Hervé Poncharal: Hodnocení MotoGP - 1. část

Představovat Hervé Poncharala, majitele týmu Monster Yamaha Tech3, by bylo nošením dříví do lesa. A zde je první část rozhovoru, ve které hodnotí nejen současnou garnituru jezdců královské kubatury MotoGP, ale také Bena Spiese.

Hervé Poncharal: Hodnocení MotoGP - 1. část
Hervé, proč je takový propastný rozdíl mezi nejlepší "4" - Rossim, Lorenzem, Stonerem a Pedrosou - a zbytkem světa?

"Myslím si, že ten rozdíl je proto, protože ti čtyři jsou prostě silnější. Mysleli jsme si, že pomocí jednotných pneumatik bude pole kompaktnější. To se sice stalo, neboť každý má k dispozici stejného specialistu na pneumatiky. A s tím jsou všichni spokojeni. Ale přesto je vidět, že jsou nadále velké rozdíly. Ale to se můžeme také ptát, proč Casey Stoner jako jediný dokáže jezdit rychle a vítězit na Ducati. Capirossi, Melandri a nyní Hayden měli a mají ten stejný motocykl a stejné podmínky pro závodění. Přitom Ducati určitě nedává schválně svému druhému továrnímu jezdci špatný druhý motocykl.Takže musíme akceptovat to, že né všichni jsou stejní. Ty můžeš dělat věci, které já neumím a já zase jiné, které neumíš Ty. A stejné je to u jezdců, jsou jezdci, kteří jezdí lépe, protože jsou prostě lepší, protože ovládají motocykl lépe, než druzí."


Takže mají ti jmenovaní lepší piloti větší talent, než zbytek jezdeckého pole MotoGP?

"Ti čtyři jmenovaní byli až do této neděle jediní čtyři, kteří také letos vyhráli závod MotoGP. Neboli řečeno jmenovitě, oba hoši od Yamahy plus Casey a Dani jsou momentálně nejlepší jezdci na světě a to na každém okruhu. A jsem si jistý, pokud by seděli třeba i na jiném motocyklu, tak by výsledky závodů byli stejné. Vždyť nyní jsou všechny značky, Hayate nevyjímaje, srovnány velmi blízko sebe, a to také pneumatikami. Z technického hlediska, ještě nikdy nebylo startovní pole tak vyrovnané, jak nyní."

Jak vidíš ty současnou situaci jako Hervé Poncharal?

"Je to skvělé pro sport, když rozdíly dělají jezdci a né technici a motocykly. Nyní to prostě záleží na jiných týmech, aby si angažovali lepšího hráče do hry. Valentino, Jorge, Casey a Dani jsou jednoduše lepší než celý zbytek, to tedy znamená, že ty jiné týmy si musí hledat a najít lepší jezdce, než jsou ti jejich současní. Ale my jsme momentálně velmi spokojeni a šťastni, neboť za touto čtveřicí nejlepších je náš jezdec a odděluje toto kvarteto od celého zbytku startovního pole MotoGP."


Dobře, tak jmenujme jen jedno jméno, Ben Spies. Byl by to ten správný jezdec a posila pro tým?

"Ben je jistě a to můžeme říci s jistotou, velká ryba. Ale já nemohu více o Benovi říkat, neboť Ben je smluvním jezdcem Yamaha Japan a my můžeme jen doufat, že to tak bude i v budoucnosti. Takže jeho budoucnost leží v rukou Japonců. Myslím si, že Ben a Yamaha už spolu o budoucí spolupráci hovořili. O tom ale já toho zas tak moc nevím. Jedno je jisté, pokud přejde Spies do MotoGP a bude to asi v roce 2011 než v roce 2010, tak to bude rozhodnutí Yamahy Japan. Pochopitelně bych byl rád, aby přišel k nám, neboť dle nového reglementu jinam jít nemůže. Ale doposud vše vypadá dle mých informací tak, že pojede ještě v roce 2010 mistrovství superbiků a teprve v roce 2011 přejde do MotoGP. Ale to se může ještě několikrát změnit a nerad bych něco dementoval."

Takže ještě jednou, rozhodl by jsi se pro Bena?

"Takže ještě jednou, rozhodnutí závisí pouze na Yamaze Japan. Ale my můžeme pochopitelně k tomuto rozhodnutí říci svou připomínku. Samozřejmě, že spolu řešíme jezdecké obsazení, ale pokud chtějí Japonci opravdu někoho mít v našem týmu, tak my ho vezmeme, neboť oni mají poslední slovo (to byl třebav minulosti případ Noricka Abeho, kterého Poncharal nechtěl - pozn. redakce). Ale s jistotou se dá říci, že právě Ben je silný kandidát budoucnosti MotoGP a celý paddock MotoGP se z toho bude jistě těšit, když tak cílevědomý hoch, jako je Ben přijde. Je to totiž Top typ. To co předvádí ve svém prvním roce ve WSBK je neuvěřitelné a my rádi uvidíme, že to předvede i v našem paddocku.

Největší současnou otázkou je Jorge Lorenzo, zůstane u Yamahy, nebo půjde k jinému týmu? To blokuje momentálně všechny ostatní přestupy!"
(Jorge Lorenzo se měl do Doningtonu rozhodnout, zda zůstane u Yamahy, ale po dohodě s Japonci bylo toto rozhodnutí časově oddáleno - pozn. redakce).

Jak tedy bude vypadat složení týmu Yamaha Tech3 na rok 2010?

"Doposud to nevíme. Všichni totiž doplácíme na světovou ekonomickou krizi. Takže není důvod, abychom něco předbíhali či přeskakovali. A my se musíme nejdříve spojit s Yamahou Japan a poradit se. Ale znova říkám, momentálně je velkou neznámou Jorge Lorenzo. Zůstane u Yamahy nebo půjde jinam? To zablokovalo situaci pro každého. Ale hlavně pro rodinu Yamahy a já jsem jedním jejich členem." (Dle zpráv z paddocku, se právě na Sachsenringu jednalo i o možném odchodu Colina Edwardse od Tech3 a jeho příchodu do továrního týmu Fiat Yamaha !!!).

Takže kdy padne rozhodnutí?

"Nikam nemusíme spěchat. V současné době jednáme s mnoha jezdci. Máme totiž výbornou výchozí situaci, díky Yamaze je náš současný motocykl ten nejlepší, myšleno tím satelitní motocykly. Samozřejmě že musíme najít tu nejlepší možnost, ale nemusíme předbíhat. Pro mě je nejlepší, abychom celou situaci pochopili. A čím déle budeme čekat, tím bude situace jasnější."


Takže aspoň pár jmen, s kterými jednáte.

"Tak dobrá. Především máme Jamese Toselanda a Colina Edwardse. Oba dva jsou jistou možností a nechtěl bych je nechat venku na dvoře. Nejdříve ale Colin a pak James. A také mluvíme s Randy de Puinetem, s Hectorem Barberou a také trochu s Alvarem Bautistou. A dnes jsem ráno mluvil i s Alexem de Angelisem a trochu i s Chrisem Vermeulenem. A nás zase oslovil Toni Elias. Takže je to asi 10 jezdců, včetně těch dvou stávajících. Zřejmě to budou jedno nebo dvě jména z těchto uvedených, ale já ještě nevím, kteří. Hodně to také bude záviset od finanční situace." (Z tohoto pohledu se jeví jako možnost příchod francouzské jezdce Randy de Puineta do francouzského týmu kvůli francouzským sponzorům.)

Co to znamená konkrétně?

"Myslím si, že budeme muset hodně šetřit. Hodně sponzorů totiž redukuje své angažmá nebo taky úplně končí. A jezdci to budou muset pochopit. A když dostanou jezdci možnost jezdit v dobrém týmu, nejenom tedy v našem, tak musí své peněžní požadavky stlačit dolů, a to o hodně."

Ve druhé části si pak můžete přečíst názory Hervé Poncharala na změny pravidel v roce 2011, jak vyřešit současné problémy MotoGP a také o nové kubatuře Moto2 z jeho pohledu.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.08
Známkováno: 13x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist