Hervé Poncharal a Claiming Rule

Prezident IRTA Francouz Hervé Poncharal vysvětluje v následujícím článku význam týmu CRT v souvislosti se zavedením litrových motocyklů do MotoGP na rok 2012.

Hervé Poncharal a Claiming Rule
V příštím roce bude startovní pole MotoGP podstatně větší, neboť celkem šest týmů dostalo možnost postoupit do první motocyklové ligy. Jsou mezi nimi Kiefer, BQR, Forward, Marc-VDS, Paddock GP a Speed-Master. Kiefer a Paddock GP si chtějí pronajmout Hondu a byly by tedy satelitními týmy, jako jsou nyní třeba LCR-Honda nebo Cardion-Ducati.  Marc-VDS a BQR pojedou zřejmě jako nové týmy Claiming-Rule, v prototypovém šasí bude namontován superbikový motor.

Marc-VDS bude používat šasí od Suteru a motor BMW S1000RR. BQR naproti tomu spolupracuje dohromady s FTR. Díky velmi dobrému spojení BQR s Kawasaki ve Španělsku byl zvolen ZX-10R. Startovní pole MotoGP se tak zvětší, ale ne do nekonečna. 

"Tyto týmy byly akceptovány, ale nyní musí prezentovat své plány", říká na toto téma CEO Dorny Carmelo Ezpeleta a pokračuje: "V příštím roce pojedeme s 22 motocykly, a ne s 23. Jeden z týmů tak ještě vypadne. Je sice také ještě teoretická možnost, že vypadne některý ze stávajících týmů, ale my v každém případě budeme mít na startovním roštu maximálně 22 motocyklů.".

Pravidla Claming-Rule stojí od prvního okamžiku pod ostrou kritikou. Ozývají se hlasy, že to vše slouží pouze jako prostředek, aby se zaplnil rošt a že týmy nebudou konkurence schopné. Na straně druhé to prý neodpovídá myšlence prototypového šampionátu MS, neboť budou použity sériové díly. 

V následujících řádcích vysvětluje Hervé Poncharal - prezident IRTA, který je zároveň týmovým šéfem Tech 3 důvody, proč byla zavedena pravidla CRT: "Na straně jedné by si neměli dotyční stěžovat, že je málo týmů a současně kritizovat týmy CRT, že nebudou konkurence schopné. Přestupujeme od 800-vých motorů na litrové. To vše jsme provedli, abychom pozvali do MotoGP nové týmy, neboť litrové motory jsou více rozšířené".

"Můžeme pouze otevřít dveře, ale nemáme tu sílu a moc, donutit ty, kteří zatím nejsou u nás, aby k nám přišli. Možná přijdou nové továrny v roce 2013 nebo 2014. My to nevíme, ale doufáme a čekáme. To nemůžeme změnit. Jinak budou všichni říkat, že 15 nebo 16 motocyklů na roštu je k smíchu. Proto jsme se takto rozhodli a chceme zavést něco, co také můžeme kontrolovat. Ptali jsme se mnoha inženýrů jak z MSMA, tak i z jiných pramenů, jak by měly vypadat nová pravidla. Taková, aby byla co možno nejlacinější a zároveň konkurence schopná. Prostě jsme se pokusili zlepšit současnou situaci",
říká dále Poncharal.

"Nemůžeme se přece na jedné straně rozčilovat, že máme málo motocyklů a na straně druhé nezavést pravidla Claiming-Rule", oponuje kritikům totoho sytému Francouz a dodává: "Tyto pravidla jsme schopni kontrolovat. Jak už řekl Carmelo, budeme mít celkem pět nových motocyklů, viděno procentuelně je to opravdu hodně. A většina lidí viděla Moto2 před jejím zavedením také negativně".

"Dnes ale hodně lidí říká, že Moto2 je ta nejlepší závodní série na celém světě. Takže s hodnocením CRT musíme počkat. Prostě dnes nemůžeme říci, že týmy CR budou útočit na tovární týmy, nebo říci, že budou o pět sekund pomalejší, to bychom byli jen k smíchu. To dnes nemůže ani nikdo vědět. Budou totiž následovat další testy a my jsme schopni být hodně flexibilní! Pokud to nepoběží úplně v pořádku, tak jsme schopni reagovat, aby se rozdíl zmenšil",
vysvětluje podstatu nových týmů francouzský majitel stáje Tech3 Yamaha.

"My pochopitelně víme, že jezdec hraje hodně podstatnou roli. Víme také, že momentálně sedí ti nejlepší současní piloti na těch nejlepších motocyklech. Samozřejmě, že nikoho ze tří nejlepších pilotů světa, tedy Caseyho Stonera, Jorge Lorenza či Daniho Pedrosu žádný tým CRT nezíská. Jezdec je toitž hodně podstatný a hlavně živý faktor. To musíme vzít v potaz. Ovšem kdybychom CRT nezkusili, tak bychom nevěděli, jaké to bude. Nesmíme nechat loď MotoGP potopit", uzavírá téma CRT Hervé Poncharal.

V Moto2, kde byly na samém počátku stejné pochybnosti, tento nový koncept funguje: "Problém dvěstěpadesátek v poslední době byl, že pouze Španělé a Italové byli schopni platit obrovské pronájmy za tovární Aprilie. Šlo o částku dvou milionů Euro. A tak se počet uchazečů o titul ve dvěstěpadesátkách snížil na čtyři až pět jezdců. A nyní vede Stefan Bradl mistrovský šampionát a závodí za malý tým. Sportovní stránka je u Moto2 mnohem lepší, než v předchozí třídě do 250 ccm. Moje úloha byla, přivést do života závodní sérii, která by byla co možná nejzajímavější. Prvním výsledkem je Moto2, plné startovní pole a kubatura, o kterou je velký zájem."
 

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist