Návštěvnost Grand Prix 2007

Již několik let má sledovanost motocyklového silničního Mistrovství světa přímo na samotných okruzích stoupající tendenci, v letošním roce byl absolutním rekordmanem český Masarykův okruh v Brně, který tak nejvíce přispěl ke konečnému číslu 2 322 914, což je počet diváků, kteří v letošním roce shlédly závody GP 2007 (údaj je součet všech tří dnů jednotlivých závodů a následně součet všech 18 závodů).

Absolutní čísla návštěvností závodních okruhů jsme si představili prostřednictvím tiskové zprávy Automotodromu Brno již včera, dnes se podívejme trochu detailněji na několik základní údajů v návštěvnosti Grand Prix za posledních sedm let, tedy od roku 2001.
Qatar – Doha
V této arabské zemi se jezdí teprve čtvrtým rokem. Qatar je zemí, kde každoročně sleduje závody MotoGP nejméně lidí. Z původních 5089 diváků, kteří přišli v roce 2004 na první GP Qataru, se číslo posunulo na 6744.
Španělsko – Jerez
Tento okruh byl několikrát rekordmanem v počtu diváků na tribunách. Posledních sedm let zaznamenali tamní pořadatelé razantní padesátitisícový nárůst sledovanosti. Z původních 199 000 diváků na startu tohoto millenia se dostalo číslo na letošních 244 461. Číslo je ovlivněno zejména tím, že Španělé začali sledovat tréninky. Zatímco totiž v neděli zaznamenali pořadatelé v tomto období nárůst pouhých 7 tisíc diváků, v pátek to je skok o 14 tisíc, v sobotu poté dokonce o 25 tisíc více návštěvníků okruhu Jerez de la Frontera.
Turecko – Istanbul
Další z nováčků, který navíc pro rok 2008 vypadl z kalendáře. V Turecku se jelo třikrát, poprvé přišlo na okruh během víkendu pouze 21420 diváků, poslední dva roky to bylo již přes 40 tisíc.
Čína – Shanghai
Stejně jako v Turecku se i v Číně jelo třikrát a stejně jako v Turecku nemá ani čínský občan (kterých je 1,3 miliardy) aktivní zájem o závody MotoGP. V Číně dokonce došlo v letošním roce k poklesu diváckého zájmu, když z loňských 42 529 se letos sešlo na supermoderním okruhu 38 930 diváků, přičemž úbytek je registrován zejména v neděli, tedy v den závodu. Čína tedy táhne ještě méně než Turecko.
Francie – Le Mans
Další z okruhů, který během sedmy roků tohoto millenia zaznamenal razantní nástup sledovanosti. V roce 2001 bylo celý víkend slunečno a přišlo 112000 diváků. Poslední roky jsou v Le Mans vždy ovlivněné deštěm, kdy alespoň jeden ze tří dnů prší. Přesto se číslo dostalo na letošních 146 744 diváků.
Itálie – Mugello
Píše se to špatně, ale Itálie pro letošní rok zaznamenala propad. Pravda, sice nám tam trochu zapršelo, nicméně ztráta oproti loňsku činí 21402 diváků a to je na Itálii hodně. I tak ovšem sledovanost stoupá, v roce 2001 bylo totiž v Mugellu 92335 diváků.
Španělsko – Barcelona
Barcelona za posledních sedm let zaznamenala bezmála osmdesátitisícový nárůst v návštěvnosti. Toto španělské město se může pyšnit tím, že má okruh GP, který rok co rok vykazuje nárůst divácké přízně. Ze 125 tisíc v roce 2001 se Barcelona dostala na letošních bezmála 202 tisíc.
Velká Británie – Donington
Z 58 na 132 tisíc během sedmi let. Výborná bilance na místo, kde se velmi často jezdí za nepříznivého počasí.
Holandsko – Assen
Ač se jedná o kultovní okruh, který ještě nikdy nechyběl v žádném z ročníků MotoGP, bojuje se stagnací divácké přízně. Rok 2001 registruje 129094 diváků, o rok později dokonce 146609. Pak ovšem přichází stagnace na číslech okolo 130 tisíc. Letošní sobotní déšť dokonce znamenal, že pořadatelé registrovali „pouze“ 128701 diváků, což je dokonce méně než v roce 2001!
Německo – Sachsenring
Východní Němci vždy holdovali motocyklům. Starší z nás jistě pamatují jejich nájezdy na staré Brno, či do Hořic, Jindřichova Hradce nebo Karviné. Jejich naložené Simsony, či u majetnějších MZ-ty, jsou již minulostí, přesto na závody jezdí stále. 175 tisíc diváků na Sachsenringu z roku 2001 se plynule rozrostlo na skoro 227 tisíc z letošního roku, kdy je toto číslo doplněno i o mnoho českých dobrodruhů, kteří nekibicují závody pouze u monitorů televizních přijímačů nebo PC. 50 tisíc diváků sledujících páteční program je absolutním rekordem celého šampionátů!
USA – Laguna Seca
Tak jako v Turecku a Číně se v Laguně Seca jelo od roku 2001 pouze třikrát. První rok (2005) přinesl skvělých 153 653 diváků. Jak se ovšem ukázalo, MotoGP v USA nezabralo natolik, aby se počty zvyšovaly. V roce 2006 již přišlo „pouze“ 145 tisíc a letos dokonce o další dva tisíce méně. Bude tento trend pokračovat i nadále, kdy se navíc v USA pojedou ještě všechny třídy v Indianapolis?
Česká republika – Brno
A jsme doma. Rok 2001 a pouhých 5 tisíc diváků na pátečním tréninku, celkově pak v tom roce 63345 diváků, kteří převážně hovoří „germánštinou“. Pro rok 2002 jsme si dokonce dovolili pokles o dalších pět tisíc lidí. V roce 2003 však nastává zlom. Jarda Huleš, Jakub Smrž, Lukáš Pešek začínají táhat lidi na svahy Masarykova okruhu. A na ně a na další nejen české piloty se přišlo podívat o bezmála dvacet tisíc lidí více. Důležitá stovka se láme v roce 2004, kdy se na GP přijde podívat 104719 lidí. Další rok přichází Lukáš Pešek s továrním angažmá, Jakub Smrž sbírá body u Molenaara a růžky začíná vystrkovat nováček Karel Abraham. Lidé začínají brát motocykly v silniční podobě vážně a Brno zaznamenává další nárůst divácké přízně. Návštěva se zastavuje na čísle 127409 diváků. V roce 2006 získává Lukáš Pešek pódiová umístění a od Brna si slibuje další pohárek. Lidé ho přicházejí podpořit v počtu 159188. Vše graduje v letošní skvělé sezóně, kdy především Lukáš Pešek a Gabor Talmacsi dostávají do ochozů svým bojem o titul mnoho do té doby nerozhodných Čechů a Maďarů. Tisíce lidí se také zajímá o Karla Abrahama, který se dobře usazuje ve čtvrtlitrech, láme se dvousettisícová návštěvnost. Brno vidí návštěva jak za dob starého okruhu, konečné číslo 245039 je rekordním nejen v letošní sezóně, ale i rekordem celé novodobé historie Grand Prix. Prozatím na žádném závodě nesledovalo návrat čtyřtaktů více lidí.
San Marino – Misano
Pro mě osobně trošku zklamání přineslo San Marino, kam se na návrat světových silničních motocyklů přišlo podívat „jen“ 75376 lidí. Zejména sobota a pouhých 11542 diváků je velké zklamání (pátečních 5 tisíc je výrazně ovlivněno deštěm a zrušením odpoledního programu).
Portugalsko – Estoril
Stejným dojmem jako Misano působí i nejvzdálenější evropský závod. Portugalský Estoril bojuje s překročením padesátitisícové návštěvnosti. Poslední dva roky a návštěva lehce přes 70 tisíc by mohla být světlem pro budoucnost.
Japonsko – Motegi
Porovnáme li rozdíl v návštěvnosti mezi Suzukou a Motegi, musíme pak uznat, že Motegi si vede lépe, ale až od doby, kdy se návštěvnost v Japonsku rozložila na dva okruhy. Dokud se totiž jezdilo pouze v Suzuce, chodilo i přes sto tisíc lidí. Pak ovšem začaly návštěvy klesat, navíc se návštěvnost rozložila do dvou míst. Nyní se sice jezdí pouze v Motegi, ale přes sto tisíc se to stejně již nikdy nedostalo. Je zajímavé, že v zemi, kde se vyrábí tolik skvělých motocyklů, není tak nadšená fanouškovská obec! Nejvíc lidí bylo v Motegi vloni, kdy přišlo 96400 fanoušků, letos to bylo dokonce o šest tisíc méně.
Austrálie – Phillip Island
Casey Stoner táhne, jeho kolosální cesta za světovým titulem dostala do ochozů krásného a rychlého okruhu poprvé přes sto tisíc diváků.
Malajsie – Sepang
Další místo, kde klesla návštěvnost. Od roku 2001 se postupně dostala návštěvnost z 30 tisíc na loňských 56437. Letos ovšem přišlo o 12 tisíc lidí méně a to při těchto číslech je znát. Zajímavostí je, že v Malajsii diváci v pátek na okruh nechodí!
Španělsko – Valencie
Místo se standardně dvousettisícovým davem. Snad i tím, že se jedná o loučení se sezónou, dosahují na tomto okruhu návštěvy každoročně vysokých hodnot. Za posledních sedm roků bylo nejméně lidí v roce 2003 (201366), nejvíce pak letos (237149). Stoupá především nedělní podívaná, zatímco páteční naopak z původních 34 tisíc klesá pod dvacet tisíc.

Informace o redaktorovi

Petr Štola - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist