MotoGP rozdělí na tři kategorie

Vypadá to hodně zvláštně, ale pravděpodobně si na to budeme muset zvyknout. Pro rok 2014 hovoří pravidla o tom, že na startu královské kubatury MotoGP budou motocykly specifikace Tovární a motocykly specifikace Open. Šéf Dorny Carmelo Ezpeleta ale připustil možnost třetí specifikace s názvem Tovární 2.

Španělský AS.com přinesl rozhovor s šéfem promotéra mistrovství světa prototypových motocyklů Dorny, kde samozřejmě přišla řeč na královskou kubaturu. V ní jak víme zůstalo jen osm motocyklů specifikace Tovární dvou výrobců Hondy a Yamahy, protože Ducati na poslední chvíli oznámila přestup do kategorie Open.

Španěl Carmelo Ezpeleta v rozhovoru pro AS.com vysvětlil pojmy jako Tovární specifikace, kde existuje vlastní elektronika a její vývoj, ale k dispozici je pouze dvacet litrů paliva, pět motorů na sezonu, bez možnosti vývoje a měkčích pneumatik. Třídu Open, jenž má naopak jednotnou elektroniku Magneti Marelli, ale čtyřiadvacet litrů paliva, dvanáct motorů na sezonu, možnost vývoje a měkčí pneumatiky.
Nicméně Carmelo Ezpeleta neskončil jen u specifikací Tovární a Open, ale hovořil ještě o třetí kategorii, takzvané Tovární 2. To znamená, že by letošní třídu MotoGP tvořily motocykly tří specifikací. Právě tuto změnu v pravidlech má s účinností pro rok 2014 projednat a schválit Komise Grand Prix už příští týden 11.března 2014.

A o co tu vlastně jde? Jde nepochybně o reakci na avizovanou nespokojenost Hondy s přechodem prototypových motocyklů Ducati do kategorie Open, nasazení mnohem sofistikovanější elektroniky Magneti Marelli nebo třeba na kombinaci motocyklu Forward-Yamaha, což je vlastně tovární YZR-M1 s jednotnou elektronikou promotéra Dorny, takže více méně podobný případ jak Desmosedici GP14 Open.
Podle Carmela Ezpelety bude Ducati v kategorii Tovární 2 a sezonu 2014 zahájí pod pravidly Open se všemi výhodami, jaké jim přísluší. Jakmile by ale vyhráli závod, dvakrát byli druzí nebo třikrát třetí, částečně tyto výhody ztrácejí. Došlo by ke snížení množství paliva z čtyřiadvaceti litrů na 22,5 litrů a v případě motorů by z dvanácti pohonných jednotek na jeden rok měli k dispozici jen devět. Jak by to bylo s vývojem, měkčími pneumatikami nebo zda se toto opatření týká také Forward Racingu je zatím s otazníkem. Vše bude předmětem jednání zmiňované Komise Grand Prix, kde budou také zástupci FIM, Dorny, IRTA a MSMA.
Co se týče elektroniky, tak poslední verze Magneti Marelli, kterou přivezli koncem února do Sepangu, byla mnohem propracovanější než původní systém. Zprávy hovořily dokonce o tom, že se vlastně jedná o software Ducati, představený Magneti Marelli. K tomu Carmelo Ezpeleta uvedl, že koncem loňského roku požádali o spolupráci na vývoji software všechny výrobce, tedy i Hondu a Yamahu, ale ti tehdy odmítli. U Ducati souhlasili, takže s výrobcem jednotné elektroniky a řídící jednotky spolupracovali. Modernizovaný sytém, který koncem února v Sepangu představili, byl vlastně postaven na vstupech od Ducati.

Cíl toho všeho je více méně jasný, startovní rošt královské kubatury MotoGP složený čistě z motocyklů specifikace Open.

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):



TOPlist