Marc Márquez – Mistr světa MotoGP

Na začátku sezony nikdo ani nepočítal, že by snad Marc Márquez dokázal ohrozit hvězdy nebe MotoGP. Jenže on to dokázal a ve svých dvaceti letech vyhrál mistrovství světa, čímž se stal po pětatřiceti letech prvním nováčkem, kterému se to podařilo a zároveň je vůbec nejmladším mistrem světa královské kubatury.

Premiéru ve světovém šampionátu v roce 2008 spojil Marc Márquez s týmem Repsol KTM. První stupně vítězů získal v závodu britské Grand Prix, ale pak přišlo zranění a konečné třinácté místo. Druhým rokem Márquez pokračoval v zlepšování, nicméně opět jedny stupně vítězů, ale v celkovém hodnocení už osmá příčka.

Radikální změna přišla v roce 2010, když Márquez závodil s motocyklem Derbi v barvách stáje Red Bull Ajo Motorsport. Španěl zaznamenal neuvěřitelných dvanáct umístění na stupních vítězů a z toho celkem deset vítězství plus dvanáct pole position. Jedno z jeho nejfantastičtějších vítězství bylo v portugalské Grand Prix, kde nejdřív před startem rozbil motorku a musel startovat poslední. Skvělá výsledková bilance nemohla vést k ničemu jinému než k jeho prvnímu titulu mistra světa, který Marc Márquez získal ve svých sedmnácti letech.
Rok 2011 je první sezona v kubatuře Moto2, kde Marc Márquez závodí s týmem Catalunya Caixa Repsol, což byla skupina, kterou kolem talentovaného Španěla postavil jeho mentor Emilio Alzamora. V prvních třech kolech sezony to nevypadalo nejlépe, protože Márquez ani jednou nebodoval a jeho soupeři se mu vzdalovali. Obrat nastal ve francouzské Grand Prix, kterou Márquez vyhrál a na konto si připsal nejen první body v Moto2, ale také první vítězství. Následovalo dalších deset umístění na stupních vítězů a z toho celkem šest vítězství. Márquez pak havaroval v Malajsii a zranění mu předčasně ukončilo sezonu, kde nakonec slavil titul Stefan Bradl. Problémy s dvojím viděním Márqueze dostaly do takových problémů, že už se zdálo, že jeho skvěle rozjetá kariéra skončí. Vše nakonec vyřešila operace a Marc Márquez mohl nastoupit do sezony 2012.

Ve svém druhém roce v kategorii šestistovek už nic neponechal náhodě. Márquez vyhrál první závod v Kataru, na domácí půdě Jerezu byl druhý a v Portugalsku znovu dominoval. První závod, který nedokončil, byla deštivá Velká cena Franci v Le Mans. Tam získali jeho soupeři naději a především Pol Espargaró byl jeho velkým soupeřem. Jejich vzájemný duel ale ovlivnil závod v Katalánsku, kde došlo mezi oběma jezdci ke kontaktu, a zatímco Márquez závod dokončil třetí, Pol Espargaró skončil v kotrmelcích mimo trať. Do konce sezony Márquez vyhrál dalších sedm Grand Prix a ve finále slavil druhý titul mistra světa a první v třídě Moto2.
V roce 2013 je Marc Márquez členem tovární stáje Hondy v královské kubatuře MotoGP. Díky změně v pravidlech může nováček tentokrát přímo k továrně, a této šance Márquez dokáže plně využít. Premiéra v MotoGP, změna motocyklu, týmu, ale to na Márqueze nemělo žádný vliv. Naopak. Dvacetiletý závodník v prvním roce mezi elitou vlastní chybou nedokončil jen jeden závod, což byla Velká cena Itálie, kde havaroval. Druhý nebodovaný závod byl v Austrálii, kde vinou chybné strategie týmu porušili daná pravidla a byl ze závodu diskvalifikován. V ostatních Grand Prix pokaždé bodoval umístěním na stupních vítězů, což je obdivuhodná bilance. Hodně padal, ale ne v závodech. Dokázal se vždy poučit, získat vědomí, kde jsou jeho hranice a toho se pak držel.

První vítězství MotoGP získal už ve druhé Grand Prix sezony v americkém Texasu a stal se vůbec nejmladším vítězem závodu královské kubatury. Ve Valencii se stal vůbec nejmladším mistrem světa královské kubatury a vystřídal v této pozici Freddie Spencera. Po pětatřiceti letech vyhrál titul v královské kubatuře nováček, což se naposledy v roce 1978 podařilo Kenny Robertsovi. Marc Márquez je nyní šestadvacátým světovým šampionem královské kubatury v historii motocyklového šampionátu. Je také třetím Španělem, který vyhrál titul královské kubatury. Před ním to dokázal Alex Criville (1999) a Jorge Lorenzo (2010, 2012).
  • Marc Márquez je ve svých 20 letech a 266 dnech nejmladším mistrem světa královské kubatury. Freddie Spencerovi bylo v roce 1983, tedy v době jeho triumfu v 500ccm kubatuře, 21 let a 258 dní.
  • Marc Márquez je teprve čtvrtým jezdcem v pětašedesátileté historii motocyklového šampionátu, který vyhrál titul mistra světa ve třech různých kubaturách. Před ním to dokázal Mike Hailwood, Phil Read a Valentino Rossi.
  • Marc Márquez v roce 2013 skončil celkem šestnáctkrát mezi nejlepšími třemi, což je nový rekord nováčka v královské kubatuře
  • Marc Márquez se v roce 2013 kvalifikoval celkem devětkrát na pole position, což je nový rekord nováčka v královské kubatuře
  • ve druhé Grand Prix sezony v Texasu se Marc Márquez stál nejmladším vítězem závodu královské kubatury ve svých 20 letech a 63 dnech. Do té doby byl nejmladším vítězem Freddie Spencer (1982).
  • 334 bodů je celkové skóre Marca Márqueze a je vůbec nejvyšší v podání nováčka královské kubatury

Marc Márquez, Španělsko


Datum narození: 17. února 1993
Místo narození: Cervera, Španělsko
První Grand Prix: Katar 2008, 125ccm
První pole position: GP Francie 2009, 125ccm
První stupně vítězů: GP Velké Británie 2008, 125ccm
První vítězství v Grand Prix: GP Itálie 2010, 125ccm
Počet startů v Grand Prix: 96
Počet vítězství v Grand Prix: 32
Počet umístění na stupních vítězů: 55
Počet pole positions: 37
Nejrychlejší kolo závodu: 27
Titul mistra světa: 125ccm (2010), Moto2 (2012), MotoGP (2013)


Kariéra Marca Márqueze v seriálu Grand Prix:


2008: MS, 125ccm – 13.místo – KTM – 13 startů v GP - 63 bodů
2009: MS, 125ccm – 8.místo – KTM - 16 startů v GP - 94 bodů
2010: MS, 125ccm – 1.místoMistr světa – Derbi - 17 startů v GP - 310 bodů
2011: MS, Moto2 – 2.místo – Suter - 13 startů v GP - 251 bodů
2012: MS, Moto2 - 1.místoMistr světa – Suter - 17 startů v GP - 324 bodů
2013: MS, MotoGP - 1.místo Mistr světa – Honda - 18 startů v GP - 334 bodů

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):



TOPlist