Letem světem velkých cen

Tak tady máme letní přestávku. Než začne na Masarykově okruhu zase nějaký šrumec, podíváme se na to, co se děje kolem cirkusu Grand Prix

Letem světem velkých cen
Letošní sezóna je poznamenána nejen velkým množstvím pádů, ale také souvisejících zranění. Přestože letošní statistice pádů vévodí Randy De Puniet (což nikoho asi nepřekvapuje), tento francouzský jezdec pokaždé vyvázl bez zranění a nucené absence. Mediálně nejznámějším "padačem" je určite Jorge Lorenzo, který sice měl začátek sezóny jako hrom, od šanghajského pádu však místo bodů počítá spíše pády a bohužel také zranění. Po pádu v Číně jel dva závody se zlomenými kotníky, následovaly pády v Mugellu a Barceloně (otřes mozku) a když už to vypadalo, že je z nejhoršího venku, přišel let v Laguna Seca, odkud si odnesl zlomeninu tří kůstek v nártu. "Několik těžkých pádů způsobilo, že se na motorce nyní bojím. Nyní jsem jiný, než jsem býval na začátku sezóny. Musím pracovat na tom, aby jsem se dostal z krize, ve které se teď nacházím." Mnoho lidí bylo překvapeno, Jorge vždy působil spíše "namistrovaným" dojmem a podobné pokorné prohlášení čekal asi málokdo. Po zranění z Ameriky nosil na kotníku deset dní sádru, nyní rehabilituje a čeká na zahájení přípravy na brněnskou Grand Prix.


Dalším jezdcem, který si zkomplikoval svoji cestu za mistrovským titulem, je Dani Pedrosa. Poté, co spadnul na německém Sachsenringu si kvůli zranění pravého kotníku a levého zápěstí si připsal na své bodové konto dvě nuly, když nestartoval ani v následujícím závodě v Laguna Seca. Tam sice s týmem odcestoval a absolvoval i tréninky, do kvalifikace ani závodu však pro silné bolesti nenastoupil. Kvůli této absenci propadl z vedoucí pozice v šampionátu na místo třetí, závod v Brně ale určitě Dani stihne a navíc chce na Masarykově okruhu po závodech testovat motor s pneumatickými ventily, který by mu měl napomoci k dotažení ztráty na Rossiho a Stonera.


Velikým letošním smolařem je také John Hopkins. Po jeho nejúspěšnější sezóně 2007, kdy skončil celkově na čtvrtém místě a dojel poprvé na stupních vítězů, čekali jeho fanoušci na to, jak si Hopper povede po přestupu na Kawasaki. Žádná sláva se však nekoná. Pouze třikrát v Top ten a po pádu v Assenu, kde si nadvakrát zlomil holenní kost, poranil kotník a koleno na levé noze, má na letošním kontě už šest nulových výsledků. Do sedla své kawy by se John rád vrátil při brněnské Grand Prix.


Kromě zraněných je dalším velikým tématem dneška souboj Valentina Rossiho a Caseyho Stonera při posledním závodu v Laguna Seca. Jestliže drtivá většina motocyklových fanoušků byla závodem nadšena a stejný pocit měl určitě po svém vítězství i Valentino, druhý aktér této bitvy toto nadšení rozhodně nesdílí. Už po závodě se Australan vyjádřil v tom smyslu, že Rossiho způsob, kterým dosáhl vítězství, nebyl rozhodně čistý a jiní jezdci by za podobné předjížděcí manévry byli potrestáni. A co Caseymu vadilo nejvíce? Jednalo se o předjetí v šikaně Corkscrew, kde ho Vale "šmiknul" s využitím štěrkové zóny vedle tratě. Chtělo by se říci: "Hochu to máš kliku, že si nejezdil s pány Gardnerem, Schwantzem nebo Kocinskim, to bývaly takové souboje na denním pořádku!" Ale každý jezdec si vybere svoji "plačtivou" chvilku, doufejme, že Stoner zůstane stejný tvrďák, jako tomu bylo doteď.


Dalším přetřásaným tématem je setrvání Marca Malendriho v továrním týmu Ducati, respektive jeho nahrazení jiným jezdcem. Stále více se spekuluje o jeho vystřídáním Španělem Sete Gibernauem, a spekulace zesílily po úspěšném testování v Mugellu. Zde Sete zajížděl na závodních pneumatikách pravidelně časy kolem 1:50,5. Jeho nejlepší čas na kvalifikačních gumách byl 1:48,9 a to by znamenalo při letošní muggelské Grand prix osmé místo na startovním roštu, kterému vévodil Valentino Rossi s časem 1:48,1. Přestože Gibernaua neminul ke konci testování jeden lehký pád, jak španělský veterán, tak i šéf týmu Filippo Preziosi se vyjádřili v tom smyslu, že by rádi pokračovali ve vzájemné spolupráci.....


Na brněnský závod se určitě také těší Japonec Shinya Nakano. Ten má od HRC slíbený tovární motocykl RCV 211V (bude se pravděpodobně jednat o model s klasickým "pružinovým" motorem). Mnoho fanoušků rozhodnutí racingového oddělení Hondy nechápalo a očekávalo, že tovární motorku dostane spíše Ital Andrea Dovizioso, se kterým fabrika počítá na příští rok do týmu Repsol. Shinya Nakano ale patří mezi nejzkušenější jezdce šampionátu, jenž letos byl schopen bodovat ve všech závodech a Honda od Japonce očekává, že jí bude nápomocen při vývoji motocyklu, který bude k dispozici privátním týmům v příští sezóně.


V polovině letošní sezóny už je také hotový kalendář závodů Grand Prix na rok 2009. Jedná se zatím o provizorní verzi, která počítá s osmnácti podniky. Oproti letošníku roku chybí závod v Číně a je nahrazen maďarskou Grand Prix na Balatonringu, kde se pojede 20. září. Úvodní podnik v katarském Doha se opět pojede v noci a v Laguna Seca se pojede opět pouze třída MotoGP.

Předběžný kalendář na sezónu 2009
 
12.4.   Qatar Doha/Losail*
26.4.   Japan Motegi
3.5.     Spain Jerez de la Frontera
17.5.   France Le Mans
31.5.   Italy Mugello
14.6.   Catalunya Catalunya
27.6.   Netherlands Assen**
5.7.     United States Laguna Seca***
19.7.   Germany Sachsenring
26.7.   Great Britain Donington Park
16.8.   Czech Republic Brno
30.8.   Indianapolis Indianapolis
13.9.   San Marino Misano
20.9.   Hungary Lake Balaton
4.10.   Portugal Estoril
18.10. Australia Phillip Island
25.10. Malaysia Sepang
8.11.    Valencia Ricardo Tormo Valencia

* noční závod
** sobota
*** pouze MotoGP

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist