Jedenáctá GP sezony - Velká cena Indianapolisu

Po letní dovolené odstartuje druhou část letošní sezony další závod na půdě Spojených států, kde společně s jezdci královské MotoGP uvidíme v Indianapolis Motor Speedway závodit také zástupce nižších kubatur Moto2 a Moto3 – Red Bull Indianapolis Grand Prix.

Jedenáctá GP sezony - Velká cena Indianapolisu

Kapitoly článku

Indianapolis Motor Speedway (IMS) je v historii amerického motorsportu velkým pojmem a první závody tam uspořádali v roce 1909. V roce 2008 tam poprvé zavítal motocyklový seriál Grand Prix a nedělní Velká cena Indianapolisu bude v pořadí již pátým podnikem. Slavný ovál je ale doménou především amerických automobilových sérií, protože motocyklové prototypy využijí jen jeho malou část a většinu času stráví jízdou uprostřed areálu ´Staré Cihelny´.

V jednom kole, kde nejdelší rovinka měří 872 metrů, projedou jezdci po 4216 metrů dlouhé dráze celkem deseti levými a šesti pravými zatáčkami. Premiérový ročních 2008 vyhrál Valentino Rossi, vítězem posledního závodu v roce 2011 byl Casey Stoner. Australan je také od loňského ročníku držitelem traťového rekordu (1'39,807) a rekordu v čase na kolo (1'38,850). Nejrychlejší top speed si v IMS drží od roku 2009 Alex De Angelis.

Bridgestone připravil pro Indianapolis speciální konstrukci zadní asymetrické pneumatiky, která musí zvládnout tři rozdílné druhy povrchu dráhy a navíc vysoké teploty, které pro nadcházející víkend japonský výrobce očekává. V případě předních pneumatik bude dostupná měkká, střední a extra-tvrdá směs, zadní pneumatiky jsou ve směsi střední a tvrdá (asymetrická).

MotoGP

Po deseti úvodních kolech šampionátu je ve vedení průběžného hodnocení královské kubatury Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing). Španěl má do této chvíle skutečně skvělou bilanci, protože buď vyhraje nebo skončí druhý. Jen jednou závod nedokončil, když krátce po startu holandské TT do něho narazil Álvaro Bautista. Týden před závodem v Indianapolisu strávil na ranči Colina Edwardse a tam se také dozvěděl jméno svého týmového kolegy pro nadcházející dvě sezony mistrovství světa prototypů. Lorenzo zatím jako jediný nasbíral přes dvě stě bodů a je na nejlepší cestě získat svůj druhý titul mistra světa. Po zkušenostech z loňského ročníku, kdy po zranění z Austrálie musel z posledních závodů roku odstoupit, ale zůstává nohama na zemi a je si vědom, že v dalších osmi závodech bude muset velmi tvrdě pracovat, aby si postavení na špici udržel.

Dvacet tři bodů ztrácí na vedení Dani Pedrosa (Repsol Honda Team), druhý muž průběžného hodnocení. V letošním ročníku je Pedrosa velmi blízko možnosti bojovat o titul a tuto šanci chce využít. V jeho případě to znamená, že bude muset předvést útočnější styl a snažit se závody vyhrávat, protože jedině tak může ohrozit vedoucího Jorge Lorenza. Zatím vyhrál jen jednou, bodoval v každém závodu a na stupních vítězů nestál pouze ve Francii. Od závodu v Laguně má k dispozici nový rám a motor RC213V, takže teď už je to čistě na něm samotném. Nemůže se koncentrovat pouze na Jorge Lorenza, protože jen devět bodů za ním je jeho týmový kolega Casey Stoner, obhájce titulu.
Australan Casey Stoner (Repsol Honda Team) nedokončil závod v Německu a z Itálie si odvezl jen osm bodů. Situaci zachraňoval v Laguně Seca, kde vyhrál americkou Grand Prix a tím trošku snížil ztrátu na vedoucí dvojici. Stoner ve své poslední sezoně obhajuje titul mistra světa a je stále velkým favoritem. Nicméně teď je v pozici, kdy bude muset čekat na zaváhání svých soupeřů, zejména co se týče Jorge Lorenza, protože Španěl má před Stonerem náskok třicet dva bodů.

Čtvrtý v pořadí je Andrea Dovizioso (Monster Yamaha Tech 3). Ital má na kontě čtyři umístění na stupních vítězů, sto dvacet jedna bodů a status nejlepšího jezdce netovárního týmu. Premiérový ročník s Yamahou mu zatím vychází velmi dobře, ale je docela možné, že bude také poslední. Hovoří se totiž o možnosti jeho přestupu k italské Ducati, což je pro Itala cesta směrem k tovární technice, ale zároveň velká výzva. V tomto směru není zatím nic oficiálně potvrzeno, ale vypadá to skutečně tak, že Dovizioso potom, co nedostal místo za odchozího Bena Spiese, Yamahu po skončení sezony opustí. Pokud ne pro Yamahu, tak minimálně velká ztráta pro tým Herve Poncharala Tech 3.
Italův týmový kolega Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3) je v průběžném hodnocení pátý. Loni nejlepší z nováčků, letos zatím ani jednou nezískal umístění na stupních vítězů. Nicméně pravidelně boduje a díky tomu je také posledním z jezdců, kteří po deseti kolech šampionátu překročili hranici sta bodů. Ohledně jeho budoucnosti toho zatím moc nevíme, ale s odchodem Doviziosa by pro něho teoreticky mohlo zůstat místo u Tech 3, kde by vytvořil novou dvojici s nováčkem Bradley Smithem (ten v současné době závodí v Tech 3 Racing Moto2, pozn.redakce).

Po závodu v Laguně Seca má osmdesát čtyři bodů dvojice Stefan Bradl (LCR Honda MotoGP) a Nicky Hayden (Ducati Team). Němec Bradl je v této chvíli nejlepším z letošních nováčků a jeho výkony napovídají, že přestup na silnější prototyp MotoGP proběhl bez větších komplikací. Každá trať v kalendáři je pro něho v sedle prototypu MotoGP nová, ale přesto dosahuje velmi dobrých výsledků, což je pro stáj LCR Hondy pozitivní zpráva. Naopak v případě Nicky Haydena je sedmá pozice zklamáním, protože jeho cílem jistě nebylo umístění za jezdi satelitních týmů. Američan bodoval ve všech deseti závodech a Indianapolis bude jeho druhou domácí Grand Prix, která je mnohem blíž jeho domovu v Owensboro. Stejně jak v Laguně, tak také v paddocku IMS budou týmy amerického mistrovství AMA Pro, kde závodí oba jeho bratři Roger a Tommy.
Dva body ztrácí na výše uvedenou dvojici Valentino Rossi (Ducati Team). Ital v první polovině sezony bodoval ve všech devíti závodech, ale ten desátý v Laguně Seca letos poprvé nedokončil a výsledkem je první nula. Rossi je nyní osmý, těsně před Španělem Álvarem Bautistou (San Carlo Honda Gresini). V období letní dovolené Valentino Rossi hledal odpověď na otázku, zda zůstane u Ducati nebo zvolí návrat k Yamaze. Minulý pátek byla tato hádanka rozluštěna, když nejdřív Ducati oznámila jeho odchod po skončení sezony a následně Yamaha potvrdila podpis dvouleté smlouvy. Pro Rossiho to znamená, že v barvách tovární stáje z Boloně má před sebou posledních osm závodů. Jeho cílem by tak mohlo být přinejmenším celkové šesté místo, na které teď ztrácí minimum a samozřejmě první pětka, na tu ztrácí dvacet čtyři bodů.

První desítku uzavírá Ben Spies (Yamaha Factory Racing), jenž před domácím podnikem v Laguně Seca pěkně zamíchal kartami v přestupovém kolotoči MotoGP. Američan řekl, že po skončení sezony s Yamahou dál pokračovat nebude, ale co ho k tomu vedlo nebo kde bude působit, to si zatím nechává pro sebe. Spekuluje se o týmu BMW v mistrovství produkčních motocyklů WSBK, ale v této věci zatím není nic oficiálně dané. Spies má těžkou sezonu, dvakrát mu selhala technika, ale závod v Indianapolisu je jeho domácím podnikem, což bude ta správná motivace zajet konečně výsledek s umístěním v první trojce.

S šedesáti body je jedenáctý Héctor Barberá (Pramac Racing). Zraněného Španěla měl také v Indianapolisu zastoupit Toni Elías, ale Barberá se rozhodl do jedenáctého víkendu sezony nastoupit. Toni Elías bude připraven Bárberu nahradit v případě, že zlomená noha nakonec jezdci Pramac Racingu neumožní závod absolvovat. Vše se rozhodne po úvodních trénincích.
Velmi vyrovnaná je situace v případě jezdců kategorie CRT, protože jak dvanáctý Randy De Puniet, tak třináctý Aleix Espargaró (oba Power Electronics Aspar) mají po třiatřicet bodů. Francouz De Puniet (stejně tak Toni Elías, pozn.redakce) v Laguně doplatil na pád Michele Pirra (San Carlo Honda Gresini) v první zatáčce po startu. Musel hodně tvrdě na brzdy a pak už neměl šanci na výraznější bodový příděl. Michele Pirro v Laguně nebodoval potřetí v řadě a je čtrnáctý, Mattia Pasini (Speed Master) je patnáctý, jeden bod za Italem figuruje na šestnácté pozici James Ellison (Paul Bird Motorsport), sedmnáctý je Colin Edwards a osmnáctý je s deseti body Karel Abraham (Cardion AB Motoracing). Český závodník jel na západním pobřeží USA první závod od zranění ruky a v cíli mu patřila desátá pozice. Zranění ale bylo stále bolestivé, takže doufejme, že dva týdny volna Abrahamovi umožnily zapracovat na zlepšení zdravotního stavu.
Stejný počet bodů, jaký má na kontě český závodník, má také devatenáctý Yonny Hernández (Avintia Blusens), dvacátý je Danilo Petrucci (Came IodaRacing Team) a průběžně jednadvacátý, tedy poslední, Iván Silva (Avintia Blusens).

Na divokou kartu se o víkendu letos podruhé představí Steve Rapp (Attack Performance), který závod v Laguně Seca nejel, protože nesplnil kvalifikační limit a i když dostal ještě jednu příležitost v ranním warm upu, ten nakonec neabsolvoval kvůli poruše palivového čerpadla. Další divokou kartu získal Američan Aaron Yates (GP Tech) s CRT motocyklem BCL pohaněným motorem Suzuki GSX-1000.

Průběžné hodnocení MS, MotoGP (10/18):

1 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 205
2 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 182
3 - Casey STONER - AUS - Honda - 173
4 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Yamaha - 121
5 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Yamaha - 106
6 - Stefan BRADL - GER - Honda - 84
7 - Nicky HAYDEN - USA - Ducati - 84
8 - Valentino ROSSI - ITA - Ducati - 82
9 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Honda - 81
10 - Ben SPIES - USA - Yamaha - 66
11 - Hector BARBERA - SPA - Ducati - 60
12 - Randy DE PUNIET - FRA - ART - 33
13 - Aleix ESPARGARO - SPA - ART - 33
14 - Michele PIRRO - ITA - FTR - 16
15 - Mattia PASINI - ITA - ART - 13
16 - James ELLISON - GBR - ART - 12
17 - Colin EDWARDS - USA - Suter - 11
18 - Karel ABRAHAM - CZE - Ducati - 10
19 - Yonny HERNANDEZ - COL - BQR - 10
20 - Danilo PETRUCCI - ITA - Ioda - 9
21 - Ivan SILVA - SPA - BQR - 7

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 1x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist