Návštěvnost Grand Prix 2007

Již několik let má sledovanost motocyklového silničního Mistrovství světa přímo na samotných okruzích stoupající tendenci, v letošním roce byl absolutním rekordmanem český Masarykův okruh v Brně, který tak nejvíce přispěl ke konečnému číslu 2 322 914, což je počet diváků, kteří v letošním roce shlédly závody GP 2007 (údaj je součet všech tří dnů jednotlivých závodů a následně součet všech 18 závodů).

Návštěvnost Grand Prix 2007
Absolutní čísla návštěvností závodních okruhů jsme si představili prostřednictvím tiskové zprávy Automotodromu Brno již včera, dnes se podívejme trochu detailněji na několik základní údajů v návštěvnosti Grand Prix za posledních sedm let, tedy od roku 2001.
Qatar – Doha
V této arabské zemi se jezdí teprve čtvrtým rokem. Qatar je zemí, kde každoročně sleduje závody MotoGP nejméně lidí. Z původních 5089 diváků, kteří přišli v roce 2004 na první GP Qataru, se číslo posunulo na 6744.
Španělsko – Jerez
Tento okruh byl několikrát rekordmanem v počtu diváků na tribunách. Posledních sedm let zaznamenali tamní pořadatelé razantní padesátitisícový nárůst sledovanosti. Z původních 199 000 diváků na startu tohoto millenia se dostalo číslo na letošních 244 461. Číslo je ovlivněno zejména tím, že Španělé začali sledovat tréninky. Zatímco totiž v neděli zaznamenali pořadatelé v tomto období nárůst pouhých 7 tisíc diváků, v pátek to je skok o 14 tisíc, v sobotu poté dokonce o 25 tisíc více návštěvníků okruhu Jerez de la Frontera.
Turecko – Istanbul
Další z nováčků, který navíc pro rok 2008 vypadl z kalendáře. V Turecku se jelo třikrát, poprvé přišlo na okruh během víkendu pouze 21420 diváků, poslední dva roky to bylo již přes 40 tisíc.
Čína – Shanghai
Stejně jako v Turecku se i v Číně jelo třikrát a stejně jako v Turecku nemá ani čínský občan (kterých je 1,3 miliardy) aktivní zájem o závody MotoGP. V Číně dokonce došlo v letošním roce k poklesu diváckého zájmu, když z loňských 42 529 se letos sešlo na supermoderním okruhu 38 930 diváků, přičemž úbytek je registrován zejména v neděli, tedy v den závodu. Čína tedy táhne ještě méně než Turecko.
Francie – Le Mans
Další z okruhů, který během sedmy roků tohoto millenia zaznamenal razantní nástup sledovanosti. V roce 2001 bylo celý víkend slunečno a přišlo 112000 diváků. Poslední roky jsou v Le Mans vždy ovlivněné deštěm, kdy alespoň jeden ze tří dnů prší. Přesto se číslo dostalo na letošních 146 744 diváků.
Itálie – Mugello
Píše se to špatně, ale Itálie pro letošní rok zaznamenala propad. Pravda, sice nám tam trochu zapršelo, nicméně ztráta oproti loňsku činí 21402 diváků a to je na Itálii hodně. I tak ovšem sledovanost stoupá, v roce 2001 bylo totiž v Mugellu 92335 diváků.
Španělsko – Barcelona
Barcelona za posledních sedm let zaznamenala bezmála osmdesátitisícový nárůst v návštěvnosti. Toto španělské město se může pyšnit tím, že má okruh GP, který rok co rok vykazuje nárůst divácké přízně. Ze 125 tisíc v roce 2001 se Barcelona dostala na letošních bezmála 202 tisíc.
Velká Británie – Donington
Z 58 na 132 tisíc během sedmi let. Výborná bilance na místo, kde se velmi často jezdí za nepříznivého počasí.
Holandsko – Assen
Ač se jedná o kultovní okruh, který ještě nikdy nechyběl v žádném z ročníků MotoGP, bojuje se stagnací divácké přízně. Rok 2001 registruje 129094 diváků, o rok později dokonce 146609. Pak ovšem přichází stagnace na číslech okolo 130 tisíc. Letošní sobotní déšť dokonce znamenal, že pořadatelé registrovali „pouze“ 128701 diváků, což je dokonce méně než v roce 2001!
Německo – Sachsenring
Východní Němci vždy holdovali motocyklům. Starší z nás jistě pamatují jejich nájezdy na staré Brno, či do Hořic, Jindřichova Hradce nebo Karviné. Jejich naložené Simsony, či u majetnějších MZ-ty, jsou již minulostí, přesto na závody jezdí stále. 175 tisíc diváků na Sachsenringu z roku 2001 se plynule rozrostlo na skoro 227 tisíc z letošního roku, kdy je toto číslo doplněno i o mnoho českých dobrodruhů, kteří nekibicují závody pouze u monitorů televizních přijímačů nebo PC. 50 tisíc diváků sledujících páteční program je absolutním rekordem celého šampionátů!
USA – Laguna Seca
Tak jako v Turecku a Číně se v Laguně Seca jelo od roku 2001 pouze třikrát. První rok (2005) přinesl skvělých 153 653 diváků. Jak se ovšem ukázalo, MotoGP v USA nezabralo natolik, aby se počty zvyšovaly. V roce 2006 již přišlo „pouze“ 145 tisíc a letos dokonce o další dva tisíce méně. Bude tento trend pokračovat i nadále, kdy se navíc v USA pojedou ještě všechny třídy v Indianapolis?
Česká republika – Brno
A jsme doma. Rok 2001 a pouhých 5 tisíc diváků na pátečním tréninku, celkově pak v tom roce 63345 diváků, kteří převážně hovoří „germánštinou“. Pro rok 2002 jsme si dokonce dovolili pokles o dalších pět tisíc lidí. V roce 2003 však nastává zlom. Jarda Huleš, Jakub Smrž, Lukáš Pešek začínají táhat lidi na svahy Masarykova okruhu. A na ně a na další nejen české piloty se přišlo podívat o bezmála dvacet tisíc lidí více. Důležitá stovka se láme v roce 2004, kdy se na GP přijde podívat 104719 lidí. Další rok přichází Lukáš Pešek s továrním angažmá, Jakub Smrž sbírá body u Molenaara a růžky začíná vystrkovat nováček Karel Abraham. Lidé začínají brát motocykly v silniční podobě vážně a Brno zaznamenává další nárůst divácké přízně. Návštěva se zastavuje na čísle 127409 diváků. V roce 2006 získává Lukáš Pešek pódiová umístění a od Brna si slibuje další pohárek. Lidé ho přicházejí podpořit v počtu 159188. Vše graduje v letošní skvělé sezóně, kdy především Lukáš Pešek a Gabor Talmacsi dostávají do ochozů svým bojem o titul mnoho do té doby nerozhodných Čechů a Maďarů. Tisíce lidí se také zajímá o Karla Abrahama, který se dobře usazuje ve čtvrtlitrech, láme se dvousettisícová návštěvnost. Brno vidí návštěva jak za dob starého okruhu, konečné číslo 245039 je rekordním nejen v letošní sezóně, ale i rekordem celé novodobé historie Grand Prix. Prozatím na žádném závodě nesledovalo návrat čtyřtaktů více lidí.
San Marino – Misano
Pro mě osobně trošku zklamání přineslo San Marino, kam se na návrat světových silničních motocyklů přišlo podívat „jen“ 75376 lidí. Zejména sobota a pouhých 11542 diváků je velké zklamání (pátečních 5 tisíc je výrazně ovlivněno deštěm a zrušením odpoledního programu).
Portugalsko – Estoril
Stejným dojmem jako Misano působí i nejvzdálenější evropský závod. Portugalský Estoril bojuje s překročením padesátitisícové návštěvnosti. Poslední dva roky a návštěva lehce přes 70 tisíc by mohla být světlem pro budoucnost.
Japonsko – Motegi
Porovnáme li rozdíl v návštěvnosti mezi Suzukou a Motegi, musíme pak uznat, že Motegi si vede lépe, ale až od doby, kdy se návštěvnost v Japonsku rozložila na dva okruhy. Dokud se totiž jezdilo pouze v Suzuce, chodilo i přes sto tisíc lidí. Pak ovšem začaly návštěvy klesat, navíc se návštěvnost rozložila do dvou míst. Nyní se sice jezdí pouze v Motegi, ale přes sto tisíc se to stejně již nikdy nedostalo. Je zajímavé, že v zemi, kde se vyrábí tolik skvělých motocyklů, není tak nadšená fanouškovská obec! Nejvíc lidí bylo v Motegi vloni, kdy přišlo 96400 fanoušků, letos to bylo dokonce o šest tisíc méně.
Austrálie – Phillip Island
Casey Stoner táhne, jeho kolosální cesta za světovým titulem dostala do ochozů krásného a rychlého okruhu poprvé přes sto tisíc diváků.
Malajsie – Sepang
Další místo, kde klesla návštěvnost. Od roku 2001 se postupně dostala návštěvnost z 30 tisíc na loňských 56437. Letos ovšem přišlo o 12 tisíc lidí méně a to při těchto číslech je znát. Zajímavostí je, že v Malajsii diváci v pátek na okruh nechodí!
Španělsko – Valencie
Místo se standardně dvousettisícovým davem. Snad i tím, že se jedná o loučení se sezónou, dosahují na tomto okruhu návštěvy každoročně vysokých hodnot. Za posledních sedm roků bylo nejméně lidí v roce 2003 (201366), nejvíce pak letos (237149). Stoupá především nedělní podívaná, zatímco páteční naopak z původních 34 tisíc klesá pod dvacet tisíc.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist