Jarvis: Budoucností Yamahy je Lorenzo a Spies nebo Dovizioso

Závodní ředitel Yamahy Lin Jarvis v následujícím článku nejen hodnotí aktuální piloty této značky, nýbrž se vrací i k působení Valentina Rossiho u Yamahy a zároveň jasně říká, že "dveře pro tohoto Itala už jsou u Yamahy zavřeny".

Brit Lin Jarvis je sice zklamán loňskými výkony bývalého továrního pilota Yamahy a současného jezdce Ducati Valentina Rossiho, ale zároveň říká: "Nikomu rozhodně neprospělo, že taková ikona, jakou je Valentino Rossi, je totálně bez úspěchů".

Samozřejmě, že všichni vědí: Valentino Rossi zažil u Yamahy v létech 2004-2010 sedm zářivých roků se čtyřmi tituly mistra světa a 46 vyhranými závody GP. A dále i to, že jakmile mu Yamaha chtěla snížit gáži na rok 2011 o 30% - údajně kvůli finanční krizi - ve skutečnosti ale potřebovala tyto peníze pro navýšení výplaty pro Jorge Lorenza!, tak Ital odešel od Japonců k domácím Italům, kteří mu nabídli neuvěřitelně lukrativní smlouvu. Zde ale zůstal za všema očekáváníma, s velkým štěstím získal jedno podium a poprvé během 16 let závodění nevyhrál ani jeden závod Grand Prix a poprvé se od roku 1996 neumístil v Top-3. Dá se tedy očekávat, že pokud se Ducati Corse a technickému řediteli Ing. Fillipo Preziosimu nepodaří drasticky zlepšit motocykl Ducati Desmosedici GP12, tak Rossi svou smlouvu s Ducati Corse v Borgo Panigale neprodlouží.

Jaké jsou ale třeba jeho šance návratu k Yamaze? Yamaha by jistě nepřívítala 33-letého Rossiho s otevřenou náručí! Vždyť vztah mezi Lorenzem a Rossim se za tři roky dostal až na bod mrazu, když Rossi dal dokonce vybudovat mezi svým a Lorenzovým boxem, zeď.

Lin Jarvis, managing technical direktor Yamaha Motor Company, si dokáže návrat Rossiho jen těžko představit: "Nejsem si jist, zda má Valentino Rossi ještě stále dost motivace závodit v MotoGP. Upřímně řečeno, nedovedu si také představit možnost, Valentino a Jorge u nás v jednom továrním týmu". Jarvis ale doufá, že se Rossi zlepší a nebude dohánět startovní pole zezadu: "Nikomu neprospěje, že 9-násobný mistr světa jezdí v královské kubatuře tak vzadu. Ideální scénář by byl, kdyby ze všech tří značek každý víkend aspoň jeden z jejich továrních jezdců závodil o vítězství. My jsme Valentina v roce 2011 porazili, to znamená, jsme lepší než Ducati a Rossi. To je důležité pro nás, ale pro sport jako takový je to hodně špatné, když taková sportovní ikona a idol jezdí absolutně neúspěšně hodně vzadu. Vždy mě Valentino fascinoval, jak přes všechny těžkosti a problémy dokázal závodit stabilně na samé špici. Nyní ale jezdí za vedoucí skupinou s obrovskou ztrátou. Ducati musí nasadit veškerou moc a sílu, aby tuto díru zlikvidovala. Rossiho změna od Hondy k Yamaze nebyla totiž tak těžká, jako jeho změna od Yamahy k Ducati. Charakter motocyklu a celá struktura týmu je totiž úplně jiná".

K tomuto okamžiku dále Jarvis dodává: "Když přišel Rossi k Yamaze, tak byl o 8 let mladší, než je teď. Navíc tehdy nebylo v šampionátu tolik skvělých špičkových jezdců, jako je nyní. Konkurence se neobyčejně zvedla a je hodně silná. Vývoj motocyklů Honda a Yamaha šel obrovskými kroky dopředu. Valentino je také starší a to vše jsou faktory, které mu tento přestup hodně ztížily".       

Lin Jarvis se nikterak netají tím, že hlavním úkolem je udržet v továrním týmu Jorge Lorenza a podepsat s ním smlouvu na rok 2012 co nejdříve: "Chceme si Jorgeho udržet za každou cenu. Kdo se chce v současné době stát mistrem světa, musí mít buď Caseyho nebo Jorgeho. To je hodně důležité. Důležité pro jeho prodloužení smlouvy je, aby byl nový litrový motocykl konkurence schopný. A z toho vycházím".

Yamaha celkem jasně oznámila Spiesovi, že musí markantně zlepšit své výsledky, pokud si chce udržet své místo v továrním týmu i na rok 2013. Superbikový mistr světa sice vyhrál v roce 2011 závod v Assenu a získal i další tři pódia v Barceloně, Indianapolis a ve Valencii, ale v konečném hodnocení šampionátu se oproti roku 2010 se satelitem zlepšil o jediné místo, když skončil v MS celkově pátý: "Pokud pomineme jeho vítězství v Assenu, tak ostatní výsledky byly velkým zklamáním. Doufám, že on to vidí stejně. Prostě s ním nejsem spokojený. Snad se tedy zlepší a bude hlavně jezdit konstantně. V první řadě mu totiž chybí vyrovnanost výkonů: Casey vyhrál deset závodů, Jorge jezdil pravidelně v absolutní špici a i když udělal občas chybu, tak byl pravidelně v Top-3. A to je to, co se od továrního jezdce očekává! Jistě potřebuješ štěstí, ale také dobrou a kvalitní přípravu. Takže žádné chyby a prvořadá koncentrace: to jsou věci, které se u Bena v roce 2012 musí jednoznačně zlepšit!", říká jasně Lin Jarvis.

Třetí muž loňského šampionátu Andrea Dovizioso ví celkem jasně, že pokud v roce 2012 v satelitním týmu Tech3 Yamaha ukáže své jezdecké kvality, tak si může dělat oprávněné naděje na místo v továrním týmu 2013 místo Bena Spiese: "Očekávám od Andrea v této sezóně konstantní špičkové výsledky. Nemyslím si, že bude dojíždět o moc hůře, než Ben. Dle mého názoru budeme mít v roce 2012 v konečném pořadí tři piloty v Top-6. Rozhodující je pouze výkon, jen ten platí a já znám velmi dobře názor Doviziosa. Bude se nám snažit ukázat celý svůj potencionál, který v něm je. Dobře víme, co dokázal na Hondě a nyní jsme zvědavi na jeho výkony s Yamahou. Myslím si, že bude Bena hodně pronásledovat a to může být pro něho jen dobré. Vždyť Ben se bude jistě snažit, udržet si své místo v továrním týmu. Od Spiese ale očekáváme v roce 2013 víc, než jen jedno vítězství. Žijeme ve světě, který je založen na soutěžení, na závodech. A Yamaha se jich zúčastňuje proto, aby vyhrávala. Proto si myslím, že v roce 2013 budeme mít hodně silný jezdecký pár.", vysvětluje Lin Jarvis, proč věří Doviziosovi.

Posledním jezdcem, kterého Lin Jarvis hodnotí, je jeho krajan Bradley Smith. Ten dostal ještě jeden rok šanci sbírat zkušenosti v Moto2, než přestoupí v roce 2013 do kubatury MotoGP a bude závodit proti současným hvězdám Stonerovi, Pedrosovi či Lorenzovi: "V roce 2011 zažil Bradley výstupy, ale i pády. Ovšem zároveň ukázal, že má jezdecký talent a schopnosti. Je jeden z mladých jezdců Moto2 a je inteligentní. Rozhodně má všechny předpoklady, aby se stal dobrým jezdcem v MotoGP. Dodatečná sezóna v Moto2 mu jen prospěje. Jak je doopravdy dobrý, to zatím nevíme. Ale těšíme se už nyní na spolupráci s ním".

   

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):



TOPlist