Královská kubatura našla nového krále

V našem posledním zhodnocení první poloviny sezóny Grand Prix 2010 se zaměříme na tu nejsilnější třídu. Královské kubatuře MotoGP vévodí letos nový král, který pochází z Mallorky a jmenuje se Jorge Lorenzo.

Královská kubatura našla nového krále
I skalní fanoušci Valentina Rossiho by si měli uvědomit, že do doby Rossiho pádu během sobotního volného tréninku v Mugellu, vedl po třech odjetých závodech tuto kubaturu Jorge Lorenzo, který měl na svém kontě 70 bodů, zatímco Rossi pouhých 61 a také to, že v přímém souboji muže proti muži vyhrál úřadující mistr světa Rossi pouze úvodní premiéru v Losailu, kde ovšem startoval Lorenzo se zraněním a potom Vale se svým továrním kolegou Lorenzem dvakrát prohrál.


Ale od zranění Valeho je Lorenzo novým - neomezeným - vládcem motocyklových okruhů. Jeho bilance totiž hovoří za vše: 6 vítězných závodů a 3 druhá místa, když kromě s Rossim, prohrál ještě dvakrát se svým krajanem Pedrosou. Náskok továrního jezdce Yamahy na druhého jezdce v pořadí je v polovině šampionátu už 72 bodů. Jistě, jede se ještě 9 závodů a bude se tedy rozdávat 225 bodů, ale Lorenzo letos nedělá jezdecké chyby, ba naopak k nim ostatní svým tlakem (jako třeba naposledy Pedrosu) nutí. Prostě musel by se stát zázrak (nebo neštěstí), aby se mistr světa 2010 v MotoGP jmenoval jinak, než Jorge Lorenzo.


Na druhém místě je jeho krajan Dani Pedrosa na továrním motocyklu Honda. Ten kromě dvou vítězství má na svém kontě i tři druhá místa, bohužel ale i jeden pád. A také jedno sedmé a jedno osmé místo, což si jako vážný potencionální kandidát na titul mistra světa prostě nemůže dovolit a proto je jeho bodová ztráta taková, jaká je.


Tovární kolega Pedrosy, Ital Andrea Dovizioso, jezdí letos velmi  vyrovnaně, i když si už dovolil jednu chybu, za kterou získal v úplném závěru závodu v Katalányi pouhé 2 body. Jinak skončil "Dovi" 1x jako druhý a 3x třetí. A tak zatímco pozice Pedrosy se zdá být na druhém místě skoro neotřesitelná, tak "Dovi" bude muset ještě hodně bojovat, aby odrazil nejen nápor Caseyho Stonera, ale především Valentina Rossiho.


Ex-mistr světa Casey Stoner na Ducati se po dvou výpadcích ze tří prvních závodů letošní sezóny pomalu rozjíždí, což dokumentoval čtyřmi podiovými umístěními z posledních čtyř závodů. Ovšem na jezdce zvyklého vítězit, je letošní Stoner pouze stínem Stonera z posledních třech sezón. Nebo se už australský jezdec vidí v sedle továrního motocyklu Hondy...?


Comeback Valentina Rossiho se tedy konal o dva závody dříve, než každý čekal. Čtvrté místo v Německu a nyní třetí v USA - prostě motocyklový šampion Rossi je nazpět. Tak, jak jsem si jistý, že by letos musel Vale bojovat s Jorgem o titul mistra světa hodně tvrdě a možná by ani nevyhrál, tak jsem si i jistý tím, že současné páté místo Rossiho nebude jeho konečným umístěním, nýbrž že Rossi skončí čtvrtý či třetí, a možná i na pozici vicemistra světa a to vše před jeho očekávaným odchodem od Yamahy k Ducati.
 
Jen pro dokreslení, jaký mediální dopad měl comeback a třetí místo Valeho v Laguně Sece: Na italském televizním kanále "Mediaset Canale 5" sledovalo tento závod MotoGP 5.080.000 televizních diváků, což je 41.98% všech diváků na komerčních kanálech v tuto dobu a ve 23.47 hod., kdy se jelo poslední kolo závodu MotoGP na Mazda Raceway, jich byl absolutní rekord, 5.624.000 diváků, tedy 51.68%. K těmto číslům snad není potřeba komentářů!


Šesté místo zatím patří druhému továrnímu jezdcu Ducati, Nicky Haydenovi. Ten sice stále čeká na své první letošní podiové umístění, ale svými ostatními skvělými umístěními si jednoznačně řekl o prodloužení smlouvy s italskou továrnou i na rok 2011.


Na sedmém místě je superbikový šampion Ben Spies, a to nejen jako nejlepší Rookie, ale i jako nejlepší privátní jezdec. Svým jedním podiovým umístěním (Silverstone) už překonal svůj vlastní výkonnostní cíl a zároveň také řekl, že titul mistra světa superbiků by vyměnil za jedno, jediné vítězství v závodě MotoGP. Americký talent jezdí skvěle na okruzích, které zná z předchozího závodění, ale na neznámých tratích se pochopitelně potýká s nováčkovskými problémy.


Až do Sachsenringu se držel na 6.místě jako nejlepší privátní pilot, po pádu v Německu musel vynechat i Lagunu Secu. Francouzský jezdec Randy de Puinet se satelitním motocyklem LCR Honda klesl tedy kvůli svému pádu a z toho pramenícího zranění na místo 8. Ale v Brně bude francouzský jezdec opět na startu, tedy aspoň dle svého posledního vyjádření!
 

Zkušený Ital Marco Melandri je zatím devátý, ale zda to bude stačit pilotovi týmu Gresini Honda k setrvání v MotoGP, bych si dovolil s úspěchem pochybovat. Prostě Melandri už je za zenitem své výkonnosti a tak ho zřejmě čekají superbiky. Top 10 pak kompletuje jeho týmový kolega a krajan Marco Simoncelli, mimochodem první "správný" Rookie, neboť Spies už několik závodů MotoGP - s wild card - odjel v minulých dvou sezónách. Bohužel ex-mistr světa dvěstěpadesátek Simoncelli také hodně padá... 

Za elitní desítkou jsou umístěni následující jezdci: Jedenáctý je Američan Colin Edwards se satelitní Yamahou, který zřejmě míří do superbiků, neboť jako 36-letý už těžko dostane novou smlouvu v MotoGP. Za Edwardsem následuje Španěl Hector Barbera s Ducati - naposled pronásledovaný defektem své Ducati, a až za ním je zkušený italský matador Loris Capirossi s továrním motocyklem Suzuki. Ten se ale rozhodně do sportovního důchodu nechystá, ba naopak bude zřejmě závodit v budoucí sezóně v italském týmu Pramac Ducati. A zřejmě tak vystřídá jednoho z dvojice na 14.- až 15. místě, tedy buď Fina Miku Kallia či Španěla Aleixe Espargara - ti na sebe letos více upozornili pády než nějakými pozoruhodnými výsledky. Další Španěl Alvaro Bautista na Suzuki a dlouhodobě zraněný Japonec Hiro Aoyama s Hondou pak uzavírají tabulku stabilních jezdců této kubatury.

V tabulce jsou ovšem ještě dále umístěni oba náhradníci Alex de Angelis a Roger Lee Hayden a také oba testovací jezdci Kousuke Akiyoshi (Honda) a Wataru Yoshikawa (Yamaha). Z nich na sebe nejvíce upozornil mladší bratr Nickyho Haydena, Roger Lee. A naopak velkým zklamáním je doposud účinkování Alexe de Angelise v obou dvou závodech, viz jeho prohra s jedním z nejhorších jezdců superbiků R.L. Haydenem naposled v Laguně Sece.

Hodnotit oba testovací jezdce by byla pouhá provokace, oni snad ani pořádně závodit nechtěli nebo možná nesměli, nebo spíše měli za úkol závod bez chyby objet a dojet si pro nějaký ten bodík, ale hlavně nespadnout a nezničit tak drahý závodní materiál.

Jedno je jisté: Co se týká motocyklové techniky a jmen jezdců, jedná se stále o královskou kubaturu, o tom nemůže být vůbec pochyb. Rovněž souboje, a to jak o vítězství, tak o pozice na podiu, či ve středu startovního pole, jsou na nejvyšší možné úrovni a nabízeji skvělé zážitky u televizorů. 

Jinak ale zažívá MotoGP hodně velkou krizi a pohled na startovní rošt maximálně 17 motocyklů, ale někdy třeba i 15-ti jezdců, je hodně tristní.  

Pořadí MS kubatury MotoGP

01 LORENZO Jorge SPA 210 20 25 25 20 25 25 25 20 25
02 PEDROSA Dani SPA 138 9 20 11 25 8 20 20 25 -
03 DOVIZIOSO Andrea ITA 115 16 10 16 16 20 11 2 11 13
04 STONER Casey AUS 103 - 11 - 13 11 16 16 16 20
05 ROSSI Valentino ITA 90 25 16 20 - - - - 13 16
06 HAYDEN Nicky USA 89 13 13 13 - 13 9 8 9 11
07 SPIES Ben USA 77 11 - - 9 16 13 10 8 10
08 DE PUNIET Randy FRA 69 10 7 9 10 10 10 13 - -
09 MELANDRI Marco ITA 53 3 8 10 11 - - 7 6 8
10 SIMONCELLI Marco ITA 49 5 5 6 7 9 7 - 10 -
11 EDWARDS Colin USA 48 8 4 4 3 7 8 5 - 9
12 BARBERA Hector SPA 41 4 3 8 4 5 4 6 7 -
13 CAPIROSSI Loris ITA 36 7 - - 6 - 3 9 5 6
14 KALLIO Mika FIN 31 - 9 3 - 3 5 4 - 7
15 ESPARGARO Aleix SPA 28 - 1 7 8 6 6 - - -
16 BAUTISTA Alvaro SPA 25 - 6 - 2 4 2 11 - -
17 AOYAMA Hiroshi JPN 18 6 2 5 5 - - - - -
18 DE ANGELIS Alex RSM 8 - - - - - - - 4 4
19 HAYDEN Roger Lee USA 5 - - - - - - - - 5
20 AKIYOSHI Kousuke JPN 4 - - - - - 1 3 - -
21 YOSHIKAWA Wataru JPN 1 - - - - - - 1 - -

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.78
Známkováno: 9x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist