MotoGP: Projekty, které skončily v propadlišti dějin

V královské kubatuře se po začátku čtyřtaktního období objevilo mnoho projektů, které se ale buď dlouho neudržely na závodní dráze, nebo na ni také třeba vůbec ani nevyjely...

Kdo si ještě vzpomene na všechny tyto projekty MotoGP od začátku roku 2002? Přišly a zase odešly...? A některé ani nevyjely!

Dělí se vlastně do tří kategorií:

1.) Ty projekty, které opravdu závodily.

2.) Ty projekty, které měly motocykly, jenž byly schopné jezdit.

3.) Ty projekty, které o královské kubatuře pouze snily a vše bylo pouze v říši fantazie.
K první skupině patří: Aprilia, WCM (s motorem R1-Yamaha), Modenas, Proton, Ilmor, KTM, Kawasaki, Suzuki a Hayate, který vznikl 2009 jako nástupce týmu Kawasaki.

Druhá kategorie má toto zastoupení: Motoczycs, Oral-BMW, Petronas Engineering a Inmotec.
V Portlandu/Oregonu nechal americký motocyklový snílek Michael Czycs postavit prototyp C1 pro kubaturu MS-MotoGP s objemem 990 ccm. Tento  motocykl sice obkroužil v roce 2006 při GP-Laguna-Seca několik show okruhů, ale nikdy nevyjel do žádného tréninku či do kvalifikace, natož do závodu. Problémem byla jistě redukce objemu na 800 ccm pro rok 2007, takže americký projekt nebyl vůbec dobře načasován. Firma Motoczycs Motorcycles se potom zaměřila na elektrické motocykly a s "E1" vyhrála na Isle of Man třikrát po sobě závod «TT zero event».

Do třetí skupiny pak musíme započítat: Mecachrome, Norton, Blata, MZ, Gilera a Drysdale.

Francouzský motorový dodavatel pro vozy Renault-Formele-1 Mecachrome chtěl pro čínskou továrnu Zonghsen postavit motor V4. Švýcar Heini Mader pak pro Francouze hledal potencionální zákazníky.

Majitel Nortonu Stuart Garner plánoval na rok 2012 nový motor 1000-ccm-V4.

U Gilery vznikla myšlenka, koupit tříválec 990-ccm-Petronas a s ním závodit v královské kubatuře. Ovšem koncern Piaggio chtěl přenechat tuto možnost Aprilii.

Norton uvažoval o kooperaci se španělským Inmotecem, existují dokonce náčrty CAD. Management Inmotecu ztroskotal na nedostatku financí, rovněž u Nortonu chyběly peníze na potřebný vývoj.
Český továrník Pavel Blata z Blanska chtěl do závodění nasadit šestiválec o objemu 990-ccm, který měl závodit za tým WCM. Žádný motocykl ale nikdy nevznikl, to co bylo prezentováno veřejnosti, byla pouze hodně povedená atrapa.

Stejná situace se opakovala u německého projektu MZ. Firemní šéf Petr Karel Korous dokonce podepsal smlouvy s budoucími piloty Španělem José-Luisem Cardosem a Němcem Ralfem Waldmannem, při motocyklové výstavě v Chemnitzi létala vzduchem hodně vznosná slova. Po tomto projektu zůstala pouze "spálená země" s množstvím nezaplacených účtů.

Na Novém Zélandu sice byly uveřejněny konkrétní plány pro projekt V4 o objemu 990-ccm, nebyl ale nikdy uveden v konkrétní čin.

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist