Jezdci se už těší na silnější motory

Radost z toho, že se příští rok pojede na motocyklech, které mohou mít objem až 1000 ccm, je v paddocku MotoGP opravdu nepřeslechnutelná. A skoro nikdo z pilotů tak nebude postrádat aktuální osmistovky.

V příštím roce začíná nová éra kubatury MotoGP. Motory samotné mohou mít objem až 1.000 ccm. Kolik opravdu budou mít,  se nechme překvapit, neboť třeba vice-HRC Nakamoto říká: "Nová Honda bude mít objem mezi 800 až 1000 ccm, nechte se překvapit".

Když se pro rok 2007 snížil tehdejší objem z 990 na 800 kubíků, bylo to z bezpečnostních důvodů. Opak byl však pravdou. Aktuální motocykly jsou sice na rovinkách o nějaký ten minirozdíl pomalejší, ovšem zase v zatáčkách jsou naopak, a to o hodně, rychlejší. Zvýšená rychlost v zatáčkách se postarala o řadu nových traťových rekordů. A protože rychlost v zatáčkách se stala elementárním elementem, tak začala hrát stále větší a větší roli elektronika. Zároveň se tím ale hodně omezily předjížděcí manévry.

Od jezdců samotných se ozývají úplně shodné názory, všichni se těší na nové silné motory. Budou snad někomu 800-ky chybět? "Ne, mně tedy rozhodně ne. Přišel jsem z litrových motocyklů. S 800-vými motocykly jsem se musel naučit styl podobný 250-kám. Tedy jezdit s větším zrychlením a toto brát s sebou. Jsem připraven na comeback 1000!", říká Colin Edwards pro 'SpeedTV' a dodává: "Problém s 800-kou je ten, že jakákoliv malá chyba se hned odrazí na času za jedno kolo. Zatímco s 1.000-kou si můžeš dovolit malou chybu, a díky dostatečnému poweru můžeš získat ztracenou půdu opět  nazpět. Ovšem nyní, když se odchýlíš jen několik centimetrů od ideální stopy, tak to hned poznáš na čase". Mimochodem tento názor Edwardse sdílejí i jeho kolegové.

Na nový motocykl se těší i jeho krajan Ben Spies, který na rozdíl od Edwardse už novou Yamahu M1 v Brně testoval. Jinak hodně klidný Texasan při debatě o litrových motorkách doslova rozkvete: "Definitivně se změní několik věcí. Také závody budou jiné. Doufám, že se tak naskytne více předjížděcích manévrů. Jistě, zůstanou stejné pneumatiky a také elektronika. Ale bude potřeba větší síly. Pro větší jezdce to nebude žádná ztráta, nýbrž přednost. Budeme jistě používat hodně elektroniku a ti, co ji budou umět pořádně nastavit, tak budou jezdit vpředu. Vznikne ale více prostoru pro jezdce, a to budou ty rozdíly ve výkonnosti".

Také třetí Američan, Nicky Hayden, poslední mistr světa 990-tek, se těší na změnu: "Bude to pro jezdce, fanoušky a týmy čerstvý vítr do plachet a nový start pro všechny jezdce bude určitě vzrušující." Ostatně u těchto tří Američanů není žádný div, že se na tisícovky tak těší, všichni totiž pocházejí  ze seriálu superbiků.


Jak to ale vypadá s těmi, kteří přišli z klasických dvoutaktů a pro které byly stopětadvacítky a dvěstěpadesátky základní povinnou školou?

Casey Stoner je už po prvním svezení na nové Hondě doslova nadšený: "Jízda na tomto motocyklu přináší hodně zábavy. Má prostě více síly a motor můžeš i ve vyšších zařazených rychlostech točit do vyšších otáček. Je to skvělé, když máš k dispozici více otáček při výjezdu ze zatáčky. Takže můžeš mít zařazenou i vyšší rychlost. Dokonce i v případě, když nejseš na nejrychlejší stopě, tak se síla chová ve výjezdu ze zatáčky úplně jinak".

Týmový kolega Dani Pedrosa sice slavil s 990-kou svůj debut v MotoGP, ovšem stejně jako Stoner má své největší úspěchy s aktuálními osmistovkami. I tento Španěl ale vidí zvýšení objemu jako pozitvní: "Pochopitelně je hodně příjemné sedět na motocyklu, který má větší počet otáček. Přední kolo má stále tendenci dělat wheelie a to přináší hodně legrace".


Na rozdíl od všech těchto dotázaných nemá žádné zkušenosti s elitním litrovým motocyklem Marco Simoncelli. Jediné jeho závodní nasazení na motocyklu stejné kapacity proběhlo, když jel s wild card před dvěma roky v Imole. Tehdy skončil tento Ital s testovacím motocyklem  Aprilia RSV4 rovnou na podiu, což byla určitá blamáž pro ostatní superbikery: "Nevím, jak se nový motocykl odrazí na mém jezdeckém stylu. Ovšem díky mé postavě je litrový motocykl pro mě určitě lépe vyhovující".

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist