Mang: Královskou třídou je dnes Moto2

Němec Toni Mang vyhrál sice 5x titul mistra světa - 3x ve 250, 2x ve 350 - ovšem v královské kubatuře se z různých důvodů nikdy neprosadil. Ovšem legendární tovární jezdec Kawasaki je názoru, že královskou třídou dnešních závodů Grand Prix je vzhledem k vyrovnanosti a k počtu startujících vlastně kubatura Moto2. Nejen jeho názory, ale i trochu historie si můžete přečíst v následujících řádcích.

Mang: Královskou třídou je dnes Moto2
Neuvěřitelnou euforii vyvolal u našich západních německých sousedů vstup Stefana Bradla do královské kubatury MotoGP. Němečtí jezdci se ostatně v závodech královské kubatury nikdy moc neprosadili a výjimkou nebyl ani tak skvělý pilot, jakým byl dnes už 62-letý Toni Mang. Ten ostatně o svém závodění v královské kubatuře říká: "Na rok 1983 jsem sice dostal "tovární" motocykl Suzuki, ale ta byla "tovární" právě jen v těch úvozovkách, jinak nic. Navíc jsem měl v tomto roce v zimě úraz na lyžích a kvůli zraněnému kolenu jsem mohl naskočit do MS až na podzim. Takže jsem neměl ani čas se nějak seznámit se soupeři či s motocyklem.", vzpomíná 42-násobný vítěz závodů Grand prix a tehdejší miláček všech německých fanoušků - hlavně tedy z "DDR" starého Masarykova okruhu a dodává: "V roce 1985 jsem byl sice ve dvěstěpadesátkách továrním jezdcem Hondy, ale ta moje motorka se lišila od té tovární Freddieho Spencera opravdu hodně. Plnohodnotnou tovární motorku Honda jsem pak měl k dispozici až v roce 1987 a hned jsem se také stal mistrem světa", říká na téma stejných motorek Stefana Bradla a třeba jezdců Repsol Honda na rok 2012 Stonera a Pedrosy, Toni Mang.
"Jinak ale o Stefana nemám strach, určitě se v MotoGP neztratí. Je konstantně hodně rychlý a to po celou sezónu. Co se týká jezdecké vyrovnanosti a počtu soupeřů, tak je nyní pro mě královskou kubaturou právě Moto2 a tu dokázal Stefan už vyhrát. Pokud bude mít jeho tým dostatek peněz na nejlepší materiál a také je do něho investuje, a Honda nenechá Stefana na své levé straně, tak si myslím, že může pravidelně dojíždět mezi 5. až 10. místem", vysvětluje dále Mang, který v MS 500 ccm skončil v roce 1983 na 18. místě se ziskem 2 bodů (tehdy byl ale jiný bodovací systém, pouze Top-10 a body 15, 12, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2 a 1 bod - pozn. Bosso). 
Pokud se podíváme trochu do německé historie půllitrů, potažmo MotoGP, tak zjistíme, že suverénně nejlepším umístěním bylo - ve 46-leté historii německé účasti v královské kubatuře - hned ve čtvrtém roce jejich historie druhé místo Waltera Zellera s BMW, když skončil jako vicemistr světa 1956. V Top-10 se dále z Němců umístil stejný závodník o rok dříve jako 7. (1955), a o další dva roky později 6. (1957), a to vždy s motocykly BMW. Další z Němců Ernst Hiller obsadil v sezóně 1958 místo 7., a opět na BMW. Potom následovala dlouholetá přestávka a umístit v Top-10 se podařilo až v roce 1974 Dieteru Braunovi s Yamahou, když skončil 7. To ale bylo z německé strany vše.

V tomto období se sice Němci zúčastňovali šampionátu královské kubatury, ale na předních pozicích se umísťovali pouze v případě závodů, kdy se stávkovalo!

Mezi tato umístění patří 4. místo Helmuta Kassnera na Suzuki z roku 1977 při GP Rakouska na Salzburgringu, když špičkoví piloti kvůli nebezpečné trati nestartovali. Stejné umístěni si vyjel o dva roky později také Gustav Reiner rovněž se Suzuki při GP Belgie na velmi rychlém okruhu Spa-Francorchmaps. A konečně privátní jezdec Hondy Michael Rudroff skončil v roce 1989 jako třetí v Misanu. Tehdy začalo po startu pršet, a do opakovaného závodu žádný z továrních jezdců - s výjimkou "stávkokaze" Pierfrancesca Chiliho - nenastoupil. Závod tehdy vyhrál Chili před Simonem Buckmasterem a už uvedeným Rudroffem.

Ovšem absolutní kuriozitou z tohoto pohledu byla GP Německa na Nürburgringu 1974. Kvůli tomu, že pořadatel odmítl obložit svodidla novými balíky slámy, tak nikdo z tehdejších hvězd Grand Prix nestartoval. Vyhrál Němec Edmund Czihak před svým krajanem Kassnerem a dalším Němcem Walterem Kaletschem, tedy kompletní německé podium, když v závodě startovalo 7 jezdců.
Jinak posledním Němcem, který se objevil na startovním roštu MotoGP byl Alex Hofmann s motocyklem Ducati v roce 2007, celkově skončil 13. a nejlépe dojel jako 5. v Le Mans. Přičemž poslední německý start je z tohoto roku v Estorilu.

Za už zmiňovaných 46 německých roků závodění v královské kubatuře (1952-1953, 1955 -1962, 1964-1966, 1969-1980, 1983-1994, 1997-1999. 2002-2007) si Němci vyjeli celkem pouze 16 podií, 4 z nich pak v bojkotovaných závodech. Nejvíce "beden" má na svém kontě Walter Zelller (5) před Ernstem Hillerem (2), zatímco v "normálním" závodě ještě nikdy Němec v této kubatuře nevyhrál.   

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 2x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist