Jedenáctá GP sezony – Velká cena České republiky

A je to tady, tolik očekávaná česká Grand Prix v Brně. Znovu po roce je tu vrchol motocyklové sezony v České republice, jenž na jih Moravy přivede nejlepší jezdce a týmy z celého světa. Letos je závod poprvé těsně po Grand Prix v Rakousku, takže až v neděli zjistíme, jak moc velký vliv to mělo na počet příchozích fanoušků. Z domácích závodníků se na Masarykově okruhu představí desátý jezdec průběžného hodnocení Moto3 Jakub Kornfeil. Jezdec juniorského mistrovství světa Karel Hanika, který jede v Brně na divokou kartu stejně jako český tým Montáže Brož, jenž v kategorii Moto2 závodí s Australanem Anthony Westem. V Brně je rovněž Red Bull Rookies Cup a s ním další česká naděje Filip Salač. Vše je už připraveno na víkendový podnik - HJC Helmets Grand Prix České republiky.

Kapitoly článku

Závody v Brně se datují od roku 1930 a pro tyto účely dlouhou dobu stačily místní komunikace. Jenže jak šel čas a zvyšovaly se požadavky na bezpečnost, dostala zelenou stavba moderního automotodromu, který patří mezi stálé zastávky seriálu Grand Prix. Brno je místem, kde o víkendu oslaví jubilejní 400.závod Grand Prix a 25 let společnosti Dorna.

Historii závodění v Brně si můžete přečíst v článku Františka Feigla “Brno rok za rokem 1: 1950-1986“.

Masarykův okruhu v Brně je známý po celém světě a u jezdců patří závod na jihu Moravy mezi ty oblíbené v kalendáři šampionátu. Dráha měří celkem 5403 metrů, nejdelší rovinka má 636 metrů a v jednom kole jezdci projedou 14 zatáčkami – 6 levými a 8 pravými.

Preview budeme postupně aktualizovat.

Rekordy a informace MotoGP – Automotodrom Brno (CZE)

Nejrychlejší kolo – Jorge Lorenzo - Yamaha (2015) –  1'54,989
Rekord okruhu –  Dani Pedrosa - Honda (2014) –  1'56,027
Kvalifikační rekord – Jorge Lorenzo - Yamaha (2015) –  1'54,989
Maximální rychlost – Andrea Iannone (2015) – 316,4 Km/h

Délka závodu MotoGP - 22 kol (118,9 km)
GP České republiky – MotoGP 2015:
Stupně vítězů - 1.Lorenzo (Yamaha), 2.Márquez (Honda), 3.Rossi (Yamaha)
Pole position – Jorge Lorenzo (Yamaha) – 1'54,989 sekundy
Nejrychlejší kolo závodu – Marc Márquez - (Honda) – 1'56,048 sekundy

!!! Tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2016 !!!

MotoGP – Preview

Po třetím tréninku na rakouskou Grand Prix si museli všichni v boxech Marca Márqueze (Repsol Honda Team) oddychnout jak jim spadl kámen ze srdce. Španěl je po deseti závodech lídrem průběžného hodnocení, ale vše mohlo být rázem jinak, pokud by Márquez nestačil dokončit úhybný manévr a narazil do Pedrosy. Márquez ale Pedrosu k zemi neposlal, stačil minout zadní kolo jeho Hondy rozdílem decimetrů a havaroval. Pádem si mohl způsobit zranění, které mohlo mít fatální následky na jeho druhou polovinu sezony, ale Márquez měl štěstí a v sobotu odpoledne už absolvoval kvalifikační bitvu o pozice na startu. Závod dokončil pátý a ze svého náskoku ani tolik neztratil. Stále je to slušných 43 bodů. Brno má Márquez rád a je to okruh, kde bude bojovat o umístění na stupních vítězů, což je ostatně jeho cílem každý víkend.

Druhý v pořadí Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP) zajel konečně na stupně vítězů, což mu viditelně zlepšilo náladu. Naposledy stál na pódiu v Itálii, pak ve třech závodech skóroval jen sedmi body a až Rakousko vrátilo Španěla zpátky do hry. Na první pozici teď rodák z Mallorky ztrácí třiačtyřicet bodů, ale jak jsme mohli v Rakousku vidět, stát se může opravdu cokoliv. Lorenzo může být spokojený také z dalšího důvodu a to, že Ducati vyhrála závod. Pro Španěla je to pozitivní informace, protože k Italům po skončení sezony přestupuje. Možná v koutku duše věřil, že to bude on, kdo nakonec italského výrobce dostane zpátky na vrchol, ale budiž.

Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP) v Rakousku na stupně vítězů nedosáhl, což by rád změnil už o nadcházejícím víkendu v Brně. Na Red Bull Ringu dokázal Yamahu připravit výborně, ale ve finále neměl šanci zaútočit na Lorenza a závod nakonec dokončil čtvrtý. Na Márqueze, kterého nechal za sebou, získal jen dva body, což na nějaké jásání rozhodně není. V Brně chce Rossi zabojovat a umazat z náskoku svých soupeřů podstatně víc. Jednoduché to samozřejmě mít nebude. Určitě důležitou roli sehraje počasí, protože zatím to vypadá, že bez deště se víkend na jihu Moravy neobejde, ale to se ještě všechno může změnit.

Na uplynulý víkend rozhodně nebude vzpomínat v nejlepším Dani Pedrosa (Repsol Honda Team), který se hodně trápil. Závod nakonec dokončil s devíti body, ale Španěl potřebuje jezdit mnohem výš. Navíc dvanáct bodů za sebou má pátého jezdce v pořadí, takže si bude muset krýt záda. Na Rossiho ztrácí jezdec Hondy 19 bodů, takže zde bude jeho největší motivace, dostat se za Itala co nejblíž.

Právě v Rakousku průběžně pátý Maverick Viñales (Team Suzuki Ecstar) Pedrosu porazil a na konto si připsal deset bodů za šesté místo. Nějakou dobu jsme v závodu viděli Viňalese jet za pátým Márquezem, ale k souboji nakonec vůbec nedošlo a španělský závodník postupně ztrácel. V šampionátu má nyní Viñales jen pět bodů za sebou jezdce Ducati Iannoneho a to bude pro závodníka v barvách Suzuki hodně těžký oříšek. Bude muset bojovat o stupně vítězů, pokud si chce udržet pozici v Top5.

Průběžně šestý Andrea Iannone (Ducati Team) dokázal po šesti letech dostat Ducati na první místo výsledkové listiny závodu MotoGP. Naposledy s Desmosedici slavil vítězství Casey Stoner, když v roce 2010 vyhrál závod na Phillip Islandu. Od tohoto okamžiku to bylo pro italského výrobce jedno dlouhé trápení. V Rakousku se konečně dočkali a to zásluhou jezdce s nímž paradoxně neprodloužili smlouvu. Iannone měl tu smůlu, že k týmu přichází Jorge Lorenzo a každému je jasné, že tito dva by spolu dlouho nevydrželi.

Druhým místem v cíli rakouské GP získal Andrea Dovizioso (Ducati Team) pro výrobce z Boloně zlatý double, což se jim naposledy podařilo v rcoe 2007 s Casey Stonerem a Lorisem Capirossim. To už je nějaká doba a Dovizioso může být spokojený, ale on samozřejmě není, protože chtěl vyhrát. Dovizioso je týmový hráč, dokáže se podřídit a není konfliktní typ. Jeho týmový kolega Iannone je taková neřízená střela, jenže výsledky má. Dovizioso bude chtít srovnat skóre a to co nejdříve. V Brně má k tomu skvělou příležitost.

Devátý v pořadí Španěl Hector Barbera (Avintia Racing) zaznamenal první nulu a to ve “velkém stylu“, když byl diskvalifikován. Do závodu rakouské Grand Prix odstartoval společně s dalšími jezdci předčasně a dostal trest průjezd boxy. Všichni tam zajeli jen Barbera ne. Ten měl nějaký problém s palubní deskou, pořádně neviděl ani na tabuli, kterou mu ukazovali, nicméně černou vlajku se svým číslem už uviděl, zajel do boxů a skončil. Je to určitě velká škoda, protože do desátého kola sezony byl nejvýše postaveným jezdcem Ducati. Nicméně jeho kolega Loris Baz (Avintia Racing) získal tři body a mohl být spokojený, protože jeho a Španěla Barberu Avintia potvrdila také pro nadcházející sezonu 2017.

Závod s nulou měl také Eugene Laverty (Aspar MotoGP Team) pro něhož víkend v Rakousku nebyl tak úplně ideální. Nejdřív měl problémy s Andrea Iannonem, který jezdce ze Severního Irska předjížděl, když jel rychlé kolo a pak ještě Lavertymu řekl, že má používat hlavu. To Ira pořádně rozčílilo, ale Iannone pak řekl, že to myslel tak, že by pro Lavertyho bylo lepší, kdyby jel za ním. No budiž, ale pak přišel samotný závod a další kontakt s Italem, tentokrát s jezdcem satelitu Ducati, kterým byl Danilo Petrucci (Octo Pramac Yakhnich). Ke kontaktu došlo v posledním kole a v poslední desáté zatáčce. Bohužel Laverty spadl, a třebaže cílem nakonec projel, byl na nebodované osmnácté pozici. Petrucci je italský policista, ale i ten musí před vedení závodu a tam mu vysvětlili, že takové věci se prostě nedělají, dostal jeden trestný bod a v Brně přijde na startu o tři pozice. To znamená, že z pole position nebo první řady neodstartuje ani, kdyby se rozkrájel.

Náročný zbytek sezony čeká na jezdce Aprilie Álvara Bautistu (Aprilia Racing Team Gresini) a Stefana Bradla (Aprilia Racing Team Gresini) a nejen na tyto dva jezdce, ale na celý tým pod vedením Fausta Gresiniho, protože vedení Aprilie si po závodu v Rakousku všechny pěkně podalo. Podle nich byly totiž prototypy z Noale připraveny nejlépe z celé sezony, dostali motorové aktualizace, časy na kolo byly rovněž povzbudivé, takže očekávání tam rozhodně byla. Jenže oba jezdci ulili start, museli projet boxy, Bradl tam nakonec po chybě v komunikaci zajel hned dvakrát, tím pádem nikdo z nich nezískal jediný bod a to už opravdu nešlo vydýchat. Je jasné, že v boxech bude pořádné dusno a Bautista s Bradlem budou muset odvést maximum, třebaže z týmu po skončení sezony odcházejí. Ono nakonec, abych jich nebylo víc, kdo bude muset odejít.

Velkou neznámou je prozatím start v Brně pro Jacka Millera (Estrella Galicia 0,0 Marc VDS), který měl na Red Bull Ringu pád při němž si způsobil vlasovou zlomeninu obratle a kosti v zápěstí. Australan má ve středu podstoupit lékařské vyšetření, které pak společně s rozhodnutím hlavního lékaře šampionátu určí další postup. Na výběr jsou pravděpodobně tři možnosti – Ano, Ne, Rozhodne se po prvním tréninku. Jack Miller je vítěz TT Assen a dnes společně s Iannonem jedna z mála nových tváří, které v posledních letech dokázaly vyhrát závod královské kubatury.

MotoGP – Stav po GP Rakouska:

1 - Marc MARQUEZ - SPA - Honda - 181 bodů
2 - Jorge LORENZO - SPA - Yamaha - 138
3 - Valentino ROSSI - ITA - Yamaha - 124
4 - Dani PEDROSA - SPA - Honda - 105
5 - Maverick VIÑALES - SPA - Suzuki - 93
6 - Andrea IANNONE - ITA - Ducati - 88
7 - Andrea DOVIZIOSO - ITA - Ducati - 79
8 - Pol ESPARGARO - SPA - Yamaha - 78
9 - Hector BARBERA - SPA - Ducati - 65
10 - Scott REDDING - GBR - Ducati - 53
11 - Eugene LAVERTY - IRL - Ducati - 53
12 - Aleix ESPARGARO - SPA - Suzuki - 51
13 - Jack MILLER - AUS - Honda - 42
14 - Bradley SMITH - GBR - Yamaha - 42
15 - Cal CRUTCHLOW - GBR - Honda - 41
16 - Stefan BRADL - GER - Aprilia - 37
17 - Alvaro BAUTISTA - SPA - Aprilia - 35
18 - Danilo PETRUCCI - ITA - Ducati - 29
19 - Michele PIRRO - ITA - Ducati - 23
20 - Tito RABAT - SPA - Honda - 20
21 - Loris BAZ - FRA - Ducati - 11
22 - Yonny HERNANDEZ - COL - Ducati - 3

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)
Radek Babička - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist