Moto2: Konstruktér Eskil Suter o soupeřích

V nové kubatuře Moto2 startuje celkem 14 různých značek: Moriwaki, RSV Motor, Bimota, Harris, FTR Moto, Kalex, Motobi, MZ, BQR, Scot, Tech 3, ADV, ICP a také Suter. Přečtěte si názory na jednotlivé značky a jezdce od Eskila Suter, tedy kontruktéra aktuálně nejlepšího motocyklu průběžné klasifikace této třídy Grand Prix.

Švýcarská firma Suter Racing Technology - S.T.R. - dodává své motocykly celkem 11 jezdcům Moto2 v seriálu Grand Prix (Tomizawa a Aegerter - Technomac-CIP, Cluzel a Corti - Forward Racing, Rolfo a Pietri - Italtrans S.T.R., Redding a Faubel - Marc VDS Racing, Bradl a Leonov - Viesmann Kieger Racing a Tode - Racing Team Germany) a 4 další do seriálu CEV (R. Cardus a S. Hernandez, Castellanos a Morales - Gigaset Laglisse). V současné době je hotovo celkem 18 exemplářů vývojové řady Suter MMX.


Po prvních dvou závodech spekuluje firemní šéf Eskil Suter (mimochodem je i jednotným dodavatelem spojek pro všechny jezdce Moto2, kteří startují v seriálu MS této kubatury) dokonce o zisku historicky prvního titulu mistra světa: "Každý úspěch se skládá celkem ze tří komponentů. Jezdec, tým a materiál. Pokud tyto tři stavební kameny do sebe zapadají, tak jsou možny výjimečné výsledky. Pokud ale jen jeden z nich do této stavby nezapadá, tak se úspěch nedostaví", říká Eskil Suter. 


"Z našich 11 pilotů je jistě nejkonstantnějším jezdcem Roberto Rolfo. Ten je schopen pravidelně zajíždět umístění 5 až 6 v každém závodě a na každé trati. Ale chybí mu trochu ten poslední zlomek, aby vyhrával závody. Cluzel je hodně lehký a cílevědomý, velmi rychle se učí, v roce 2009 dokázal jako privátní jezdec urvat jedno podiové umístění. Ten nás jistě nezklame a 3. místem v Qataru začal sezónu 2010 perfektním startem. Ti ostatní jezdci jsou jen těžko dopředu hodnotitelní" ví dobře Suter.


"Že jsou schopni velmi milého překvapení Tomizawa a Aegerter, bylo jasné už po testech. Navíc Shoya byl v Barceloně dokonce nejrychlejší", zná své jezdce hodně dobře zkušený švýcarský konstruktér.


"Ale na testech jezdil dobře i mladý Scott Redding ", hodnotí závěrem "své" jezdce Švýcar Suter. 

Na straně druhé nenechá Eskil Suter na některých motocyklech doslova suchou nitku, když je hodnotí se slovy, že některé konstrukce z Itále jsou prací diletantů a diví se, že je takové týmy jako Scot, Caretta a Aspar vůbec používají: "Kalex a FTR postavili opravdu pěkné motocykly. Moriwaki je sice jednoduchá, ale velmi čistě postavená. Zbytek je hodně těžko posoudit. Vždy je to otázka kolik peněz ten který tým má k dispozici a co je z toho schopen vytvořit."
 

"Ovšem, když se podívám na hliníkový trubkový rám RSV, tam mně hrůzou vstávají vlasy na hlavě.",
pokračuje ve svém hodnocení Suter a díví se, proč tým Jorge Martineze s dvěma mistry světa (Simon a Di Meglio) se rozhodl právě pro RSV: "Tento motocykl je sestaven opravdu svérázně. Nazval bych ho takovým vředem. Zadní část je třeba kopií Hondy CBR 600 RR. Ovšem RSV jezdí relativně dobře, ačkoliv má šasí velkou nadváhu (7 až 8 kilogramů). Nesmíme ale zapomenout, že dobře fungující tým a dobrý jezdec může udělat hrozně moc, zatímco lepší šasí je otázkou pouze několika desetin. Podstatné ale je, aby byly dopředu dobře nastaveny základní data, aby byla zajištěna pravidelná dodávka náhradních dílů a hlavně je potřeba během třech krátkých tréninků motocykl optimálně nastavit". 


Suter si ale nedovede dobře představit - tedy finančně - jak třeba firma Kalex s pouhým jedním týmem přežije celou sezónu: "Kdo bude financovat další vývoj tohoto motocyklu? S pouhými dvěma jezdci jsou finanční prostředky přece hodně omezeny. Takový koncept potřebuje určitý finanční základ,  aby přežil celý rok jeden rok. To bude pro některé firmy hodně těžké!".


Zajímavý je také názor Eskila Sutera k dosaženým časům, které zaostávájí za kubaturou dvěstěpadesátek: "Na některých okruzích budou dosažené časy na úrovni dvěstěpadesátek. Všechno je ale silně provázáno tím, jaké kvality pneumatik firma Dunlop dodává. Jelikož se v Moto2 používají jednotné pneumatiky, tak nemusí Dunlop vyrábět žádné extra rychlé obutí. Všichni mají k dispozici stejné gumy a důležitější než rychlost je, aby tyto pneu fungovaly na všech okruzích. Ovšem Dunlop pneumatiky pro Moto2 stále ještě vyvíjí". 

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist