Jezdci Hondy a Yamahy k testu v Brně

V pondělí proběhl na dráze Masarykova okruhu v Brně jednodenní oficiální test královské kubatury MotoGP, kterého se zúčastnilo celkem třináct jezdců. Nejrychlejší čas nastavil jezdec satelitní stáje Yamahy Brit Cal Crutchlow, čímž uzavřel velmi úspěšnou misi v České republice.

Před Velkou cenou San Marina a Rimini týmy absolvují ještě další testy v Misanu a Aragonii. Na pobřeží Jadranu například testuje Ducati, okruh MotorLand Aragón bude patřit Yamaze a Hondě. Všechna zlepšení plánují týmy použít už ve třináctém podniku sezony, který je na programu ve dnech 14. až 16. září.

Monster Yamaha Tech 3

Cal Crutchlow - 1´56,461 (47 kol)
Andrea Dovizioso - 1´56,578 ... + 0,117  (31 kol)


Na víkend v Brně Cal Crutchlow jen tak nezapomene. Britský jezdec stačil prodloužit smlouvu s Tech 3, zajet nejlepší kvalifikaci sezony, vybojovat první umístění na stupních vítězů v MotoGP a v pondělním testu nastavit nejrychlejší čas ze všech třinácti testujících jezdců.

„Byl to dobrý test a se svými časy jsem opravdu spokojený,“ uvedl Cal Crutchlow. „Celé dopoledne a první výjezd v odpolední části jsme absolvovali na stejné zadní pneumatice, která byla ze sobotní kvalifikace. Na ni jsem zajel 56,9s, což je v podstatě jak moje závodní rychlost a to už měla najeto čtyřicet čtyři kol. Zkoušeli jsme různá nastavení, ale jediný problém, který teď s motorku máme je, že i když uděláme nějaké větší změny, tak časy na kolo zůstávají stejné, takže člověk pak neví, jakým směrem se vlastně vydat. V pátečním tréninku jsem válčil s tvrdou pneumatikou, ale dnes (v pondělí) jsem ji testoval znovu a tentokrát byl o hodně rychlejší, také konzistentnější, což bylo velkým pozitivem. Z Brna můžeme odjet opravdu spokojení, protože to byl skvělý víkend.“

Andrea Dovizioso ukončil dopolední část nejlepším časem 1´56,578 sekundy a tím pro něho plánovaný program testu v Brně skončil. V Italově případě teď následuje krátké období volna, který věnuje přípravě na domácí podnik v Misanu.

„Test byl rozhodně pozitivní, protože jsme se snažili zjistit, zda při jiném nastavení dokážeme, ve srovnání se závodem, zlepšit naši rychlost v zatáčkách a to zejména v její střední části,“ uvedl po testu Andrea Dovizioso. „Při těchto změnách jsme zaznamenali jak pozitivní, tak negativní body, takže bylo velmi dobré experimentovat s nastavením a podařilo se nám najít směr, který nám umožní jet ve středu zatáčky rychleji. Také jsme něco odzkoušeli na předku, ale tam ten rozdíl nebyl tak výrazný, takže teď je mnohem jasnější, že je to zadní část, která středy zatáček zrychlí. Přilnavost byla poměrně dobrá, ale foukal silný vítr, takže bylo těžké zajet čas na kolo. Nicméně se změnami, které jsme tu udělali jsem spokojený a už se těším až uvidím, jak budou fungovat v dalším závodu na okruhu v Misanu.“

Yamaha Factory Racing

Jorge Lorenzo - 1´56,699 ... + 0,238 (54 kol)
Ben Spies - 1´57,474 ... + 1,013 (15 kol)


Na brněnském okruhu si Jorge Lorenzo vyzkoušel nový model motocyklu pro sezonu 2013, ale spolu s týmem také intenzivně pracovali na modelu M1 2012, kde potřebovali zlepšit nastavení jeho přední částí, aby dokázal brzdit o něco později a tím získal důležité desetiny sekundy. Nyní následuje volný víkend a pak dvoudenní test v Aragonii (4. až 5.září).

„Vyzkoušeli jsme motocykl pro rok 2013, ale v této chvíli je to čistě prototyp, takže ne jeho finální verze,“ uvedl Lorenzo. „Technici nyní získali data, která využijí v přípravě na náš další test. Také jsme pracovali na brzdění, což je oblast, kde jsem zápasil s Danim během nedělního závodu. Něco málo se nám podařilo zlepšit, což by nám mělo umožnit získat nějaké ty desetinky k dobru.“

Ben Spies po skončení sezony u Yamahy končí, takže nový prototyp YZR-M1 z pochopitelných důvodů netestoval a zaměřil se na nastavení současné M1 2012. Američan zajel celkem patnáct kol a jeho nejlepší čas byl v pořadí sedmý.

„Co se nás týče, tak jsme toho nemělo moc k práci. Nějaký čas jsme strávili prací na základním nastavení motocyklu, čímž jsme dokončili náš testovací plán. Příští týden pojedeme do Aragonie, kde budeme pokračovat a uvidíme, zda nám to pomůže v dalším závodu v Misanu,“ řekl Ben Spies.

Repsol Honda Team

Dani Pedrosa - 1´56,703 ... + 0,242 (45 kol)
Jonathan Rea - 1´59,595 ... + 3,134 (61 kol)


Po skvělém vítězství v závodu Velké ceny České republiky, byl Dani Pedrosa v pondělí znovu na dráze Masarykova okruhu, aby společně s týmem zapracoval na zlepšeních tovární RC213V. Během testu se mimo jiné zaměřili na zkoušky nového zadního tlumiče, ale zároveň také pracovali na řešení přetrvávajících problémů s vibracemi. Španěl test ukončil s čtvrtým časem a už příští týden bude znovu testovat. Test proběhne v Aragonii ve dnech 4. až 5. září.

„Dnes jsme udělali celkový test s ohledem na zlepšení kontaktu s motocyklem ze včerejšího (nedělního) závodu,“ uvedl Dani Pedrosa. „Vyzkoušeli jsme nějaké nápady v rámci snížení vibrací, ale to je velmi komplikovaná záležitost k vyřešení, takže jsme v podstatě pracovali na elektronice a odpružení ve snaze získat lepší boční přilnavost a výjezd ze zatáček. Také jsem vyzkoušel nový tlumič Öhlins, z něhož mám pozitivní pocit a nyní máme další nové nápady, které budeme chtít vyzkoušet příští týden v Aragonii.“
Jonathan Rea nahradil v testu zraněného Casey Stonera a jeho první den v sedle litrového prototypu byl zejména o přizpůsobení se novému obutí. V seriálu superbiků Rea jezdí pneumatiky značky Pirelli a získat ideální jistotu na obutí japonského výrobce Bridgestone vyžaduje nějaký čas. Dopolední část programu Rea dokončil s časem 2´01,920 sekundy, odpolední pak s osmým časem 1´59,595 sekundy.

„Pro mě je to životní příležitost a jsem vděčný za to, že mě Honda požádala, abych tu byl, i když mi to je líto kvůli klukům z týmu a samozřejmě Caseymu, protože on je ten, kdo by tu měl být a já mu přeji, aby se co nejdříve uzdravil,“ uvedl Jonathan Rea. „První dojem mám takový, že to není motocykl, který je těžké pochopit, ale pneumatiky a způsob, jakým fungují. Válčil jsem s tím, abych dokončil zatáčku, což je jednoznačně otázka důvěry, prostě jen potřebuji, abych ideálně zatížil předek a našel tu jistotu. Byl to ale teprve můj první den a nechtěl jsem zatím hledat hranice nebo riskovat jejich překročení. Bylo skvělé sledovat Daniho data a učit se, kde to jde zajet rychleji, což je velká pomoc. Byl to skvělý den, jeden z nejlepších v mém životě. Po celou kariéru jsem byl jezdcem Hondy a nyní jezdím s nejlepším strojem na světě, což je pro mě splněným snem.“

LCR Honda MotoGP

Stefan Bradl - 1´57,156 ... + 0,695 (69 kol)

Dvaadvacetiletý Stefan Bradl v testu najel celkem šedesát devět kol s pátým nejrychlejším časem. Společně s týmem splnil plánovaný program zkoušek a po pátém místě z nedělní Grand Prix pokračuje ve velmi dobrém tempu, což vedení týmu samozřejmě dělá radost.

„Pro všechny to byl velmi dlouhý a náročný den,“ komentoval pondělní test v Brně Stefan Bradl. „Vyzkoušeli jsme spoustu věcí. Začali jsme s brzdovým systémem Nissin, jenž funguje velmi dobře a pak pokračovali v nastavení odpružení přední i zadní části motocyklu. Podařilo se nám nalézt drobná zlepšení v oblasti akcelerace a stability při brzdění, což mi pomůže v nadcházejících závodech. Také jsme jeli několik kol na nových pneumatikách pro rok 2013 a odpoledne docílili dobrého tempa. Byl to určitě produktivní den, protože se nám podařilo vyřešit hned několik věcí.“

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist