních testech 2007 ve Valencii). Jezdec s obrovským potenciálem obsadil v závodě 14. místo a bral v úplně prvním startu pěkné dva body. To nebylo vůbec špatné na „zelenáče“ který si odskočil ze šampionátu AMA. Svým výkonem zaujal natolik, že v témže roce ještě nastoupil jako jezdec na „divokou kartu“, na obou amerických akcích v Laguna Seca a Indy.

Ben Spies & Rizla Suzuki MotoGP

2008: Jamie Hacking & Kawasaki Racing

Jamie Alexander Hacking, s přezdívkou „The Hacker“, je trojnásobný mistr série AMA. V roce 2008 byl povolán jako náhrada za zraněného Johna Hopkinse. Jeho účast ve věku 37 let byla spíše symbolickou, s umístěním na osmnáctém místě. Jeho mise na okruhu Laguna Seca však rozhodně podpořila obchodní záměry „zelených“ v USA.

Jamie Hacking & Kawasaki Racing

2010: Roger Lee Hayden & LCR Honda

Existuje snad známější bratrské závodní trio? Bratři Tommy, Roger Lee a samozřejmě Nicky Hayden. V kategorii Grand Prix si určitě vzpomeneme hlavně na fantastického Nickyho. Nicméně, při dvou příležitostech ho na startu doplnil i jeho bratr Roger Lee. Psal se rok 2010 kdy dalo Roger Lee Haydenovi šanci náhradníka uskupení LCR Honda, poté co si Randy de Puniet zlomil nohu u Grand Prix na německém Sachsenringu. Závod absolvoval na americké půdě a dosáhl solidního jedenáctého místa v cíli.

Roger Lee Hayden & LCR Honda

2011: Josh Hayes & Monster Yamaha Tech 3

Tento v Americe velice považovaný pilot proměnil svůj jediný start v premier class na sedmé místo v cíli. Nahrazoval v té době zraněného Colina Edwardse. Ve smutném „závoji“ předešlých událostí z Malajsie (smutné úmrtí Marca Simoncelliho) to byl super výkon, který trochu zapadl v zapomnění. Navíc, když startoval z úplně zadních pozic. Hayes v letech 2010 až 2012 jasně dominoval sérii AMA, ve které získal kontinuálně tři tituly. Značka Yamaha tak i na základě těchto výkonů přizvala svého elitního AMA superbikového pilota do MotoGP a ten rozhodně nezklamal!

Josh Hayes & Monster Yamaha Tech 3

Informace o redaktorovi

Tomáš Scherer - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist