Jak kdo umí hospodařit s motory

Aktuální otázkou v závodění a trénincích kubatury MotoGP je použití a využití 6 povolených motorů na sezónu 2010. A jak to vypadá po Brně, to vám poví následující řádky a tabulky.

Nejnovější listina motorů, kterou vydala v Brně IRTA, dává dokonalý přehled o výdrži a spolehlivosti motorů jednotlivých továren. Z tohoto pohledu jasně vede Honda. Jelikož tomu tak v minulosti vždy nebývalo, nutno říci, že HRC se tímto problémem zabývala opravdu na úrovni a podařilo se jim vykonat skutečně kvalitní job. Tovární jezdci Hondy doposud jeli pouhé tři motory a to i přesto, že Brno už bylo 10. závodem této sezóny. 


Z 22 motorů HRC, které byly doposud použity celkem 6 jezdci Hondy, jsou nepoužitelné pouze 2. To jen dokomentuje skvělou práci inženýrů od Hondy. Pokud k tomu připočítáme skutečnost, že Honda je také nejrychlejším motocyklem, je jasné že její konkurenti musí být hodně znepokojeni. 


Na druhé straně než Honda se nachází Suzuki. Jen dva jezdce má na startovním roštu, ovšem 4 motory týmu Rizla Suzuki jsou už v "důchodu" a už 11 je jich ve hře. Alvaro Bautista použil v Brně už svůj šestý motor, takže jako na zavolanou přišlo od "Komise Grand Prix" povolené rozšíření na 9 motorů pro továrny, které za poslední dva roky nevyhrály ani jeden suchý závod. 


Z dalších jezdců - tedy na jiných motocyklech než Suzuki - by se do problémů mohl velmi brzo dostat Ben Spies, který už používá svůj 5. motor. Ostatní týmy s motory Yamaha , Ducati či satelitní jezdci Hondy jsou momentálně na číslu 4. 




Doslova neuvěřitelný je potom Mika Kallio, který doposud použil pouhé 3 motory a v závodech dokonce 2! Mimochodem, zatímco Yamaha "odepsala" 2 motory, tak Ducati celkem 5.

Úplný přehled použití motorů vám nabízí přiložené tabulky. V nich vidíte u každého jezdce použití motorů v trénincích, počet závodů, ve kterých byl motor použit, kdy byl motocykl s tímto motorem poprvé "vytlačen" z garáže na závodní dráhu a konečně, kdy byl použit naposled. Každý závodní víkend se skládá celkem z 5 částí, tedy FP1 a FP2, QP, Warm-upu a závodu. Samozřejmě, že jezdci mají dva motocykly a tak většinou používají během jednoho tréninku dva motory, nezřídka dokonce tři, ovšem někdy i jeden jediný. Samozřejmě, že neexistuje žádná možnost, jak zjistit, kolik okruhů má ten či jiný motor odjeto. 

Počet nasazení jednotlivých motorů v závodech je uváděn zvlášť, neboť se jedná o extrémní zatížení, kdy motory jsou v plném záběru okolo 110 kilometrů. Čísla 01, 03, či třeba 10 znamenají, ve kterém víkendu byl motor poprvé či naposled nasazen, například "01" je Qatar, "04" je Mugello a "09" znamená Laguna Seca. A konečně pod pojmem "Status" je vidět, zda motor je ještě použitelný, nebo už byl odhozen do kontejneru.  



Legenda:
NS = nebyl použit, tedy buď ještě vůbec nebyl u technické přejímky, nebo neopustil garáž.

WFA = buď porucha na motoru, nebo tým oficiálně oznámil technickému řediteli Mike Webbovi ukončení jeho životnosti. Motor pak může být poslán do továrny k rozboru. 

Jakmile je porušena oficiální plomba, tak je motor "jmenován" jako nový. 

Motory123456
Fiat Yamaha Team
Valentino Rossi
Tréninky (včetně WUP)2323102
Závody1321
První použití01-FP101-FP108-WUP10-WUP
Poslední použití09-QP10-FP110-QP10-RAC
StatusNSNS

Rossiho pád v Mugellu a následné vynechání tří závodů a Rossiho nahrazení testovacím jezdcem Yoshikawou nabízí v tabulce celkem kuriozní použití jednotlivých motorů.

Fiat Yamaha Team
Jorge Lorenzo
Tréninky (včetně WUP)2221202
Závody2233
První použití01-FP101-FP104-QP08-WUP
Poslední použití06-FP208-QP10-WUP10-RAC
StatusWFANSNS

Jorge Lorenzo začal používat motory zbytečně rychle, a jelikož 3. a 4. motor už mají za sebou po třech závodech, tak bude muset leader šampionátu vystačit pro posledních 8 závodů s pouhými 2 motory, tedy na každém objet 4 závody!

Týmový šéf Wilco Zeelenberg na tento problém odpověděl celkem klidně, že Lorenzův náskok v MS je 77 bodů a proto si může Lorenzo dovolit použít další motor a startovat miimálně jedenkrát v sezóně z boxové uličky....

Monster Tech2 Yamaha
Colin Edwards
Tréninky (včetně WUP)23261510
Závody2242
První použití01-FP201-FP104-FP208-WUP
Poslední použití10-FP208-QP10-WUP10-RAC
StatusWFANSNS

Texaské Tornádo dokazuje i v použití motorů, že je skvělý vývojový a testovací jezdec, a tato tabulka by mohla být vzorem pro ostatní.

Monster Tech2 Yamaha
Ben Spies
Tréninky (včetně WUP)19221182
Závody22411
První použití01-FP101-FP105-WUP05-FP110-FP1
Poslední použití08-QP08-QP10-FP110-WUP10-RAC
StatusNS

Už na první pohled to nevypadá pro superbikového mistra světa zrovna nejlépe. Texasan už použil 5 motorů, ovšem ten čtvrtý a pátý mají za sebou po jednom závodě. 

Repsol Honda Team
Andrea Dovizioso
Tréninky (včetně WUP)252419
Závody334
První použití10-FP101-FP107-FP1
Poslední použití10-FP206-RAC10-RAC
StatusNSNSNS

K tabulce použitých motorů Andrea Doviziosa se dá říci jen jediné, skvělý příklad pro ostatní.

Repsol Honda Team
Dani Pedrosa
Tréninky (včetně WUP)272819
Závody424
První použití01-FP101-FP107-FP1
Poslední použití07-QP10-WUP10-RAC
StatusNSNSNS

To stejné platí i pro druhého továrního jezdce HRC, Daniho Pedrosu.

San Carlo Gresini Honda
Marco Melandri
Tréninky (včetně WUP)18251510
Závody3222
První použití01-FP101-FP105-FP109-FP1
Poslední použití04-RAC10-WUP08-QP10-RAC
StatusNSNS

Zdá se, že ze všech jezdců na Hondách má nejhorší pozici právě Melandri.  

San Carlo Gresini Honda
Marco Simoncelli
Tréninky (včetně WUP)3425185
Závody4321
První použití01-FP101-FP107-FP110-FP1
Poslední použití09-RAC06-RAc10-WUP10.RAC
StatusNSNS

Problém Marca Simoncelliho jsou jeho dosti časté pády. 

Interwetten Honda
Hiroshi Ayoama
Tréninky (včetně WUP)1626209
Závody1332
První použití01-FP101-FP106-FP109-FP1
Poslední použití05-FP208-QP10-WUP10-RAC
StatusWFANSNS

Zatímco motory Valentina Rossiho měly "dovolenou", tak ty Aoyamovi jezdily naplno i během Hirova zranění, nejdříve v sedle s Akiyoshim a pak Alexem de Angelisem. 

LCR Honda
Randy de Puinet
Tréninky (včetně WUP)1832202
Závody3430
První použití01-FP101-FP105-FP210-FP2
Poslední použití05-FP110-FP110-RAC10-WUP
StatusNSNS

Stejně jako motory od Aoyamy, tak i ty od Randy de Punieta si neodpočinuly, Roger Lee Hayden jel místo francouzského jezdce hned následující závod v Laguně Sece.

Ducati Marlboro Team
Casey Stoner
Tréninky (včetně WUP)3052710
Závody3133
První použití01-FP101-FP102FP108-WUP
Poslední použití09-FP101-RAC10-WUP10-RAC
StatusWFAWFANSNS

Casey Stoner' vkročil do sezóny špatnou nohou a to nejenndíky pádu v úvodním závodě v Losailu, ale i tím, že hned při premiéře musel nasadit druhý motor.

Ducati Marlboro Team
Nicky Hayden
Tréninky (včetně WUP)1727188
Závody3223
První použití01-WUP01-FP106.FP208-WUP
Poslední použití06-FP208-FP210-WUP10-RAC
StatusWFANSNS

Stejně jako Stoner, tak i jeho týmový kolega Hayden je už při čtvrtém motoru, přičemž na rozdíl od Australana odevzdal do kontejneru pouze jeden motor. 

Pramac Ducati
Mika Kallio
Tréninky (včetně WUP)312914
Závody505
První použití01-FP101-FP104-WUP
Poslední použití10-FP110-WUP10-RAC
StatusWFANSNSNS

Neuvěřitelný Mika Kallio - při 10 závodech pouhé tři motory a pro závody dokonce jen dva. Kallio je zároveň jediným jezdcem na Ducati, který použil pouhé 3 motory. 

Pramac Ducati
Aleix Espargaro
Tréninky (včetně WUP)2624142
Závody3241
První použití01-FP201-FP106-FP210-WUP
Poslední použití08-QP10-FP210-WUP10-RAC
StatusNSNS

Pokud vezmeme v úvahu počet pádů tohoto jezdce, tak je sitauce A. Espargara ohledně motorů velmi příznivá a nadějná.

Paginas Amarillas Ducati
Hector Barbera
Tréninky (včetně WUP)3124172
Závody2440
První použití01-F210-FP105-QP10-FP2
Poslední použití10-FP106-QP10-RAC10-WUP
StatusWFANSNS

Hector Barbera je v podobné situaci jako jeho značkový kolega Aleix Espargaro.

Rizla Suzuki
Alvaro Bautista
Tréninky (včetně WUP)201951521
Závody140400
První použití01-FP101-FP101-WUP07-FP208-FP110-WUP
Poslední použití08-QP07-FP104-QP10-RAC09-FP110-WUP
StatusWFAWFA

Komise Grand Prix na svém jednání v Brně vlastně zachránila jezdce na motocyklech Suzuki od několika startů z boxové uličky. Upřímně řečeno, byl by to poněkud triskní pohled na maximálně 15 jezdců na startovním roštu...

Rizla Suzuki
Loris Capirossi
Tréninky (včetně WUP)111522212
Závody12340
První použití01-FP101-FP104-WUP05-FP210-FP2
Poslední použití04-QP04-QP10-FP110-RAC10-WUP
StatusWFAWFANS

Na skoro stejné lodi jako Bautista je pochopitelně i jeho stájový kolega Capirossi, i když má k dobru ještě jeden motor.  

Informace o redaktorovi

Jiří Mikšík - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (11x):



TOPlist