Musim jeste vydrzet

Alex Barros (34) je sluzebne nejstarsim pilotem Grand Prix a krome Nickyho Haydena take jedinym, kdo letos porazil Valentina Rossiho.

Musim jeste vydrzet
Vsechno zacalo v roce 1986, kdyz otec Barros uvedl v dokumentech sveho syna drivejsi datum narozeni a to o jeden rok. “A tak jsem mohl zacit svou motocyklovou po “brazilskem zpusobu”, tedy o rok drive.”, smeje se tomu dnes jezdec, ktery s vyjimkou roku 1988 pusobi v serialu Grand Prix dodnes.
Alexovi se podarilo v roce 1990 vstoupit do kubatury 500 ccm, kdyz se s pomoci brazilskeho zastupce firmy Agip stal tovarnim jezdcem Cagivy a to vedle Randy Mamoly a Rona Haslama. A zustal tam jeste v dobach, kdy Eddie Lawson na tomto motocyklu dokazal vyhrat !
Od roku 1993 jezdil Alex Barros tovarni motocykly Suzuki, Yamaha a Honda. Behem sve kariery vyhral celkem 7x pri 221 doposud absolvovanych startech v kralovske kubature. V sedmi z patnacti letech stravenych v teto tride, skoncil brazilsky pilot vzdy mezi nejlepsimi sesti jezdci v konecnem hodnoceni, petkrat byl v MS celkove ctvrty a letos muze klidne skoncit jako vicemistr sveta ! Ovsem jeho kariera byla vzdy ohranicena takovymi hvezdami jako Rainey, Doohan nebo nyni Rossi.
“Eddie Lawson mi ukazal cestu, jak se v tomto povolani vubec pohybovat a jak je nutne tvrde pracovat. U neho jsem se sice nenaucil moc o technice, ale o to vice, jak se ma vlastne na motocyklu jezdit. A navic je to pritel, ja byl tehdy teenager a on mi rekl, jak mam vylepsit svuj jezdecky styl. Ovsem stejne velky pozitivni vliv na mou karieru mel Brit Ron Haslam, od neho jsem se naucil hrozne moc”, vzpomina s obdivem na Lawsona a Haslama pilot tymu Camel Pons Honda.
A na otazku, proc se nestal Alex Barros jeste mistrem sveta, rika sympaticky jezdec, ktery si nade vse vazi sve rodiny nasledovne:“Musim proste jeste vydrzet a zlepsit se. Delam totiz chyby a v MotoGP si nemuzes dovolit zadnou chybu. V Cine jsem musel absolvovat Stop and Go, v Le Mans jsem spadl a dlouho, nekolik tydnu, mel bolesti.
A Alex Barros dale pokracuje: “Kazda mala chyba se zde tresta. Kdyz po cely vikend nenajdes odpovidajici setup, tak startujes zezadu a ja krome v Estorilu a na Sachsenringu, jsem mel v kvalifikaci vzdy problemy, a do zavodu jsem jel ze treti nebo ctvrte rady.”
“V Mugellu jsem jel az z pate rady, a kdyz jsem konecne nekoho predjel, tak uz byla prvni skupina prede mnou, zustal jsem tedy viset za Checou a Haydenem a ty jsem uz nedokazal predjet. Ale moje casy na kolo byly stejne, jako ty pilotu na spici celeho zavodu. Takze, kdyz dobre odstartuji, dojedu na stupne vitezu a tabulka MS by vypadala uplne jinak !”, je si jisty Brazilec.
“Valentino ma takovy charakter, ktery ovlivni jeho stroj. Nerozhoduje kvalita jeho jezdeckeho stylu, ale jak “The Doctor” uvazuje. A to umi prave pouze Valentino. Nikdy se nevzdava, bojuje vzdy do posledni zatacky a vzdy jeste neco vyzkousi, viz Sachsenring”, rika pilot Hondy o sestinasobnem mistrà sveta.
A pokracuje dale: “To stejne byl ale i Mick Doohan. Ten pracoval velmi tvrde, ne tolik na motocyklu, jako na sobe samem. Valentino pusobi, jako by si hral s motocyklem, ale v zavode je hodne tvrdy.”
“Nemohu rici, jestli je to u neho stesti nebo prokleti, ale on dela vse s radosti. Mnohokrat je to hodne tezke, on ale nasazuje latku hodne vysoko a my se ho snazime dohnat. A to nas vsechny jezdce tlaci hodne dopredu !”, rika o motivaci ostatnich pilotu kubatury MotoGP otec dvou dcer, Jasminy a Mariny a manzel sympaticke Patty.
V rodine zadni motocyklovi zavodnici nebyli, nebot :“Muj otec, ale i deda byli cykliste, otec dokonce mistrem Portugalska. A cyklistika je hodne tvrdy sport. Ja jezdim take na kole, ale jeste radeji na tom s motorem.”
“Pokud porovnam piloty jako byli Gardner, Rainey, Mamola, Schwantz nebo Lawson – rika se, ze to za jejich ery bylo hodne tvrdsi, ale ja jsem si jist, ze to neni pravda. Rossi by vyhraval zavody i tehdy. Dnes je totiz kubatura MotoGP mnohem vyrovnanejsi a silnejsi nez tehdejsi petistovky. Kdyz jsem zacinal v roce 1990 u Cagivy, byly rozdily casu v kvalifikaci hodne velke, a v zavodech rovnez. Dnes je to jine, vsichni jezdci a take motocykly jsou na takove urovni, ze je vse hodne casove srovnane.”, mini jezdec, ktery tyhle velikany motocykloveho sportu zazil live.
“Ale to dela celou vec daleko tvrdsi, za kazdou malou chybicku musis zaplatit. Nechci tim ale rici, ze by tehdejsi piloti, kdyby mohli jezdit v soucasnosti, nemohli nyni vyhravat. Ale take se neda rici, kdo je nejlepsim jezdcem vubec, to byl ve svem case jiste Agostini. Ale take Mike Hailwood, Lawson nebo Gardner – ti vsichni byli mistri ve sve dobe”, nechce zadne srovnani nesrovnatelnosti sverenec Sita Ponse.
“V letosni sezone je to jasne, Valentino dominuje nade vsemi, i kdyz letosni mistrovstvi sveta ma hodne vysokou uroven. Ovsem Rossi a jeho motocykl nemaji zadny vzajemny problem. Vse vypada tak, ze to je pouze hra a vse proste jen tak plyne, jako voda v potoce”, rika brazilsky jezdec o dosavadnim prubehu sezony 2005.
“Tu Yamahu, kterou jsem jezdil v roce 2003, tak ta byla uplne jinym motocyklem, nez ten Rossiho letosni motocykl. Podvozek, motor – vse je jine. Ten rok, co jsem ji jel, byl pro Yamahu velmi tezky. Ovsem pokud se podivame, kde je soucasne druhy jezdec Yamahy po Rossim v prubeznem poradi ? Tam, kde byl vloni. A pokud se podivame na Rossiho a rok 2004, druhy nejlepsi Carlos Checa byl sedmy a to platilo i pro rok predtim”, znovu vyzdvihuje vyjimecnost Rossiho lonsky tovarni pilot tymu Repsol Honda.
“Muj nejlepsi zavod jsem asi zajel v Assenu 2002, kdyz jsem skoncil druhy. Ale take Estoril 2005 pocitam mezi sve nejlepsi zavodni vikendy, od treninku az po samotny zavod. Ale take Sachsenring 2000, kdy bojovalo mezi sebou sedm az osm jezdcu a ja nakonec vyhral. A pochopitelne me prvni vitezstvi v Jarame 1993”, vzpomina na sve nejlepsi zavody muz, ktery bydli v Barcelone a jehoz syn jezdi uz tri mesice spanelske motocyklove mistrovstvi do 90 ccm.
“Positivni je, ze se vse zprofesionovalo. To pomaha tymum a kazdemu ucastniku. Ale vse co prinasi penize, vede k uzavrenosti a neni uz take tolik vzajemneho pratelstvi. To je ten nejvetsi rozdil vzhledem k dobe, kdy jsem zacinal v serialu Grand Prix. Drive mela pouze Yamaha a Honda velke transportery s sebou, ostatni byli v mikrobusich, nakladacich a stanech. A dnes ma kazdy tym vlastni restauraci. Ovsem porad je to jeste v poradku, ve srovnani s formuli 1.”, vysvetluje brazilsky veteran.
“Po absolvovani 251 startu a 20 letech v Grand Prix nemyslim na to, kolik roku jeste budu jezdit. Sito Pons mi nabidl na zacatku letosni sezony dvouletou smlouvu, ale ja ji s diky odmitl. Ja potrebuji tlak, motivaci a tu ziskam pouze jednorocni smlouvou. A pokud se na konci roku budu citit dobre a Honda a Sito budou spokojeni, tak proc ne jeste dale…!
Ale v momentu, kdyz zjistim, uz nejsem dobry, tak ukoncim mou karieru. Ale v soucasnosti se citim absolutne konkurence schopny a mam na to, abych se stal mistrem sveta ! Vim, ze naskok Rossiho je sice velky, ale ja vim, ze zajedu jeste hodne dobrych zavodu. A tak se nedivam na tabulku, ale na jednotlive zavody. A to vzdy jeden po druhem. Ty musim vyhravat a pak mohu byt i mistrem sveta”.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist