Masao Azuma k víkendu v Texasu

Závod královské kubatury v Texasu vyhrál podruhé v řadě Marc Márquez, který si pro jednadvacet kol závodu zvolil jako jediný tvrdší směs zadní hladké pneumatiky. Během závodu někteří jezdci, jako například Valentino Rossi, zaznamenali problémy s nadměrným opotřebením přední pneumatiky, která teď míří na expertízu do Japonska.

V Texasu se letos závodilo teprve podruhé, ale jezdci MotoGP na okruhu v Austinu výrazně zrychlili. Kvalifikační rekord Okruhu Amerik (2'03,021) přepsal časem 2'02,773 sekundy Márc Márquez, který je rovněž držitelem nového rekordu okruhu (2'04,242), jenž je nyní na hodnotě 2'03,575 sekundy.

Ohledně výkonu pneumatik ve druhém podniku sezony 2014 hovořil hlavní inženýr vývojové divize Bridgestone Motorsport Masao Azuma.

Jak moc rozdílné byly traťové podmínky Okruhu Amerik ve srovnání s rokem 2013?
Masao Azuma: „Úroveň přilnavosti dráhy byla lepší než v roce 2013, ale celkově se okruh ve srovnání z loňským rokem příliš nelišil. Pár jezdců na několika místech zaznamenalo nějaké nerovnosti, zejména pak v zónách intenzivního brzdění, ale charakter okruhu zůstal v podstatě stejný. Zmiňovaná lepší přilnavost a fakt, že jezdci již měli data z předchozího ročníku bylo důvodem, že už během pátečních tréninků byli rychlejší než loni. Rychlost se v průběhu víkendu zvyšovala, takže jsme zaznamenali nové rekordy jak v kvalifikaci, tak v samotném závodu a celkový čas závodu byl o téměř deset sekundy rychlejší než v minulém roce.“
Řada jezdců továrních motocyklů Hondy a Yamahy zvažovalo pro závod tvrdou zadní pneumatiku, ale nakonec to byl jen Marc Márquez, kdo s tvrdou směsí závodil. Proč si tuto pneumatiku nevybrali také ostatní?
Masao Azuma: „Předpokládali jsme, že si tvrdou směs zadní hladké pneumatiky vybere pro závod víc jezdců, ale teplota dráhy byla v době před závodem mnohem chladnější než den předtím a rovněž tam existovala určitá možnost deště, takže to byl pravděpodobně ten moment, kdy mezi jezdci továrních specifikacích došlo k přiklonění se k střední směsi. Byli jezdci, kteří zvažovali závodění s tvrdou směsí, ale pravděpodobně změnili názor vzhledem k povětrnostním podmínkám.“

„Ve srovnání s tvrdou směsí, kterou jsme v Texasu nabídli loni a na níž rovněž Marc Márquez vyhrál závod, tak specifikace tvrdé směsi pneumatiky 2014, byla postavena pro vyšší boční přilnavost. Toto zlepšení znamenalo, že jsem očekával stále víc jezdců, kteří tuto pneumatiku budou pro závod používat. Marc Márquez byl na této specifikaci tvrdé směsi zadní hladké pneumatiky velmi rychlý už v dopoledním zahřívacím tréninku, takže si myslím, že mu tato pneumatika naprosto vyhovovala v závodě, kdy byly podmínky o něco chladnější než se původně předpokládalo.“

Někteří jezdci zaznamenali během závodu vysoké opotřebení přední pneumatiky v její střední a boční části. Bylo to něco s čím jste se už setkali v průběhu víkendu? K čemu tam vlastně došlo?
Masao Azuma: „Vysoké opotřebení pravé strany přední pneumatiky, které někteří jezdci zaznamenali během závodu, bylo nečekané. Na okruhu jsou místa, která jsou pro pravou stranu pneumatiky velmi náročná, ale naše směs pneumatiky, byla právě pro tyto účely stavěna. Potřebujeme se nyní podívat na všechny proměnné včetně stylu jízdy, strojového charakteru a traťových podmínek, které panovaly během závodu, abychom zjistili, proč někteří z jezdců zaznamenali vyšší hodnoty opotřebení než ostatní. S jistotou můžeme říct, že pneumatiky nebyly vadné, jen provozní podmínky během závodu byly mnohem náročnější než tomu bylo loni nebo při trénincích v průběhu závodního víkendu. Pneumatiky ze závodu na Okruhu Amerik v Texasu budeme analyzovat Technickém centru Bridgestone, abychom zjistili, proč k tomu došlo.“

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist